تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک

تفاوت بین سیستم های پنوماتیک و اولترا سونیک دیدگاه بگذارید

تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک

درصنایع برای تولید محصول از فرآیندهای مختلفی استفاده می گردد که درنهایت بوجود آمدن محصولی با شرایط ویژه و استانداردهای مربوط به خود می باشد. برای تولید یک محصول تجهیزات به کار رفته در خطوط تولید یا پروسه کاری از سیستم های متفاوتی استفاده به عمل می آید. در این میان از اصول مهم به کارگیری انواع تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده داشتن کارآیی بالا، کم هزینه بودن تهیه دستگاه ها، کم مصرف بودن به لحاظ انرژی و منبع تغذیه، راندمان کاری بالا، تعمیرات و نگهداری با هزینه پایین و آسان، استفاده از تعداد کم نیروی انسانی و … می باشد. در این مقاله به تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک می پردازیم.

متداول ترین سیستم های به کاررفته در تجهیزات مختلف صنایع، سیستم های هیدرولیکی، سیستم های پنوماتیکی و سیستم های اولتراسونیک می باشد که امروزه به دلیل مزایای فراوان کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. هدف اصلی تمامی صنایع در فرآیند های تولید و اجرا، بدست آوردن محصولی با کیفیت بالا و کمترین هزینه می باشد. که این مهم می تواند با بکارگیری و انتخاب یک سیستم مناسب و مطابق با تکنولوژی روز محقق گردد.

تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک

سیستم پنوماتیک

یکی از سیستم های پرکابرد در صنعت و فناوری های امروزی بوده که پایه و اساس آن استفاده از هوای فشرده برای منتقل نمودن انرژی می باشد. معنی کلمه پنوماتیک در زبان یونانی، باد یا نفس می باشد. این سیستم به کمک یک کمپرسور هوای فشرده و یک سیلندر پنوماتیکی نیروی لازم برای راه اندازه و کارکرد تجهیزات مختلف را فراهم می آورد. امروزه به دلیل مزایای بسیار این سیستم کاربرد فراوانی در صنایع دارد.

مزیت های مهم نیروی پنوماتیک

نیروی اصلی فراهم کننده انرژی در سیستم پنوماتیکی، سیال هوا می باشد که در همه جا قابل دسترسی بوده و می توان آن را به وسیله یک کمپرسور هوای فشرده در مخازن ویژه ذخیره نموده و توسط لوله کشی به نقاط مختلف خطوط تولید منتقل نمود. سیستم پنوماتیکی به صورت مستقل از دما عمل می نماید یعنی نوسانات دما همانند کاهش یا افزایش آن اثر تخریبی بر روی سیستم ندارد و مانعی برای عملکرد آن نیست . یکی از تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک در نقطه ی جوش آن ها است.

ذخیره سازی هوا به شکل فشرده و متراکم در مخازن هیچگونه خطری برای کارخانجات و مراکز به کارگیری این سیستم ندارد زیرا هوای فشرده خطر آتش سوزی و انفجار را ندارد و نیازی به تاسیسات ایمنی و حفاظتی نمی باشد. همچنین استفاده از هوای فشرده به لحاظ تمیزی و بهداشت آن در بسیاری از صنایع خصوصا صنایع غذایی و دارویی مورد توجه واهمیت فراوانی می باشد.

از مهمترین مزیت های سیستم های پنوماتیکی قابل کنترل و تنظیم بودن عوامل تاثیر گذار در سرعت و نیرو در این سیستم ها می باشد. که از فشار اضافه بر روی قطعات و اجزاء آن می کاهد البته قابل ذکر است که عناصر سیستم های پنوماتیک در برابر افزایش بار اضافه مقاوم بوده و بدون آسیب می باشند.

تجهیزات و قطعات مورد استفاده در راه اندازی سیستم پنوماتیکی نسبت به دیگر سیستم ها ارزان قیمت بود و از لحاظ ساختاری ساده می باشند لذا تعمیرات و نگهداری نسبت به سیستم های مشابه بسیار کم هزینه و آسان می باشد.

تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک

سیستم اولتراسونیک

اولتراسونیک به معنی مافوق صوت می باشد که محدوده فرکانس امواج صوتی در آن بالای 40 کیلو هرتز تا چندین مگا هرتز می باشد. نکته قابل توجه این که محدود شنوایی انسان برابر 20 هرتز است. زمانی که انسان  توانست اصواتی با فرکانس بالا را تولید نماید از نیروی این امواج درزمینه های بسیاری همانند پزشکی و صنعت، درمان، کاربردهای امنیتی، سونار یا ناوبری، جوشکاری، شستشوی تجهیزات صنعتی، همگن سازی مواد مذاب، ریخته گری، سنجش فاصله و عمق و تعیین ضخامت از آن بهره برداری نمود. یکی از تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک در نقطه ی جوش آن ها است.

از مزیت های مهم سیستم اولتراسونیک این است که سیستم ها بدون آلودگی و راندمان بسیار بالایی می باشند. خصوصا استفاده از سیستم های اولتراسونیک در فرآیندهایی که حفظ و عدم تخریب بافت یا ساختار محصول مورد نظر می باشد، اهمیت دارد. همچنین این سیستم ها بسیار دقیق عمل می کنند و حساسیت بالایی دارند. سیستم های اولتراسونیک در مقابل درجه حرارت موجود در خطوط تولید و فشارهای آن مقاومت بالایی دارند. این سیستم ها به دلیل بهره مندی از تکونولوژی روز مجهز به سیستم های نمایشگر بوده و می توانند اطلاعات دقیقی مربوط به محصول تولیدی به هنگام فرآیند تولید در اختیار اپراتور قرار دهند.

تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک

معایب سیستم های پنوماتیک و اولترا سونیک

بیان مزیت های هر دو سیستم باعث می گردد تا در انتخاب آنها موارد مورد نیاز را مد نظر قرار دهیم اما اطلاع داشتن از معایب این سیستم ها موجب مقایسه و بهتر گزینش نمودن می گردد. یکی از تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک در نقطه ی جوش آن ها است. عیب سیستم های پنوماتیکی این است که آنها برای تامین هوای فشرده مورد نیاز خود احتیاج به دستگاه کمپرسور دارند و همچنین چون این سیستم ها از هوای فشرده استفاده می کنند به هنگام تخلیه این هوا، صدا در محیط ایجاد می گردد.که این موردها  در سیستم های اولترا سونیک وجود ندارد. اما سیستم اولتراسونیک برای استفاده محدودیت نفوذ دارند یعنی این امواج نمی توانند از هوا و گازعبور نمایند یا در کابردهای پزشکی به دلیل ضعیف شدن این امواج در بافت های مختلف بدن، محدودیت کاربرد برای اعضای داخلی بدن و افراد بسیار چاق را دارند.

تفاوت سیستم پنوماتیک و اولترا سونیک در نقطه جوش زدن

در جوش اولتراسونیک با استفاده از تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی فرکانسی بالا استفاده می شود. این عمل که اصطلاحا گرما نرم نامیده می شود موجب به چسبیدن سطوح مختلف به هم و اتصال آنها می گردد. به صورتی که ماده مورد نظر ذوب شده و پیوند مولکولی بین اجزا بوجود می آید. این عمل بسیار سریع آنجام می گیرد و محل جوش بدون آلودگی و بسیار تمیز ایجاد می گردد. در فرآیند جوش با سیستم اولتراسونیک نیازی به هیچ گونه ماده چسبنده، حلال و یا چسب های شیمیایی نمی باشد. سرمایه گذاری در سیستم های اولتراسونیک نسبت به سیستم پنوماتیک بسیار کم هزینه بوده و دستگاه ها دارای طول عمر بالا، سازگاری بهترمی باشند.

هیمورا تولید کننده انواع خطوط تولید می باشد. برای آشنایی با خطوط تولید ماسک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *