عرق گیر هیمورا دستگاهی که همه تولیدکنندگان حرفه‌ای عرقیات گیاهی، گلاب و اسانس به آن نیاز دارند

تولید حرفه‌ای [ عرقیات گیاهی ] با عرق گیر هیمورا دیدگاه بگذارید

عرق گیر هیمورا پل ورود به دنیای تولید انواع عرق گیاهی، گلاب و اسانس است. مطلب پیش رو، نگاهی کاملا اختصاصی به سری تجهیزات عرق گیری و اسانس گیری هیمورا دارد. هیمورا به عنوان یکی از اولین سازندگان دستگاه‌های تولید اسانس و عرقیجات گیاهی در کشور با تولید بهترین مدل‌ها، نقش مهمی در گسترش این صنعت داشته است. لذا می‌خواهیم آخرین پیشرفت‌ها و تغییرات اساسی که این گروه در تولید دستگاه‌ها صورت داده را با هم بررسی کنیم. معمولا تولیدکنندگان حرفه‌ای به دنبال راهکارها و دستگاه‌هایی هستند که زمان و کیفیت را با هم به نمایش بگذارد. به همین منظور، سری دستگاه‌های تولید اسانس و عرق گیر هیمورا را به شما معرفی خواهیم کرد. این دستگاه‌ها توانسته‌اند با بهره گیری از شیوه‌های نوین، کیفیت خروجی و راندمان کاری بسیار بالایی را ارائه دهند.

گروه هیمورا با مطالعه دقیق بازار و تحلیل نیازهای مشتریان توانسته تولید دستگاه‌های عرق گیری خود را به سمت و سوی تحقق این نیازها بکشاند. حتی زمینه سفارشی سازی و خدمات پس از فروش نیز جنبه‌های دیگری است که در روند طراحی، تولید و خرید انواع عرق گیر هیمورا همواره وجود داشته است. با هم قصد داریم تمام ویژگی‌های مثبت خرید عرق گیر هیمورا را بیان کنیم. مطالب گردآوری شده مبتنی بر آخرین گفته‌ها و توصیه‌های کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای این گروه صنعتی است. بنابراین دعوت می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در این قسمت مطالعه خواهید کرد:

مقدمه

صنعت تولید عرقیات گیاهی، گلاب و اسانس، حوزه‌ای مرتبط با مواد غذایی است. بنابراین حساسیت‌های کاری بالایی از لحاظ رعایت استانداردهای بهداشتی دارد. شاید بیشترین حساسیت مربوط به مراحل تولید این مواد باشد. ولی هیچگاه نباید دستگاهی را که قرار است عملیات عرق گیری و خروج مواد موثره گیاهی را انجام دهد، فراموش کنید.

عرق گیری فرآیندی توام با علم و هنر است. تک تک قطعات و واحدهای یک دستگاه عرق گیری باید پتانسیل لازم برای تولید بهترین و باکیفیت ترین محصولات را داشته باشد. هیمورا با تاکید بر این موضوع دستگاه‌های بسیاری را تولید کرده که می‌توانند کار حرفه‌ای عرق گیری را به لذت سرشار تبدیل کنند. می‌خواهیم تمامی این دستگاه‌ها را با ویژگی‌های مثبت آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیر هیمورا و حسرتی که بر دل عرق گیرهای سنتی مانده است

شاید همه از محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در روش‌های سنتی عرق گیری آگاهی داشته باشید. روش‌هایی که مبتنی بر دستگاه‌های ابتدایی و گاها دست ساز بودند. در تمامی این روش‌ها، چند نفر مجبور بودند تا پایان کار عرق گیری آب و یا یخ داخل دستگاه را تعویض نمایند. از مشکلات مربوط به سر ریز شدن هم که بگذریم، برای تولید حجم بالای محصولات همیشه نیاز بود که تعداد دفعات کاری افزایش یابد.

عرق گیر هیمورا از جمله تجهیزاتی است که با هدف پایان دادن به همه این مشکلات پا به عرصه تولید عرقیجات گذاشته است. این دستگاه‌ها با تولید در انواع ظرفیت‌ها توانسته‌اند امکان عرق گیری را برای تمامی حوزه‌ها از خانگی تا واحدهای کوچک کارگاهی و حتی برای گرو‌ه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی فراهم کنند. بدین ترتیب نه تنها امکان تولید عرقیاتی با کیفیت در خانه‌ها وجود دارد، بلکه نقطه آغازی برای شروع یک کار پررونق در مقیاس صنعتی نیز آماده شده است. اما بیایید با نقشه راه داخل این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شویم.

عرق گیر هیمورا و بررسی ابعاد جدیدی از فرآیند استحصال عرقیات

عرق گیری فرآیندی است که در آن همانند روش‌های سنتی، گل‌ها و یا گیاهان باید تحت حرارت قرار بگیرند تا طی فرآیند تقطیر با آب مواد موثره آن‌ها جدا شود. اگر نگاهی به تولیدات خانگی عرق گیر هیمورا بیاندازیم، در تمامی آن‌ها، این اصول فرآیند تقطیر رعایت شده است. اما با اندکی تفاوت.

گیاهان پس از جوشیدن داخل آب، بخاراتی از خود متصاعد می‌کنند که به جای تماس با مخزنی حاوی آب و یخ (مطابق فرآیندی که در نمونه‌های سنتی شاهد آن هستیم)، در معرض جریانی از آب خنک قرار می‌گیرند.

شاید یکی از مهمترین تغییراتی که در عرق گیر هیمورا و به طور کلی در تمام روش‌های مدرن صورت گرفته، اضافه شدن بخشی با نام ” کندانسور ” است.

کندانسور سیستمی است که بخارات بعد از خروج از گیاهان، وارد آن می‌شوند تا حرارت خود را در آن از دست داده و به حالت مایع در بیایند. از این سیستم بیشتر به عنوان منبع سرمایشی دستگاه عرق گیری نیز یاد می‌شود که اساس تفاوت‌های بین نمونه‌های خانگی عرق گیر هیمورا بوده است.

عرق گیر هیمورا و بررسی ابعاد جدیدی از فرآیند استحصال عرقیات

کندانسور همواره در کانون توجهات دستگاه‌های عرق گیر هیمورا قرار داشته است

در حال حاضر هیمورا نمونه‌های مختلفی از کندانسور را برای عرق گیرهای خانگی خود تولید کرده است. با نگاه به این تولیدات، تقریبا می‌توان آن‌ها را به دو نوع “کندانسور آبی” و “کندانسور هوایی” تقسیم بندی کرد. اما چه تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است با ساختار کلی یک نمونه خانگی عرق گیر هیمورا آشنا شوید. این دستگاه متشکل از دو واحد یعنی مخزن پخت و کندانسور است.

در عرق گیر هیمورا که از کندانسور آبی استفاده می‌کند، گزینه خنک کنندگی بخارات، آب سرد است. در این دستگاه، بخارات خروجی از دیگ پخت وارد کندانسور آبی که به شکل لوله است، می‌شود. داخل این لوله جریان آب سرد وجود دارد که بخارات در اثر مجاورت با آن، سرد شده و به عرق گیاهی تبدیل می‌شود.

اما در نوع دیگری از عرق گیر هیمورا، عملا آب از مدار سرمایشی دستگاه حذف شده است. در این نوع عرق گیر، کندانسور به برق متصل می‌شود و می‌تواند از طریق هوای خنک، برودت لازم را برای تبدیل بخار به عرق تامین کند. این نوع کندانسور که به نوع هوایی هم معروف است، ساختاری ساده داشته و از فن و لوله‌های مسی تشکیل یافته است.

با اتصال به برق و چرخش فن، هوای مقابل به صورت باد خنک وارد لوله‌های مسی کندانسور می‌شود. بدین ترتیب، بخارات حاوی عرق گیاهی که داخل این لوله‌ها جریان دارند، در اثر تماس با هوای خنک، به حالت مایع در خواهد آمد. نهایتا از قسمت خروجی کندانسور به صورت عرق گیاهی قابل استحصال خواهند بود. اما مزیت و برتری این دستگاه‌ها نسبت به هم چیست؟ کدام نوع از آن‌ها بهترین انتخاب کار عرق گیری هستند؟

حرفه ای ترین عرق گیر هیمورا

کدام عرق گیر هیمورا حرفه‌ای ترین روش برای گرفتن عرقیات گیاهی است؟

تفاوت‌های بسیار مهمی بین عرق گیر هیمورا با کندانسور آبی و کندانسور هوایی دیده می‌شود. این تفاوت‌ها نه تنها مربوط به ساختار که به اهداف استفاده آن‌ها نیز ارتباط پیدا می‌کند.

یک عرق گیر هیمورا با سیستم کندانسور آبی، به صورت یک واحد کاملا یکپارچه و سر هم بندی شده است. اما مدل‌های دارای کندانسور هوایی، به صورت دو واحد کاملا مجزا هستند که معمولا از طریق شیلنگ‌های سیلیکونی به هم اتصال یافته‌اند. ساختار کاملا مجزا از هم این دستگاه‌ها می‌تواند از برخی جهات مناسب باشد. در صورت بروز اختلال در عملکرد کندانسور (مثلا خرابی فن)، هزینه تعمیرات پایین تری خواهد داشت.

در عرق گیر هیمورا با کندانسور هوایی، مصرف آب به شدت کاهش یافته و تنها در مرحله پخت و جوشاندن گیاهان، به آب نیاز دارید. این امر به عنوان یک ویژگی مثبت، به صرفه‌جویی در مصرف آب و حفاظت از منابع آبی تا حد زیادی کمک می‌کند. پس در شرایطی که دسترسی محدودی به آب وجود داشته باشد، این دستگاه بسیار کارساز خواهد بود.

البته در نظر بگیرید که بدلیل عدم استفاده آب برای تبدیل بخارات به عرق، دفع آب خنک کننده نیز حذف می‌شود. یعنی کاملا شرایط استفاده داخل خانه‌ها مثلا داخل آشپزخانه‌ها هم مهیاست. در واقع یکی از دلایل اصلی ساخت عرق گیر هیمورا با کندانسور هوایی همین سهولت در امر عرق گیری به خصوص برای واحدهای خانگی است.

شما در نمونه‌های دارای کندانسور آبی، ملزم به مصرف آب هم در مرحله جوشاندن گیاهان و هم در مرحله خنک سازی بخارات هستید. واضح است که میزان مصرف آب بالا خواهد بود. اما این میزان مصرف نمی‌تواند بی دلیل باشد. استفاده از آب، معمولا بیشترین تاثیر را بر کیفیت محصول نهایی دارد (چرا؟). به عبارتی، استفاده از کندانسور آبی، بهترین، حرفه‌ای ترین و شاید به نوعی اقتصادی ترین راهکار استخراج مواد موثره از گیاهان است.

در جدول زیر نمونه‌های خانگی عرق گیر هیمورا با هم مقایسه شده‌اند:

مورد مقایسه عرق گیر هیمورا دارای کندانسور آبی عرق گیر دارای کندانسور  برقی
نوع واحد سرمایشی بخارات کندانسور آبی کندانسور هوایی
نیاز به مصرف آب برای واحد خنک سازی دارد ندارد
مناسب برای هر شرایط آب و هوایی تقریبا برای هر شرایطی مناسب است نامناسب برای آب و هوای گرم و مرطوب
عمل خنک سازی بخارات از طریق آب خنک از طریق هوای خنک
مناسب برای استفاده داخل خانه بهتر است داخل حیاط، زیر زمین و هرجایی که امکان دفع آب وجود دارد استفاده شود بله
کیفیت عرقیات گیاهی بسیار بالا بالا
اجزای تشکیل دهنده مخزن پخت به همراه کندانسور آبی مخزن پخت به همراه کندانسور هوایی
نیاز به مصرف انرژی برق ندارد دارد
نیاز به قرار دادن مخزن پخت روی شعله دارد دارد
نحوه پخت گیاهان ریختن گیاهان داخل آب و سپس جوشاندن آن‌ها در اثر حرارت مستقیم شعله ریختن گیاهان داخل آب و سپس جوشاندن آن‌ها در اثر حرارت مستقیم شعله

سوال سوال

بالا گفتیم که استفاده آب می‌تواند روی کیفیت عرق گیاهی تولیدی تاثیر داشته باشد. به نظر شما دلیل آن چیست؟ و اینکه آیا استفاده از هوای خنک برای تبدیل بخارات به عرق نیز روی کیفیت محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود یا نه؟ در صورت تمایل می‌توانید پاسخ‌های خود را در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال نمایید.

عرق گیر هیمورا و سرآغازی برای ورود به دنیای تولیدات صنعتی عرقیجات گیاهی

امروزه هیمورا تلاش‎‌های بسیار موفقی در زمینه تولید دستگاه‌های عرق گیری خانگی و واحدهای کارگاهی کوچک انجام داده است. اما از آن مهمتر، طراحی‌های حرفه‌ای عرق گیر هیمورا برای واحدهای صنعتی و حتی خط تولیدها بوده است. ماحصل این طراحی‌ها، ساخت دستگاه‌های عرق گیری بوده که می‌توان آن‌ها را در دو مدل کلی “عرق گیر صنعتی با سیستم غرق آبی” و “عرق گیر صنعتی با سیستم تزریق بخار” جای داد.

این دو مدل عرق گیر هیمورا طی فرآیند تقطیر صنعتی می‌توانند مواد موثره را از گل و گیاهان استخراج کنند. اما سوال اینجاست، تقطیر با چه روشی؟

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

عرق گیر غرق آبی هیمورا: حرکت همچنان در مسیر استفاده از آب

شاید آب یکی از بهترین حلال‌ها برای جداسازی مواد مفید از گل‌ها و گیاهان باشد. به همین دلیل هیمورا در نمونه‌های صنعتی خود همچنان بر استفاده این ماده به عنوان اقتصادی ترین راهکار استخراج مواد موثره تاکید داشته است. “غرق آبی” نامی است که به این عرق گیر هیمورا لحاظ شده است. اما دلیل نامگذاری دستگاه به این نام چیست؟

در عرق گیر هیمورا با سیستم غرق آبی، شما بایستی قبل از انجام عملیات تقطیر بر روی گل‌ها و گیاهان، آن‌ها را داخل حجم معینی از آب بجوشانید. به عبارت بهتر، اولین مرحله از فرآیند تقطیر، غوطه ور کردن مواد اولیه داخل آب است. درست همان فرآیندینیآ که در نمونه‌های خانگی نیز شاهد آن هستیم.

باقی مراحل تقطیر نیز همچنان به قوت خود باقی است؛ یعنی استفاده از کندانسور آبی برای فرآیند خنک سازی بخارات و خروج عرقیات به صورت مایع از قسمت انتهایی کندانسور.

اما هیمورا همواره به دنبال جدیدترین راهکارها برای استفاده حداکثری از مواد مفید داخل گل‌ها و گیاهان بوده است. در این راهکار دیگر شما مجبور نیستید مواد اولیه را داخل آب قرار دهید. با ما همراه باشید تا با این راهکار آشنا شوید.

عرق گیر کندانسور برقی و آبی برای شروع کسب و کار در تهران

عرق گیر با سیستم تزریق بخار هیمورا: استراتژی برتر در راستای تولید بهترین مواد استخراجی از گیاهان

آیا می‌خواهید یک قدم دیگر در استخراج بهترین مواد داخل گل‌ها و گیاهان پیش بروید. شاید تصور کنید که عرقیجات گیاهی و گلاب تنها مواد استحصالی باشند. اما در کنار آن‌ها، موادی با کارایی به مراتب بالاتر نیز قابل تولید هستند که امروزه با نام “اسانس‌های روغنی” شناخته می‌شوند.

یکی از موثرترین و پرکاربردترین روش استخراج همزمان ترکیبات عطری و اسانس روغنی از گل‌ها و گیاهان، راهکار تزریق بخار است. هیمورا، عرق گیری تولید کرده که نیازی به استفاده مستقیم از آب برای انتقال حرارت به گل‌ها و گیاهان ندارد؛ ولی در عوض قادر است طی فرآیند خاصی تمام مواد فعال موجود در ساختار داخلی محتویات را جدا کند.

در این دستگاه عرق گیر هیمورا، بخارات داغ از طریق سیستم دیگری به نام “دیگ تولید بخار” به مواد اولیه تزریق می‌شود. در واقع عملیات تقطیر به جای آب با استفاده از بخار آب انجام می‌گیرد. در اثر برخورد این بخارات به گل‌ها و گیاهان، تمام ترکیبات عطری و آروماتیک آن‌ها به شکل بخارات حاوی عرق و اسانس جدا شده و سپس وارد قسمت مبرد یعنی کندانسور آبی می‌شود.

بعد از انجام عملیات میعان، نوبت به مرحله جداسازی مایعات خروجی از کندانسور می‌رسد. هیمورا جهت جداسازی همزمان عرق (یا گلاب) و اسانس از هم، از سیستمی تحت عنوان “دکانتور” استفاده می‌کند. دکانتور ظرفی است که مایعات با فاز آبی (عرق یا گلاب) و فاز روغنی (اسانس) در آن ریخته می‌شود.

چرا در آموزش عرق گیری صنعتی باید به نوع دستگاه تقطیر توجه شود؟

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی به دلیل حجم وسیع تولیدات، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به طور دقیق به بررسی هر کدام از فرآیندهای عرق گیری صنعتی و بیان تفاوت‌های آن‌ها با هم بپردازیم.

انتخاب روش تقطیر و دستگاه مناسب، کاملا به نوع نیاز واحد تولیدی دارد. به عنوان مثال، برخی از تولید کنندگان فرآورده‌های گیاهی درصدد تولید عرقیات گیاهی و گلاب هستند. برخی دیگر نیز تولید کننده اختصاصی اسانس‌های روغنی‌اند. روش تقطیر مناسب هر یک از این گروه‌ها به ترتیب، آب و بخار آب خواهد بود.

اما برای افرادی که هنوز کار عرق گیری صنعتی را شروع نکرده‌اند و در آینده قصد راه‌اندازی یک واحد بزرگ تولیدی را دارند، در ادامه، مطالبی ارائه شده که مطابق با آخرین آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی است.

تمهیداتی که هیمورا برای مصرف آب عرق گیرهای صنعتی خود پیش بینی کرده است؟

اگر دقت کنید تولیدات صنعتی عرق و سایر محصولات، به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود آب وابسته است. از آنجایی که با حجم بالایی از بخارات روبرو هستیم که باید سریعا خنک شوند، بنابراین عمل خنک کنندگی بسیار قوی آن هم با استفاده از آب سرد باید فراهم شود. در این راستا هیمورا تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه مصرف آب برای تولید ترکیبات عطری از گل‌ها و گیاهان انجام داده است.

هرچه میزان بخاراتی که به عرق تبدیل می‌شوند، بالا باشد، مصرف آب خنک هم بالاتر خواهد رفت. این آب خنک کننده پس از مصرف نیز باید دفع شود.

در دستگاه‌های صنعتی عرق گیر هیمورا برای ارتقا مرحله سرمایش بخارات و نیز برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب، از سیستم “کولینگ تاور” استفاده شده است. اما این استفاده به چه صورتی است؟

عرق گیر هیمورا در هر دو فرآیند تقطیر با آب و بخار آب، قابلیت اتصال به کولینگ تاور را دارد. این سیستم می‌تواند با اتصال به کندانسور آبی، آب سرد موردنیاز آن را فراهم کند. با ایجاد چرخه‌ای بسته برای گردش آب بین کندانسور و کولینگ تاور، عملا امکان هدررفت آب به کلی حذف شده و خنک کنندگی لازم تا پایان فرآیند عرق گیری فراهم خواهد شد.

سوالسوال فنی

اگر متوجه شده باشید در نمونه‌های صنعتی عرق گیر هیمورا، دیگر اثری از کندانسورهای هوایی دیده نمی‌شود. به نظر شما دلیل آن چه می‌تواند باشد؟ پاسخ این سوال را نیز می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های همین صفحه برای ما بفرستید.

کدامیک از دستگاه‌های صنعتی عرق گیر هیمورا را باید ترجیح داد؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، در هر دو دستگاه صنعتی عرق گیر هیمورا، در صورت استفاده از کولینگ تاور همراه کندانسور آبی، میزان مصرف آب به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

اما سوالات مهمی وجود دارد،

  • آیا امکان تولید اسانس‌های روغنی طی هر دو روش وجود دارد؟
  • هدف از خرید هر کدام این دستگاه‌ها چیست؟
  • کدام دستگاه عرق گیر هیمورا، سرعت انجام تقطیر بالایی دارد؟
  1. مهمترین دلایل استفاده سیستم تقطیر با بخار آب در عرق گیر هیمورا
  • قدرت نفوذ بخارات آب بسیار بالاتر از خود آب است. این قدرت نفوذ، منجر به تجزیه ساختارهای سلولی درون گیاه و باز شدن حفره‌های حاوی اجزای فرار آن می‌شود. در نتیجه مواد موثره درون گیاه، از ساختارهای سلولی آزاد شده و آماده تبخیر خواهند شد. به همین خاطر است که این روش، راهکار اختصاصی برای تولید اسانس‌های روغنی در نظر گرفته می‌شود.
  • عرق گیر هیمورا با سیستم تزریق بخار، فرآیند تقطیر را بسیار سریعتر انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، سرعت بخار پز شدن گیاهان بیشتر از سرعت جوشیدن آن‌ها داخل آب است.
  • شما با عرق گیر هیمورا از نوع غرق آبی نیز می‌توانید عمل تولید اسانس را انجام دهید. اما حجم و کیفیت اسانس تولیدی بسیار پایین خواهد بود. دلیل این موضوع آن است که چون مواد اولیه داخل آب قرار می‌گیرند، امکان هیدرولیز و تخریب قسمت‌های حساس گل یا گیاه بسیار بالاست.
  1. چرا با وجود سیستم تزریق بخار باید از عرق گیر هیمورا با سیستم غرقابی استفاده کنید؟
  • برخی از مواد اولیه وجود دارند که تنها راهکار استخراج مواد موثره آن‌ها، استفاده از روش تقطیر با آب است و راهکار تزریق بخار نمی‌تواند چندان راه‌حل مناسبی باشد.
  • یکی از مزایای مهم تقطیر با آب، عدم باقی‌ماندن بقایای سمی بر روی محصولات است. در این روش، از آب به عنوان ماده اصلی برای استخراج مواد موثره گیاهی استفاده می‌شود. بدین ترتیب، هیچ نیازی به مواد حلال شیمیایی یا حلال‌های دیگر نیست. در واقع محصول نهایی خالی از آلاینده‌های شیمیایی ناخواسته خواهد بود. البته این گفته در مورد روش تقطیر با بخار آب هم صادق است.
  • استفاده از این روش، هیچ نیازی به تولید بخار جهت انتقال حرارت ندارد. در صورتی که در فرآیند تقطیر با بخار، ایجاد و انتقال بخار، دستگاه دیگری به نام دیگ تولید بخار را می‌طلبد. این موضوع می‌تواند بر هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی تأثیرگذار باشد.

بهتر است عرق گیر هیمورا با سیستم غرق آبی جهت تولید اختصاصی عرقیجات و گلاب استفاده شود. اما نوع تزریق بخار مناسب واحدهای تولیدی اسانس‌های روغنی است؛ خوب تحت چنین شرایطی، عرقیجات و گلاب به دست آمده همراه اسانس را باید چکار کرد؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم رسید.

خرید عرق گیر غرقابی هیمورا

قابلیت‌های ویژه عرق گیر هیمورا در نمونه‌های صنعتی از زبان کارشناسان و متخصصان

در حال حاضر امکان تولید دستگاه‌های عرق گیر صنعتی هیمورا در ظرفیت‌های مخزنی 200 لیتر تا ظرفیت‌های بسیار بالا (بیشتر از 1500 لیتر) وجود دارد. جهت انجام بهترین فرآیند عرق گیری و اسانس گیری، طراحی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای در قسمت‌های مختلف عرق گیر هیمورا صورت گرفته است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. تحول در حجم تولید عرق و اسانس با آخرین نسل از کولینگ ‌تاورها

امکان استفاده عرق گیر هیمورا در بزرگترین خطوط تولیدها هم وجود دارد. دلیل آن ساخت کولینگ تاورهایی با قابلیت تولید تبرید 20 تن تا حدود 500 تن توسط خود هیموراست. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، یک کولینگ تاور با ظرفیت 20 تن تبرید قادر است آب خنک لازم برای 3 دستگاه اسانس گیر و عرق گیر هیمورا با ظرفیت 1000 لیتری را تامین کند.

در حال حاضر، نسل جدیدی از این کولینگ تاورها به مرحله تولید رسیده که تاثیر آن در افزایش راندمان مرحله تبرید بخارات، کاملا محسوس است. این سیستم‌ها، از نوع صنعتی سه فاز با فن آکسیال بوده و به “برج‌های خنک کننده فایبرگلاس” معروف هستند.

از جمله مهمترین مزایای این سیستم‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم زنگ زدگی و اکسیداسیون در طی تماس با آب
  • امکان شستشوی بدنه آن‌ها
  • وزن کمتر
  • دارای طول عمر مفید بسیار بالا
  • امکان ترمیم و تعمیر راحت تر

این نوع کولینگ تاورها می‌توانند به عرق گیرهای با ظرفیت‌های 1500 لیتر و به بالا اتصال یافته و نقش قابل توجهی در تبدیل بخارات به عرق و اسانس ایفا کنند.

قابل ذکر است که هیمورا برای ظرفیت‌های پایین تر از 1500 لیتر، از کولینگ تاورهای پوشالی غیر صنعتی استفاده می‌کند.

  1. چرا هیمورا در تولید دیگ بخار برای اسانس گیرها و عرق گیرهای خود، حساسیت بالایی به خرج داده است؟

دیگ بخار به عنوان یکی از بخش‌های اصلی اسانس گیر و عرق گیر هیمورا، سهم عمده‌ای در فرآیند استحصال مواد موثره دارد. باید بدانید که یکی از نکات بسیار مهم در این فرآیند، تولید بخاراتی با دمای مناسب به خصوص برای گل‌ها و گیاهان حساس به حرارت بالاست.

در این راستا هیمورا، دیگ بخارهایی طراحی کرده که هیچ شباهتی به دیگ بخارهای صنعتی ندارد. یعنی برخلاف نمونه‌های صنعتی از نوع واتر تیوب و یا فایر تیوب نیست.

بدلیل طراحی خاص داخل این سیستم‌ها، بخاراتی با دمای حدود 100 درجه سانتیگراد تولید می‌شود که این دما تا رسیدن به محتویات داخل مخزن، به کمتر از این دما نیز خواهد رسید. پس در فرآیند پخت و جداسازی مواد موثره، مشکلاتی مانند سوختگی گیاهان در اثر حرارت بیش از حد وجود نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که هیمورا برای ظرفیت‌های پایین تر از 1000 لیتر به تعداد 1 شعله در زیر دیگ، در نظر گرفته است. با بالا رفتن ظرفیت، تعداد شعله‌های زیر دیگ بخار به عدد 3 افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن هم وجود سه استوانه داخلی مجزا (در نقش مبدل حرارتی) داخل خود دیگ است که هر کدام به شعله جداگانه‌ای نیاز دارند. این نوع طراحی کاملا با هدف افزایش راندمان حرارتی اسانس گیر و عرق گیر هیمورا انجام گرفته است.

با توجه به این اصل که باید همواره آب کافی داخل دیگ بخار وجود داشته باشد، هیمورا این سیستم‌ها را مجهز به آبنما و نیز فلوتر کنترل کننده سطح آب کرده است. با استفاده از آبنما یا همان نمایشگر سطح آب شما می‌توانید هر لحظه از میزان آب داخل دیگ اطلاع داشته باشید. حتی در صورت اتمام آب نیز فلوتری طراحی شده که می‌تواند باعث ورود خودکار آب به داخل دیگ شود.

  1. تمام قابلیت‌های دیگ پخت عرق گیرهای هیمورا

یکی دیگر از مواردی که در کانون توجهات هیمورا قرار داشته، ساختار داخلی و خارجی دیگ‌های پخت بوده است. در راس این توجهات، طراحی کاملا منطبق بر استانداردهای بهداشتی است. هیمورا در تمام قسمت‌های در تماس با محتویات آب و گیاه از جمله بدنه داخلی، گرید استیل بهداشتی 304 در نظر گرفته است.

مورد مهم دیگر، نوع آب بندی درب این بخش است که در حال حاضر از واشرهای اسفنجی استفاده می‌شود. این واشرها برای ممانعت از خروج بخارات حاوی مواد موثره بسیار کارآمد هستند.

حتی بحث تخلیه محتویات مخزن پخت از نگاه تولیدکنندگان هیمورا دور نمانده است. برای تخلیه راحت تر محتویات داخل مخزن پس از اتمام فرآیند تمهیدات جالبی پیش بینی شده است. وجود بلبرینگ در دو طرف مخزن و نیز جرثقیل برای تسریع عملیات تخلیه، نمونه آن‌هاست.

اهمیت نحوه پخت مواد در زمان استفاده از اسانس گیر و عرق گیر هیمورا بسیار بالاست. به همین منظور قسمت کف دیگ‌های پخت دارای مش هستند تا حرارت به طور یکنواخت به محتویات داخل آن برسد. هنوز برنامه‌ای برای قرار دادن مش در نمونه‌های غرق آبی در نظر گرفته نشده است.

البته هیمورا در آینده قرار است نگاه عمیق تری به دیگ پخت‌های خود داشته باشد، از جمله:

  • طراحی بدنه به صورت سه جداره
  • وجود روغن حرارتی در جداره داخلی
  • طراحی پیشرفته با هدف کاهش اتلاف حرارتی

نکته نکته

اسانس خروجی از دستگاه‌های اسانس گیر و عرق گیر هیمورا کاملا خوراکی هستند؛ چون در فرآیند استحصال آن هیچ حلال شیمیایی استفاده نمی‌شود.

جدولی تهیه شده که در آن می‌توانید لیست تمام مشخصات عرق گیرهای هیمورا را مشاهده کنید.

مشخصات دستگاه عرق گیر صنعتی هیمورا عرق گیر غرق آبی عرق گیر با سیستم تزریق بخار
نوع عملیات استخراج مواد موثره تقطیر با آب تقطیر با بخار آب
جنس مخزن پخت استیل 304 استیل 304
نیاز به واحد گرمایشی دارد که زیر دیگ پخت قرار داده می‌شود (جهت جوشاندن گیاهان داخل آب) دارد که زیر دیگ بخار قرار داده می‌شود (جهت تولید بخارات داغ)
نوع واحد سرمایشی کندانسور آبی کندانسور آبی
امکان تولید عرق گیاهی و گلاب دارد دارد
امکان تولید اسانس دارد ولی در حجم بسیار کم و با کیفیت بسیار پایین ندارد
مناسب برای تولید گلاب و انواع عرقیجات گلاب و انواع عرقیجات و اسانس‌های روغنی
کیفیت مواد خروجی بالا بسیار بالا (با اسانس‌های روغنی خالص و ارگانیک)
نیاز به آب جهت جوشاندن محتویات داخل آب و همچنین برای خنک سازی بخارات حاصل از جوشیدن جهت ایجاد بخارات برای تقطیر گیاهان و همچنین  برای خنک سازی بخارات
نیاز به برق دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور در مدار سرمایشی) – البته مصرف بسیار کم است دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور در مدار سرمایشی) – البته مصرف بسیار کم است
امکان حذف آب از مدار سرمایشی دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی) دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی)
قسمت‌های تشکیل دهنده دیگ پخت – کندانسور آبی – کولینگ تاور – مشعل دیگ پخت – کندانسور آبی – کولینگ تاور –  دیگ بخار –  مشعل – دکانتور
قسمت‌هایی که به صورت آپشنال در اختیار مشتری قرار می‌گیرد کولینگ تاور و جرثقیل جرثقیل
طراحی کف مخزن پخت به صورت مش دار نخیر بله
امکان اتصال به کولینگ تاور دارد دارد
تنوع ظرفیتی دارد دارد

 اسانس گیر و عرق گیر هیمورا دستگاهی که جان می‌دهد تا گلاب و اسانس گل محمدی تولید کنید، اما!!!

گل محمدی شاید یکی از بهترین مواد اولیه‌ای باشد که امکان تولید عرق و اسانس آن توسط سیستم تزریق بخار با عرق گیر هیمورا وجود دارد. اگر نگاهی به محل رشد این گل داشته باشیم، متوجه می‌شویم که کشور ایران بهترین شرایط را برای کشت و پرورش آن دارد.

مراحل لازم برای تولید گلاب و اسانس گل محمدی به صورت صنعتی دقیقا مشابه تولید عرقیجات یعنی با استفاده از فرآیند تقطیر با بخار آب است. یعنی شما با مجموعه سیستم‌های دیگ بخار، دیگ پخت، کندانسور آبی به همراه کولینگ تاور و نهایتا دکانتور می‌توانید گلاب و اسانس را از این ماده استخراج کنید.

در این باره قصد داریم تعدادی نکته اختصاصی به شما ارائه دهیم.

  • یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به بالاترین کیفیت در امر تولید گلاب و اسانس، کاهش دوره بین برداشت محصول و انجام گلاب گیری است. هر چه این دوره کوتاهتر باشد، کیفیت ماده استخراجی هم بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل توصیه می‌شود، که بلافاصله پس از برداشت گل محمدی، عملیات فرآوری آن را با عرق گیر هیمورا انجام دهید.
  • بسیاری از خریداران این نوع عرق گیر هیمورا، افرادی هستند که خود، کار کشت و برداشت گل محمدی را انجام می‌دهند.
  • زمان برداشت این گل بهتر است صبح زود انجام شود. با بالارفتن دما، احتمال پژمردگی گل‌ها نیز افزایش می‌یابد و کیفیت ماده استحصالی پایین خواهد آمد.
  • معمولا فصل برداشت و تولید گلاب در بازه مشخصی از سال صورت می‌گیرد. ماه‌های اسفند تا خرداد بهترین زمان برای خرید این نوع عرق گیر هیمورا خواهد بود.
  • به طور کلی از هر ۳ تن گل محمدی حدود ۱ لیتر اسانس آن تولید می‌شود.

توجه به این نکته‌ها باعث تأکید بر اهمیت تنظیم زمان برداشت گل محمدی، فرآوری سریع و استفاده از تجهیزات حرفه‌ای مانند عرق گیر هیمورا در صنعت گلاب‌ گیری خواهد شد.

نکته نکته

با توجه به بازار فروش و میزان عرضه و تقاضا، بیشتر خرید دستگاه‌های اسانس گیر و عرق گیر هیمورا با هدف تولید صنعتی گلاب و اسانس گل محمدی صورت می‌گیرد. با اختلاف فاحش پس از آن، به ترتیب گیاهان نعنا، اسطوخودوس و سایر گونه‌های گیاهی قرار دارند.

رعایت چه نکاتی می‌تواند استفاده از دستگاه عرق گیر هیمورا را برای شما خاطره انگیز کند

  • در صورت استفاده از کندانسور آبی به خصوص در مدل‌های خانگی عرق گیر هیمورا سعی کنید از آب سرد برای تبرید بخارات استفاده نمایید.
  • در استفاده‌های خانگی، میزان آب اضافه شده باید براساس وزن گل و گیاه باشد.
  • مواد اولیه بهتر است تازه و عاری از هر گونه مواد زاید بوده و قبل از استفاده باید حتما شسته شوند.
  • بایستی فرآیند عرق گیری روی قسمت‌هایی که بیشترین مواد موثره در آن جمع شده است، انجام گیرد. به عنوان مثال، در گل محمدی، این مواد در گلبرگ‌ها ذخیره شده است.
  • در صورتی که آب و هوای محل عرق گیری شما شرجی و بسیار مرطوب است، بهتر است از عرق گیر با کندانسور آبی استفاده نمایید. تحت چنین شرایطی عرق گیر هیمورا با کندانسور هوایی نمی‌تواند هوای خنک لازم برای تبرید بخارات را فراهم کند و راندمان کاری شدیدا کاهش می‌یابد.
  • شاید لوله‌های مسی کندانسور هوایی در طی تماس با بخارات، دچار خوردگی و افت کیفیت شوند. البته این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد. جهت پیشگیری از آن، بهتر است به طور منظم و دوره‌ای، این لوله‌ها با نمک، سرکه و یا جوش شیرین تمیزکاری شوند.
  • طبق آنچه که بین عموم رایج است باید قسمتی در حدود یک چهارم از حجم مخزن را خالی نگه دارید. البته نقل قول دیگری نیز وجود دارد و آن این است که دستگاه را باید آن قدر با گیاه پر کرد تا حداکثر 70 درصد حجم آن را بگیرد. مثلا 40 کیلوگرم گل محمدی 70 درصد یک عرق گیر 400 لیتری را پر میکند. وجود فضای خالی داخل مخزن پخت ضروری است؛ چون بخارات پس از تولید در این قسمت جمع می‌شوند. در صورت عدم رعایت این موضوع، فشار داخل مخزن افزایش می‌یابد که می‌تواند خطر آفرین باشد.
نکاتی که باید در عرق گیری رعایت شود

تا دیر نشده تولید کننده حرفه‌ای اسانس شوید

داخل متن پرسیده شد که واحدهای تولید کننده، از گلاب یا عرق بدست آمده از اسانس گیر و عرق گیر هیمورا چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟ خوب این مواد به عنوان محصولات جانبی می‌توانند به صورت مجزا به فروش برسند. اما اگر تمرکز اصلی شما بر تولید صنعتی اسانس‌های روغنی آن هم از نوع خوراکی است، پیشنهاد ویژه‌ای برایتان داریم.

در اینجا باید گفت که علاوه بر عرق گیر، هیمورا نگاه ویژه‌ای به دستگاه‌های اختصاصی تولید اسانس نیز داشته است. حاصل تلاش‌های این گروه، ساخت دستگاه‌هایی تحت عنوان “اسانس گیر نوع دوم” بوده است. این دستگاه‌ها می‌توانند روی عرق یا گلاب به دست آمده در مرحله اول (با دستگاه اسانس گیر و عرق گیر هیمورا)، یک مرحله دیگر فرآیند تقطیر را انجام دهند.

در واقع برخلاف عرق گیر هیمورا که در آن گل یا گیاهان داخل مخزن پخت تحت حرارت قرار می‌گرفتند، ماده اولیه جهت تقطیر، عرق یا گلاب خواهد بود. ماده اولیه بارها و بارها تحت تقطیر قرار گرفته تا تمام اسانس موجود، خارج شود. پس از خروج این اسانس، نهایتا آب مقطری باقی می‌ماند که کاملا دورریز بوده و هیچ استفاده‌ای ندارد.

با توجه به نظر کارشناسان هیمورا، طی دو مرحله اسانس گیری، تا حدود 95 درصد از اسانس موجود در ماده تحت تقطیر خارج می‌شود.

با یکبار خرید، مشتری دائمی هیمورا باشید

اگر به تازگی با هیمورا آشنا شده‌اید لازم است بدانید که امکان ساخت تمام دستگاه‌های موردنیاز برای تولید انواع عرقیجات و نیز اسانس‌های خوراکی توسط این گروه صنعتی وجود دارد. هیمورا علاوه بر این دستگاه‌ها در زمینه ساخت تجهیزات تقطیر و تولید الکل نیز قدم‌های مهمی برداشته است که از میان آن‌ها، باید به “دستگاه‌های تقطیر چهار طبقه و هشت طبقه سایت گلس” اشاره کرد.

تمام تجهیزات تولیدی، تنوع ظرفیتی دارند؛ یعنی هیمورا در کنار ارائه انواع مدل‌ها برای تجهیزات خود، آن‌ها را در ظرفیت‌های مختلف براساس نیاز مشتری تولید کرده و به مرحله ساخت رسانده است. البته برخی تجهیزات مانند سری دستگاه‌های اسانس گیری و یا تقطیر الکل تنها قابلیت تولید در ظرفیت‌های بالا و صنعتی را دارند.

امکان سفارشی سازی با اضافه کردن قابلیت‌های اختصاصی و درخواستی توسط مشتری نیز یکی دیگر از مواردی است که هیمورا به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

علاوه بر همه این موارد، برای تمامی دستگاه‌ها از جمله عرق گیر هیمورا، یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده است. همین موضوع می‌تواند نشان دهنده تضمین خرید و معرف اطمینان این مجموعه باشد.

در صورتی که دستگاه نیاز به نصب و راه‌اندازی داشته باشد، امکان ارسال نصاب‌ها و تکنسین‌های حرفه‌ای نیز وجود دارد.

اگر به دنبال خرید از هیمورا هستید می‌توانید همه روزه (البته به جز ایام تعطیل) با مشاوران و کارشناسان متخصص آن تماس حاصل فرمایید. این افراد می‌توانند دستگاه موردنظر را براساس اطلاعات دریافتی از طرف شما، برایتان ارائه دهند. در صورت وجود ابهامات و یا هرگونه سوال تخصصی در مورد دستگاه‌ها نیز می‌توانید کامل ترین اطلاعات را از آن‌ها جویا شوید.

ما در هیمورا نیازهای شما را شناخته‌ایم و به آن‌ها جامه عمل پوشانده‌ایم، کافی است اراده کنید و قدم اول را محکم بردارید.

سوالات متداول

آیا امکان تولید اسانس با دستگاه‌های عرق گیر خانگی هیمورا هم وجود دارد؟

نخیر. اسانس در صورتی قابل برداشت می‌شود که میزان آن بالا باشد. دلیل اینکه می‌توان با دستگاه‌های صنعتی عرق گیر هیمورا، تولید اسانس کرد؛ اولا حجم گیاهانی که قصد عرق گیری آن‌ها را داریم بالاست و ثاینا فرآیند تقطیر با استفاده از بخار آب انجام می‌گیرد. بخارات داغ آب به راحتی می‌تواند به درونی ترین لایه‌های داخل گل و گیاه نفوذ کرده و مولکول‌های حاوی اسانس را از ساختار آن جدا کند.

آیا حجم عرق گیاهی و گلاب تولیدی با هر دو نوع دستگاه عرق گیر صنعتی تون یکسان هستش؟

بله. در صورتیکه میزان گل و یا گیاهی که قصد تقطیر آن‌ها را دارید به یک اندازه باشد، حجم ماده حاصله یکسان خواهد بود. تفاوت اصلی این دو روش در سرعت انجام فرآیند تقطیر است که در نوع تقطیر با بخار آب، سرعت بالاتر خواهد بود و فرآیند تقطیر زودتر تمام می‌شود.

میشه میزان خروجی ماده تولیدی از دستگاه‌های عرق گیری هیمورا رو برامون بگین؟

مقدار خروجی بسته به میزان ظرفیت دستگاه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال با عرق گیر ظرفیت 30 لیتری، در یک ساعت می‌توان 2 تا 3 ساعت تولید عرق کرد. این مقدار در دستگاه با ظرفیت 100 لیتری در حدود 4 تا 5 لیتر است. دستگاه‌هایی با ظرفیت 200 لیتری نیز در حدود 7 تا 8 لیتر خروجی دارند.

عرق گیر هیمورا از سری دستگاه‌هایی است که می‌تواند فرآیند استحصال عرق گیاهی، گلاب و حتی اسانس را انجام دهد. هیمورا این دستگاه‌ها را در مدل‌های خانگی و صنعتی تولید می‌کند.
نمونه‌های خانگی تنها برای تولید انواع عرق گیاهی و گلاب کاربرد دارند. اما نمونه‌های صنعتی برای تولید حجم بالایی از گلاب، عرقیجات و اسانس‌های روغنی به کار می‌روند.
نمونه‌های صنعتی عرق گیر هیمورا مبتنی بر فرآیند تقطیر با آب و یا تقطیر با بخار آب هستند؛ نوع اول امکان تولید صنعتی گلاب یا عرقیجات را داشته و نوع دوم در کنار استحصال این مواد قادر است، اسانس‌های روغنی نیز تولید نماید.
آنچه که بسیار مهم است، استفاده از عرق گیر هیمورا، به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا با دقت و کارایی بالا، ترکیبات عطر و رایحه موجود در گل‌ها و گیاهان را به دست آورده و حتی در صورت نیاز، اسانس‌های روغنی با کیفیت بالا را استخراج کنند.
هیمورا با تمرکز بر روش‌های تقطیر صنعتی جهت استفاده از مواد فعال داخل گل و گیاهان چندین هدف مهم را دنبال می‌کند:
+ این تجهیزات نیاز به سرمایه گذاری اندک و هزینه‌های عملیاتی پایینی دارند.
+ به دلیل استفاده از آب یا بخار آب به عنوان روش استخراجی، میزان آلایندگی از نظر زیست محیطی بسیار پایین است.
+ به دلیل عدم استفاده از حلال‌های غیر آبی مانند الکل، تعداد مراحل جداسازی بعدی و متعاقب آن اتلاف ماده استحصالی کاملا حذف شده است.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *