سیستم های گرمایش مناسب برای مرغداری

سیستم های گرمایش مناسب مرغداری ها کدام است؟ دیدگاه بگذارید

اهمیت استفاده از سیستم گرمایشی در مرغداری ها

صنعت مرغداری از بخش های بسیار مهم در پرروش مرغ جهت تولید گوشت مرغ و سایر طیور به شمار می رود و حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری در کشور را به خود اختصاص داده است. تقاضای بالا نسبت به گوشت مرغ آن را به یک محصول استراتژیک تبدیل کرده است. از دغدغه های بسیار مهمی که صاحبان مرغداری ها با آن گریبان گیر هستند، تامین گرمایش لازم در فصول سرد سال است. در مرغداری به دلیل اهمیتی که از نظر رشد و پرورش طیور دارند، نمی توان از هر سیستم حرارتی استفاده کرد و بایستی تجهیزی که استفاده می شود، اولا ایمنی لازم را داشته باشد و دوما بتواند نیاز گرمایشی که برای رشد پرندگان لازم است را به بهترین شکل تامین کند. سیستم گرمایش مرغداری بایستی به صورت اصولی انتخاب گردد.

لازم به ذکر است که نوع سیستم گرمایشی با توجه به کاربری که مرغداری دارد فرق می کند. برای مثال در برخی از مرغداری ها تنها هدف پرورش مرغ گوشتی است، در برخی دیگر از جوجه های یک روزه و یا یک هفته ای نگهداری می شود. سیستم حرارتی که برای این مراکز انتخاب می گردد، بایستی کاملا اصولی انتخاب شود. توجه داشته باشید که علاوه بر دما، میزان اکسیژن موجود در هوا نیز بسیار حائز اهمیت است و در رشد و پرورش طیور تاثیرگذار است.

انواع سیستم های گرمایش مرغداری ها

جت هیترهای گازی (تک موتور بدون دودکش و دودکش دار)

جت هیترها که به آنها هیترهای موشکی نیز گفته می شود، از سیستم های حرارتی صنعتی نوینی هستند که از آنها در فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می کنند. بکارگیری این سیستم گرمایش مرغداری با توجه به رعایت برخی اصول انجام می گیرد. جت هیترها در دو مدل تک موتور بدون دودکش و دودکش دار تولید می شوند. در استفاده از مدل های دودکش دار مشکلی وجود ندارد و تنها باید مکان مناسب برای نصب آن را مشخص کرده و مراحل راه اندازی و نصب دودکش را انجام دهید.

جت هیترهای بدون دودکش از آنجا که از سوخت فسیلی گاز استفاده می کنند، گازهای آلوده حاصل از سوختن گاز را در هوا پخش می کنند. برای جلوگیری از این امر بهتر است سیستم در مکانی نصب شود که دارای تهویه هوا بوده و این مواد آلوده از محیط خارج گردد. جت هیترهای بدون دودکش دارای راندمان بالای حرارتی هستند و تقریبا تمامی سوخت مصرفی آنها به گرما تبدیل و در محیط پخش می شود. در مدل های دودکش دار مقداری از این گرما از طریق دودکش به هدر می رود.

جت هیتر هیمورا

جت هیترهای گازوئیلی

این جت هیترها با استفاده از سوخت فسیلی گازوئیل حرارت و گرمای محیط را تامین می کنند. شرایط بکارگیری این سیستم ها در مرغداری ها متفاوت است و باید با رعایت برخی پارامترها انجام گیرد. از جت هیترهای گازوئیلی دودکش دار می توانید بدون هرگونه مشکلی در مرغداری ها استفاده کنید. اما مدل های بدون دودکش اصلا توصیه نمی شود و نباید از آنها حتی در صورت وجود سیستم تهویه در مرغداری ها استفاده شود؛ زیرا گازهای آلوده ای که در اثر سوختن گازوئیل در محیط رها می شود در پرورش پرندگان تاثیر منفی خواهد داشت. سیستم گرمایش مرغداری باید به گونه ای باشد که آلاینده ای با استفاده از آن در محیط پخش نگردد.

جت هیتر برقی

جت هیترهای برقی گروه دیگری از سیستم های حرارتی هستند که از آنها در مرغداری ها به منظور گرم کردن فضای سالن استفاده می شود. این دستگاه ها هیچ گونه آلودگی در محیط ایجاد نمی کنند و به راحتی در هر نقطه از سالن قابل نصب هستند. از معایب بسیار مهمی که به این سیستم ها وارد شده، مصرف بالای انرژی الکتریکی است. در صورتی که در یک محیط بسیار بزرگ بخواهید از جت هیترهای برقی استفاده کنید به تجهیزی با ظرفیت بالا نیاز خواهد بود که مصرف انرژی الکتریکی زیادی خواهد داشت.

هیترهای تابشی گازی

همان گونه که می دانید، سالن های مرغداری معمولا در متراژهای بزرگی ساخته می شوند و برای گرم کردن و تهویه هوا به انرژی بسیار بالایی نیاز دارند. هیترهای تابشی لوله ای گازی از تجهیزات گرمایشی هستند که در مرغداری ها کاربرد داشته و گرما را به صورت موضعی پخش می کنند. استفاده از هیترهای تابشی گازی بیشتر در سالن هایی که جوجه های یک روزه پرورش می دهند، دیده می شود. به دلیل نصب این سیستم ها در ارتفاع و بر روی سقف، فضایی اشغال نمی شود و گرما مستقیم به بدن حیوان می تابد.

هیتر تابشی هیمورا

هیتر کوره هوای گرم

هیترهای کوره هوای گرم یا همان هیترهای کابینتی برای استفاده در فضاهای پرورشی مانند مرغداری ها، گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ بهترین گزینه هستند. گرمایی که در این سیستم ها تولید می گردد کاملا پاک بوده و به دلیل مجهز بودن به دودکش، آلاینده ای از طریق آنها وارد محیط نمی گردد. در مرغداری هایی که سیستم تهویه مناسبی ندارند نیز می توان از این تجهیزات پیشرفته برای گرم کردن محیط استفاده کرد. هیترهای کوره هوای گرم مجهز به خروجی هایی هستند که هوای گرم شده بسیار زیادی را در محیط آزاد می کنند؛ به همین دلیل در زمان نصب دقت داشته باشید که هیترها باید در فاصله ای دورتر مستقر شوند. در صورت نیاز می توانید با استفاده از کانال کشی برای انتقال حرارت استفاده کنید.

هیتر کابینتی کوره هوای گرم هیمورا

راهکارهای کاهش مصرف سوخت در مرغداری ها

سیستم های گرمایشی که در مرغداری ها به منظور گرم کردن یکنواخت محیط استفاده می شوند، انرژی بسیار بالایی را مصرف می کنند. در مرغداری های کشور این مصرف از میزان استاندارد جهانی فراتر رفته و لذا متخصصین را بر آن داشته تا به فکر راهکار مناسبی باشند. به منظور کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی راهکارهایی در نظر گرفته شده است که باعث کاهش مصرف سوخت و انرژی در این واحدها می شود. در اینجا به چند مورد اشاره شده است:

استفاده از تجهیزات حرارتی نوین

سیستم گرمایش مرغداری قدیمی، مصرف انرژی و سوخت بالایی داشتند و استفاده از آنها اصلا به صرفه و معقول نیست و باید از تجهیزات جایگزین که دارای ساختار پیشرفته ای هستند و به قطعات استاندارد با مصرف انرژی پایین مجهز شده اند، استفاده کرد. بکارگیری این سیستم ها علاوه بر بهبود هوای داخل سالن، هزینه های اضافی مصرف سوخت و انرژی را نیز کاهش می دهند. از پارامترهای مهم در انتخاب این تجهیزات، قابلیت آنها در انتقال یکنواخت گرما در محیط، نگهداری و تعمیر راحت، راه اندازی آسان، قابل انطباق بودن با سیستم تهویه سالن و … است.

عایق بندی دیوارها و سقف

از دیگر عوامل بسیار موثر در کاهش مصرف سوخت در مرغداری ها، عایق بندی دیوارها و سقف جهت جلوگیری از هدر رفت گرما است. از آنجا که هوای گرم سبک است به بالا رفته و زیر سقف جمع می گردد و در صورتی که سقف عایق مناسبی نداشته باشد، گرما خارج می گردد. عایق کاری سالن های مرغداری اهمیت بسیار ویژه ای در عدم تبادل گرمایی دارد و به همین دلیل باید از عایق با کیفیتی استفاده شود. بهترین عایق های سقف ایرانیت، پرمیت، کرکره سیکوئی، عایق سه لایه پشم شیشه با ضخامت هر لایه 5 سانت (در مجموع 15 سانتی متر پشم شیشه باید استفاده شود) هستند.

استفاده از سیستم اتوماسیون

بکار بردن این سیستم ها در مرغداری ها باعث می شود هماهنگی در بین سیستم های گرمایشی، تهویه و همچنین سیستم های کنترل رطوبت وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که سیستم های اتوماسیون باعث ایجاد شرایط مناسب برای پرورش پرندگان می شوند و مصرف انرژی را به صورت قابل توجهی کاهش می دهند.

استفاده از سیستم تهویه هوا

وجود سیستم تهویه هوا از موارد بسیار مهم در مرغداری ها است که در تامین هوای تازه و اکسیژن نقش کلیدی را ایفا می کند. نوع سیستم تهویه، یعنی عرضی و یا طولی بودن آن، در مصرف انرژی تاثیرگذار است. در تهویه های عرضی از آنجا که از پنجره های زیادی استفاده می شود گرم کردن هوا تا حدودی به سختی انجام می گیرد. اما در مدل های طولی که در سالن های بدون پنجره آنها را اجرا می کنند، ورود هوا با استفاده از دو ورودی که در ابتدای سالن قرار دارند انجام می گیرد و شرایط مناسب تری در فصول سرد بخصوص برای جوجه ها ایجاد می گردد.

جت هیتر برقی گلخانه

خصوصیات یک سیستم حرارتی مطلوب در مرغداری ها

  • سامانه گرمایشی که در مرغداری استفاده می شود باید بازدهی بالای انرژی داشته باشد.
  • حرارت ایجاد شده توسط این سیستم ها باید یکنواخت بوده و کل سالن را یکسان گرم کند.
  • تعمیر و نگهداری از سیستم مرغداری باید به راحتی انجام گیرد.
  • سیستم گرمایش مرغداری باید قابل انطباق با سیستم های تهویه هوا باشد.
  • مکانیزم راه اندازی این سیستم ها باید به آسانی انجام گیرد.

مادر مصنوعی در مرغداری ها چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

منظور از مادر مصنوعی، سیستم گرمایشی خاصی است که همچون پرنده مادر، گرمایی که برای رشد جوجه ها لازم است را تامین می کند. مادر مصنوعی دارای تفاوت های اساسی با دیگر تجهیزات حرارتی است و باید ویژگی های منحصر به فرد متفاوتی داشته باشد. توزیع حرارت در این سیستم ها باید کاملا یکنواخت باشد، آلودگی با استفاده از آنها ایجاد نگردد و دارای خاصیت میکروب کشی باشد. البته لازم به ذکر است که این سیستم ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و هر یک دارای مزایای خاصی هستند. این نوع گرمایش کاملا پاک بوده و در سالن های پرورش طیور گوشتی، تخم گذار، جوجه های یک روزه تا سن دو هفتگی از آن ها استفاده می شود.

مادر مصنوعی با توجه به سوخت و طریقه تولید حرارت در آن در انواع مختلفی مانند گازی، برقی و مادون قرمز استفاده می شود. مادر مصنوعی گازی در ابعاد کوچکی تولید می شود و از معایب آن به قطعی گاز می توان اشاره کرد؛ همچنین خطر استفاده از این سیستم ها بیشتر است. سیستم های برقی به دلیل عدم تولید آلاینده های سمی بیش از دیگر دستگاه ها استفاده می شوند. مادر مصنوعی برقی مجهز به ترموستات است و قابلیت تنظیم دما در آن وجود دارد. از بهترین و پر بازده ترین سیستم های مادر مصنوعی، مادون قرمز است؛ از ویژگی های بسیار مهم این دستگاه ها، خاصیت میکروب کشی در آنها است که از ابتلای جوجه ها به بیماری های عفونی و تنفسی جلوگیری می کند.

گارانتی و خدمات پس از فروش هیمورا

کلام آخر

اهمیتی که واحدهای مرغداری از نظر پرورش مرغ های گوشتی و تخم گذار دارند، باعث شده حساسیت خاصی در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای این مکان ها صورت گیرد. انتخاب سیستم حرارتی برای مرغداری ها علاوه بر اینکه تامین گرمای مطلوب را به همراه خواهد داشت، از ایجاد هزینه های اضافی مصرف انرژی و سوخت و همچنین عدم نیاز به سیستم های حرارتی دیگر را از بین می برد. از مهم ترین پارامترهایی که در انتخاب این سیستم ها به آنها توجه می شود، عدم ایجاد آلاینده های سمی در محیط، ایجاد گرمای یکنواخت، تعمیر، نگهداری و نصب راحت است. سیستم گرمایش مرغداری مادر مصنوعی از تجهیزات حرارتی بسیار خاصی است که از آن به جای مادر برای رشد و پرورش جوجه ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *