کاربرد آیس بانک

آیس بانک چیست و در کجاها کاربرد دارد؟ دیدگاه بگذارید

تعریفی کلی از آیس بانک

با هدفمندی یارانه ها هزینه برق بشدت افزایش یافته است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان با هدف کاهش مصرف انرژی اقدام به تولید دستگاهی ویژه با نام آیس بانک (مخزن یخ) کرده اند. امروزه کاربرد آیس بانک در صنایع مختلف رو به گسترش است؛ چراکه سبب صرفه جویی در مصرف برق می گردد. معمولاً از آیس بانک کنار دستگاه های برودتی از جمله چیلرها، کندانسورها، سردخانه ها و سیستم های مبرد که مصرف بالایی دارند استفاده می شود؛ البته امکان استفاده از آن بصورت مستقل نیز وجود دارد که در این صورت در ساخت آن باید از قطعاتی نظیر کمپرسور، کویل اواپراتوری، مخزن سرمایشی، توزیع کننده هوا و کندانسور استفاده شود. آیس بانک اگر همراه با سیستم های خنک کننده استفاده شود، نیازی به تجهیزات برودتی نیست و تنها به کویل اواپراتوری و مخزن مجهز می گردد.

این دستگاه مجهز به مخزنی بزرگ و عایق بندی شده است که داخل آن آب می ریزند تا در ساعاتی از شب که هزینه مصرف برق پایین است، تبدیل به یخ شود. بدین ترتیب در ساعات اوج بار (روز) می توان از یخ های تولیدی، جهت افزایش بازدهی سیستم های برودتی و خنک کردن محیط استفاده کرد. هیمورا تولید کننده انواع سیستم آیس بانک در مدل ها و ظرفیت های متنوع بوده که از قابلیت ذخیره سازی یخ برخوردار است.

کاربرد آیس بانک

مزایای استفاده از آیس بانک

  • کاهش مصرف انرژی: با این دستگاه می توان در طول شب با کمترین میزان مصرف انرژی، سرمایش موردنیاز را تامین و آب را به یخ تبدیل کند.
  • سازگار با محیط زیست: تحقیقات نشان داده تولید برق در طی شب، حدوداً 30 درصد آلودگی کمتری تولید می کند. از آنجایی که این دستگاه در هنگام شب برق مصرف می کند، سازگاری بالایی با محیط زیست دارد.
  • سرویس و نگهداری کم هزینه: این دستگاه ساختار بسیار ساده ای دارد و در ساخت آن از قطعات متحرک (چرخنده) استفاده نشده است؛ به همین دلیل احتمال فرسودگی در آن کمتر بوده و سرویس و نگهداری آن کم هزینه می باشد. پس کاربرد آیس بانک در صنایع مختلف به صرفه است.
  • افزایش توان دستگاه های برودتی: در سردخانه ها و سیستم های تهویه مطبوع از آیس بانک جهت افزایش توان آنها استفاده می شود.
کاربرد آیس بانک

با عملکرد آیس بانک ها آشنا شوید!

آیس بانک ها دارای مخزن و کویل اواپراتور هستند که کویل اواپراتور در درون مخزن واقع شده است. لوله های کاربردی در اواپراتور از جنس مس هستند؛ به همین دلیل مبادله دما بهتر صورت می گیرد. هنگامی که کاربر مخزن را پر از آب می کند، گاز تبریدی داخلی اواپراتور به حرکت در آمده و دمایش کاهش می یابد که در نتیجه آن آب پیرامون لوله ها یخ می بندد. این دستگاه دارای حسگر و سیستم کنترلی بوده که وظیفه اصلی آنها اندازه گیری ضخامت یخ است. با رسیدن ضخامت یخ به میزان موردنظر، سنسور خیلی سریع جریان گاز مبرد را مسدود می کند. بدنه این دستگاه کاملاً عایق بندی شده که این عامل سبب می شود دمای داخلی مخزن حفظ شده و به محیط پیرامون منتقل نگردد.

کاربرد آیس بانک

موارد کاربرد

آیس بانک ها در تمامی صنایعی که به خنک سازی و برودت نیاز است، استفاده می شوند. این دستگاه ها در محدوده دمایی بین 3- درجه سانتی گراد تا 6 + درجه سانتی گراد بکار می روند. در ذیل موارد کاربرد آیس بانک اشاره شده است.

  • قابل استفاده در کارگاه ها و کارخانجات تولید شکلات و شیرینی
  • قابل استفاده در سالن های پرورش و تولید قارچ
  • وسیله ای مناسب برای استفاده در صنایع غذایی
  • امکان استفاده در صنایع تولید فرآورده های لبنی و شیر
  • قابل استفاده در صنایع شیمیایی تولید دستکش های صنعتی و طبی
  • استفاده همراه سردخانه های مدرن و سیستم های انبارداری
  • استفاده همراه سیستم های برودتی و تهویه مطبوع
  • قابل استفاده در صنایع مختلف تولید مواد پلاستیکی
  • قابل استفاده در صنعت ماهیگیری و شیلات
  • کاربرد آیس بانک در صنایع عمران، معماری، ساختمان ‌سازی و بتن کاری
  • قابل استفاده در صنایع تولید دارو، لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی
کاربرد آیس بانک

بررسی نقاط ضعف

  • قیمت این دستگاه ها نسبت به سایر سیستم های برودتی، بیشتر است.
  • این دستگاه ها برای نصب به مکانی با فضای زیاد نیاز دارند.
  • در صورتی که بصورت احتمالی در طی روز نیاز به استفاده از آیس بانک باشد، مصرف برق بالایی خواهد داشت.

تفاوت بین آیس بانک ها و چیلرها

آیس بانک ها و چیلرها هر دو جزو سیستم های برودتی به حساب می آیند و هر کدام به نوعی از قابلیت تامین سرمایش برخوردارند، اما تفاوت هایی نیز دارند. آیس بانک ها دستگاه هایی برای کاهش مصرف برق هستند و معمولاً از آنها، کنار سیستم های برودتی دیگر از جمله چیلر استفاده می شود. چیلرها نیز سیستم هایی برودتی هستند که کنار دستگاه های برودتی و بصورت مستقل قابل استفاده هستند (البته امکان استفاده از آیس بانک بصورت مجزا نیز وجود دارد) ولی مصرف آنها بالاست. چیلرها در دو حالت جذبی و تراکمی قابل تولیدند و وظیفه کاهش دمای آب را بر عهده دارند؛ برای آشنایی با چیلرهای تراکمی پیشنهاد می شود به مقاله “ انواع چیلر های تراکمی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ ” مراجعه کنید.

آیس بانک ها دمای آب را تا جایی که تبدیل به یخ شود کاهش می دهند. معمولاً آیس بانک در طول شب که مصرف برق پایین است، یخ ذخیره می کند تا در طی روز بتوان از طریق آنها، برودت موردنیاز سیستم های برودتی را تامین کرد. چیلر و آیس بانک هر دو جزو دستگاه های صنعتی به حساب می آیند، پس کاربرد آیس بانک و چیلر در ساختمان ها، کارخانجات و … بسیار رایج است.

کاربرد آیس بانک

خلاصه متن

این مقاله به معرفی و بررسی کاربرد آیس بانک ها پرداخته و عملکرد، مزایا و معایب آنها شرح داده شده است؛ همچنین این مقاله به بیان تفاوت های آیس بانک ها و چیلرها که دستگاه هایی برای کاهش دمای آب هستند پرداخته است. با توجه به مطالب قید شده نتیجه می گیریم آیس بانک ها، دستگاه هایی برای کاهش مصرف برق هستند که توسط آنها می توان در طول شب که مصرف برق پایین است، یخ ذخیره کرد.

معمولاً آیس بانک ها را کنار سیستم های برودتی از جمله کندانسورها، چیلرها، سردخانه ها و … استفاده می کنند. آیس بانک ها به مخزنی بزرگ مجهز شده اند که داخل آن، آب می ریزند تا در زمان کارکرد، تبدیل به یخ شود و از یخ های تولیدی توسط آنها می توان در ساعات اوج مصرف، جهت افزایش بازدهی دستگاه های برودتی استفاده کرد. آیس بانک ها کاربردی صنعتی دارند و معمولاً از آنها در کارگاه ها و کارخانجات، ساختمان سازی ها، صنایع شیمیایی و دارویی و … استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *