عرق گیر صنعتی و تازه ترین راهکارهای علمی برای استخراج مواد موثره گیاهان

عرق گیر صنعتی و تازه ترین راهکارهای علمی برای استخراج مواد موثره گیاهان 1

عرق گیر صنعتی چگونه می‌تواند به بهبود بهره وری صنعت تولید عرقیجات کمک کند؟ چه راه‌حل‌هایی برای بالا بردن کیفیت مواد استخراجی از گل‌ها و گیاهان وجود دارد؟ یک دستگاه تولید عرقیات، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند بهترین و باکیفیت ترین مواد را تولید کند؟ عرق گیر صنعتی مجموعه‌ای از چند سیستم است که می‌تواند طی چندین فرآیند مختلف، عرق و سایر مواد موجود درون گل‌ها و گیاهان را از آن‌ها جدا کند. در این متن می‌خواهیم به طور کامل به بررسی روش‌های متفاوت مورد استفاده یک عرق گیر صنعتی بپردازیم. در ادامه ساختار و بخش‌های تشکیل دهنده این دستگاه‌ها و تفاوت‌های قابل توجه بین آن‌ها هم یکی دیگر از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

اگر از افرادی هستید که نگاه اقتصادی به موضوع تولید فرآورده‌های گیاهی دارید و می‌خواهید کارگاه تولید عرقیجات گیاهی راه‌اندازی کنید، مطالب و نکات مفیدی داخل متن گردآوری شده است. اطلاعات این مقاله، آخرین نکات در مورد سری دستگاه‌های عرق گیر صنعتی است که می‌تواند راهنمای جامع و کاملی را برای شما ارائه دهد. لذا دعوت می‌کنیم در این سفر سبز در دل گیاهان با ما همراه باشید.

مقدمه

یکی از نیازهای اصلی امروزی جوامع، استفاده کمتر از مواد شیمیایی و جایگزینی آن با مواد طبیعی است. این موضوع را به خصوص در حوزه‌های تولید دارو و صنعت نگهداری مواد غذایی شاهد هستیم. این امر باعث شده که قدم‌های مهمی در تولید طبیعی ‌ترین و خالص‌ ترین مواد استحصالی گیاهان برداشته شود. از آنجایی که بیشتر گیاهان موجود در طبیعت، خاصیت درمانی و دارویی فوق‌العاده‌ای دارند، بنابراین لزوم استفاده از راهکارها و دستگاه‌های موثر برای استحصال این مواد، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

کشور ایران بستر بسیار مناسبی برای رشد گل و گیاهانی با خواص دارویی ارزشمند نظیر کاسنی، نعنا، بابونه، گل محمدی و سایر انواع گونه‌ها است. این پتانسیل رشد بالا می‌تواند دلیل مناسبی برای ورود به حوزه تولید انواع عرقیجات باشد. اما دلیل محکم تری هم وجود دارد. امروزه تجهیزاتی به وجود آمده‌اند که به راحتی می‌توانند عمل عرق گیری را از انواع گونه‌های گیاهی انجام دهند.

عرق گیر صنعتی یکی از تجهیزاتی است که با گرفتن بیشترین عطر و رایحه موجود در گل‌ها و گیاهان، کمک شایانی به توسعه صنعت درمان گیاهی و تولید نگهدارنده‌های طبیعی کرده است. دستگاه‌های عرق گیری صنعتی با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز و ساختارهای قدرتمند توانسته‌اند راه‌حل ایده‌آلی برای تولید مواد موثره با کیفیت بالا و در مدت زمان کم باشند. امروزه امکان تولید در حجم زیاد و استفاده از روش‌های با صرفه اقتصادی بالا و نیز کاملا سازگار با محیط زیست، از جمله دلایلی هستند که این دستگاه‌ها را وارد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید عرقیجاتی کرده‌اند.

اما اساس کار دستگاه‌های عرق گیر صنعتی مبتنی بر چیست؟ این تجهیزات، از چه فرآیندهایی برای جدا کردن مواد موثره گیاهی استفاده می‌کنند؟

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیر صنعتی و نگاهی به مراحل جداسازی و تولید ناب ترین مواد استحصالی گیاهان

اساس کار یک عرق گیر صنعتی مبتنی بر فرآیند تقطیر است؛ فرآیندی که براساس اختلاف نقطه جوش مواد استوار است.

در اولین مرحله قرار است، گل‌ها و گیاهان داخل مخزنی استیل ریخته شده و تحت حرارت قرار بگیرند. حرارت لازم برای این کار یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم فراهم می‌شود (در مورد تفاوت‌های هر دو روش بعدا توضیحات کامل ارائه خواهد شد).

با افزایش حرارت و رسیدن به دمای تبخیر، مواد موثره گیاهان به صورت بخار از آن‌ها خارج شده و وارد قسمت مبرد می‌شوند. بخارات سرد شده در این مرحله، به حالت میعان درآمده و نهایتا به صورت مایع از قسمت خروجی قابل جمع‌آوری است.

اما تفاوت‌های مهمی در مرحله پخت گیاهان وجود دارد که می‌تواند زمینه ساز پیدایش انواع عرق گیر صنعتی باشد؟ در ادامه می‌خواهیم این موضوع را با هم بررسی کنیم.

عرق گیر صنعتی غرق آبی

اساس اختلاف بین دستگاه‌های عرق گیر صنعتی

سوال اینجاست که با یک عرق گیر صنعتی تا چه مرحله‌ای می‌توان به درون گیاهان نفوذ کرده و مواد حاوی مولکول‌های معطر آن‌ها را استخراج نمود.
میزان و عمق نفوذ به داخل گیاهان، وابستگی کاملی به نحوه حرارت دهی به آن‌ها دارد. برای این کار باید مشخص شود که هدف از استفاده عرق گیر صنعتی چیست؟
در بالا بیان شد که فرآیند تقطیر، اصلی ترین روش برای عرق گیری از گیاهان است. اما نوع انجام این فرآیند، بستگی به هدف شما از عرق گیری دارد. در صنعت انواع مختلفی از فرآیندهای تقطیر وجود دارد. شاید متداول ترین آن‌ها، انجام عمل تقطیر با آب و یا با بخار آب باشد. هر کدام از این روش‌ها، مزایای خاص خود را دارند و به نوعی مناسب تولید نوع خاصی از فرآورده‌های استخراجی از گیاهان هستند.
امروزه دستگاه‌های عرق گیر صنعتی تولید شده‌اند که قابلیت انجام تقطیر با هر کدام از این روش‌ها را دارا هستند. با ما همراه باشید تا با ساختار و مکانیسم کاری آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

عرق گیر صنعتی غرق آبی: تاثیر حرارت مستقیم بر پخت گیاهان

عرق گیر صنعتی غرق آبی دستگاهی است که با هدف پخت گیاهان با استفاده از حرارت مستقیم شعله به وجود آمده است. در این دستگاه، گل‌ها یا گیاهان به همراه نسبت معینی آب داخل مخزنی تحت عنوان “دیگ پخت” قرار می‌گیرند. در زیر مخزن، مشعلی وجود دارد که می‌تواند حرارت لازم را برای پخت فراهم کند.

با رسیدن آب به دمای جوش و پخت گیاهان، بخارات حاصل از جوشیدن به سمت بالای مخزن حرکت کرده و وارد قسمت سرمایشی عرق گیر صنعتی یعنی “کندانسور” می‌شوند.

در این مرحله، بخارات آب به همراه بخارات حاوی عطرمایه گیاهان در معرض آب سرد موجود در داخل لوله‌های کندانسور قرار گرفته و حرارت خود را از دست می‌دهند. نهایتا به شکل مایع و به صورت گلاب و یا عرق گیاهی قابل جمع آوری خواهند بود.

عرق گیر صنعتی با سیستم تزریق بخار: فناوری نوین در بهره‌گیری حداکثری از گیاهان

عرق گیر صنعتی غرق آبی دستگاهی است که با هدف پخت گیاهان با استفاده از حرارت مستقیم شعله به وجود آمده است. در این دستگاه، گل‌ها یا گیاهان به همراه نسبت معینی آب داخل مخزنی تحت عنوان “دیگ پخت” قرار می‌گیرند. در زیر مخزن، مشعلی وجود دارد که می‌تواند حرارت لازم را برای پخت فراهم کند.

پس از انتقال حرارت از طریق شعله، دمای آب و گیاهان داخل آن بالا می‌رود. با رسیدن آب به دمای جوش و پخت گیاهان، بخارات حاصل از جوشیدن، به سمت بالای مخزن حرکت کرده و وارد قسمت سرمایشی عرق گیر صنعتی یعنی “کندانسور آبی” می‌شوند.

در این مرحله، بخارات حاوی عطرمایه گیاهان در معرض آب سرد موجود داخل کندانسور قرار گرفته و حرارت خود را از دست می‌دهند. نهایتا به شکل مایع و به صورت گلاب و یا عرق گیاهی قابل جمع آوری خواهند بود.

توجه

کندانسور آبی، بخشی از یک عرق گیر صنعتی است که از طریق آب سرد می‌تواند عمل تبرید و خنک کنندگی بخارات خروجی از دیگ پخت را انجام دهد. البته کندانسورهای هوایی نیز وجود دارند که همین عمل را با استفاده از تامین هوای خنک انجام می‌دهند، ولی در حال حاضر سیستم‌های رایجی در حوزه عرق گیری صنعتی نیستند.

ست عرق گیری هیمورا از نوع عرق گیری صنعتی

عرق گیر صنعتی غرق آبی یا تزریق بخار؟ کدامیک می‌تواند سرمایه گذاری مطمئنی باشد؟

شاید یکی از مهمترین تفاوت‌های عرق گیر صنعتی با روش‌های تقطیر آب و بخار آب، در تنوع و کیفیت محصولات تولیدی باشد. در روش تقطیر با بخار آب شما می‌توانید به اکثر ترکیبات موجود در گل‌ها و گیاهان از جمله گلاب یا عرق گیاهی و نیز اسانس‌های روغنی دست پیدا کنید. در حالیکه نمونه‌های غرق آبی که از فرآیند تقطیر با آب استفاده می‌کنند، دستگاه اختصاصی برای تولید گلاب و عرقیات گیاهی هستند و بهتر است برای تولید اسانس به کار نروند.
امروزه تولید کنندگان صنعتی به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند در کمترین زمان ممکن به بالاترین بهره‌وری دست پیدا کنند. البته گروه دیگری نیز وجود دارند که می‌خواهند تولید کننده انحصاری و اختصاصی یک ماده خاص از گیاهان باشند.
در این قسمت می‌خواهیم به طور کامل به بررسی دقیق تفاوت‌های این دو روش تقطیر جهت استحصال محصولات گیاهی بپردازیم.

  1. بررسی کیفیت عطرمایه مواد جداشده

یکی از موضوعات اصلی در استفاده عرق گیر صنعتی، کیفیت مواد خروجی است. در دستگاهی که از سیستم تزریق بخار استفاده می‌کند، دیگر نیازی به استفاده آب به عنوان گزینه انتقال دهنده حرارت به گیاهان نیست.
باید بدانید که غوطه ور کردن گیاهان داخل حجم بالایی از آب می‌تواند یکی از دلایل اصلی، تخریب کیفیت عرق و اسانس حاصله از گیاهان باشد. تحت چنین شرایطی امکان هیدرولیز، تخریب و تجزیه شدن مولکول‌های حساس گیاهی به دلیل تماس مستقیم با آب بسیار بالاست.
در واقع با دستگاه عرق گیر صنعتی غرق آبی هم می‌توان به اسانس‌های روغنی گیاهان دسترسی پیدا کرد؛ ولی نه تنها کیفیت این اسانس‌ها به شدت افت می‌کند، بلکه میزان اسانس تولیدی نیز بسیار پایین خواهد بود.
در عوض بخار آب به عنوان موثرترین گزینه برای نفوذ به داخل گیاهان است که می‌تواند خالص ترین و با کیفیت ترین عرقیات و اسانس‌های روغنی را از آن‌ها جدا کند. این بخارات می‌توانند، خیلی راحت به تمامی قسمت‌های حاوی مواد موثره (می‌تواند داخل پوشش‌های الفینی مانند ساقه، برگ و گل باشد) نفوذ کنند؛ بدون اینکه تغییری در کیفیت عرق و اسانس جدا شده از گیاهان ایجاد نمایند.

میزان مصرف آب عرق گیری
  1. بررسی سرعت انجام فرآیند تقطیر

به نظر شما سرعت فرآیند تقطیر با آب بالاست و یا با بخار آب؟ اصلا چرا باید سرعت فرآیند برای ما مهم باشد، مگر حرف اول را کیفیت نمی‌زند؟ آیا باید کیفیت را فدای سرعت کرد؟
عرق گیر صنعتی با سیستم تزریق بخار دستگاهی است که در عین حفظ کیفیت مواد خروجی، می‌تواند به عنوان روش سریع دستیابی به عرقیات و اسانس‌ها نیز قابل بررسی باشد. این سرعت انجام فرآیند زمانی روشن تر می‌شود که با نوع غرق آبی مقایسه شود.
در عرق گیر صنعتی غرقابی شما ملزم به جوشاندن گیاهان داخل آب هستید. زمان طولانی لازم است تا آب به جوش بیاید، گیاهان داخل آب به مرحله پخت برسد و سپس بخارات حاوی عطر مایه وارد کندانسور شود. در حالیکه در روش تزریق بخار، مستقیما بخارات داغ آب به گیاهان داخل مخزن پخت برخورد کرده و مواد موثره آن‌ها را جدا می‌کند. در واقع زمان موردنیاز برای پخت گیاهان با آب بیشتر از زمانی است که گیاهان با بخار آب پخته می‌شوند.
روش بخار پز کردن گیاهان ضمن استحصال همزمان عرق و اسانس با درصد خلوص بسیار بالا، به تسریع انجام فرآیند نیز منتهی خواهد شد.

  1. بررسی میزان آب مصرفی

یکی از سوالات اصلی یک تولید کننده صنعتی عصاره‌ و عرقیجات گیاهی، بررسی میزان آب مصرفی برای انجام فرآیند تقطیر است. البته قبل از پرداختن به آن بهتر است، موضوع دیگری را مطرح کنیم.

ذاتا میزان مصرف آب جهت انجام فرآیند عرق گیری صنعتی بالاست. دلیل آن نیز، استفاده از سیستم‌های کندانسور آبی است که نیاز حتمی به فرآیند خنک سازی بخارات از طریق آب سرد دارد. اما این آب سرد از چه منبعی قابل تامین است؟

واضح است که چون حجم تولیدات بالاست، بنابراین قدرت خنک کنندگی کندانسور آبی باید تا اتمام فرآیند در دسترس باشد. راه‌حل پیشنهادی استفاده از سیستم تزریق آب سرد به کندانسور یعنی “کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده” است.

استفاده از کولینگ تاور مزیت مهم دیگری هم دارد. نبود کولینگ تاور باعث می‌شود که آب مورد استفاده برای خنک سازی بخارات در عرق گیر صنعتی، پس از استفاده توسط سیستم فاضلاب دفع شده و به هدر رود. ولی وجود این سیستم نه تنها یک منبع خنکی بسیار قوی برای کندانسور است؛ بلکه مانع از اتلاف آب نیز خواهد شد.

با استفاده از اتصالات مربوطه بین کندانسور و کولینگ تاور می‌توان مدار بسته‌ای برای آب ایجاد کرد. داخل این مدار بسته، آب پس از تبادل حرارتی با بخارات داخل کندانسور دوباره وارد کولینگ تاور می‌شود. این چرخه تا پایان فرآیند عرق گیری صنعتی همچنان ادامه خواهد یافت.

نکته بسیار مهم، امکان اتصال هر دو نوع عرق گیر صنعتی به کولینگ تاور است. اما باید بدانید که میزان مصرف آب در نوع تزریق بخار کمی بیشتر از نوع غرق آبی است؛ البته همین موضوع تاثیر مستقیمی بر میزان خروجی نیز خواهد داشت. یعنی با استفاده آب بیشتر، امکان حصول حجم بالاتر عرق و اسانس وجود دارد.

  1. بررسی هزینه‌های عملیاتی دستگاه‌های عرق گیر صنعتی

هر دو مدل عرق گیر صنعتی غرق آبی و تزریق بخار، از آب به عنوان تنها سیال و حلال برای استخراج مواد تقطیری بهره می‌گیرند. این روش را مقایسه کنید با سایر روش‌های استخراجی که از حلال‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. بنابراین نیاز به مراحل جداسازی بعدی جهت جدا کردن حلال از محصول به دست آمده ندارند. بدین ترتیب میزان سرمایه گذاری و هزینه‌های عملیاتی در هر دو روش پایین خواهد بود.

اما بیابید ساختار و مشخصات فنی این دستگاه‌ها را از نزدیک بررسی کنیم.

واحدهای تشکیل دهنده عرق گیر صنعتی غرق آبی عبارتند از:

  • واحد پخت (مشعل و مخزن)
  • واحد سرمایشی متشکل از کندانسور آبی و کولینگ تاور

اما اجزای تشکیل دهنده یک اسانس گیر و عرق گیر صنعتی شامل بخش‌های زیر است:

  • دیگ یا مخزن پخت
  • واحد گرمایشی: دیگ بخار به همراه مشعل
  • واحد سرمایشی متشکل از کندانسور آبی و کولینگ تاور
  • دکانتور یا سیستم جداکننده عرق و اسانس

تنها تفاوت‌های ساختاری این دو دستگاه، در سیستم دکانتور و دیگ بخار است.

در حجم و ظرفیت مخزن یکسان، یک عرق گیر صنعتی تزریق بخار قیمت بالاتری دارد. البته دلیل آن نیز به تعداد بالای واحدهای تشکیل دهنده و تنوع محصولی آن مربوط می‌شود.

عرق با کیفیت با دستگاه عرق گیری هیمورا

جدول بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های بین عرق گیر صنعتی غرق آبی و تزریق بخار

جدول مقایسه زیر می‌تواند راهنمای مناسبی برای آشنایی بهتر با روش‌های عرق گیری صنعتی غرق آبی و تزریق بخار باشد.

مورد مقایسه عرق گیری گل محمدی با سیستم غرق آبی ق گیری گل محمدی با سیستم تزریق بخار
نوع فرآیند تقطیر با آب تقطیر با بخار آب
واحد خنک کنندگی مناسب کندانسور آبی در کنار کولینگ تاور کندانسور آبی در کنار کولینگ تاور
منبع گرمایشی دارد (زیر دیگ پخت) دارد (زیر دیگ بخار)
نیاز به مصرف آب برای جوشاندن گیاهان و نیز برای تبرید بخارات خروجی از دیگ پخت برای تولید بخارات داغ آب و نیز برای تبرید بخارات خروجی از دیگ پخت
نیاز به مصرف برق برای راه‌اندازی کولینگ تاور برای راه‌اندازی کولینگ تاور
امکان تولید اسانس دارد (در حجم و کیفیت بسیار پایین) دارد (در حجم و کیفیت بالا)
شیوه پخت گل‌ها و گیاهان غوطه ور کردن گل‌ها و گیاهان درون آب داخل دیگ پخت و انتقال حرارت مستقیم از طریق شعله تزریق بخار از واحد جداگانه به گل‌ها و گیاهان داخل دیگ پخت
سرعت انجام فرآیند نسبتا بالا بالا در حدود 5 تا 6 ساعت
شیوه انتقال حرارت به مواد گیاهی  مستقیم از طریق شعله زیر دیگ پخت غیر مستقیم از طریق واحد دیگ بخار
دیگ بخار ندارد دارد
مناسب برای تولید گلاب و عرقیات گیاهی گلاب، عرقیات گیاهی و اسانس روغنی
کیفیت، درصد خلوص و حجم تولیدات نسبتا بالا بالا
قابلیت اتصال به کولینگ تاور وجود دارد وجود دارد
امکان هدر رفت آب کندانسور در صورت استفاده از کولینگ تاور وجود ندارد در صورت استفاده از کولینگ تاور وجود ندارد
نیاز به فرآیند جداسازی ثانویه ندارد (به دلیل عدم استفاده از حلال غیر طبیعی) ندارد (به دلیل عدم استفاده از حلال غیر طبیعی)

همه نگاه‌ها به اسانس گیر و عرق گیر صنعتی هیمورا

کلیه فرآیند عرق گیری صنعتی باید با رعایت کامل استانداردهای بهداشتی همراه باشد. در همین راستا قصد داریم شما را با یکی از تولیدکنندگان حرفه‌ای مجموعه دستگاه‌های عرق گیری و اسانس گیری صنعتی یعنی گروه ماشین سازی هیمورا آشنا کنیم.
در تمام دستگاه‌های مرتبط با تولید عرق و اسانس هیمورا، کلیه قسمت‌های در تماس با آب و مواد گیاهی از جمله بدنه و لوله‌های اتصالی از گرید استیل بهداشتی 304 ساخته شده است. استفاده از این گرید برای حفظ ساختار و افزایش مقاومت بدنه عرق گیر صنعتی در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز بسیار موثر بوده است.
برای ممانعت از خروج بخارات از دیگ و نیز جهت افزایش مقاومت در برابر دماهای بالا، از واشرهای اسفنجی در قسمت درب دیگ‌های پخت استفاده می‌شود.
امکان تولید اسانس گیر و عرق گیر صنعتی در ظرفیت‌های 200 لیتر تا 1500 لیتر و حتی بالاتر نیز وجود دارد که می‌تواند رویای راه‌اندازی یک کارگاه تا یک خط تولید را برای شما برآورده کند.
جهت تخلیه مواد پخته شده داخل دیگ پخت تمهیدات مهمی پیش‌بینی شده است. از جمله اینکه دو عدد بلبرینگ در دو طرف مخزن به همراه الکتروموتور تعبیه شده است. این دو بلبرینگ از طریق سیم بکسر به الکتروموتور متصل شده‌اند. با عملکرد الکتروموتور، مخزن به سمت جلو کج می‌شود. در این صورت می‌توان عمل تخلیه و شستشوی راحت داخل مخزن را پس از اتمام کار انجام داد.

همه نگاه‌ها به اسانس گیر و عرق گیر صنعتی هیمورا

نکته نکته

یکی از موارد سفارشی سازی در عرق گیر صنعتی غرق آبی هیمورا، امکان طراحی قسمت درب دیگ پخت به صورت مخروطی شکل و یا صاف است. طراحی مخروطی شکل درب با هدف جمع شدن حداکثر بخارات در قسمت مخروطی و برای جلوگیری از کاهش فشار صورت می‌گیرد.

جدول مشخصات فنی عرق گیر و اسانس گیر صنعتی هیمورا

در ادامه جدولی آماده شده است که می‌توانید لیست کامل مشخصات فنی اسانس گیر و عرق گیر صنعتی هیمورا را در آن مشاهده کنید. این مشخصات فنی شامل جزئیات مربوط به قسمت‌های درب و بدنه دیگ پخت، ساختار دیگ بخار و کولینگ تاور و همچنین موارد قابل سفارشی سازی می‌شود.

مشخصات دستگاه عرق گیر و اسانس گیر تزریق بخار 200 لیتر تا 600 لیتر 1000 لیتر 1500 لیتر بالاتر از 1500 لیتر
تعداد شعله‌های دیگ بخار 1 عدد 3 عدد 3 عدد 3 عدد
نمایشگر سطح آب داخلی دیگ بخار دارد دارد دارد دارد
امکان شارژ خودکار آب داخلی دیگ بخار دارد دارد دارد دارد
جنس بدنه و درب دیگ پخت استیل 304 استیل 304 استیل 304 استیل 304
جنس کندانسور آبی در صورت سفارشی سازی استیل یا مس استیل یا مس استیل یا مس استیل یا مس
نوع عایق بندی درب واشر اسفنجی واشر اسفنجی واشر اسفنجی واشر اسفنجی
جنس شاسی دیگ پخت آهنی آهنی آهنی آهنی
جنس بدنه خارجی و داخلی کولینگ تاور خارجی: ورق کامپوزیت
داخلی: پوشالی
خارجی: ورق کامپوزیت
داخلی: پوشالی
خارجی: ورق کامپوزیت
داخلی: پوشالینوع کولینگ تاور: صنعتی فایبرگلاس
خارجی: ورق کامپوزیت
داخلی: پوشالینوع کولینگ تاور: صنعتی فایبرگلاس
جنس شاسی کولینگ تاور آهنی آهنی آهنی آهنی
فن کولینگ تاور سانتریفیوژی سانتریفیوژی سانتریفیوژی

آکسیال(کولینگ تاور صنعتی)

سانتریفیوژی

آکسیال(کولینگ تاور صنعتی)

جرثقیل برای تخلیه مواد آپشنال دارد دارد دارد
طراحی کف دیگ پخت به صورت مش دار دارد دارد دارد دارد

نکاتی درباره کولینگ تاورها و دیگ بخارهای قابل طراحی

در اینجا افتخار داریم به عرض برسانیم که هیمورا در راستای تولید کولینگ تاورها به عنوان یار همیشگی تولید عرق و اسانس به صورت صنعتی، نیز قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. در حال حاضر نمونه‌های 20 تن حتی تا 500 تن نیز قابل تولید هستند. یعنی برای هر واحد و یا کارگاه تولیدی حتی بزرگترین کارخانجات و خط تولیدهای عرق و اسانس، کولینگ تاور با ظرفیت مناسب وجود دارد.

شما برای اسانس گیرهای با ظرفیت‌ مخزن 1500 لیتر و به بالا می‌توانید از کولینگ تاورهای با فن آکسیال صنعتی سه فاز استفاده کنید. استفاده از این نوع کولینگ تاورها تاثیر بسیار چشمگیرتری نسبت به کولینگ تاورهای با فن سانتریفیوژی دارد. بیشترین تاثیرات هم در ارتباط با بهره‌وری در روند تولید عرق و اسانس است.

سوال سوال

به نظر شما کولینگ تاور چگونه می‌تواند در بهبود خلوص و کیفیت عرق و اسانس تولیدی یک عرق گیر صنعتی کمک کند؟ اگر در این مورد اطلاعات کافی دارید می‌توانید در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

بنا به گفته متخصصان گروه صنعتی هیمورا یک کولینگ تاور با ظرفیت 20 تن قادر است، تبرید لازم برای 3 دستگاه اسانس گیر و عرق گیر صنعتی با ظرفیت مخزنی 1000 لیتر را تامین کند.

برای دیگ بخار به عنوان یکی دیگر از قسمت‌های مهم دستگاه‌های عرق گیر صنعتی تقطیر با بخار نیز قابلیت‌های جالبی در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه این بخش، آبنما یا نمایشگر سطح آب داخلی دیگ دارد. بنابراین شما هر لحظه می‌توانید از میزان آب داخل دیگ اطلاع داشته و به نوعی فرآیند کنترل آن فراهم خواهد بود. همچنین جهت پر کردن خودکار آب داخل این دیگ نیز فلوتر مکانیکی طراحی شده است.

هیمورا برای ظرفیت‌های 1000 لیتر و به بالا، از دیگ‌های بخار با تعداد 3 شعله استفاده می‌کند. دلیل آن، وجود 3 استوانه داخلی جدا از هم با لوله‌های مبدل حرارتی داخل آن‌هاست که باید از طریق 3 شعله، تغذیه حرارتی شوند.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

عرق گیر صنعتی نقطه شروع برای تولید اختصاصی اسانس

تا اینجا دانستید که با دستگاه عرق گیر صنعتی می‌توانید گلاب و عرقیجات تولید کنید؛ البته با دو روش متفاوت. اما در اینجا بهتر است موضوع مهمی را هم در نظر داشته باشید. تولید عرقیجات با عرق گیر صنعتی تزریق بخار می‌تواند شروعی طلایی برای ورودی حرفه‌ای به بازار اسانس‌ها باشد.
امروزه دستگاه‌هایی تحت عنوان “اسانس گیر نوع دوم” به وجود آمده‌اند که می‌توانند از عرق گیاهی به دست آمده توسط دستگاه تزریق بخار، مجددا اسانس بگیرند. اتفاقا این دستگاه‌ها نیز در هیمورا تولید شده‌اند. خوب خواهید پرسید چه نیازی به این دستگاه است؟
با روش تزریق بخار می‌توان به 60 درصد اسانس موجود در گیاهان دست پیدا کرد. اگر از تولید کنندگان اختصاصی و حرفه‌ای اسانس‌ها باشید، با خرید اسانس گیر نوع دوم می‌توانید یک مرحله دیگر فرآیند تقطیر انجام دهید. این بار با اعمال فرآیند تقطیر روی عرق گیاهی حاصل از روش تزریق بخار، حدود 30 درصد دیگر، اسانس تولید می‌شود. بدین ترتیب امکان استحصال 90 درصد از اسانس گیاهی وجود خواهد داشت که می‌تواند بهره‌وری بالایی را برای یک واحدی تولیدی بزرگ اسانس به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

تعدادی سوال مهم در زمینه تولید عرقیجات مطرح شده که می‌تواند در تکمیل صحبت‌های داخل متن باشد. با هم به بررسی پرسش و پاسخ‌های آن‌ها می‌پردازیم. البته مطمئنا سوال در زمینه عرق گیری صنعتی بالاست؛ لذا در صورت داشتن هرگونه سوال مرتبط می‌توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کرده و یا با کارشناسان قسمت فنی و فروش هیمورا تماس حاصل فرمایید.

آیا با دستگاه عرق گیر صنعتی می‌توان الکل صنعتی نیز تولید کرد، چون روشی که استفاده می‌شود، روش تقطیر است؟

نخیر. این دستگاه صرفا برای تولید گلاب و عرقیجات و یا اسانس کاربرد دارد. شما برای تولید اختصاصی الکل صنعتی مانند اتانول و با درجات خلوص متفاوت می‌توانید از دستگاه‌های تقطیر و تولید الکل چهار طبقه و هشت طبقه سایت گلس استفاده کنید. اتفاقا نمونه‌های تولیدی آن در داخل سایت هیمورا وجود دارد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد این دستگاه‌ها و آشنایی بیشتر با نحوه تولید الکل می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید.

درصد خلوص گلاب و عرقیات گیاهی به چه عواملی بستگی دارد؟

خوب عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند در کیفیت و میزان خلوص مواد خروجی از گیاهان تاثیر داشته باشد. اول از همه نوع فرآیندی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. در کل میزان خلوص عرقیات در روش تزریق بخار بیشتر از روش غرق آبی است.

زمان انجام فرآیند گلاب گیری و عرق گیری نیز خیلی تاثیرگذار است. به عنوان مثال، یکی از مواردی که می‌تواند گلاب و اسانس بسیار باکیفیت را از گل محمدی تولید کند، انجام فرآیند تقطیر بلافاصله پس از برداشت محصول است.

همچنین مدت زمان عرق گیری نیز کاملا تاثیر دارد. هر چقدر زمان عرق گیری کمتر باشد، درصد خلوص بالاتر خواهد بود و برعکس.

نوع کولینگ تاور (فن سانتریفیوژی و یا آکسیال) نیز در راندمان خنک سازی بخارات و میزان تبدیل بخار به عرق بی تاثیر نیست.

البته رعایت نکات زیر هم می‌تواند راندمان کار عرق گیری را بسیار بالا ببرد:

  • توجه به کیفیت و نحوه رشد گل‌ها و گیاهان
  • شستن مواد قبل از عرق گیری و جدا کردن مواد زاید از آن‌ها
  • استفاده از گیاهان تازه به جای خشک
  • استفاده از قسمت‌ها و اندام‌هایی از مواد گیاهی که بیشترین مواد موثره در آن‌ها جمع شده است؛ به عنوان مثال در مورد گل محمدی، ترکیبات معطر در گلبرگ‌های آن تجمع یافته است.
  • خالی نگهداشتن فضای مشخصی از بالای دیگ پخت برای جلوگیری از تجمع بیش از حد بخارات و همچنین ممانعت از بروز مشکلات احتمالی مانند جوشیدن آب و انتقال آب جوشیده به داخل کندانسور

آیا می‌توان کندانسور عرق گیر صنعتی را از نوع هوایی انتخاب کرد؟

با توجه به ظرفیت بالای تولید یک عرق گیر صنعتی بایستی نوع کندانسور، آبی باشد. کندانسورهای آبی معمولا بهترین سیستم خنک سازی در فرآیند عرق گیری صنعتی به شمار می‌روند. البته کندانسور‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند با اتصال به برق و از طریق هوای خنک، بخارات حاصله را به مایع تبدیل کنند. اما کیفیت و خلوص عرقیات گیاهی حاصله با سیستم‌های کندانسور آبی برخلاف کندانسورهای هوایی، بسیار بالا بوده و عموما در اکثر شرایط آب و هوایی هم قابل استفاده هستند.

عرق گیر صنعتی از جمله تجهیزاتی است که می‌تواند طی فرآیند تقطیر با آب یا بخار آب، مواد موثره گل‌ها و گیاهان را از آن‌ها خارج کند. آنچه که در این میان مهم است نوع فرآیند تقطیر است. این فرآیند با در نظر گرفتن موارد و اهداف متفاوتی انجام می‌شود که عبارتند از:
+ نوع ماده‌ تولیدی که می‌تواند گلاب و عرق و یا اسانس باشد: این موضوع می‌تواند کاملا به بحث عرضه و تقاضا و همچنین بازار فروش ماده موردنظر ارتباط پیدا کند؛ به عنوان مثال باید توجه داشته باشید که در محل زندگی و کسب و کار شما، بازار فروش چه نوع ماده‌ای داغ است. تقریبا 90 درصد خرید دستگاه‌های اسانس گیری و عرق گیر صنعتی در ایران با هدف تولید گلاب و اسانس گل محمدی انجام می‌شود. بعد از این ماده، به ترتیب نعنا، اسطوخودوس و اکالیپتوس و سایر گونه‌های گیاهی قرار دارند.
+ کیفیت و درصد خلوص مورد انتظار
+ میزان و حجم ماده تولیدی
+ در نظر گرفتن سرمایه اولیه برای شروع کار

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

1 Comments

  1. بسیار عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *