انواع بستنی

معرفی انواع بستنی دیدگاه بگذارید

آشنایی با خواص شگفت انگیز بستنی

بستنی در گروه خوراکی های بسیار پر طرفدار و خوشمزه ای است که ماده اولیه برای تولید آن شیر بوده و این باعث شده خواص شگفت انگیزی داشته باشد. ویتامین های موجود در شیر شامل کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین D است. تولید بستنی در طعم های متنوع و بصورت میوه ای و میکس در چندین طعم انجام می گیرد. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که دلتان انواع بستنی بخواهد و ترس از افزایش وزن مانع از خوردن آن شود، اما بدون شک اگر خواص شگفت انگیز آن را بدانید از این به بعد مشتاقانه بستنی خواهید خورد.

اگر به تاریخچه بستنی نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که نوع متحول شده نوشیدنی های یخ زده به شمار می روند. اولین دستگاه بستنی ساز در سال 1843 کشف شد که بصورت دستی چرخشی بود و از آن برای تولید انواع بستنی استفاده می کردند. حالا دوباره بریم سراغ خواص و اثرات شگفت انگیز بستنی و به چند مورد بسیار مهم که احتمالا اطلاعی از آنها ندارید، اشاره کوتاهی داشته باشیم.

کاهش وزن

با توجه به تحقیقات انجام شده، مشخص شده افرادی که در طول روز تنها یک اسکوپ بستنی می خورند، از افرادی که به دلیل ترس از افزایش وزن بستنی نمی خورند، سریع تر وزن کم می کنند. دلیل اصلی این موضوع وجود کلسیم در بستنی است. کلسیم سوخت و ساز بدن را افزایش و مقاومت آن را زیاد می کند.

تقویت استخوان ها

تقویت استخوان ها و حفظ تراکم آنها از دیگر اثرات مصرف بستنی به دلیل وجود کلسیم در آن است. کلسیم موجود در بستنی از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و در سلامت دندان نیز بسیار تاثیرگذار است.

تقویت عملکرد مغز

طی آزمایشی به دو گروه متفاوت از افراد، صبح ناشتا یک لیوان آب سرد داده شد و گروه دیگر بستنی خوردند. با توجه به نتیجه آزمایش آنها مشخص شد افرادی که بستنی خورده اند هوشیارترند و دلیل این امر نیز بالا رفتن سطح دوپامین است که بستنی باعث آن می گردد.

انواع بستنی

افزایش انرژی

بستنی، سرشار از کربوهیدرات، چربی و پروتئین بوده و مصرف آن باعث افزایش انرژی می شود. حدود نصف فنجان بستنی دارای 15 گرم کربوهیدرات، 7 گرم چربی و 2 گرم پروتئین و در حالت کلی حدود 137 کیلو کالری انرژی است.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهم ترین اثرات انواع بستنی که خیلی ها از آن اطلاعی ندارند، تقویت سیستم ایمنی بدن است. بستنی در گروه فرآورده های تخمیری لبنی می باشد و مواد تخمیری برای تقویت سیستم گوارشی و تنفسی موثر بوده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که هر چقدر سیستم گوارش و تنفس فردی قوی تر باشد، ایمنی بدن او بالاتر خواهد بود. از دیگر دلایلی که بستنی باعث افزایش سیستم ایمنی می شود، وجود لاکتوفرین و سیتوکین در داخل آن است. به این دلیل است که خوردن بستنی باعث می شود بدن در برابر سرماخوردگی مقاوم باشد.

ایجاد شادی و لبخند

اگر توجه کرده باشید، زمانی که فردی بستنی می خورد، ناخودآگاه لبخند بر لبانش نقش می بندد. دلیل این امر ایجاد تغییر در قشر اوربیتوفرانتال مغز است که مرکز شادی بوده و با فعال شدن آن فرد خوشحال می شود. پس زمانی که احساس ناراحتی می کنید می توانید با خوردن بستنی بر آن غلبه کنید.

انواع بستنی

جلوگیری از لخته شدن خون

وجود ویتامین K در بستنی، باعث افزایش گردش خون شده و موجب باز شدن سلول های خونی می گردد که مسدود شده اند؛ این عامل از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

کاهنده استرس

مصرف بستنی باعث تولید هورمون ترومبوتونین می شود که در روحیه انسان تاثیرگذار بوده و باعث ایجاد آرامش شده و استرس را کاهش می دهد.

منبع مواد معدنی و ویتامین ها

بستنی حاوی مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم و فسفر است و با مصرف نصف فنجان می توانید 10 درصد نیاز روزانه خود را تامین کنید. از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی که در بستنی وجود دارد، ویتامین A ،E ،D ،C و همچنین تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین های B6 و B12 است.

انواع بستنی

چگونگی تولید انواع بستنی با استفاده از دستگاه های مدرن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه هایی ساخته شده اند که در تولید بستنی نقش مهمی ایفا می کنند. این دستگاه ها بدلیل تنوع بالایی که دارند در مراکز تولید و ارائه بستنی در طعم های مختلف بکار می روند. از به روزترین تجهیزاتی که برای تولید بستنی از آنها استفاده می شود، پروسس تانک های پخت مایه بستنی (این دستگاه در تولید مایه بستنی کاربرد دارند و در تمامی مراکز تولید بستنی می توان از آنها استفاده کرد)، دستگاه های بارسفت کن (بعد از آماده شدن مایه بستنی، آن را وارد دستگاه بار سفت کن می کنند تا به بستنی تبدل شود)، تاپینگ بستنی (برای نگهداری از بستنی بعد از تولید استفاده می شود). بستنی سازهای رولی (این دستگاه ها در چندین مدل بوده و برای تولید بستنی رولی در هر طعمی کاربرد دارند)، پاپسیکل ها یا دستگاه های بستنی چوبی (از آنها جهت تولید بستنی چوبی استفاده می شود).

این دستگاه ها از تولیدات گروه ماشین سازی هیمورا هستند که در مراکز تولید و عرضه بستنی از آنها به منظور تولید بستنی در طعم های متفاوتی استفاده می کنند. اولین مرحله در تولید بستنی، استفاده از دستگاه پروسس تانک است که مایه بستنی در داخل آن تولید و برای تبدیل شدن به بستنی، وارد دستگاه های ذکر شده در بالا می شود. البته روش تولید بستنی های میوه ای متفاوت است. قابل ذکر است که پروسس تانک های پخت مایه بستنی هیمورا قادر به تولید مایه بستنی تمامی انواع بستنی می باشد.

انواع بستنی

بستنی خوشمزه در کل دنیا به قدری تنوع دارد که شاید نتوان نام هر یک را در این بخش جای داد، اما در کل ما به معرفی تعدادی از بستنی های پرمصرف و پرطرفدار می پردازیم.

بستنی قیفی سافت

بستنی سافت دارای چربی کمتری نسبت به بستنی معمولی بوده و بافت حجیم و نرم تری دارد. دلیل حجیم بودن این بستنی وجود هوای بیشتر در داخل آن است.

بستنی سنتی

استفاده از بستنی سنتی رواج بیشتری در بین خانوارهای ایرانی دارد و در تولید آن از شیر، تخم مرغ، گلاب، وانیل و ثعلب استفاده می کنند. این بستنی خوشمزه را می توان در طعم های متفاوتی تولید کرد. درصد چربی خامه در این بستنی باید بالای 35 درصد باشد.

سوربتو

این بستنی فیلیپینی از گران قیمت ترین بستنی هایی است که از شیر نارگیل در تولید آن استفاده می کنند. البته در دیگر طعم ها و بصورت قیفی و لیوانی هم قابل تولید می باشد.

جلاتو

این بستنی دارای بافتی نرم و لطیف است و از خوشمزه ترین بستنی های دنیا به شمار می رود. جلاتو بستنی ایتالیایی بوده و نسبت به انواع بستنی های معمولی حاوی چربی کمتری می باشد. جلاتو در طعم ها و رنگ های متنوعی تولید می شود.

بستنی های لبنی

بستنی های لبنی دارای بافت بسیار لطیف و نرمی بوده و به رنگ کرمی هستند. پایه اصلی این بستنی، شیر است و طرفداران بسیاری در بین افراد دارد.

بستنی وانیلی

یکی از پرطرفدارترین بستنی ها، بستنی وانیلی است که طعم بسیار عالی دارد. این بستنی بصورت قیفی و یا لیتری در کارخانجات تولید می شود و ماده اولیه در آن شیر، شکر، وانیل و زرده تخم مرغ است.

بستنی رولی

این بستنی دست ساز بوده و روش تولید متفاوتی دارد که به آن بستنی کاردکی نیز می گویند. این بستنی با استفاده از دستگاه های بستنی ساز رولی تولید می شود و در طعم های متفاوتی وجود دارد.

انواع بستنی

چند تصور غلط در مورد بستنی

  • برخی بر این باورند که بستنی باعث سرماخوردگی و سرفه می شود؛ در حالی که این باوری کاملا غلط است و انواع بستنی به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی می باشند، برای مبارزه با ویروس آنفولانزا بسیار مفید هستند.
  • اینکه می گویند، بستنی باعث خراب شدن دندان ها می گردد نیز اشتباه است؛ چرا که خرابی دندان در زمان خوردن خوراکی های شیرین به دلیل باقی ماندن کربوهیدرات و قند تخمیر شده روی دندان است.
  • بستنی باعث چاقی نمی شود، چربی که داخل بستنی وجود دارد بسیار کمتر از نیاز روزانه ما به چربی است. دلیل اصلی چاقی، زیاده روی در خوردن و عدم تحرک است.
  • می گویند هنگام بیماری بستنی نخورید، این باوری نادرست است. در زمان بیماری خوردن بستنی خوشمزه حس بهتری را در فرد ایجاد می کند.

نکته پایانی

بستنی از خوراکی های بسیار خوشمزه ای است که در تمام دنیا و در بین تمامی قشرها طرفداران خود را دارد. تا قبل از پیشرفت تکنولوژی، تولید بستنی بصورت سنتی انجام می گرفت، اما امروزه به دلیل وارد شدن دستگاه های صنعتی، تولید آن به روش های مختلف و در طعم های متنوعی انجام می گیرد. وجود ویتامین و مواد معدنی در داخل بستنی باعث مصرف بالای آن شده است. گروه ماشین سازی هیمورا از تولیدکنندگان دستگاه هایی است که از آنها به منظور تولید بستنی استفاده می کنند. پروسس تانک ها، بار سفت کن ها، بستنی سازهای رولی و چندین دستگاه دیگر وجود دارند که برای تولید بستنی کاربرد داشته و در مراکز تولید بستنی و کارخانه ها بکار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *