کاربرد هموژنایزر

چرا از هموژنایزر ها استفاده کنیم؟ دیدگاه بگذارید

کاربرد هموژنایزر

هموژنایزر تجهیزی ویژه جهت همگن سازی انواع مایعات رقیق و غلیظ از جمله شیر و مایه بستنی است که نقش تاثیرگذاری در ماندگاری بیشتر شیر داشته و امروزه از آن در مکان های مختلف استفاده می شود، در ادامه کاربردهای هموژنایزر را مورد بررسی قرار خواهیم داد، ولی قبل از بررسی کاربردها بهتر است دستگاه هموژنایزر را در یک بند توضیح دهیم.

هموژنایزر چیست؟

شیر دارای چربی هایی است که نیاز به یکنواخت سازی و خرد شدن دارد، بدین منظور دستگاه های هموژنایزر طراحی شده اند تا بواسطه آنها بتوان ذرات موجود در شیر را به ابعاد بسیار کوچکی تبدیل کرد. هموژن سازی شیر در خوش طعم کردن آن نیز تاثیرگذار بوده و از ایجاد سرشیر جلوگیری می کند و تمامی نقاط شیر طعم، چربی و غلظت یکنواختی خواهد داشت. همچنین این دستگاه در نابودی میکروب ها تاثیرگذار است. هموژنایزرها در انواع مختلفی قابل تولید هستند که رایج ترین آن نوع هموژنایزر تک هد و هموژنایزر دو هد است و هر کدام از این هموژنایزرها خود به ظرفیت های مختلفی تقسیم شده اند، هموژنایزر تک هد مخصوص هموژن سازی مایعات رقیق از جمله شیر بوده ولی هموژنایزر دو هد علاوه بر مایعات رقیق از قابلیت هموژن سازی مایعات غلیظ از جمله مایه بستنی نیز برخوردار است.

کاربرد هموژنایزر

از دستگاه هموژنایزر در چه مکان هایی استفاده می شود؟

هموژنایزرها کاربردهای متعددی دارند و امروزه از آنها در مکان های مختلف جهت خرد کردن ذرات موجود در مایعات رقیق و غلیظ استفاده می شود. این دستگاه ها در لبنیاتی ها و مراکز تولید شیر به منظور خرد کردن ذرات و چربی های شیر استفاده می شوند. هموژنایزرها در آزمایشگاه ها جهت همگن کردن سیالات و مایعات مختلف بکار می روند.

از دیگر کاربردهای هموژنایزر می توان به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از جمله میکروبیولوژی، پزشکی قانونی ها، بیوتکنولوژی ها، صنایع غذایی و مراکز کنترل غذا و داروسازی ها اشاره کرد و نیز این محصول در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد.

در ادامه برخی از کاربردهای این دستگاه را بصورت مختصر شرح می دهیم:

کاربرد هموژنایزر در مراکز بستنی سازی

هموژنایزرها در کارگاه ها و کارخانجات تولید بستنی بیشترین استفاده را دارند و سبب می شوند بستنی های تولیدی ساختاری یکدست داشته و طعمی بی نظیر داشته باشند.

کاربرد هموژنایزر

استفاده از هموژنایزر در دامداری ها و دامپروری ها

در دامداری ها و دامپروری ها روزانه مقدار زیادی شیر تولید می شود، این دسته مکان ها می توانند شیر تولیدی را همگن کنند تا آلایندگی موجود در آن نابود گردد و نیز شیر بصورت یکدست و همگن به دستگاه فروشندگان برسد.

کاربرد هموژنایزر در لبنیاتی ها

در لبنیاتی ها بواسطه هموژنایزر اندازه چربی های شیر را به اندازه ای خرد می کنند که همگن شده و بصورت یکنواخت در شیر منتشر گردد.

کاربرد هموژنایزر

کاربرد شیر در صنایع غذایی

در صنایع غذایی از هموژنایزر جهت تولید انواع سس گرم و سرد، انواع طعم دهنده ها و مکمل های غذایی، غذای کودک، ویتامین ها، آبمیوه ها و سایر نوشیدنی های دیگر استفاده می شود.

کاربرد هموژنایزر در صنایع دارویی و آرایشی

در صنایع دارویی از هموژنایزر جهت تولید انواع دارو و کرم های پزشکی، واکسن، سرم و … استفاده می شود و این محصول در صنایع آرایشی بهداشتی به منظور سنتز انواع شامپو، خمیر دندان، کرم پودرهای آرایشی، پماد، انواع لوسیون، ریمل، ماسک، رنگ مو و خمیر دندان بکار می رود.

کاربرد هموژنایزر

هموژنایزرها در بیوتکنولوژی

از هموژنایزرهایی که فشار بالایی دارند در صنایع بیولوژی جهت کاهش اندازه ذرات و و پراکندگی آنها در حد نانو و میکرو استفاده می گردد.

استفاده از هموژنایزر در صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی از هموژنایزر برای تهیه انواع چسب، گریس و جوهر، واکس کفش، هموژن هیدروکربن سخت، سموم دفع آفات نباتی و سموم کشاورزی، واکس ماشین و… استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *