پولساتور شیردوش

پولساتور قلب تپنده دستگاه های شیر دوش دیدگاه بگذارید

آشنایی کلی با دستگاه های شیردوش

شیردوش ها از دستگاه هایی هستند که از آنها در دامداری ها و دامپروری ها به منظور دوشیدن شیر دام ها استفاده می شود. این دستگاه ها در دو مدل شیردوش سیار و ثابت ساخته می شوند. با ورود این سیستم ها به صنعت دامداری، استفاده از روش های سنتی برای دوشیدن دام ها از میان برداشته شده است و به جای استفاده از سطل و نیروی کارگر فراوان در محیط از این دستگاه ها استفاده می شود. شیر دوش ها در ظرفیت ها و مدل های متفاوتی ساخته می شوند و مناسب برای استفاده در دامداری های بزرگ و کوچک و همچنین هر نوع حیوانی هستند. گروه ماشین سازی هیمورا از سازندگان انواع دستگاه های شیردوش در کشور است. یکی از نمونه شیردوش های تولیدی این گروه صنعتی را در ویدیوی مقابل می توانید مشاهده کنید.

از جمله مزایای استفاده از شیردوش ها، افزایش بهره وری کارگرانی است که در دامداری ها کار می کنند؛ چراکه کار پر زحمت دوشیدن دام ها به صورت دستی حذف شده است. این دستگاه ها دقیقا کاری را که گوساله در زمان خوردن شیر انجام می دهد برای دام تداعی می کنند. از مهم ترین قطعاتی که در دستگاه های شیردوشی به انجام صحیح عمل دوشیدن کمک می کند، پولساتور است. استفاده از شیردوش ها باعث مکانیزه شدن روند شیر دوشی شده و این عمل در حفظ کیفیت شیر نقش کلیدی را ایفا می کند. توجه داشته باشید که قطعات این دستگاه ها دارای اهمیت فراوانی است و در این بین پولساتور شیردوش مهم ترین آنها به شمار می رود؛ لذا در این مقاله بصورت کلی به بررسی این قطعه مهم پرداخته ایم.

پولساتور (Pulsator) چیست و چه نقشی در دستگاه های شیردوش دارد؟

پولساتور از قطعات بسیار مهم دستگاه های شیردوشی است. پولساتور به عنوان قلب تپنده دستگاه های شیردوشی، با ایجاد ریتم و ضربان های منظم باعث دوشیده شدن شیر از پستان دام می گردد. ضربانی که پولساتور ایجاد می کند، دامنه دوشش نامیده می شود. دیاگرامی که در پولساتور شیردوش وجود دارد باعث ایجاد تناوب و باز و بسته شدن لاینرها می گردد. هر پالس دوشش دارای یک زمان شیر دوشی و یک زمان استراحت است که شامل دامنه های مشخص می باشد. لازم به ذکر است که کم و زیاد شدن این دامنه ها خطرناک بوده و باید با توجه به نوع دام تنظیم گردد. در صورت ایجاد تغییر در این دامنه ها ورم پستان دام اولین مشکلی است که پیش می آید. باید بدانید که پولساتور استفاده شده در دام های سنگین و سبک فرق می کند و با توجه به ضربانی که حیوان دارد، مشخص می شود.

پولساتور شیردوش

انواع پولساتور

پولساتور بادی (Pneumatic Pulsator)

این نوع پولساتور که به آن پنوماتیک نیز گفته می شود (بررسی سیستم های پنوماتیک در این لینک)، دارای مزیت های فراوانی است و از ویژگی های مهم آن این است که می توان به راحتی تنظیمات لازم را بر روی آن انجام داد. این پولساتور دارای نصب راحتی بوده و ماندگاری طولانی دارد. لازم به ذکر است که از این نوع پولساتور بیشتر در شیردوش هایی استفاده می شود که در دامداری های کوچک کاربرد دارند. در برخی موارد پیش می آید که حیوان از دوشش خودداری می کند، در این حالت از شیردوش هایی می توانید استفاده کنید که مجهز به این نوع پولساتور هستند. پولساتور شیردوش بادی باعث می شود عمل دوشش به آرامی و بدون ایجاد درد در پستان حیوان انجام گیرد؛ حتی ایجاد ماساژ موجب جاری شدن راحت شیر نیز می گردد.

پولساتور برقی (Electric Pulsator)

پولساتور برقی نوع دیگری از پولساتورها است که با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کند. از این پولساتور در شیردوش های موجود در دامداری های بزرگ که تعداد دام بیشتری دارند استفاده می کنند. این قطعه مهم باعث می گردد عمل شیر دوشی به درستی و دقیق انجام گیرد و حیوان به هیچ وجه اذیت نشود. این پولساتورها بسیار ایمن بوده و کاربر با خیال راحت می تواند از آنها در دستگاه های شیردوشی استفاده کند.

پولساتور شیردوش

نکات کلیدی در مورد پولساتورها

همان گونه که گفته شد پولساتور شیردوش از تجهیزات بسیار مهم در شیردوش ها به شمار می رود. این دستگاه ها هنگامی که دستگاه روشن است، دارای دو حالت دوشش و حالت استراحت هستند. حالت دوشش برای زمانی است که دهانه لاینر باز می شود و خلا ایجاد شده در این حالت، باعث می شود شیر از پستان حیوان جاری شود. زمان استراحت نیز به حالتی گفته می شود که لاینر بسته و مسدود شده و این امر باعث جمع شدن نوک پستان می شود و از دوشیده شدن آن جلوگیری می کند. به این حالت در اصطلاح می گویند که پستان استراحت کرده است.

اصطلاح دیگری نیز در مورد پولساتورها وجود دارد که به آن میزان ضربان گفته می شود. منظور از این حالت این است که در یک دقیقه هوا از اتاقک ضربان خارج و دوباره با فشار هوا بر می گردد؛ برای مثال در صورتیکه ضربان 60 باشد، کلاهک در یک دقیقه 60 بار باز و بسته می شود. در حالت کلی میزان ضربان 45 تا 65 در دقیقه است. البته میزان ضربان در هر دامی متفاوت است؛ برای نمونه در گوساله 80 تا 120 بار در دقیقه می باشد.

پولساتور شیردوش

آیا پولساتورها نیاز به تعویض دارند؟

به دلیل اهمیتی که پولساتورها دارند، بایستی مرتبا بررسی و در صورت بروز هرگونه مشکلی تعویض شوند. گاهی امکان دارد که ضربان ها نامنظم ایجاد شوند و توالی که باید داشته باشند، به هم بخورد؛ در این حالت در پستان دام ورم ایجاد می گردد. خلائی که به منظور تولید نبض بکار می رود بایستی با مقدار خلائی که به نوک پستان وارد می گردد، یکسان باشد. پولساتور شیردوش در برخی موارد ممکن است فقط یک حالت را ایجاد کند، در این حالت نیز احتمال ایجاد پیامدهای بدی وجود دارد؛ در این صورت گفته می شود که پولساتور فقط دارای حالت دوشش است. این مشکل نیز باعث ایجاد ورم در پستان حیوان می شود.

گاها به داخل پولساتور شیر نفوذ می کند، که این حالت به دلیل سوراخ شدن قطعات پلاستیکی شیر دوش مانند لاینر ایجاد می گردد. وارد شدن گرد و خاک و یا استفاده بیش از حد (خارج از حد استاندارد) باعث خراب شدن پولساتور می گردد و باید در اولین فرصت تعویض گردد. توجه داشته باشید که تعویض پولساتور شیردوش به صرفه تر از تعمیر آن است.

پولساتور شیردوش

کلام پایانی

شیر دوش ها از تجهیزات بسیار ضروری مورد استفاده در واحدهای نگهداری از انواع دام ها هستند. استفاده از این دستگاه ها باعث تسهیل عمل شیردوشی شده و نیاز به کارگر را بصورت قابل توجهی کاهش داده است. پولساتور از قطعات بسیار مهم در این دستگاه ها بوده و با ایجاد ضربان در آن باعث می شود، عمل شیردوشی به بهترین شکل انجام گیرد. پولساتور که به آن نبض ساز نیز گفته می شود، تداعی کننده مکش نوک پستان توسط گوساله بوده و با قطع و وصل کردن عمل دوشش باعث جاری شدن شیر از پستان حیوان می گردد. پولساتور را باید مرتبا مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که هرگونه مشکلی در عملکرد آن پیش بیاید، باید بلافاصله تعویض گردد. پولساتور معیوب باعث می شود عمل دوشش به درستی انجام نگیرد و پستان حیوان ورم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *