معرفی شیر سردکن: 8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند

معرفی شیر سردکن: 8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند 6

معرفی شیر سردکن عنوان اصلی مقاله حاضر است. هدف از طرح این موضوع آشنا کردن مخاطبان و فعالان حوزه لبنیاتی با عملکرد و مشخصات فنی این دستگاه است. به خصوص کسانی که قصد ورود به این حرفه را دارند و می‌خواهند این کسب و کار را شروع کنند، باید اطلاعات کافی در این مورد به دست بیاورند. شیرخام از زمان دوشیده شدن و تا زمان عرضه به صورت خام و یا فرآوری و تبدیل به ماست، کره، خامه و … به منظور جلوگیری از فاسد شدن آن نیاز به مراقبت دارد. تنها دستگاهی که می­تواند شیر را تا مدتی تازه و سالم نگه دارد دستگاه شیر سردکن است. در این مقاله به طور کامل به معرفی شیر سردکن پرداخته شده است برای کسب اطلاعات بیشتر به مباحث ذیل رجوع نمایید.

مقدمه

معرفی شیر سردکن، موضوعی است که شگفتی هایی ایجاد کرده و رویاها را به واقعیت تبدیل کرده است. در گذشته دامداری ها و مغازه های لبنیاتی مجهز به این دستگاه نبودند. تنها راه چاره آن ها نگه داشتن شیرخام در آب و هوای سرد بود. بهترین شرایط نگهداری شیر، فصل زمستان بود و بیشتر در این فصل به تولید و فرآوری شیرخام می­پرداختند. در فصل تابستان برای جلوگیری از فاسد و خراب شدن شیر، آن را می­جوشاندند و میزان عرضه آن را پایین می­آوردند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تحولات زندگی بشری، تجهیزات مدرن جای ابزارها و تفکرات سنتی را گرفته، آسایش و آرامش را به مردم هدیه کرده است. یکی از این ابزارهای شگفت انگیز، دستگاه شیر سردکن است که به کابوس دامداران و لبنیات داران پایان داده است. دیگر انتظار آمدن فصل زمستان و یا پایین آمدن دمای هوا کشیده نمی شود؛ چرا که با این دستگاه حتی در بالاترین دما و گرم ترین شرایط آب و هوایی می­توان دمای شیر را پایین آورد و نگران خرابی و فاسد شدن آن نشد. این دستگاه با قابلیتی که دارد می‌تواند به طور تمام اتوماتیک شیر را هم زده و دمای آن را ثابت نگه دارد.

رعایت اصول بهداشتی در مغازه های لبنیاتی بسیار مهم است و از آنجایی که ماهیت شیرخام به گونه ای است که در صورت کوتاهی در خنک نگهداشتن و یا ورود کوچکترین میکروب و باکتری درون آن باعث خرابی آن می­شود. بنابراین معرفی شیر سردکن و بیان کردن ویژگی ها و عملکرد آن برای فعالان این حوزه بسیار ضروری است. برای داشتن شیر تازه و همیشه سالم همچنین داشتن دستگاه شیر سردکن با طول عمر بالا باید نکاتی رعایت شود که در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی و معرفی این دستگاه پرداخته و اطلاعات کاملی در اختیار مخاطبان عزیز قرار بگیرد؛ پس لطفاً باما همراه باشید.

معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ ظاهر
معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ کاربردی
اجطا دستگاه شیر سردکن
معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ کاربردی
اجطا دستگاه شیر سردکن
معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ ظاهر

کلیک کنید

معرفی شیر سردکن

شیر سردکن دستگاهی است که در صنایع مختلف برای خنک نگه داشتن انواع مایعاتی چون شیر به منظور جلوگیری از فاسد شدن و یا خرابی مورد استفاده قرار می­گیرد. با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد، معرفی شیر سردکن خالی از لطف نیست؛ چرا که به یک وسیله بسیار پرکاربرد در حوزه صنعت دامداری و لبنیاتی تبدیل شده است.

با توجه به استقبال روز افزون از این دستگاه، بسیاری از شرکت ها و کارخانجات به تولید و ساخت این محصول می­پردازند. این دستگاه را می توان در انواع مدل، سایزها، طرح ها و قیمت ها البته با ظاهری بسیار زیبا و شیک در بازار مشاهده کرد.

مصرف روزانه شیر و استفاده از لبنیات باتوجه به تأثیرات درمانی و تغذیه‌ای قابل توجه‌ای که برای سلامتی دارد، از سوی متخصصین حوزه بهداشت و درمان هر روز از سوی رسانه‌ها تأکید می­شود. تأمین این نیاز برعهده صنعت دامداری و دامپروری است. در این صنایع بعد از جمع آوری شیرخام باید سریعاً در مخازن مخصوص نگهداری شود. همچنین در مغازه های لبنیاتی و یا بستنی فروشی‌ها برای پایین آوردن دمای شیر و حفظ سلامت و کیفیت آن به دستگاه شیر سردکن نیاز است.

شیر سردکن بیشتر بخوانید: شیر سرد کن دامداری 2000 لیتر هیمورا

شیر سرد کن دامداری هیمورا، سرد کردن با سرعت بالا و به صورت مداوم، مصرف بهینه ی انرژی، به همراه گارانتی وخدمات پس از فروش معتبر قطعات.

در ادامه معرفی شیر سردکن باید گفت که این محصول کارآمد از بدنه تمام استیل برخوردار است. قسمت داخلی و بیرونی بدنه دستگاه از استیل باکیفیت ساخته شده است تا در طول زمان دچار خوردگی و نشتی نشود. همچنین برای اتصال ورق ها از جوش آرگون به منظور جلوگیری از زنگ زدگی استفاده گردیده است. از دیگر امکانات این دستگاه می­توان به شیر تخلیه برای خروج راحت شیر و ترموستات برای تنظیم دقیق دما و اتوماتیک کار کردن دستگاه اشاره کرد.

معرفی شیر سردکن

هنگام معرفی شیر سردکن باید به چه مشخصه‌های فنی دقت کرد؟

بعد از جمع آوری شیرخام از دام های مختلفی چون گاو، گوسفند و بز باید در سریعترین زمان ممکن عرضه و یا فرآوری شود. شیرخام در دامداری‌ها به خاطر داشتن دمای بالا نزدیک به 35 درجه سانتیگراد، مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و میکرو ارگانیسم هاست. بنابراین شرایط نگهداری شیر و همچنین استفاده از دستگاه شیر سردکن مناسب با مشخصات فنی مورد نیاز بسیار اهمیت دارد.

در قسمت قبلی مقاله به معرفی شیر سردکن پرداختیم. حال نوبت به این رسیده که در مورد مشخصات فنی این دستگاه اطلاعاتی را ارائه بدهیم. در جدول زیر به بررسی نمونه‌هایی از این تجهیزات پرداخته شده است.

مشخصات فنی شیر سردکن لبنیاتی 200 لیتری مشخصات فنی شیر سردکن لبنیاتی 300 لیتری مشخصات فنی شیر سردکن لبنیاتی 500 لیتری
جنس بدنه تمام استیل 304 جنس بدنه تمام استیل 304 جنس بدنه استیل 304 نگیر
عایق بندی تزریق فوم پلی یورتان عایق بندی تزریق فوم پلی یورتان دارای چرخ های متحرک
دارای همزن گیربکسی نوع برق مصرفی تک فاز دارای عایق بندی تزریق فوم پلی یورتان
دارای شیر تخلیه دارای همزن گیربکسی دارای همزن گیربکسی تمام استیل
نوع برق مصرفی تک فاز دارای چرخ جهت سهولت در جابه جایی دارای ترموستات دیجیتالی
نوع برق مصرفی تک فاز

اجزای دستگاه شیر سردکن

در این قسمت از مقاله معرفی شیر سردکن، به بررسی اجزای مهم آن می­پردازیم که عبارتند از: مخزن، عایق، همزن، ترموستات، شیر تخلیه و سیستم برودتی است که در زیر به طور مفصل به توضیح هرکدام از آن ها پرداخته شده است.

اجزا دستگاه شیر سردکن

مخزن شیر سردکن

اولین قسمت از معرفی شیر سردکن در بخش قطعات، به مخزن اختصاص دارد. بر اساس استانداردهای سازمان وزارت بهداشت و دارو به منظور رعایت اصول بهداشتی جنس بدنه داخلی و خارجی دستگاه شیر سردکن برای نگه داری شیر و سایر محصولات لبنی چون دوغ و مایه بستنی، باید از جنس فلز استنلس استیل باشد.

وجود این جنس، برای نگهداری محصولات خوراکی بسیار مناسب است؛ چرا که از نفوذ باکتری ها و میکروب ها به درون مخزن جلوگیری کرده و سختی و استقامت بسیار بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و ضربه دارد. کروم موجود در بافت استیل، ارتباط فلز و هوا را قطع کرده بدین ترتیب از پوسیدگی آن جلوگیری می­کند.

عایق بندی شیر سردکن

عایق بندی شیر سردکن یکی از موارد بسیار مهم و ضروری در این دستگاه است که باعث کاهش تبادلات دما شده و بدین ترتیب مصرف انرژی برق را بسیار پایین می­آورد. بدین منظور از عایق بندی فوم تزریقی پلی یورتان در بین جداره‌های شیر سردکن و همچنین بر روی لوله‌های متصل به بدنه آن استفاده می­کنند.

معرفی سیستم برودتی شیر سردکن

به معرفی شیر سردکن همراه با شناسایی قطعات برودتی آن ادامه خواهیم داد. کمپرسور، کندانسور و لوله‌های اواپراتور اطراف مخزن، سه بخش اصلی سیستم سرمایشی دستگاه هستند.

وظیفه کمپرسور در شیرسردکن، فشرده سازی گاز مبرد و انتقال آن به کندانسور است؛ فشرده سازی گاز باعث بالا رفتن دمای آن می‌شود که دمای این گاز  باید در ادامه کاهش یابد. کاهش دما و تبدیل شدن این گاز به مایع توسط کندانسور صورت می‌گیرد.  کندانسور مجهز به فن است که با چرخش این فن، هوای سرد به گاز داغ برخورد کرده و آن را به حالت میعان در می‌آورد. در نهایت مایع سرد به سمت لوله های اواپراتور که دورتادور مخزن کشیده شده اند، منتقل شده و شیر داخل مخزن را خنک می‌کند.

همزن شیر سردکن

دلیل اینکه برای معرفی شیر سردکن به این قسمت پرداخته شده، امکان خنک سازی یکنواخت تمام قسمت‌های ماده داخل مخزن توسط آن است. همزن شیر سردکن همانگونه که از نامش پیداست وظیفه همزدن شیر را بر عهده دارد. چرخش مداوم و منظم شیر از تغییر رنگ، بو و مزه آن جلوگیری می­کند ضمناً به خاطر جلوگیری از ته نشین شدن چربی شیر، استفاده از سیستم همزن بسیار مهم و ضروری است.

جنس این قطعه از دستگاه به خاطر تماس مستقیم آن با شیر از استیل ساخته شده است. قدرت لازم برای حرکت همزن، ناشی از الکتروموتور گیربکس دار بوده که در بالای دستگاه نصب می­شود. قدرت این الکتروموتور با توجه به ظرفیت دستگاه های مختلف متفاوت است. البته ناگفته نماند که برخی از دستگاه های شیر سردکن به جای گیربکس، همزن دستی یا پارویی دارند.

ترموستات

در این بخش از معرفی شیر سردکن به حیاتی ترین قسمت دستگاه خواهیم پرداخت. ترموستات (Thermostat) برای ثابت نگه داشتن دمای داخل مخزن شیر سردکن مورد استفاده قرار می­گیرد. از نظر لغوی هم ترمو به معنی دما و ستات به معنی ثابت است.

این قطعه کاملاً مکانیکی بوده و بدون دخالت دست عمل می­کند. فقط کافی است دستگاه را در دمای معینی تنظیم نمایید. در این صورت تا به آن دمای مورد نظر نرسیده باشد اجازه کار به کمپرسور باد داده نمی­شود. در صورت رسیدن به دمای موردنظر، ترموستات دستور خاموشی  را به سیستم برودتی می­دهد تا دما را ثابت نگه دارد. به موقع عمل کردن ترموستات در سالم نگه داشتن شیر و همچنین در مصرف بهینه انرژی دستگاه تأثیر مستقیمی دارد.

ترموستات وپنل کنترلی شیر سردکن هیمورا

شیر تخلیه و انتهای سفر خنک شیر

تا بدین جای معرفی شیر سردکن متوجه شده‌اید که وجود تک تک قطعات برای عملکرد بهینه و مناسب دستگاه ضروری است. اما این عملکرد زمانی به نتیجه نهایی می‌رسد که شیر را بتوانید با خیال راحت و بی دردسر از داخل مخزن تخلیه کنید. به همین دلیل معرفی شیر سردکن در قسمت قطعات را با شیر تخلیه به پایان می‌بریم.

برای جلوگیری از باز و بسته کردن مداوم درب مخزن و به دنبال آن ممانعت از ورود هوا و آلودگی به داخل مخزن، این تجهیزات به شیر تخلیه مجهز شده‌اند. البته نوع شیر تخلیه هم به صورت کلاجی و از نوع ضامن دار است. وجود ضامن باعث می‌شود که شرایط ناخواسته‌ای مانند برخورد به شیر تخلیه و باز شدن ناگهانی آن و در نتیجه هدر رفت شیر پیش نیاید.

معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ کاربردی

معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ نوع کاربرد

در مقاله حاضر تحت عنوان معرفی شیر سردکن، خالی از لطف نیست که بدانید این دستگاه به لحاظ نوع کاربرد انواع مختلفی دارد. حجم شیر خام تولید شده در صنایع دامداری و دامپروری بالاست و نیاز است از دستگاه هایی استفاده شود که از ظرفیت های بالا و قدرت موتور بالاتری برخوردار باشند. در زیر به توضیح هر کدام از انواع مختلف شیر سردکن پرداخته شده است.

معرفی شیر سردکن دامداری

معرفی شیر سردکن دامداری به عنوان یکی از تجهیزات بسیار مهم و ضروری در صنعت پرورش دام‌های شیرده، برای نگه داری شیرخام در شرایط دمایی مناسب است. پس از دوشیدن شیر به علت دمای بالای آن، امکان خرابی سریع و گسترده حجم بالایی از شیر وجود دارد که در صورت عدم معرفی شیر سردکن به دامداران، می‌تواند آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند.

این دستگاه با خنک کردن و همزدن مستمر شیر درون مخزن، این امکان و فرصت را مهیا می­کند تا این ماده با حفظ ارزش غذایی و کاملاً سالم به دست مصرف کننده برسد. شیر سردکن دامداری در ظرفیت های بالا بسته به نیاز دامداران و به صورت ایستاده یا افقی با مخزن عریض تولید و ساخته می­شوند.

البته دلیل معرفی شیر سردکن دامداری به خاطر وجود ظرفیت های بالای آن‌هاست که قادر هستند حتی تا چند تن شیر را به بهترین شکل ممکن خنک نگه دارند. همچنین قدرت موتور این دستگاه در مقایسه با شیر سردکن لبنیاتی بسیار قدرتمند است (اغلب به اندازه 30 الی 40 درصد توان بالاتر برای موتور سرمایشی نوع دامداری در نظر می‌گیرند). بدین ترتیب می‌تواند با قدرت بیشتر دمای شیر را پایین آورده و خنک کند.

معرفی شیر سردکن دامداری

معرفی شیر سردکن لبنیاتی

اما چرا باید به معرفی شیر سردکن لبنیاتی بپردازیم؟ وقتی شیرخام از دامداری ها به فروشگاه ها و مغازه های لبنیاتی منتقل می­شود، برای نگه داری آن به دستگاه شیر سردکن نیاز است تا با خنک نگه داشتن مانع خرابی شیر شود.

شیر سردکن لبنیاتی، در ابعاد و ظرفیت های کوچک از 100 لیتر تا حدود 1000 لیتر به صورت ایستاده یا افقی، تک مخزن یا دو مخزن تولید و طراحی می­شوند (در مورد مدل‌های تک مخزن و دو مخزن بعدا توضیح داده خواهد شد). فضای لبنیات نسبت به دامداری کوچک بوده به همین دلیل از شیرسردکن هایی با ظرفیت های پایین تر استفاده می­شود.

از آنجایی که این دستگاه از جمله تجهیزات ضروری لبنیات است و برای فرآوری کردن محصولات لبنی به شیرخام نیاز است. تنوع در طراحی و لیتراژ های مختلف آن باعث شده تا کاربران به راحتی بتوانند با توجه به نیازی که دارند دستگاه شیر سرد کن لبنیاتی مناسب خود را انتخاب کنند.

فقط در معرفی شیر سردکن لبنیاتی توجه داشته باشید که تفاوت فاحشی از لحاظ ساختار دستگاه با مدل دامداری ندارد. حتی می‌توانید قدرت موتور کمپرسور را هم مشابه نوع دامداری بالاتر از حد معمولی در نظر بگیرید؛ چرا که شیر سردکن دستگاهی حیاتی و اصلی برای یک فروشگاه لبنیاتی است که نباید هیچگونه اختلالی در عملکرد سرمایشی آن رخ دهد.

شیر سردکن لبنیاتی هیمورا

معرفی شیر سردکن پلیت

شیر سردکن پلیت نسبت به دیگر انواع مختلف آن به لحاظ زمانی، قدرت خنک کنندگی بالایی دارد. در واقع به صورت آنی و در کوتاه ترین زمان ممکن می­تواند شیرخام را به منظور جلوگیری از فاسد و خراب شدن دمای آن را پایین بیاورد. این محصول در مغازه های لبنیاتی، در دامداری ها، بستنی فروشی ها و دیگر صنایع غذایی در تهیه و تولید کیک و کلوچه و به طور کلی در کارخانجاتی که تولید محصولات آن ها وابسته به شیرخام است، مورد استفاده قرار می­گیرد.

امروزه خنک سازی شیرخام به منظور نگه داری و فرآوری کردن محصولات لبنی و دیگر محصولاتی که وابسته به آن هستند امر ضروری است. شیر سردکن پلیت این پروسه را راحت تر کرده و 50 درصد هزینه مصرف انرژی را کاهش داده است. همچنین این دستگاه از بدنه تمام استیل بسیار مقاوم و بهداشتی ساخته شده که در طول زمان دچار پوسیدگی نمی­شود.

یکی از نگرانی ها و دغدغه هایی که صاحبان صنایع و مغازه داران را با آن مواجه کرده است سلامت و کیفیت شیرخام پس از دوشیده شدن است. شیر سردکن پلیت توانسته این چالش ها را رفع کند و در سریع ترین زمان ممکن دمای شیر تازه دوشیده شده را از 35 درجه به 4 درجه کاهش دهد.

اما شاید سوالی که در اینجا مطرح شود این است که این دستگاه چگونه می­تواند به سرعت دمای شیر را کاهش دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این دستگاه، مخزنی برای نگه داری شیر ندارد. صفحات تعبیه شده برای آن دارای فن و کویل هایی می­باشد که هوا را بین آن ها به گردش درآورده و به سرعت دمای شیرخام را پایین می آورد. آوردهسپس شیر به درون دستگاه شیر سردکن منتقل می­شود.

شیر سردکن بیشتر بخوانید: معرفی شیر سردکن گاوداری ! دامداران چگونه عمر شیر را افزایش می دهند؟

این مقاله به معرفی شیر سردکن گاوداری و انواع مختلف آن می‌پردازد، نگران نباشید که بهترین انتخاب کدام است؟ به پاسخ مناسب خواهید رسید. مزایا و معایب شیرسردکن بررسی خواهد شد.

انواع شیر سردکن به لحاظ شکل ظاهری

شیر باید در سریع ترین زمان ممکن به دستگاه شیر سردکن منتقل شود؛ چراکه به خاطر داشتن مقادیر زیاد باکتری و دمای بالا، عمر کوتاهی دارد. از این رو به منظور جلوگیری از فاسد شدن آن و نیز جهت تبدیل بهتر آن به دیگر محصولات لبنی باید در شیر سردکن نگه داری شود. در معرفی شیر سردکن بهتر است بدانید که به لحاظ مکانیزم ساخت این دستگاه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • دستگاه شیر سردکن مکعبی
  • دستگاه شیر سردکن استوانه ای
  • دستگاه شیر سردکن تک مخزن
  • دستگاه شیر سردکن دو مخزن

که در زیر به طور مفصل به توضیح هر کدام از آن ها پرداخته شده است.

معرفی انواع شیر سردکن به لحاظ ظاهر

دستگاه شیر سردکن مکعبی

دستگاه شیر سردکن مکعبی در دامداری ها، مغازه های لبنیاتی و بستنی فروشی ها برای نگه داری و خنک نگه داشتن شیر کاربرد دارد. این وسیله در ظرفیت های مختلف به صورت چهارگوش طراحی و تولید می­شود. این دستگاه از بدنه تمام استیل ضد زنگ و قابل شست و شو ساخته شده است که طول عمر و دوام بالایی دارد و در محیط های نسبتاً کوچک مورد استفاده قرار می­گیرد.

در ادامه معرفی شیر سردکن مکعبی باید گفت که این محصول ظاهری بسیار زیبا و شیکی دارد. از همزن گیربکسی برخوردار است که با چرخش مداوم مانع فاسد شدن شیر می­شود. موقع کار کردن لرزش و صدایی ایجاد نمی­کند و مصرف انرژی بسیار پایینی دارد.

دستگاه شیر سردکن استوانه ای

یکی دیگر از تجهیزات کاربردی در صنعت لبنیاتی، دستگاه شیر سردکن استوانه ای است. ساختار شیرخام به گونه ای است که اجازه نمی­دهد آن را برای مدت های طولانی نگه داری کرد. برای کاهش دمای شیر و ثابت نگه داشتن آن پیشنهاد ما به شما استفاده از شیر سردکن استوانه ای است. این دستگاه به صورت گرد و ایستاده طراحی شده و از بدنه بسیار مقاومی از جنس استیل ساخته شده است.

دستگاه شیر سردکن تک مخزن

اما معرفی شیر سردکن تک مخزن. دستگاهی برای تمامی سلیقه‌ها!!! این مدل بیشترین کاربرد را در مغازه های لبنیاتی کوچک و نیز یک واحد پرورش دامی کوچک با امکان پرورش تنها یک نوع دام دارد.

معرفی شیر سردکن تک مخزن به این دلیل است که گاهی اوقات محبور به ذخیره سازی فقط شیر و یا فقط دوغ داخل این دستگاه‌ها هستیم. در این صورت می‌توان با روشن کردن مخزن و سیستم برودتی آن، عمل نگهداری ماده موردنظر را برای مدت محدود انجام داد.

اما با این حال شرایطی نیز پیش می‌آید که نوع تک مخزن نمی‌تواند کارساز باشد. با ما همراه باشید تا این شرایط را بررسی کنیم.

شیر سردکن دو مخزن
عکس شیر سردکن تک مخزن

دستگاه شیر سردکن دو مخزن

در کنار نوع تک مخزن، باید به معرفی شیر سردکن دو مخزن هم بپردازیم. شیر سردکن دو مخزن در دامداری و دامپروری ها به خصوص در مغازه های لبنیاتی بزرگ برای نگه داری شیر 2 دام شیری مختلف استفاده می­شود.

سوالی که ممکن است در اینجا پیش آید این است که منظور از این نوع نگهداری چیست؟ در پاسخ باید گفت که معمولاً در مغازه های لبنیاتی شیر گاو و گاومیش مورد فروش قرار می­گیرد. برای نگه داری هرکدام از آن ها نیاز به دستگاه شیرسردکن است. به جای خرید دو دستگاه جداگانه می­توان از دستگاه شیر سردکن دو مخزن استفاده کرد. این دستگاه از دو مخزن مجزا برخوردار بوده به طوری که می توان برای مثال در یک مخزن شیر گاو و در مخزن دوم شیرگاومیش را نگه داری کرد.

یکی دیگر از اهداف معرفی شیر سردکن دو مخزن، امکان نگهداری همزمان شیر و دوغ در آن و یا نگهداری شیر و مایه بستنی در دو مخزن جداگانه است. حتی با این دستگاه می‌توانید شیرهایی که در زمان‌های مختلف دوشیده می‌شوند را هم در یک جا و منتها در دو مخزن مجزا ذخیره نمود.

همچنین در صورت عدم کارکرد یکی از مخزن‌ها شما می‌توانید تا زمان انجام تعمیر، از مخزن سالم استفاده کنید. شاید یکی دیگر از ضرورت‌های معرفی شیر سردکن دو مخزن، امکان خاموش و روشن کردن جداگانه هر مخزن باشد. ممکن است برحسب شرایط کاری، مجبور به روشن کردن تنها یکی از مخزن‌ها باشیم؛ مثلا شیر دریافتی کم باشد. در این صورت می‌توان به طور کامل این وضعیت را کنترل و مدیریت کرد.

چرا در مغازه لبنیاتی به دستگاه شیر سردکن نیاز داریم؟

لبنیاتی یکی از شغل های رایج، بسیار مهم و البته حساسی است که فعالیت در این حوزه به تجربه و مهارت نیاز دارد. در کنار این ها داشتن تجهیزات کافی از ضروریات است که یکی از آن ها، شیر سردکن خواهد بود. برای تولید محصولات مختلف لبنی از جمله؛ کره، خامه، ماست، پنیر به ماده اولیه آن یعنی شیر نیاز داریم و برای نگه داری آن باید دستگاهی وجود داشته باشد که با ایجاد سرمایش مانع از خرابی و فاسد شدن آن گردد.

پس معرفی شیر سردکن یکی از ضروریات است؛ چراکه با وجود این دستگاه می­توان به مدت معین، شیر را سالم نگه داری کرد. اگر بدون برنامه ریزی و داشتن چنین تجهیزاتی به سراغ این شغل برویم با ضرر های هنگفتی مواجه خواهیم شد.

معرفی شیر سردکن از آن جهت مهم است که با کارایی و عملکرد آن آشنا شده و بدون داشتن آن اقدام به باز کردن مغازه نکنیم. در گذشته مغازه داران لبنیاتی، شیر را جوشانده و به فروش می­رساندند و به این طریق مانع فاسد شدن آن می­شدند. در حال حاضر این کار منسوخ شده و کمتر کسی حاضر می­شود شیر جوشیده شده خریداری کند. بیشتر مردم دوست دارند از مغازه ای شیر خریداری کنند که مجهز به دستگاه شیر سردکن باشد. در حقیقت از نظر بهداشتی با خیال راحت شیر تازه و سالمی را مصرف کنند.

چرا در مغازه لبنیاتی به دستگاه شیر سردکن نیاز داریم؟

8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند

کسانی که تصمیم دارند در حوزه لبنیات فعالیت کنند و یا در حال حاضر مشغول به این کار هستند، باید اطلاعاتی در مورد تجهیزات مورد استفاده خود کسب کنند تا به بهترین شکل ممکن بتوانند آن ها را به کار بگیرند. یکی از مهمترین این تجهیزات که بخش جدایی ناپذیر در صنعت لبنیات محسوب می­شود، دستگاه شیر سردکن است. به همین منظور در این قسمت از مقاله معرفی شیر سردکن، به بیان نکاتی پرداخته شده که اطلاع از آن برای فعالان حوزه لبنیاتی واجب و ضروری است که عبارتند از:

8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند
  1. شست و شو و نظافت شیر سردکن

در بحث معرفی شیر سردکن، نیاز به رعایت مواردی است. از آنجایی که مغازه لبنیاتی به تولید محصولات لبنی می­پردازد رعایت بهداشت و نظافت در آن محیط بسیار حساس و ضروری است.

تمام تجهیزات به کار گرفته شده در مغازه از جمله؛ دستگاه شیر سردکن، خامه گیر، یخچال و … حتی ظروف مورد استفاده، باید کاملاً بهداشتی باشند تا سلامت افراد در معرض خطر قرار نگیرد. دستگاه شیر سردکن با بهره گیری از ورق استیل در قسمت داخلی و بیرونی آن به راحتی مورد شست و شو قرار می­گیرد و این ورق به خاطر سختی و استقامت بالایی که در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی دارد می توان قسمت های مختلف آن را با آب شست.

قبل از هر بار ریختن شیر درون مخزن دستگاه، بهتر است مورد نظافت قرار بگیرد تا هر گونه آلودگی که ممکن است کیفیت شیر را پایین بیاورد از بین برود.

شست و شو و نظافت شیر سردکن
  1. نحوه نصب شیر سردکن

قبل از نصب دستگاه، محل قرارگیری آن باید مشخص شود. جایی را باید انتخاب کرد که مسطح و صاف بوده و پریز برق هم از دستگاه زیاد فاصله نداشته باشد. در حین جابه جایی و انتقال دستگاه از محل شرکت به مغازه، باید دقت شود که توسط نیروی کار به شکل خوابیده شده حمل نشود؛ چرا که روغن موجود در داخل کمپرسور وارد لوله های گاز شده و موقع روشن شدن آسیب جدی به آن وارد­ می­کند.

حدالمقدور به محض جابه جایی و استقرار در محل از روشن کردن دستگاه پرهیز کنید و اجازه دهید به مدت 10 ساعت بعد از نصب بدون روشن شدن در جای خود باقی بماند تا روغن از داخل لوله های گاز به کمپرسور برگردد.

8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیات
  1. نحوه تنظیم ترموستات شیر سردکن

یکی از قسمت های مهم در معرفی شیر سردکن که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند، نحوه تنظیم ترموستات است. ترموستات شیر سردکن یکی از بخش‌های مهم آن است که آشنایی با وظایف آن و همچنین تنظیم ترموستات در دمای معین، بسیار مهم است.

این قطعه از دستگاه، برای کنترل دمای شیر مورد استفاده قرار می­گیرد­ که در صورت کم و یا زیاد شدن دما در درجه مشخص شده، ترموستات عمل کرده و دستگاه شروع به کار می­کند. بعد از رسیدن به درجه و دمای مورد نظر مجدداً به صورت اتوماتیک قطع می­کند.

تمام عملیات گفته شده بدون دخالت دست صورت می­گیرد. در برخی از دستگاه ها ترموستات به صورت دیجیتالی و یا عقربه ای است که به لحاظ ماهیت و کارایی عملکرد یکسانی دارند.

  1. دمای مناسب شیر سردکن

شاید داخل متن معرفی شیر سردکن به این قسمت پرداخته باشیم. دستگاه شیر سردکن قادر است دمای شیر را به زیر صفر درجه هم کاهش دهد در این صورت باعث یخ بستن شیر می­شود و عملکرد همزن را هم با مشکل مواجه می­کند. در این صورت همزن نمی­تواند به طور صحیح کار خود را انجام دهد.

از آنجایی که چربی شیر همیشه ته نشین می­شود، با یخ بستن آن، به صورت یکنواخت توزیع نمی­شود. به همین دلیل نباید درجه دستگاه را به قدری پایین آورد تا شیر دچار یخ زدگی شود؛ بنابراین باید با استفاده از ترموستات، دمای شیر را بالاتر از نقطه انجماد و روی درجه 3 یا 4 تنظیم کرد.

همزن در برخی از دستگاه ها به صورت دستی است که هر چند دقیقه یک بار باید به کار انداخت یا به صورت چرخشی و اتومات در فاصله زمانی مشخص و یا معین شده از سوی کاربر، شیر را هم میزند.

دمای مناسب شیر سردکن
  1. مدت زمان نگه داری شیر

شیرخام تاریخ انقضای مشخصی دارد. درواقع به این صورت نیست که برای مدت های طولانی در شیر سردکن نگه داری کرد. دمای سرد هرچند جلوی خرابی شیر را گرفته و باعث کندی رشد باکتری ها و درنتیجه تازه و سالم نگه داشتن شیر می­شود. ولی در حالت عادی نمی توان بیشتر از 72 ساعت یا 3 روز با همان کیفیت و تازگی آن را نگه داشت.

بنابراین یکی از نکات مهمی که فعالان حوزه لبنیاتی در کنار مطالعه متن معرفی شیر سردکن باید به آن توجه ویژه داشته باشند، مدت نگهداری شیرخام در شیر سردکن است. در این مدت گفته شده باید شیر برای فرآوری کردن محصولات لبنی مورد استفاده قرار بگیرد و یا به فروش برسد.

نکته بعدی در معرفی شیر سردکن این است که نباید شیری که درون مخزن دستگاه باقی مانده است آن را با شیرتازه که به مغازه جهت فروش و یا فرآوری کردن می آید، مخلوط کرد. چرا که شیر کهنه باقی مانده ته شیر سردکن، حاوی مقادیر زیادی باکتری است. قاطی کردن مقدار کمی شیر کهنه با شیر تازه باعث خرابی و فاسد شدن آن می­شود. در این حالت باید شیر باقی مانده از قبل را تخلیه کرد و دستگاه را با آب مورد شست وشو قرار داد. بعد از تمیز شدن می­توان شیر تازه را به داخل شیر سردکن منتقل کرد.

البته یکی دیگر از راه‌حل‌های این موضوع استفاده از شیر سردکن دو مخزن است. در این صورت شیر تازه و کهنه را می‌توان به صورت کاملا مجزا از هم سالم ذخیره سازی کرد.

نحوه تنظیم ترموستات شیر سردکن
  1. انتخاب شیر سردکن با لیتراژ مناسب

نکته مهم بعدی که فعالان این حوزه باید به آن توجه داشته باشند این است که شیر سردکن متناسب با فروش، نیاز و محیط مغازه انتخاب شود. در واقع قبل از خرید به میزان شیری که قرار است در مغازه فرآوری شود و به فروش برسد همچنین ظرفیت محله یا منطقه و تقاضایی که خواهد شد دقت داشته باشند.

در محله های با سطح جمعیتی پایین و مغازه کوچک لبنیاتی که فقط مکان عرضه شیر است، وجود شیر سردکن تک مخزن 200 لیتری کفایت می­کند. اما در مغازه های بزرگ که انواع محصولات لبنی چون شیر و دوغ با حجم بالا به فروش می­رسد و در منطقه ای قرار گرفته که تقاضا برای خرید هم زیاد است در این صورت بهتر است از شیر سردکن دو مخزن استفاده کنید. همچنان که در بخش معرفی شیر سردکن این مدل هم به آن اشاره شد.

سوالی که ممکن است در این رابطه پیش آید این است که آیا در شیر سردکن می توان دوغ نگه داری کرد؟ جواب این سوال بله است. می­توان در دستگاه های تک مخزن و حتی دو مخزن در یکی شیر و در دیگری دوغ نگه داری کرد. چرا که هر دو مخزن، همزن و امکانات مستقلی دارند. بنابراین می­توان به صورت مجزا هر دوی آن ها را نگه داری و مدیریت کرد.

دمای لازم برای نگه داری شیر و دوغ متفاوت است. نیازی نیست دمای مخزن دوغ را روی 4 درجه سانتیگراد تنظیم کرد. داشتن کنترل دمای مجزا هم از دیگر مزیت دستگاه دو مخزن محسوب می­شود.

در جدول زیر نکات اشتراک و افتراق شیرسردکن تک مخزن و دو مخزن را آورده ایم.

نام دستگاه نکات اشتراک نکات افتراق
شیر سردکن تک مخزن ساخته شده از بدنه تمام استیل دارای یک مخزن است.
دارای ترموستات تنظیم دما مناسب مغازه های لبنیاتی کوچک است.
موتور سرمایشی فضای کمی را اشغال می­کند.
دارای سیستم همزن نمی­توان هم زمان دو مایع را در آن نگه داری کرد.
در صورت وجود مشکل در دستگاه، بلا استفاده است.
شیر سردکن دو مخزن ساخته شده از ورق استیل دارای دو مخزن است.
دارای ترموستات برای تنظیم دما مناسب مغازه ها و فروشگاه های بزرگ است.
موتور سرمایشی فضای بیشتری را اشغال می­کند.
دارای الکتروموتور همزن می­توان همزمان دو مایع از یک نوع و یا از نوع دیگر را به صورت مجزا در آن نگه داری کرد.
گارنتی هیمورا
  1. داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که بعد از معرفی شیر سردکن و در هنگام خرید آن از سوی فعالان حوزه لبنیات باید به آن توجه داشت.

اطمینان به این موضوع که در صورت خرابی و یا ایجاد هرگونه مشکلی، شرکت به صورت رایگان به خاطر داشتن گارانتی رسیدگی کرده و خدمات ارائه خواهد داد، باعث رضایت مشتریان می­شود. این ویژگی معمولاً در خرید تجهیزات نو و آکبد وجود دارد.

برخی افراد به خاطر ارزان خریدن، دست به اقدام خطرناکی میزنند چرا که، محصولات دارای گارانتی قیمت بالاتری از محصولات غیر گارانتی دارند و یا با خرید شیر سردکن دست دوم خودشان را به دردسر می­اندازند. به عملکرد دستگاه های بدون گارانتی و یا دست دوم نمی­توان اطمینان کرد در صورت هر گونه عیب و نقصی ممکن است خسارت بزرگی به فعالان این حوزه وارد کند.

  1. توجه به برند و شرکت سازنده

در هنگام خرید شیر سردکن باید به برند و شرکت سازنده آن توجه کرد. نمی توان از این موضوع با خونسردی رد شد، چرا که جنس بدنه، قدرت موتور، مواد مورد استفاده در ساخت دستگاه، قطعات به کارگرفته شده همگی از موضوعات اصلی هستند که در بازدهی و راندمان کاری تأثیر می­گذارد.

در انتهای متن معرفی شیر سردکن باید نکته مهمی را خاطر نشان کرد. با خرید از مراکز معتبر و مطمئن می­­توان با خیال راحت برای مدت های طولانی بدون آسیب رساندن به شیر و در نتیجه بدون ضرر مادی، به فعالیت در حوزه لبنیات پرداخت. برخی از افراد به خاطر ارزان تمام شدن قیمت نهایی این دستگاه، از برند و شرکت های نامعتبر خرید می­کنند که در کوتاه مدت دچار ضرر شده و منجر به تعطیلی کسب و کار آن ها می­شود.

معرفی شیر سردکن: 8 نکته مهم که فعالان حوزه لبنیاتی باید بدانند

سوالات متداول

در ادامه با تعدادی سوال مهم در زمینه معرفی شیر سردکن و جهت آشنایی بیشتر مخاطبان و همراهان در خدمت شما هستیم.

کمپرسور دستگاه شیر سردکن چه وظیفه ای دارد؟

کمپرسور، قطعه بسیار مهم و ضروری شیر سردکن است که وظیفه فشرده سازی گاز مبرد دستگاه را برعهده دارد. کمپرسور پس از فشردن این گاز، آن را به سمت کندانسور می‌فرستد تا تبدیل به مایع شده و عمل خنک کنندگی دیواره مخزن و در نتیجه سرد شدن شیر را فراهم کند.

میزان مصرف برق دستگاه شیر سردکن چگونه است؟

دستگاه شیر سردکن با توجه به عایق بندی خوبی که دارد مانع از اتلاف انرژی می­شود اما در حالت کلی میزان مصرف برق آن ها به قدرت موتور و حجم مخزن بستگی دارد. این دستگاه‌ها بسته به شرایط می‌توانند با برق تکفاز و یا سه فاز کار کنند.

قیمت شیر سردکن چقدر است؟

قیمت شیر سردکن به عوامل مختلفی چون جنس، ابعاد، حجم، قطعات به کار رفته، نوع موتور، گارانتی و خدمات پس از فروش بستگی دارد. البته نوسانات بازار، نرخ ارز و تورم هم بی تأثیر در کاهش و افزایش قیمت آن نیست.

نتیجه گیری

معرفی شیر سردکن و آشنایی با ویژگی های آن برای کسانی که مشتاق به فعالیت در حوزه دامداری و لبنیاتی هستند امر ضروری است. به همین دلیل در این مقاله سعی بر آن شد که اطلاعات کامل و جامعی در مورد این دستگاه داده شود. همانطور که گفته شد شیر سردکن، برای خنک نگه داشتن شیر به منظور جلوگیری از خراب و فاسد شدن در صنایع مختلفی چون؛ دامداری ها، مغازه های لبنیاتی، بستنی فروشی ها، کارخانجات لبنی و … مورد استفاده قرار می­گیرد. این دستگاه در مدل، طرح ها، ظرفیت های مختلف به صورت تک مخزن و دو مخزن تولید و ساخته می­شود.
شیر سردکن ها مجهز به امکاناتی چون؛

  • موتور سرمایشی
  • سیستم همزن
  • ترموستات
  • و شیر تخلیه

هستند همچنین از بدنه تمام استیلی برخوردار بوده که مقاومت و استقامت بالایی در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی دارند. این ویژگی باعث شده است که بتوان به راحتی آن را مورد شست و شو و نظافت قرار داد.
شغل لبنیاتی مانند هر کسب و کار دیگری به داشتن مهارت و برنامه ریزی نیاز دارد. کسانی که مایل هستند در این حوزه فعالیت نمایند ابتدا به ساکن باید تجهیزات مورد نیاز را برای تولید محصولات لبنی فراهم نمایند. از مهم ترین این تجهیزات می­توان به شیر سردکن اشاره کرد. در موقع خرید آن باید به داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه توجه داشت. برای همین باید از شرکت های معروف و معتبر اقدام به خرید کرد. اقدام بعدی رعایت نکاتی چون؛ نحوه نصب و راه اندازی، قرار دادن آن در دمای مناسب، مدت زمان نگه داری شیر و … ضروری است که در این مقاله به صورت کامل و مفصل به توضیح هرکدام از آن ها پرداخته شد.

دیدگاه و نظریات مشتریان

دیدگاه و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

برای افزایش کیفت و بهبود خدمت رسانی نسبت به شما مخاطبان عزیز سوالاتی را در رابطه با موضوع مقاله مطرح نموده ایم و از شما می­خواهیم که پاسخ و نظرات خودتان را برای ما ارسال و راهنمایی نمایید.

به نظر شما شیر سردکن چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد؟

آیا روش های دیگری غیر از شیر سردکن برای نگه داری و خنک نگه داشتن شیر وجود دارد؟

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

6 دیدگاه

  1. ممنونم از مقاله خوب شما عالی بود

    1. سلام سپاس از همراهی شما با صنایع ماشین سازی هیمورا

  2. برای تاسیس یک واحد کارگاه لبنیاتی، غیر از معرفی شیر سردکن که ارائه داده‌اید چه دستگاه های لبنیاتی دیگری لازم است؟

    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما
      ببینید هر ماده لبنی که فکرش را بکنید برای تولید شدن نیاز به وجود شیر باکیفیت دارد. شیر نمی‌تواند سسالم و باکیفیت باشد مگر اینکه قبلا داخل دستگاه شیر سردکن نگهداری شده باشد. بنابراین خشت اول یک کارگاه لبنیاتی با خرید دستگاه شیر سردکن محکم خواهد شد. خوب سراغ قسمت بعدی سوال شما می‌رویم. دستگاه های لبنیاتی بعدی کاملا به نوع ماده ای که قرار است تولید کنید، بستگی دارد. به عنوان مثال در پروسه تولید ماست، شما نیاز به دستگاهی برای پخت شیر، دستگاه عمل آوری ماست یا همان گرمخانه ماست بندی، دستگاه پرکن جهت پر کردن شیر پخته و مایع ماست زده شده به داخل ظروف ماست دارید. دستگاه های پخت شیر هم چندین نوع هستند؛ برای این کار می‌توانید از دستگاه های پاتیل پخت شیر، دستگاه های پاستوریراتور مخزن پلیتی و نیز پروسس تانک استفاده کنید. در بین این سه دستگاه، پروسس تانک دارای قابلیت های بیشتری است که در ادامه توضیح داده می‌شوند.
      همینجا بگوییم که پروس تانک ها و پاستوریزاتورهای مخزن پلیتی برای تکمیل عملکرد خود و براساس نوع ماده ای که قرار است فرآوری شود، وابسته به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب هستند.
      در پروسه پخت و فرآوری کشک نیز دستگاه های متفاوتی لازم است. ماده اولیه لازم برای تولید کشک، همین ماست است که روش تهیه آن ذکر شد. ماست لازم برای تبدیل به کشک باید ابتدا وارد دستگاه کره گیری شود. دستگاه های کره گیر صنعتی وجود دارند که می‌توانند همزمان با کره گیری از ماست، دوغ آن را نیز بگیرند. این دوغ به دست آمده در مرحله بعدی وارد دستگاه پروسس تانک فرآوری کشک خواهد شد و پس از گذارندن مرحله پخت، دوغ تبدیل به کشک نرم می‌شود. جهت تولید کشک خشک، نیاز به آبگیری از کشک مایع است که برای این کار نیاز به وجود سیستم ترولی پرس و آبگیری است. پس از این مرحله نیاز به وجود دستگاهی با عنوان کشک خشک کن است که کشک های آبگیری شده را جهت خشک کردن به داخل آن انتقال می دهند.
      در پروسه تولید سرشیر شما، ابتدا نیاز به تولید خامه از شیر دارید. گرفتن چربی و خامه از شیر وجود دستگاه سپراتور و یا همان خامه گیر صنعتی را می‌طلبد. شیری که خامه آن گرفته شده است را وارد دستگاه پروسس تانک پخت شیر می‌کنند. در این مرحله با بالا بردن دمای شیر داخل مخزن توسط پکیج زمینی، خامه گرفته شده را مجددا به آن اضافه می‌کنند. پس از طی مراحلی که از بحث این قسمت خارج است، دمای ماده به دست آمده را توسط کولینگ تاور کاهش می‌دهند و نهایتا ماده سرشیر به دست می‌آید.
      در صورتی که می‌خواهید آشنایی کاملی با تجهیزات موردنیاز برای یک کارگاه لبنیاتی داشته باشید می‌توانید همه روزه به جز ایام تعطیل با کارشناسان فنی و فروش هیمورا تماس گرفته و به طور کامل در جریان این دستگاه‌ها، طرز کارکرد آن ها قرار گرفته و جواب تمامی سوالات و ابهامات خود را بدین طریق دریافت نمایید.

  3. آیا معرفی شیر سردکن به عنوان یک دستگاه پاستوریزه کننده شیر و به طور کلی صنعت لبنیات درست است؟

    کتایون مروت
    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما
      قضیه شیر سردکن با دستگاه پاستوریزاتور کاملا متفاوت است. در یک شیر سردکن ما تنها می‌خواهیم شیر را برای یک مدت معینی سالم و با کیفیت نگه داری کنیم. به عبارت کامل تر هدف از استفاده این دستگاه از بین بردن میکروب های داخل شیر نیست؛ بلکه تنها هدف حفظ کیفیت شیر و جلوگیری از خرابی آن با ایجاد شرایط دمایی مناسب است. به عنوان مثال در دامداری ها، اگر شیر دوشیده شده در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، بلافاصله در اثر مجاورت هوا و واکنش میکروارگانیسم های داخل آن با هوا، عملا شیر خیلی زود فاسد شده و ارزش غذایی خود را از دست خواهد داد. به این منظور سریعا شیر را وارد دستگاه شیر سردکن می‌کنند تا دمای آن را پایین آورده و مانع از فعالیت میکروب های آن شوند. شیر در طول نگهداری داخل شیر سردکن باید با سرعت پایین و آهسته نیز به گردش در بیاید تا هم کل نقاط شیر به طور یکسان خنک شوند و هم چربی های داخل آن ته نشین نشود. هیچ گونه فرآوری خاصی اعم از پاستوریزاسیون و یا هموژنیزاسیون و یا پخت توسط دستگاه شیرسردکن انجام نمی‌شود. باید گفت در طول نگهداری شیر داخل این دستگاه، هنوز باکتری های مستعد خرابی، زنده هستند ولی منتها غیر فعال باقی مانده اند. با این حال توصیه می‌شود که شیر بیش از 3 روز در این دستگاه نگهداری نشود. چون در این صورت باکتری های غیرفعال مجددا فرصت رشد و تکثیر را پیدا کرده و شیر را در خطر خرابی قرار خواهند داد.
      انجام عمل پاستوریزاسیون نیازمند شرایط و امکانات ویژه ای است. از جمله این امکانات این است که اولا دستگاه شرایط لازم برای فرآوری را داشته باشد. یکی از شرایط این است که مخزن محتوی ماده به صورت سه جداره ساخته شده باشد. به عنوان مثال یکی از دستگاه هایی که برای پاستوریزاسیون شیر استفاده می‌شود دستگاه های مخزن پروسس شیر هستند که هیمورا آن ها را با نام تجاری “پروسس تانک” به مشتریان خود عرضه می‌کند. دیگر امکاناتی که این دستگاه های فرآوری شیر دارند، امکان اتصال آن ها به سیستم های گرمایشی و سرمایشی لبنیاتی است. از جمله این سیستم های گرمایشی می‌توان به پکیج زمینی و دیگ بخار و از جمله سیستم های سرمایشی باید به کولینگ تاور و آیس بانک اشاره کرد. هدف از برقراری این اتصالات، تامین آب گرم توسط سیستم گرمایشی و نیز آب سرد توسط سیستم سرمایشی جهت انجام عملیات پاستوریزاسیون به صورت کاملا کنترل شده است.
      در روشی که به عنوان پاستوریزاسیون HTST شناخته شده و عموما در ایران انجام می‌شود، ابتدا دمای شیر داخل مخزن پروسس به حدود 75 درجه سانتیگراد رسیده و به مدت حدود 15 ثانیه در این حرارت نگهداری می‌شود. سپس دما بلافاصله از طریق سیستم جداگانه ایجاد کننده برودت، کاهش یافته و به حدود 5 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. این تغییرات ناگهانی دما باعث می‌شود که عملا میکروب های فاسد کننده شیر از بین بروند و اصطلاحا شیر پاستوریزه شود.
      عمل پاستوریزاسیون داخل پروسس تانک هم به این طریق انجام می‌شود که ابتدا آب گرم پکیج وارد جداره میانی پروسس تانک شده و به صورت غیر مستقیم می‌تواند حرارت را به شیر داخل مخزن انتقال دهد. در مرحله بعدی با اتصال بین کولینگ تاور و پروسس تانک و انتقال آب سرد به جداره میانی آن، شیر به دمای پایین می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *