عرق گیر گازی و دنیایی از عرقیجات که انتظار شما را می‌کشند!!!

عرق گیر گازی و دنیایی از عرقیجات که انتظار شما را می‌کشند!!! دیدگاه بگذارید

عرق گیر گازی، دستگاهی با قابلیت تولید گلاب و انواع عرقیجات است. امروزه تجهیزات عرق گیری، نقش ویژه‌ای در تولید انواع فرآورده‌های طبیعی با خاصیت درمانی فراوان از گل‌ها و گیاهان داشته‌اند. در این مطلب، نگاه ویژه‌ای به عرق گیر گازی و بررسی عملکرد آن‌ها خواهیم داشت. این تجهیزات در انواع مدل‌ها تولید شده‌اند که سری هم به بررسی آن‌ها خواهیم زد. یکی از بحث‌های مهم در مورد دستگاه‌های عرق گیری، بررسی عوامل موثر در کیفیت ماده استحصالی آن‌هاست. در این راستا سعی کرده‌ایم، نگاه جامعی به این موضوعات داشته باشیم.

بحث دیگری با موضوع مدیریت مصرف آب در عرق گیر گازی نیز مورد تحلیل قرار گرفته است. البته تمامی جوانب اقتصادی در ارتباط با این نوع عرق گیرها توضیح داده خواهند شد. رویکرد اصلی ما در این مقاله اهمیت استفاده از عرق گیر گازی در صنعت تولید گلاب و انواع عرقیجات و دلایل خرید این دستگاه‌ است؛ لذا تمامی موارد مرتبط با این موضوع هم به تفضیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با ما همراه باشید.

مقدمه

عرق گیری فرآیندی است که در آن مواد موثره طی روش تقطیر از ساختار گل و گیاه جدا می‌شود. فرآیندی که اساس کار آن بر پایه نقطه جوش مواد استوار است. در این راستا لازم است که مواد اولیه حتما تحت حرارت قرار بگیرند. در واقع وجود یک وسیله و یا ابزار حرارتی در کنار هر دستگاه عرق گیری، ضروری است.

بر این اساس، به دستگاه تولید گلاب و عرقیات گیاهی، “عرق گیر گازی” نیز گفته می‌شود. این عرق گیرها در مدل‌های خانگی و صنعتی تولید شده‌اند که با هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیر گازی خانگی و بررسی مکانیسم عملکرد آن

عرق گیر گازی دستگاهی است که معمولا متشکل از قسمت‌های “مخزن و یا دیگ پخت” و “کندانسور” است. همچنان که اشاره شد برای انجام فرآیند تقطیر بایستی حتما وسیله حرارتی وجود داشته باشد، این وسیله می‌تواند اجاق گاز و یا مشعل اختصاصی باشد.

این منبع حرارتی زیر قسمت مخرن پخت قرار می‌گیرد. در قریب به اتفاق دستگاه‌های عرق گیر گازی، مواد اولیه (گل یا گیاه) به همراه میزان مشخصی آب داخل مخزن ریخته می‌شوند. در ادامه حرارت لازم از زیر دیگ به محتویات داخل آن انتقال می‌یابد.

این حرارت پس از برخورد به مواد اولیه و طی فرآیند جوشاندن می‌تواند مواد معطر را جداسازی کند. مواد جدا شده از ساختار گل و گیاه، به صورت بخارات معطر است. این بخارات برای تبدیل به عرقیات گیاهی بایستی یک مرحله فرآیند تبرید را طی کنند.

فرآیند تبرید بخارات داخل واحد کندانسور انجام می‌شود. بعد از عبور بخارات از کندانسور، آنچه که در انتهای فرآیند عرق گیر گازی به دست می‌آید، مایع عرق گیاهی و یا گلاب است که از قسمت خروجی کندانسور می‌تواند قابل استحصال باشد.

یکی از موضوعات مهم در زمینه استفاده از عرق گیر گازی، نحوه تبرید بخارات است. به همین دلیل در ادامه متن به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

عرق گیر گازی خانگی و بررسی مکانیسم عملکرد آن

نوع کندانسور چه تاثیری در فرآیند کاری عرق گیر گازی دارد؟

قبل از ورود به این بحث، لازم است بدانید که امروزه “کندانسورهای آبی” و “هوایی” دو نمونه رایج مورد استفاده در فرآیند عرق گیری هستند. آب یا هوا دو ماده موثر هستند که کندانسورها با استفاده از آن‌ها می‌توانند عمل تبدیل بخارات به مایع را انجام دهند. حال باید بررسی کنیم که دلیل استفاده از این دو ماده و برتری و مزیت آن‌ها نسبت به هم در یک دستگاه عرق گیر گازی چیست؟

  1. برای رسیدن به بهترین عرقیجات گیاهی، چه نوع کندانسوری مناسب است؟

شاید یکی از دلایل استفاده از عرق گیر گازی، امکان حصول عرقیات با سرعت و راندمان بالاست. به طور کلی شما طی استفاده از عرق گیرهای مدرن به جای تجهیزات سنتی، ابتدایی و دست ساز مانند دیگ و نیچه، می‌توانید میزان بالایی از عرقیات را به طور کاملا بهداشتی و در مدت زمان کم به دست آورید.

یکی از مواردی که می‌تواند مستقیما روی کیفیت ماده استحصالی موثر باشد، نوع کندانسور کاربردی است.

عرق گیر گازی با کندانسور آبی، دستگاه بسیار مناسبی برای تولید عرقیجات با کیفیت بالاست. در این دستگاه، بخارات ورودی به کندانسور، در معرض آب سرد قرار می‌گیرند. آب سرد، خنک کنندگی بهتر و بالاتری در مقایسه با هوای سرد ارائه می‌دهد. دلیل آن هم ظرفیت گرمایی بالایی است که آب دارد.

  1. دلایل جالب استفاده عرق گیر گازی با کندانسور هوایی

امروزه پیشرفت در زمینه تولید دستگاه‌های عرق گیر گازی به حدی بوده که شاهد بیشترین راحتی در استفاده این تجهیزات هستیم. یکی از دلایل صحت این گفته، ساخت عرق گیر گازی با کندانسور هوایی است. استفاده از هوا به جای آب، با وجود افت کیفیت عرق تولیدی، مزایای فراوانی به همراه دارد.

با این کندانسورها، کاملا نیاز به مصرف آب برای تبرید بخارات حذف می‌شود؛ ولی شما همچنان جهت تقطیر گیاهان به آب نیاز دارید. نبود آب در مرحله خنک کنندگی در کنار کاهش هزینه‌های مصرف آب، موضوعاتی مانند وجود محلی جداگانه برای دفع آب و لوله کشی و اتصالات مربوطه را هم برطرف خواهد کرد.

در واقع یکی از دلایل اصلی استفاده عرق گیر گازی با کندانسور هوایی، عدم نیاز به تجهیزات اولیه نصب و همچنین سهولت در انجام کار است؛ به همین دلیل شما می‌توانید این تجهیزات را بدون دردسر، داخل خود منازل مسکونی و حتی واحدهای آپارتمانی و همانند یک وسیله برقی ساده آشپزخانه استفاده کنید.

البته راحتی در استفاده یک طرف قضیه، موضوعاتی از قبیل نگهداری و تعمیر هم طرف دیگر قضیه است. شما در تجهیزات عرق گیر گازی با کندانسور آبی همواره با مسئله رسوب گرفتگی قسمت‌های مختلف روبرو هستید. البته این موضوع در مورد نوع کندانسور هوایی هم مطرح است؛ ولی با احتمال کمتر (چرا؟).

از آنجایی که کندانسور هوایی از فن و لوله‌های مسی تشکیل شده است؛ بیشترین احتمال خرابی این بخش، به فن و نیز گرفتگی لوله‌های مسی آن مربوط می‌شود. این مشکلات کاملا رفع شدنی هستند. مثلا شما می‌‍توانید فن این دستگاه‌ها را به راحتی تعویض نمایید و یا با نظافت دوره‌ای و منظم لوله‌های مسی با محلول‌های خاص بعد از هر بار عرق گیری، کاملا از گرفتگی آن‌ها جلوگیری نمایید.

داخل جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های موجود بین عرق گیر گازی با نوع کندانسور موردنظر را بهتر درک کنید.

مورد مقایسه عرق گیر گازی با کندانسور آبی عرق گیر گازی با کندانسور هوایی
روش استخراج مواد موثره تقطیر با آب تقطیر با آب
مناسب برای تولید گلاب یا انواع عرقیجات گلاب یا انواع عرقیجات
امکان تولید اسانس ندارد ندارد
کیفیت گلاب و عرقیجات تولیدی بسیار بالا نسبتا بالا
واحدهای تشکیل دهنده دستگاه دیگ پخت – کندانسور آبی – مشعل دیگ پخت – کندانسور هوایی – مشعل
نحوه اتصال دیگ پخت به کندانسور از طریق لوله رابط استیل مخزن و کندانسور کاملا مجزا بوده و از طریق شیلنگ سیلیکونی به هم متصل‌اند
جنس مخزن پخت استیل استیل یا آلومینیوم
نوع واحد برودتی کندانسور آبی کندانسور هوایی
ماده موردنظر برای تبرید بخارات آب سرد هوای سرد
نیاز به منبع حرارتی دارد دارد
محل قرارگیری منبع حرارتی زیر دیگ پخت زیر دیگ پخت
نوع منبع حرارتی قابل استفاده اجاق گاز اجاق گاز
نیاز به انرژی برق ندارد دارد (جهت کارکرد فن کندانسور)
نوع فرآیند پخت مواد اولیه جوشاندن داخل آب جوشاندن داخل آب
نیاز به مصرف آب دارد (هم برای جوشاندن مواد اولیه و هم برای تبرید بخارات) دارد (تنها برای جوشاندن مواد اولیه)
محل ورود مواد اولیه گل و گیاه به همراه آب داخل دیگ پخت گل و گیاه به همراه آب داخل دیگ پخت
محل خروج ماده استحصالی قسمت انتهایی کندانسور قسمت انتهایی کندانسور
مزایا کیفیت بالای مواد استحصالی – قابلیت عرق گیری تحت شرایط مختلف امکان عرق گیری داخل منازل

تعمیر و نگهداری پایین تر

حذف آب از مرحله تبرید بخارات

چگونه می‌توان کیفیت را از چیزی که است، بالاتر برد؟

اشاره شد که عرق گیر گازی با کندانسور آبی، کیفیت بالایی از عرقیات گیاهی و گلاب را ارائه می‌دهد. در این قسمت می‌خواهیم موارد جالب دیگری که می‌تواند کیفیت را بیش از این بالا ببرد، بیان کنیم.

امروزه عرق گیرهای دارای کندانسور آبی را می‌توان به قطعاتی با قابلیت افزایش کیفیت عرق نهایی تجهیز کرد. یکی از مهمترین این قطعات، دفلگماتورها هستند. این بخش دقیقا بعد از دیگ پخت قرار می‌گیرد و می‌تواند بخارات خروجی از دیگ را قبل از ورود به فاز سرمایشی، پالایش و تخلیص کند.

یکی دیگر از قطعات قابل نصب روی این نوع عرق گیر گازی، جین بسکت است. با این قطعه نیز می‌توان طعم خاصی را به ماده نهایی قابل استحصال اضافه کرد.

البته قطعات اشاره شده را نمی‌توان روی عرق گیر گازی با کندانسور هوایی نصب کرد.

چگونه می‌توان کیفیت را از چیزی که است، بالاتر برد؟
  • فوت‌های کوزه گری در عرق گیر گازی را بشناسید

موضوعات دیگری نیز وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند تاثیر فراوانی در کیفیت ماده نهایی و نیز راندمان کاری دستگاه عرق گیر گازی داشته باشد، از جمله:

    • توجه به وزن گل و گیاه موردنظر و افزودن آب براساس آن
    • رعایت نسبت آب به گیاه در عرق گیری و اضافه کردن آب در حدود 3 تا 4 برابر وزن گیاه
    • توجه به اصل خالی نگهداشتن حجم مشخصی از فضای مخزن (معمولا در حدود یک سوم از فضا): علت این امر، جلوگیری از تجمع بخارات داخل مخزن است.
    • عمل اختلاط گل‌ها یا گیاهان با آب باید به طور کامل انجام شود.
    • قبل از استفاده از عرق گیر گازی، مواد اولیه باید کاملا با آب شستشو داده شوند.
عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

در دنیای عرق گیر گازی صنعتی چه می‌گذرد؟

تا بدین جا در مورد دستگاه عرق گیر گازی خانگی مطالب مهمی توضیح داده شد. اما باید بدانید که امروزه دستگاه‌های صنعتی نیز تولید شده‌اند. در نمونه‌ای از این تجهیزات، روش مورد استفاده مشابه روش‌های خانگی عرق گیری است. اما نمونه‌هایی هم وجود دارند که عمل تقطیر در آن‌ها دچار تغییرات ویژه‌ای شده است. با هم به بررسی این عرق گیرها می‌پردازیم.

  1. رعایت اصول اساسی تقطیر در عرق گیر گازی صنعتی با سیستم غرق آبی

در این مدل عرق گیر گازی، مشابه نمونه‌های خانگی، حرارت از زیر دیگ به محتویات داخل مخزن پخت منتقل می‌شود. این مخزن معمولا مجهز به مشعل گازی است و محتویات داخل آن طی غوطه ور شدن درون آب به مرحله جوشیدن می‌رسند؛ به همین دلیل است که این دستگاه به “عرق گیر گازی با  سیستم غرق آبی” معروف است.

این دستگاه معمولا متشکل از قسمت‌های زیر است:

  • مخزن پخت
  • کندانسور آبی

البته قسمت‌های دیگری نیز می‌توانند برای بهبود روند کاری به دستگاه اضافه شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

بعد از تصاعد بخارات حاوی عطر و رایحه گیاهان از مخزن، مرحله سرمایش این بخارات انجام می‌شود. نهایتا بخارات حاصله بعد از عبور از کندانسور آبی و طی تبادل حرارتی با آب سرد داخل آن، به شکل عرق گیاهی قابل جمع‌آوری خواهد بود.

نکته نکته

امروزه کندانسورهای آبی، گزینه ثابت تمام دستگاه‌های عرق گیر گازی صنعتی هستند (چرا؟).

  1. عرق گیر گازی با سیستم تزریق بخار، قدمی مهم برای ورود به دنیای اسانس‌ها

مشاهده کردید که در دستگاه عرق گیر گازی غرق آبی، مجبور بودید قبل از تقطیر مواد اولیه، آن‌ها را داخل آب بجوشانید. تماس با آب می‌تواند یکی از دلایل افت کیفیت ماده نهایی باشد.

به همین منظور امروزه از راه‌حل‌های بهبود یافته‌ای استفاده می‌شود که کاملا نیاز به استفاده آب در مرحله پخت را حذف کرده است. این روش در حال حاضر با نام “تقطیر با بخار آب” شناخته می‌شود. دستگاه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، “عرق گیر گازی با سیستم تزریق بخار” نام دارند. اما دلیل نامگذاری آن‌ها به این نام چیست؟

دلیل اینکه این دستگاه‌ها نیز عرق گیر گازی نام گرفته‌اند، به دلیل استفاده مشعل حرارتی در آن‌هاست؛ با این تفاوت که این مشعل به جای استفاده زیر دیگ پخت، زیر واحدی به نام “دیگ بخار” استفاده می‌شود. دیگ بخار در این عرق گیر گازی در نقش تولید بخار برای پخت مواد اولیه عمل می‌کند.

داخل دیگ بخار، آب پس از جوشیدن به مرحله تبخیر می‌رسد. سپس بخارات داغ آب از طریق اتصالات مربوطه به محتویات داخل دیگ پخت ( فقط گل و گیاه ) تزریق می‌شود. تزریق این بخارات باعث خواهد شد که مواد موردنظر به جای آب پز شدن، بخار پز شوند.

فعلا با مزیت‌هایی که این روش پخت دارد، کاری نداریم و مستقیما سراغ باقی مراحل کاری می‌رویم.

عرق گیر گازی با سیستم تزریق بخار را باید بهترین راه‌حل برداشت “اسانس‌های روغنی خالص” بدانیم. به عبارت بهتر بعد از مرحله بخار پز شدن، بخارات حاوی عرقیات گیاهی و نیز اسانس از ساختار گل یا گیاه جدا شده و وارد بخش سرمایشی می‌شوند.

مرحله سرمایش بخارات در حضور کندانسور آبی انجام می‌گیرد. نهایتا پس از تبرید بخارات، مواد استحصالی به صورت عرقیات گیاهی با فاز آبی و اسانس با فاز روغنی هستند. این مواد داخل ظرفی به نام “دکانتور” ریخته و جمع‌آوری می‌شوند.

عرق گیر کندانسور برقی و آبی برای شروع کسب و کار در تهران

برای یک دستگاه عرق گیر گازی صنعتی وجود چه قسمت‌هایی ضروری است؟

احتمالا این موارد سوال شما هم باشد؛ مثلا آب سرد لازم برای یک دستگاه عرق گیر گازی صنعتی از چه طریقی تامین می‌شود؟ آیا تمهیداتی برای تخلیه راحت تر مخازن بعد از پایان فرآیند عرق گیری پیش‌بینی شده است؟ آیا با عرق گیر گازی نوع غرق آبی هم امکان استخراج اسانس‌های روغنی وجود دارد و در صورت مثبت بودن آن چه سیستمی باید استفاده شود؟ در ادامه قصد داریم به تمامی این سوالات، پاسخ مناسب بدهیم.

  1. یک کولینگ تاور و یک دنیا مزیت پشت آن

چگونه می‌توان انتظار داشت که کندانسور آبی یک دستگاه عرق گیر گازی صنعتی تا پایان فرآیند، همچنان عمل تبرید بخارات را انجام دهد؟ مسلما یکی از ضرورترین تجهیزات یک واحد بزرگ تولیدی گلاب و عرقیجات، “کولینگ تاور و یا همان برج خنک کننده” است.

کولینگ تاور را باید منبع تزریق آب سرد برای واحد کندانسور آبی بدانیم؛ با وجود این سیستم دیگر نیازی نیست نگران کمبود آب سرد برای تبرید بخارات باشیم. حتی معضلاتی مانند دفع آب پس از مصرف از طریق فاضلاب نیز برطرف خواهد شد، اما چگونه؟

متوجه شدید که در تمام دستگاه‌های عرق گیر گازی صنعتی، حتما نیاز به مصرف آب سرد وجود دارد. حتی به خاطر حجم بالای بخاراتی که قرار است تبدیل به عرق شوند، مصرف آب این قسمت شدیدا افزایش پیدا خواهد کرد.

راه‌حل مناسب برای این موضوع، استفاده کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی است. در واقع آب لازم جهت تبرید بخارات دائما بین این دو سیستم در حال گردش است؛ بدین ترتیب نه تنها آب تازه‌ای مصرف نمی‌شود؛ بلکه از هدر رفت آن هم به طور کلی جلوگیری خواهد شد.

البته کولینگ تاور می‌تواند به طور غیر مستقیم روی بازده کار عرق گیری نیز تاثیر داشته باشد. امروزه کولینگ تاورها در مدل‌های با فن سانتریفیوژی و فن آکسیال تولید می‌شوند. برای داشتن راندمان کاری بالا نمونه‌های دارای فن آکسیال پیشنهاد می‌شود. گفتنی است که یکی از بهترین کولینگ تاورهای صنعتی مورد استفاده در عرق گیر گازی به ” برج خنک کننده فایبرگلس ” مشهور است.

سوال سوال

مشاهده کردید که استفاده از کولینگ تاور در کنار کندانسور آبی، مصرف آب تازه را به کلی از مدار سرمایشی حذف کرده است. به نظر شما می‌توان به جای این کار مشابه نمونه‌های خانگی از کندانسورهای هوایی استفاده کرد؟ در صورت تمایل می‌توانید پاسخ‌های خود را در قسمت دیدگاه‌های همین صفحه برایمان ارسال کنید.

  1. سیستم جداسازی عرق و اسانس

در بالا اشاره شد که یکی از تجهیزات اصلی در سیستم تزریق بخار، دکانتور و یا همان ظرف جمع‌آوری و جداسازی عرق و اسانس است. با این سیستم شما می‌توانید عرق و اسانس را با دو ماهیت کاملا مجزا برداشت کنید.

اسانس‌های روغنی به دلیل سبک بودن در قسمت بالای دکانتور و روی عرقیات گیاهی جمع می‌شوند. البته توجه داشته باشید که شما طی استفاده از عرق گیر گازی با سیستم غرق آبی هم می‌توانید اسانس روغنی تولید کنید، اما با محدودیت‌هایی مواجه هستید.

از طرفی به دلیل تماس گل و گیاه با آب، شرایط برای هیدرولیز شدن آن‌ها و نهایتا تخریب ساختار و از دست رفتن بخش اعظمی از اسانس‌ها فراهم خواهد بود. به عبارت بهتر، در طی روش غرق آبی، میزان اسانسی که به دست می‌آید، هم پایین بوده و هم کیفیت لازم را نخواهد داشت.

  1. چه نوع دیگ بخاری مناسب تولید عرقیات گیاهی و اسانس است؟

همچنان که اشاره شد، دیگ بخار، منبع تزریق بخارات به محتویات داخل مخزن پخت است. اما آیا بخارات داغ باعث نمی‌شوند که بخش‌های حساس به دمای گل‌ها یا گیاهان دچار آسیب شود؟

خوب در پاسخ باید بگوییم که امروزه تحول جدیدی در دیگ‌ بخار دستگاه‌های عرق گیر گازی صورت گرفته است. این دیگ‌ها ساختاری کاملا متفاوت از دیگ بخار‌های صنعتی دارند و به هیچ عنوان تحت فشار نیستند.

دمای بخارات تولیدی این قسمت، در حدود 100 درجه سانتیگراد است. البته شاید تصور کنید که محتویات داخل مخزن با همین دما پخته شوند؛ ولی دمای پخت کمتر از این میزان خواهد بود.

عملا آنچه که در عرق گیر گازی تزریق بخار ایجاد تفاوت می‌کند، قدرت بخارات در نفوذ به ساختار داخلی مواد اولیه است؛ این بخارات به راحتی می‌توانند از لابلای پوشش‌های الفینی (گل، برگ، ساقه، ریشه) عبور کرده و بدون تغییر در ماهیت آن‌ها، مواد موثره مفید را جداسازی کنند.

اما آیا روش تزریق بخار بر سرعت انجام فرآیند تقطیر نیز تاثیر خواهد داشت؟

مزیت دیگر دستگاه عرق گیر گازی تزریق بخار، مدت زمان کوتاهتر فرآیند تقطیر است. در این روش چون نیازی به جوشاندن مواد اولیه داخل آب نیست، بنابراین سرعت تقطیر بالا خواهد بود. بدین معنی که فرآیند تقطیر و جداسازی مواد موثره از ساختار گل یا گیاه، زودتر تمام می‌شود.

شما در جدول زیر می‌توانید مقایسه کامل بین مدل‌های عرق گیر گازی صنعتی را مشاهده کنید.

مورد مقایسه عرق گیر گازی با سیستم غرق آبی عرق گیر  گازی با سیستم تزریق بخار
روش استخراج مواد موثره تقطیر با آب تقطیر با بخار آب
مناسب برای تولید گلاب یا انواع عرقیجات گلاب یا انواع عرقیجات به همراه اسانس‌های روغنی خوراکی
امکان تولید اسانس دارد (با حجم کم و کیفیت بسیار پایین) روش اختصاصی تولید اسانس
کیفیت گلاب و عرقیجات تولیدی بالا بسیار بالا
واحدهای تشکیل دهنده دستگاه دیگ پخت – کندانسور آبی – مشعل دیگ پخت – دیگ بخار – کندانسور آبی – کولینگ تاور – مشعل و دکانتور
قسمت‌های آپشنال جرثقیل و کولینگ تاور جرثقیل
نوع واحد برودتی کندانسور آبی کندانسور آبی
روش پیشنهادی برای کاهش آب مصرفی استفاده کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی استفاده کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی
نیاز به منبع حرارتی دارد دارد
محل قرارگیری منبع حرارتی زیر دیگ پخت زیر دیگ بخار
نوع منبع حرارتی قابل استفاده مشعل گازی مشعل گازی
مصرف انرژی برق دارد (برای پمپ آب و فن کولینگ تاور) دارد (برای پمپ آب و فن کولینگ تاور)
مدت زمان انجام فرآیند عرق گیری بالا پایین در حدود 5 تا 6 ساعت کاری
نوع فرآیند پخت مواد اولیه جوشاندن داخل آب پخت در اثر تزریق بخارات داغ به مواد اولیه
نیاز به مصرف آب دارد (هم برای جوشاندن مواد اولیه و هم برای تبرید بخارات) دارد (جهت تولید بخارات داغ و تزریق آن‌ها به داخل مخزن پخت و  هم برای تبرید بخارات)
نیازبه مراحل جداسازی بعدی ندارد ندارد
محل ورود مواد اولیه گل و گیاه به همراه آب داخل دیگ پخت گل و گیاه داخل مخزن پخت و آب داخل دیگ بخار
محل خروج ماده استحصالی قسمت انتهایی کندانسور دکانتور

قابل توجه فعالان حوزه تولید عرقیجات: تمام مزایای اقتصادی عرق گیر گازی صنعتی که باید بدانید

شاید خیلی از خوانندگان این مطلب افرادی هستند که می‌خواهند به حوزه عرقیجات ورود پیدا کنند، ولی هنوز تردید دارند. در این قسمت می‌خواهیم نگاهی کاملا اقتصادی به این حوزه و نیز دستگاه‌های عرق گیر گازی صنعتی قابل استفاده داشته باشیم.

  1. بررسی هزینه‌های انرژی آب و برق و گاز

خوب بالا اشاره کردیم که میزان مصرف آب عرق گیر گازی را با راه‌حل‌های خاصی می‌توان به طور قابل توجهی پایین آورد. این راه‌حل، استفاده کولینگ تاور و کندانسور آبی در یک مدار بسته برای گردش دائمی آب بین این دو سیستم است.

البته توجه داشته باشید که در این دستگاه‌ها، همواره نیاز به مصرف آب در مرحله پخت مواد اولیه وجود دارد. از آن گذشته جهت شستشوی تجهیزات عرق گیری و همچنین تامین مصارف بهداشتی کارکنان یک واحد تولید عرقیجات نیز به آب بهداشتی نیاز دارید. بنابراین قاعدتا، آب نقش اصلی را در این حوزه ایفا خواهد کرد.

حال می‌خواهیم در مورد هزینه‌های برق مصرفی عرق گیر گازی مطالبی بیان کنیم. در این تجهیزات، تنها قسمت‌هایی که مصرف برق دارند، پمپ آب و فن کولینگ تاور آن‌هاست. برق مصرفی کولینگ تاور‌های دارای فن سانتریفیوژی، از نوع تکفاز و برای مدل‌های آکسیال صنعتی فایبرگلاس از نوع سه فاز است.

نکته نکته بسیار مهم

یکی از موضوعات مهم و موثر در هزینه خرید عرق گیر گازی، وجود مشعل در آن‌هاست. برخی شرکت‌های سازنده برای این دستگاه‌ها، مشعل در نظر نمی‌گیرند تا قیمت تمام شده محصول پایین بیاید. در این صورت، خریدار می‌تواند مشعل یا هر نوع سیستم گرمایشی جداگانه استفاده نماید.

البته برای ظرفیت‌های بسیار بالای عرق گیر گازی، دستگاه با مشعل نصب شده روی آن به فروش می‌رسد. به عنوان مثال یکی از نکات جالب، طراحی ویژه دیگ بخارهاست. این سیستم‌ها با توجه به طراحی داخلی آن‌ها که متشکل از تعدادی لوله‌های مبدل حرارتی است، نیاز به مشعل کاملا اختصاصی و طراحی شده از طرف خود شرکت سازنده دارند.

خرید عرق گیر غرقابی هیمورا
  1. روش‌های تقطیر و عرق گیری صنعتی دارای پایین ترین هزینه استخراجی هستند!!!

از جمله جنبه‌های اقتصادی دستگاه‌های عرق گیر گازی، هزینه‌های عملیاتی فرآیند تقطیر آن‌هاست. در این دستگاه‌ها هیچگونه مواد شیمیایی برای استخراج عرق و یا اسانس استفاده نمی‌شود. آب به عنوان گزینه استخراجی نه تنها باعث تولید مواد کاملا طبیعی و ارگانیک می‌شود، بلکه نیاز به مصرف انرژی زیاد جهت انجام فرآیندهای جداسازی بعدی را نیز از بین می‌برد.

باید بدانید که استفاده از حلال‌های شیمیایی نیاز به مراحلی از جمله جداسازی حلال از مواد موثره را دارد که خود به خود هزینه‌های مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

در صورت استفاده از عرق گیر گازی، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه پایین تری است و این دقیقا همان چیزی است که بیشتر فعالان اقتصادی این حوزه به دنبال آن هستند. بیایید قسمت‌های تشکیل دهنده این تجهیزات را با هم بررسی کنیم.

در نمونه غرق آبی، شما نیاز به خرید سیستم‌های زیر را دارید:

  • مخزن پخت
  • واحد سرمایشی متشکل از کندانسور آبی و کولینگ تاور
  • به عنوان تجهیزات جانبی، جرثقیل نیز می‌تواند موردنیاز باشد: وجود این قسمت جهت تخلیه راحت تر محتویات داخل مخزن پخت در انتهای فرآیند عرق گیری بسیار موثر است.
روش‌های تقطیر و عرق گیری گازی صنعتی دارای پایین ترین هزینه استخراجی هستند!!!

در عرق گیر گازی با سیستم تزریق بخار وجود قسمت‌های زیر ضروری است:

  • مخزن پخت
  • واحد سرمایشی مشابه قبلی
  • دیگ بخار
  • سیستم دکانتور
  • جرثقیل به عنوان گزینه آپشنال

مشاهده می‌شود که در ظرفیت‌های یکسان، نمونه تزریق بخار تعداد تجهیزات بیشتری دارد، بنابراین قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

البته توجه کنید که شما برای راه‌اندازی یک خط تولید کامل گلاب یا عرقیجات، ملزم به تهیه دستگاه‌های زیر نیز هستید.

  • پاستوریزاتور عرقیات گیاهی
  • سیستم‌های پرکن روتاری
  • نوار نقاله
  • و سایر تجهیزات مرتبط برای درب بندی و بسته‌بندی

نکته نکته

برای گرفتن علامت سیب سبز برای محصولات بسته بندی شده، وجود دستگاه پرکن و پاستوریزاتور الزامی هست

  1. نگاهی به بازار پیش روی محصولات تولیدی

شاید سوال خیلی از افراد این باشد که بازار فروش محصولات عرقیجاتی در ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟ خوب همچنان که می‌دانید کشور ایران با توجه به آب و هوای چهار فصلی که دارد، محلی بسیار مناسب برای رشد انواع گل‌ها و گونه‌های گیاهی درمانی است.

با استفاده از عرق گیر گازی مناسب شما می‌توانید انواع عرقیجات را به صورت خالص به دست آورید که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • بیدمشک
  • نعنا
  • شاطره
  • بوماردان
  • بادرنجبویه
  • شوید
  • آویشن
  • بابونه
  • پونه و ….

هرکدام از این محصولات، در حوزه طب سنتی و نوشیدنی‌های طبیعی با خصوصیات درمانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

با توجه به تاثیر و عوارض مصرف داروهای شیمیایی و نیز وجود مسائل مرتبط با زندگی در جوامع شهری، امروزه بیشتر افراد تمایل به استفاده از روش‌های درمانی سنتی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل روز به روز بر تعداد مصرف کنندگان گلاب و انواع عرقیجات گیاهی افزوده می‌شود.

اما موضوع مهمتر، قدم گذاشتن در دنیای تولید اسانس‌های روغنی خوراکی است. امروزه این مواد شگفت‌انگیز جذابیت‌های بازاری به مراتب بالاتری نسبت به عرقیجات دارند. شما با عرق گیر گازی نوع تزریق بخار به راحتی می‌توانید در طول روز حجم بالایی از اسانس‌های 100 درصد خالص، بهداشتی و کاملا ارگانیک تولید نمایید؛ آن هم با هزینه‌های سرمایه‌گذاری پایین.

اسانس‌ها، پایه بسیاری از مواد طبیعی خوراکی و دارویی هستند و هم اکنون استفاده‌های فراوانی در بخش رایحه درمانی و نیز صنعت نگهداری مواد غذایی و نیز استفاده به عنوان طعم دهنده‌های غذایی دارند.

از جمله مهمترین اسانس‌هایی که هم اکنون بیشترین طرفدار را در ایران دارند، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • اسانس گل محمدی
  • نعنا
  • اسطوخودوس
نگاهی به بازار پیش روی محصولات تولیدی هیمورا در عرق گیری گازی

هیمورا یار جدانشدنی صنعت عرقیات کشور

هیمورا یکی از فعالان برتر در زمینه تولید انواع تجهیزات تقطیر و عرق گیری در کشور است. دستگاه‌های تولیدی این مجموعه ماشین‌سازی، توانسته ردپای تاثیر خود را در حوزه عرقیجات کشور بگذارد. دلیل آن، امکان ساخت نمونه‌های مختلف عرق گیر گازی برای بخش‌های خانگی و صنعتی آن هم در انواع ظرفیت‌هاست.

در بین انواع دستگاه گلاب گیری و عرق گیری هیمورا نام‌های پرفروش زیر دیده می‌شود:

  • دستگاه‌های تقطیر خانگی مخزن استیل یا آلومینیومی با کندانسور برقی (هوایی)
  • عرق گیرهای خانگی مخزن استیل با کندانسور آبی
  • عرق گیر گازی صنعتی با قابلیت تولید همزمان عرق و اسانس موسوم به “عرق و اسانس گیر نوع اول”
  • عرق گیر گازی صنعتی نوع غرق آبی

البته تمرکز هیمورا تنها روی حوزه تولید عرقیجات نبوده است. امروزه دستگاه‌های با قابلیت اختصاصی تولید اسانس از عرق، معروف به “اسانس گیر نوع دوم” و حتی دستگاه‌های تولید و تقطیر الکل اتانول نیز جزو تجهیزات پرفروش هیمورا محسوب می‌شود.

اگر درصدد خرید عرق گیر گازی هیمورا باشید می‌توانید از مزایای مشاوره رایگان کارشناسان فنی و فروش این شرکت نیز برخوردار شوید. این کارشناسان می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در خصوص تعیین ظرفیت مناسب و نیز توضیحات کاملا دقیق و فنی از دستگاه‌ها ارائه دهند.

هیمورا برای تمام دستگاه‌های خود از جمله عرق گیر گازی در انواع مدل‌ها، گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله اختصاص داده است. حتی امکان ارسال دستگاه و در صورت نیاز نصاب به سراسر کشور وجود دارد.

بنابراین شما می‌توانید جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت دستگاه تقطیر یا عرق گیر موردنظر خود هم اکنون با کارشناسان بخش فروش هیمورا تماس حاصل فرمایید. شماره‌های تماس در بخش انتهایی این صفحه قابل مشاهده هستند.

سوالات متداول

در ادامه سوالاتی مطرح شده که در جهت تکمیل متن صفحه می‌تواند بسیار مفید باشد. این سوالات، مواردی هستند که توسط مشتریان هیمورا پرسیده شده‌اند؛ لذا این قسمت، به بررسی این سوالات به همراه پاسخ آن‌ها اختصاص داده شده است.

آیا برای عرق گیری خانگی هم می‌توان از روش تقطیر با بخار آب استفاده کرد؟

همچنان که داخل متن اشاره شد، روش تقطیر با بخار روش اختصاصی برای تولید اسانس‌های روغنی از گل‌ها و گیاهان است که فقط در مقیاس صنعتی کاربرد دارد. ظرفیت دستگاه‌های خانگی پایین است و امکان تولید اسانس آن بسیار کم خواهد بود. اگر قصد تولید اسانس در حجم بالا را دارید بهتر است از دستگاه‌های صنعتی استفاده نمایید.

جنس بدنه مخزن پخت عرق گیرهای گازی از چیست؟

قسمت‌هایی که در تماس با آب و یا گل و گیاه هستند باید از جنس‌های مورد تایید بهداشت باشند. آلومینیوم و استیل دو جنس رایج برای ساخت مخازن پخت عرق گیرهای خانگی هستند. اما برای نمونه‌های بزرگ صنعتی معمولا تمام قسمت‌های در تماس با مواد غذایی، از جنس استیل 304 ساخته می‌شوند.

چه نوع ظرفیتی مناسب واحدهای بزرگ تولید عرقیجاتی است؟

هیمورا دستگاه‌های صنعتی عرق گیر گازی خود را در ظرفیت‌های 200 لیتر تا حدود 2000 لیتر تولید می‌کند. البته بعد از 2000 لیتر نیز به تعداد از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. شما بسته به اینکه چه میزان خروجی مدنظرتان است، می‌توانید دستگاه با ظرفیت مناسب را خریداری نمایید.

عرق گیر گازی نتیجه سال‌ها تلاش در زمینه تولید دستگاه‌های تقطیر گل و گیاهان است. این دستگاه می‌تواند نمونه خانگی داشته باشد، که دو مدل دارای کندانسور آبی و کندانسور هوایی از جمله رایج‌ترین این مدل‌ها هستند.
البته عرق گیر گازی، نمونه‌های تولید شده صنعتی هم دارد که دو مدل معروف آن‌ها، سیستم تزریق بخار و سیستم غرق آبی هستند. در این دستگاه‌ها، از طریق انتقال حرارت مستقیم شعله به محتویات (سیستم غرق آبی) و یا به صورت غیر مستقیم (سیستم تزریق بخار)، عمل پخت و تقطیر آن‌ها انجام می‌شود.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *