کولرگازی خورشیدی

کولرگازی خورشیدی دیدگاه بگذارید

هزینه ناشی از سیستم‎های تهویه مطبوع

امروزه مصرف انرژی سیستم‎های تهویه مطبوع، به یک موضوع روز جهانی تبدیل شده است. محققان در مؤسسات مختلف تحقیقاتی و صنعتی به دنبال ابداع روش‎های مختلفی جهت کاهش مصرف انرژی سیستم‎های تهویه مطبوع هستند که استفاده از کولرگازی خورشیدی یکی از این روش‎ها است، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در واقع مصرف بالای انرژی توسط این سیستم‎ها، منجر به تولید گازهای مخرب گلخانه ای می‎شود که لطمات جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می‎کنند.

استفاده از سیستم‎های تهویه مطبوع تراکمی، به کمک گازهای مبردی نظیر CFC و HFC موجب افزایش درجه حرارت کره زمین (GWP) و تخریب لایه اوزون (ODP) می‎شود. در هر حال، هزینه‎های بالای مصرف برق این دستگاه‎ها، باعث افزایش فشار به نیروگاه‎های برقی می‎شود. این مسأله البته در زمان اوج مصرف نمود جدی تری داشته و موجب افزایش هزینه‎های ناشی از مصرف انرژی می‎شود. یکی از راه‎های جلوگیری از این مسأله، افزایش هزینه مصرف انرژی توسط دولت‎ها است.

تهویه مطبوع

در هر صورت، وظیفه یک مهندس، طراحی روشی است که موجب بهینه سازی دستگاه‎های تهویه مطبوع و در نتیجه کاهش مصرف انرژی توسط این سیستم‎ها می‎گردد. بدین منظور در سال‎های اخیر روش‎های متعددی نظیر انواع روش‎های کنترل و بهینه سازی روی این دستگاه‎ها اعمال شده است که به عنوان مثال می توان به فن‎های دور متغیر، با استفاده از اینورتر جهت تغییر دوز کمپرسورهای دورانی اشاره کرد. این روش‎ها هر چند باعث کاهش مصرف انرژی این دستگاه‎ها می‎شوند ولی هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم‎ها را نیز افزایش می‎دهند. به علاوه، این روش‎ها چندان موجب کاهش مصرف انرژی در ساختمان‎هایی که پروفایل بار سرمایی آنها نسبتا ثابت است، نمی‎شوند.

انرژی خورشیدی جایگزین برق مصرفی

در دهه اخیر ثابت شده است که بهترین روش برای کاهش مصرف برق دستگاه‎های تهویه مطبوع، استفاده از انرژی‎های تجدیدپذیر است. به عبارت دیگر، به کمک این انرژی‎های خدادادی که به صورت رایگان در اختیار بشر قرار داده شده است، می توان بطور قابل ملاحظه ای مصرف انرژی را کاهش داد. در میان انواع مختلف انرژی‎های تجدید پذیر، انرژی خورشیدی معمولا در دسترس ترین و رایگان ترین انرژی است. این انرژی حرارتی به خصوص در کشور ما بطور قابل ملاحظه ای در فصل تابستان در شهرهای مختلف وجود دارد. انرژی خورشیدی ضمنا به صورت کاملا سازگار با محیط زیست است. سازگاری با محیط زیست ( Environmentally- Friendly)، که این مزیت انرژی خورشیدی، منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه ای نظیر CO2 و در نتیجه حفظ محیط زیست می‎شود.

این مزایا، محققان را به سوی اندیشه چگونگی استفاده از انرژی خورشیدی، در راستای کاهش مصرف برق سیستم‎های تهویه مطبوع سوق داده است. نتیجه این پژوهش‎ها انواع مختلف سیستم‎های تهویه مطبوع خورشیدی مانند کولرگازی خورشیدی موجود در بازار است که در این زمینه می توان به سیستم‎های جذبی خورشیدی و یا سیستم‎هایی که توسط کلکتورهای فتوولتاییک (PV) کار می‎کنند، اشاره نمود. اما سیستم‎های جذبی دارای هزینه‎های بسیار بالای اولیه و تعمیر و نگهداری هستند و در عین حال، نیاز به سطح کلکتور خورشیدی بسیار بالایی دارند،‎ که عملا استفاده از انرژی خورشیدی برای این سیستم‎ها را غیر کاربردی می‎کند. در رابطه با پنل‎های خورشیدی فتوولتاییک نیز مسأله قیمت‎ها هنوز حل نشده است و در عین حال یک پنل PV دارای راندمان بسیار پایینی در تبدیل انرژی خورشیدی به برق است. قیمت این پنل‎ها بسیار بالاست، بطوری که زمان بازگشت سرمایه به خریدار را تا حدود پنج سال افزایش می‎دهد.

تهویه مطبوع توسط انرژی خورشیدی

اخیرا یک سیستم تهویه مطبوع جديد خورشیدی طراحی و ساخته شده است که تقریبا مشکلات ذکر شدة فوق را ندارد. در این سیستم، یک کلکتور حرارتی خورشیدی (Solar Thermal Collector) که می‎تواند از نوع صفحه ای (Flat) و یا خلا (Evacuated) باشد، به دستگاه اضافه می شود.این سیستم موجب افزایش فشار مبرد سوپرهیت بعد از کمپرسور می گردد. این سیستم چندین مرتبه توسط نویسنده این مقاله در دانشگاه تکنولوژی دیدنی استراليا تست شده است. در این دستگاه یک خط دشارڑ اضافی تعبیه شده است و یک شیر خطی ( In – Line) بین کمپرسور و کندانسور جهت کنترل مقدار مبرد دستگاه قرار گرفته، که وظیفه کنترل ظرفیت دستگاه را بر اساس بار جزئی ساختمان (Partial Load) برعهده دارد. دستگاه مذکور توسط نویسنده مقاله طراحی شده و به مرحله ساخت رسیده است و به عنوان اختراع در جریان ثبت جهانی است.

نتایج تست این دستگاه در شرایط محیطی مختلف نشان می‎دهند، که حداکثر تا ۶۲ درصد کاهش مصرف برق توسط این کولرگازی خورشیدی امکان پذیر است، که البته کاهش حدود ۲۵ درصدی تولید گازهای گلخانه ای را نیز می‎توان به مزایای این سیستم افزود. منبع ذخیره آبگرم در این دستگاه (Hot Water Storage Tank) موجب می‎شود که تا حدود ۷۲ ساعت بدون انرژی خورشیدی (شب هنگام یا زمان‎هایی که شرایط اقلیمی ابری یا بارانی است)، همچنان این دستگاه قادر به تأمین سرمایش همراه با کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی برق است.

به عبارت دیگر، استفاده از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب موجود در منبع ذخیره، و افزایش دمای مبرد در حال گردش در سیستم لوله کشی موجود در این منبع، موجب افزایش انرژی جنبشی گاز مبرد شده و کمپرسور دستگاه در مقایسه با سیستم‎های غیر خورشیدی مدت زمان بیشتری را خاموش می‎ماند، در حالی که اواپراتور دستگاه همچنان تولید برودت می‎کند.

مزایا استفاده از کولرگازی خورشیدی

  • امکان کنترل دستگاه از راه دور
  • سیستم نصب و راه اندازی بسیار آسان
  • عملکرد آرام و بی‎صدای کولرگازی خورشیدی
  • کاهش برق مصرفی در عین خنک سازی محیط
  • گرم سازی آب با استفاده از انرژی رایگان خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *