ماسک پارچه ای

آیا ماسک های پارچه ای در مقابل ویروس ها و باکتری ها کارایی دارند؟ دیدگاه بگذارید

آیا ماسک پارچه ای در مقابل ویروس ها و باکتری ها کارایی دارند؟ 

سلامتی و بهداشت یکی از فاکتورهای مهم داشتن یک زندگی با نشاط و شاد بوده که پشتوانه سلامت جامعه می باشد. رعایت اصول بهداشتی و سلامتی فردی و استفاده از ماسک پارچه ای طبی، انسان ها را در مقابل بیماری ها، میکرب ها، ویروس ها، آلودگی های محیط، آلاینده های هوا و  خطرات بسیاری حفظ و ایمن نگه می دارد. از عوامل اصلی مضرر و خطرناک که انسان در برابر آنها بدون دفاع بوده باکتری ها و ویروس های بیماری زا می باشند. خصوصا زمانی که شدت بیماری زایی بودن این عوامل به شکل مسری و اپیدمی تبدیل شود برای بشر بسیار خطرناک خواهد بود.

ویروس ها و باکتری ها

از نظر بیولوژیکی ویروس و باکتری متفاوت می باشند اما به لحاظ بیماری زایی هردو می توانند باعث از بین رفتن سلامتی افراد گردند. تفاوت اساسی بین باکتری و ویروس این است که باکتری یک تک سلولی بوده و موجود زنده به حساب می آید اما ویروس بخشی از نوکلئیک اسید با پوششی از پروتئین می باشد.  تک سلول باکتری  شامل تمام عنصرهایی است که برای زندگی آن مورد نیاز می باشد. باکتری ها در دو نوع بیماری زا و مفید وجود دارند.

ویروس ها موجود زنده نیستند و اعضای سلولی ندارند لذا برای ادامه حیات خود نیازمند یک سلول زنده می باشند و به کمک همین سلول زنده تولید مثل نموده و تکثیر پیدا می کنند. ویروس ها بسیار کوچکتر از باکتری ها می باشند. اگر اندازه باکتری را حدود 0.001 میلی متر در نظر بگیریم، بزرگی ویروس یک صدم این مقدار خواهد بود. می توان برای جلوگیری از وارد شدن ویروس از ماسک پارچه ای استفاده کرد.

ماسک پارچه ای

راه های انتقال بیماری های ویروسی و باکتریایی

اکثر بیماری هایی که این دو دسته از عناصر بیماری زا تولید می کنند سرایت کننده یا مسری می باشند یعنی به سادگی از انسانی به انسان دیگر منتقل می گردد. بهترین راه برای مقابله با ویروس ها رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک پارچه ای می باشد. راه های انتقال این عفونت ها می توانند به شرح زیر باشد.

  • ارتباط و تماس با فرد مبتلا به صورت دست دادن یا روبوسی نمودن یا لمس کردن فرد از نزدیک باشد.
  • دریافت قطرات حاوی عوامل بیماری زای فرد مبتلا شده از طریق عطسه و سرفه کردن صورت گیرد.
  • تماس داشتن با سطوحی که به وسیله آب دهان یا بینی فرد آلوده شده همانند دستگیره درب، شیرآلات آب و …
  • از طریق مادر مبتلا شده به بیماری که به جنین او سرایت کند و یا هنگام شیردادن یا در آغوش گرفتن فرزند ایجاد گردد.

راه ها و عوامل پیشگیری از ابتلا

یکی از بهترین راه پیشگیری بیماری های مسری بوجود آمده توسط عوامل ویروسی رعایت بهداشت فردی و استفاده از تجهیزاتی همانند دستکش و ماسک پارچه ای و … می باشد. با پیدایش بیماری مسری کرونا در دنیای امروز، مبتلا نشدن به این بیماری یکی از دغدغه های تمامی افراد جامعه و دست اندرکاران کادر بهداشتی می باشد. خصوصا کسانی که به دلیل زمینه بیماری های دیگر دارای سیستم بدنی ضعیف می باشند باید دقت بیشتری نموده و اصول بهداشتی را کاملا رعایت کنند. یکی از توصیه های سازمان پزشکی کشور استفاده از ماسک در ماکن های پر ازدحام و شلوغ می باشد. ماسک وسیله ای است که مانع ورود ذرات حاوی ویروس به مجرای تنفسی و بینی شخص می شود. و خود یکی از عوامل جلوگیری کننده از سرایت می باشد.

ماسک پارچه ای

ماسک پارچه ای

ماسک ها در انواع طبی و جراحی دسته بندی می گردند. این ماسک ها با استانداردهای مربوطه تولید شده و هرکدام کارآیی مخصوص به خود دارد البته ماسک های طبی خود دارای زیر مجموعه ای دیگری از ماسک ها بوده و برای نمونه همانند ماسک سه لایه، ماسک N95 و … می باشد. یک نوع دیگر از ماسک که امروزه بسیار مورد استعمال افراد می باشد ماسک پارچه ای بوده که به دلیل نبود دیگر ماسک های پزشکی کاربرد فراوانی دارد. این ماسک از یک یا دو لایه  پارچه و دو عدد بند که برای محکم نمودن ماسک روی صورت می باشد، ساخته می گردد.

این ماسک ها به لحاظ اینکه به صورت فورس ماژور برای در دسترس قراردادن آنها برای افراد سالم تولید می گردند تحت استانداردهای ملی نبوده دارای کیفیتی همانند ماسک های طبی نیستند اما همانطور که در بالا ذکر گردید در نبود ماسک های طبی شاید یک راه حل مناسب و مقطعی برای عدم مبتلا شدن به بیماری کرونا ماسک پارچه ای باشد. زیرا با توجه به اینکه ویروس کرونا فقط از طریق آب دهان و مایعات ترشح شده از بینی فرد مبتلا، قابل انتقال می باشد این ماسک می تواند یک سد در برابر این ویروس باشد.

ماسک پارچه ای

ساختار ماسک پارچه ای 

با بررسی انجام شده در مورد نحوه ساخت و نوع مواد بکار رفته در ماسک پارچه ای مشخص گردیده که اکثراین ماسک ها از پارچه های کتانی یا نخی ضخیم بدون پرز، یا از الیاف اسپاند باند دوخته می شود. این ماسک ها چندین بار مصرف بوده و می توان با نظافت و شستشوی آن مجددا مورد استفاده قرار داد.  در برخی از شهرهای کشور با مجوز وزارت بهداشتی تعدادی از واحدهای تولیدی در شرایط خاص اقدام به تولید ماسک های پارچه ای نموده اند. در استفاده از این ماسک نکاتی که باید رعایت گردد این است که باید حتما قبل از استفاده شسته و اتو شود. همچنین بعد از استفاده ماسک برای کاربرد مجدد آن حتما باید شستشو داده شده و با اتوی دمای بالا استریل گردد.

برای اطلاعات بیشتر و داشتن دانش کافی در استفاده از ماسک ساختار یک ماسک چهار لایه طبی و بهداشتی را که می تواند به عنوان یک لایه فیلتری با قدرت بیش از 90 درصد مانع عبور ویروس کرونا گردد را به اختصار شرح
می دهیم.

  • لایه بیرونی : ماسک پارچه ای شامل یا لایه از جنس پارچه پلی پروپیلن اسپان باند بوده که توسط اسید سیتریک روکش گردیده و می تواند از عبور ذرات جلوگیری بعمل آورد.
  • لایه ضد ویروس : این لایه که از جنس ریون انتخاب گردیده شامل یون های مس و روی بوده که قادر به از بین بردن ویروس های می باشد.
  • لایه فیلتراسیون : این لایه محافظ یا فیلتراسیون از جنس پلی پروپیلن بوده و وظیفه آن فیلتر نمودن هوا می باشد.
  • لایه داخلی : این لایه به عنوان محافظ عمل نموده و از جنس اسپان باند انتخاب گردیده است.

هیمورا تولید کننده انواع خطوط تولید می باشد. برای آشنایی با خطوط تولید ماسک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *