ضدعفونی با الکل

الکل و تاثیرات آن در ضد عفونی باکتری و ویروس دیدگاه بگذارید

الکل و تاثیرات آن در ضدعفونی باکتری و ویروس

عمل از بین بردن کلیه عوامل بیماری زا توسط مواد پاک کننده را ضدعفونی کردن می نامند. از زمانی که انسان میکرب و موجودات تولید کننده بیماری ها را کشف کرد راه حل از بین بردن آنها را نیز پیدا نمود. یک تعریف کلی در مورد ضد عفونی کننده ها، دسته ای از ترکیبات شیمیایی می باشند که می توانند با تاثیر بر روی ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و دیگر اورگانیسم های بیماری زا موجب نابود شدن آنها شده و یا از تکثیر و رشد نمودنشان ممانعت بعمل آورند. از نظر متخصصان علوم بهداشت این مواد دو دسته می باشند یکی موادی که برای بدن، پوست، دست و یا کلیه بافت های زنده به کار می رود که گند زاد می نامند. مثلا ضدعفونی با الکل از همن نوع می باشد.

گروهی دیگر که برای پاک و ضد عفونی کردن سطوحی همانند دستشویی، وان حمام، کاشی، لباس و یا کلیه لوازم مورد استفاده به کار می رود ک ضدعفونی کننده شناخته می شوند. کاربرد این ترکیبات در مراکز بیمارستانی و درمانی، آزمایشگاه های طبی، بسیاری از مراکز که  نیاز به محیطی بدون آلودگی های میکربی دارند و به لحاظ سلامتی انسان بسیار حساس می باشند.

در گذشته اولین ضدعفونی کننده ای که انسان آن را مورد توجه قرار داد نور خورشید بوده است. امواج ماوراء بنفش خورشید و جریان هوا در سطوحی که بر روی آن تابیده می شوند و جریان می یابند این عمل را انجام می دهند. اما به دلیل این که این نور را نمی توان در هر جایی به صورت دلخواه به کار برد، محدودیت دارند. لذا با کشف ترکیبات مختلف شیمیایی و استفاده از دستگاه های مخصوص ضد عفونی نمودن، افراد بشر توانست کلیه مکان ها و ابزارهایی را که می خواست ضد عفونی نماید.

ضدعفونی با الکل

نکات مهم در استفاده از مواد ضد عفونی کننده

ضد عفونی کردن یک فرآیند است که به شکل فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد و این عمل با تخریب دیواره سلولی میکروب ها و یا ایجاد اختلال در سیستم متابولسیم، آنها را از بین می برد. بنابراین در استفاده از این مواد باید مواردی را رعایت نمود که عبارتند از:

  • مواد ضد عفونی و گند زدا برای استفاده در انواع سطوح خارجی می باشند لذا هنگام ضدعفونی با الکل باید از تماس و ورود آنها به چشم و دهان باید جلوگیری به عمل آورد. زیرا سبب آسیب دیدن این نواحی می گردند.
  • دستورالعمل کاربرد کلیه ترکیبات ضد عفونی کننده را باید شناخت و روش صحیح استفاده از آنها را آموخت تا تاثیر کامل را داشته باشند. زیرا باید دانست که برخی مواد همچون چوب و اسفنج و ابر موجب از بین رفتن خاصیت مواد ضدعفونی کننده می شوند.
  • از مخلوط نمودن ترکیبات مختلف ضد عفونی کننده با هم دیگر جدا خودداری گردد زیرا امکان ایجاد مواد سمی وجود دارد.
  • به هنگام استفاده از مواد ضد عفونی کننده مقدار کاربرد آنها را از بروشورانتخاب نموده و یا از مقادیر بسیار کم این مواد استفاده نمود.
  • خاصیت ضد عفونی کننده برخی از مواد در آب گرم یا داغ بیشتر می شود که از این مزیت می توان استفاده نمود اما این کار را با موادی همچون آب ژاول، الکل و ید نمی توان انجام داد.

ضدعفونی با الکل

مواد ضدعفونی کننده و ضدعفونی با الکل

یکی از پرکاربرد ترین مواد ضدعفونی کننده که قرن هاست انسان از آن برای مبارزه با بسیاری از میکرب ها استفاده می کند الکل یا همان اتیل الکل می باشد. اتانول که در اصطلاح پزشکی به آن الکل سفید نیز گفته می شود ماده ای با خاصیت ضدعفونی کننده بوده که به دلیل داشتن ساختار شیمیایی دوگانه آب دوستی و چربی دوست، می توان باعث از بین رفتن این عوامل گردد. وجود مولکول آمفبیل در الکل موجب چسبیدن آن به غشاء باکتری و ویروس شده و دیواره آنها را ازبین می برد. با توجه به این خاصیت الکل سفید سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که برای ضدعفونی با الکل ، ابتدا دست های خود را با آب و صابون شسته و سپس با محلول های بهداشتی الکلی یا ژل های ضدعفونی کننده که پایه الکلی دارند تمیز نمایید.

ضدعفونی با الکل

ضدعفونی با الکل

وجود الکل های مختلف در بازار مصرف سوالی را موجب می گردد که چه نوع الکلی برای ضدعفونی کردن بهترین می باشد؟ جواب این است که الکل سفید که درصد آن %70 بوده بهترین گزینه برای این منظور است. امروزه با شیوع بیماری مسری کرونا یکی از مناسب ترین مواد برای استفاده جهت دست و سطوح ضدعفونی با الکل بوده که مورد تایید وزارت بهداشت و جوامع پزشکی می باشد.

برخی افراد الکل هایی با درصد بالا همانند 96 یا 99% را جهت انجام عمل ضدعفونی ترجیح می دهند و فکر می کنند چون درصد آن بالاست تاثیر آن هم بیشتر می باشد. نکته قابل توجه این است که شاید درصد الکل سفید پایین باشد اما برای انجام عمل از بین بردن و تخریب دیواره باکتری ها و ویروس ها، این ماده نیاز به یک کاتالیزور یا سرعت دهنده که همان آب می باشد، دارد. علاوه بر این وجود مقداری آب در ترکیب الکل سفید موجب ماندگاری بیشتر آن روی سطوح شده و دیرتر تبخیر گردد.

اگر برای شما تهیه الکل سفید مشکل می باشد با یک فرمول ساده می توانید از الکل های با درصد بالا الکل 70% تهیه نمایید. برای این منظور می توانید از یک تناسب استفاده نمایید.

(96-99)× عدد مجهول = 70 × حجم مورد نیاز

توجه :  الکل های صنعتی که به رنگ قرمز یا زرد در بازار مصرف وجود دارند بنابه گفته مسئولان دانشگاه های پزشکی کشور، علاوه بر اینکه خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارند به دلیل این که از پوست بدن جذب می گردد برای سلامتی انسان بسیار خطرناک بوده و امکان آسیب دیدن و مسمومیت افراد وجود دارد.

هیمورا تولید کننده انواع خطوط تولید می باشد. برای آشنایی با خطوط تولید ماسک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *