آموزش عرق گیری گل محمدی: اصول اساسی در دستیابی به باکیفیت ترین گلاب

آموزش عرق گیری گل محمدی: اصول اساسی در دستیابی به باکیفیت ترین گلاب 2

آموزش عرق گیری گل محمدی یکی از موضوعات مهمی است که با هدف دستیابی به مواد موجود داخل این گونه گیاهی نگارش یافته است. داخل این متن، نکات کلیدی در جهت تولید باکیفیت ترین نوع گلاب به عنوان یکی از محصولات خروجی از گل محمدی بیان شده است. راهنمای جامع پیش رو، آموزش عرق گیری گل محمدی با تشریح فرآیندهایی است که قادر هستند بیشترین عطرمایه درون این گیاه را خارج کنند. به همین دلیل یکی دیگر از موضوعات مورد بحث، موشکافی دقیق هر کدام از این فرآیندها در طول پروسه قبل و بعد از انجام آن خواهد بود. توجه به این نکات در جهت رسیدن به بالاترین بهره‌وری در تولید گلاب نقش مهمی خواهد داشت.

عرق گیری گل محمدی یا همان عمل گلاب گیری، فرآیندی توام با علم و هنر است. هدف اصلی این مقاله هم، بررسی دقیق و جامع فرآیند عرق گیری از گل محمدی و کشف ابعاد مختلف این هنر است. اگر می‌خواهید تولید کننده انواع بهترین گلاب آن هم در مقیاس صنعتی باشید، دعوت می‌کنیم تمامی مطالب این صفحه را به عنوان کلید راهنمای خود مطالعه فرمایید.

مقدمه

عرق گیری گل محمدی فرآیندی تکنیکی است که از گلبرگ‌های گیاه زیبای گل محمدی، با حفظ خصوصیات خاص و طبیعی آن، گلاب بی‌نظیری حاصل می‌کند.

گل محمدی با خواص درمانی شگفت انگیز و عطر و طعم خاص خود، یکی از گیاهان مهم در درمان سنتی و نیز دنیای عطرسازی است. امروزه عرق گیری از گل محمدی به عنوان منبع اصلی تولید گلاب، عطرها و اسانس‌ها، یکی از پایه‌های صنعت پردرآمد و استراتژیک شناخته شده است.

این صنعت علاوه بر ایجاد محصولات با کیفیت بالا، از طریق استفاده از استانداردها و تکنولوژی‌های پیشرفته، به حفظ خصوصیات ارزشمند گل محمدی تاکید دارد. به‌ همین دلیل، راهکارها و روش‌های حرفه‌ای برای بهره‌گیری حداکثری از خصوصیات گیاه و حفظ کیفیت در تمامی مراحل عرق گیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

اما با چه روش‌هایی می‌توان به جواهر نهفته در دل گلبرگ‌های گل محمدی دست یافت؟ در ادامه می‌خواهیم به دلیل اهمیت تولید این محصول در حجم وسیع، روش‌های تولید صنعتی گلاب را بررسی کنیم.

صنعت عرق گیری هیمورا

مقدمه‌ای برای شناخت روش‌های عرق گیری از گل محمدی

قبل از آموزش عرق گیری گل محمدی توجه داشته باشید با مکانیسمی سروکار داریم که مبتنی بر فرآیند تقطیر گلبرگ‌های این گل است. فرآیندی که در آن قرار است، گلبرگ‌ها داخل محفظه‌ای تحت حرارت قرار بگیرند تا مواد موثره آن‎‌ها خارج شود. اینکه این حرارت از چه طریقی تامین می‌شود و چه تاثیری در کیفیت و خلوص گلاب دارد و یا می‌توان انتظار دریافت بیشترین مقدار گلاب را آن هم طی فرآیند تقطیر صنعتی داشت، موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آموزش عرق گیری گل محمدی و تولید گلاب به صورت صنعتی

برای آموزش عرق گیری گل محمدی، نیاز به شناخت کامل و مرحله به مرحله فرآیند تقطیر دارد. امروزه فرآیند‌های تقطیر گل محمدی به صورت صنعتی براساس دو روش “تقطیر با آب” و نیز “تقطیر با بخار آب” انجام می‌گیرد. نتیجه هر 2 فرآیند تولید گلاب خواهد بود؛ اما با ماجراهای متفاوت.

  1. فنون تقطیر گلبرگ‌های گل محمدی با آب

در این قسمت از آموزش عرق گیری گل محمدی، گلبرگ‌های تازه چیده شده پس از شستشو، آماده استفاده می‌شوند. این گلبرگ‌ها به همراه نسبت معینی از آب داخل دیگ پخت قرار می‌گیرند. میزان آب اضافه شده بستگی به وزن گل‌های داخل مخزن دارد.

در مرحله بعدی، این دیگ باید جهت پخت این گلبرگ‌ها آماده شود. برای این کار مشعل زیر دیگ روشن شده و حرارت از قسمت زیرین دیگ به آب و گلبرگ‌های داخل مخزن پخت منتقل می‌شود. پس از رسیدن آب به دمای جوش، ترکیبات حاوی عطر و رایحه گلبرگ‌ها از آن‌ها جدا شده و به صورت بخارات به سمت بالای دیگ حرکت می‌کنند.

در مرحله بعدی آموزش عرق گیری گل محمدی، بخارات از طریق اتصالات مربوطه وارد قسمت سرمایشی یعنی کندانسور می‌شوند. داخل کندانسور، لوله‌هایی وجود دارد که داخل آن آب خنک در جریان است. بخارات به محض ورود به کندانسور با آب سرد تبادل حرارتی انجام داده و گرمای خود را از دست می‌دهند.

این بخارات نهایتا پس از سرد شدن و انجام عملیات میعان به حالت مایع درمی‌آیند. ماده‌ای که در انتها باقی می‌ماند، همان گلاب است که از قسمت خروجی کندانسور قابل جمع‌آوری است.

به این نوع روش تولید گلاب، روش “غرق آبی” نیز گفته می‌شود. دلیل آن هم به خاطر غوطه ور کردن گلبرگ‌ها داخل آب و سپس انجام عملیات تقطیر است.

همچنان که مستحضر هستید، در این روش به اجبار باید گلبرگ‌ها را داخل آب ریخته و سپس آن‌ها را بجوشانیم. شاید استفاده از آب به عنوان گزینه تقطیر، کیفیت گلاب به دست آمده را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس روش دیگری وجود دارد که شاید تکنیکی ترین راهکار برای استخراج مواد موثره از گل محمدی باشد. با ما همراه باشید تا با چند و چون آموزش عرق گیری گل محمدی به این شیوه بیشتر آشنا شوید.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

  1. گلبرگ‌های در آغوش بخار: آخرین پیشرفت‌های صنعتی تولید گلاب

در قسمت دیگر از آموزش عرق گیری گل محمدی و تولید صنعتی گلاب، استفاده از فرآیند تقطیر با بخار آب است. طی این فرآیند نیز مشابه روش تقطیر با آب، محلی جداگانه برای پخت گلبرگ‌ها در نظر گرفته شده است. منتها دیگر خبری از آب برای انتقال حرارت به گلبرگ‌ها نیست.

حرارت لازم برای پخت این مواد نه از طریق شعله زیر دیگ پخت که از واحد جداگانه‌ای به نام “دیگ بخار” تامین می‌شود.

دیگ بخار را باید منبع تولید بخارات داغ جهت پخت گلبرگ‌ها بدانیم. این بخارات، از تبخیر آب داخل دیگ بخار تولید می‌شوند. در این فرآیند عرق گیری از گل محمدی، گلبرگ‌ها به جای اینکه تحت حرارت مستقیم شعله قرار بگیرند، به صورت غیرمستقیم و با تزریق بخارات داغ، حرارت داده می‌شوند.

با تزریق این بخارات داغ به داخل مخزن پخت، گیاهان در معرض حرارت بالایی قرار می‌گیرند. این بخارات می‌توانند در تمام لایه‌های داخلی ماده نفوذ کرده و تقریبا تمام مواد موثره را از ساختار گلبرگ‌ها آزاد کنند.

یکی از دلایل اصلی پرداختن به این آموزش عرق گیری گل محمدی، استفاده حداکثری از ساختار داخلی گلبرگ است. در اثر برخورد بخارات داغ به گلبرگ‌ها، ترکیبات حاوی مواد فعال خارج خواهند شد. این مواد، به صورت مولکول‌های بخار از دیگ خارج و از طریق اتصالات بالای آن وارد قسمت مبرد می‌شوند.

مشابه آموزش عرق گیری گل محمدی تقطیر با آب، این بخارات با ورود به کندانسور در معرض آب خنک قرار می‌گیرند. نهایتا سرد شده و به صورت دو مایع با ماهیت متفاوت، داخل سیستمی با نام “دکانتور” ریخته می‌شوند.

دکانتور، سیستم جداکننده عرق و اسانس است. گلاب، حاوی ترکیبات آبی گلبرگ و اسانس، حاوی ترکیبات روغنی آن در این قسمت قابل جمع‌آوری هستند. توجه کنید که روغن به خاطر وزن کم نسبت به آب، روی آن شناور خواهد بود.

سوال سوال

امروزه سیستم‌های کندانسور هوایی نیز تولید شده‌اند که اتفاقا در دستگاه‌های خانگی عرق گیری می‌توانند عمل خنک سازی بخارات را انجام دهند. به نظر شما برای نمونه‌های صنعتی نیز می‌توان از این نوع کندانسورها استفاده کرد؟ در صورت تمایل می‌توانید پاسخ این سوال را در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال فرمایید.

کولینگ تاور، نقطه عطفی در فرآیند عرق گیری گل محمدی

کولینگ تاور، نقطه عطفی در فرآیند عرق گیری گل محمدی

از آنجایی که هدف ما از آموزش عرق گیری گل محمدی، تولید حجم بالای گلاب در طی فرآیند است، بنابراین واحد مبرد باید میزان خنک کنندگی بالایی را فراهم کند. در این راستا امروزه سیستم‌هایی با هدف تامین آب خنک موردنیاز کندانسور به وجود آمده‌اند. یکی از همین سیستم‌ها، “کولینگ تاور و یا همان برج خنک کننده” است.

کولینگ تاور نیاز اصلی تولید کنندگان صنعتی گلاب است که در این بخش از آموزش عرق گیری گل محمدی، کامل به بررسی آن می‌پردازیم.

با وجود سیستم تزریق آب سرد به کندانسور، می‌توان انتظار تبدیل حجم بالایی از بخارات به گلاب و اسانس را داشت. اما این سیستم از جهت دیگری نیز بهره‌وری در امر تولید گلاب را افزایش خواهد داد.

اگر دقت کنید با افزایش میزان تولید گلاب و سایر ترکیبات از گلبرگ‌ها، نیاز به مصرف حجم بالایی از آب است. این میزان مصرف برای واحد خنک کنندگی بسیار بالاست. بر همین اساس باید عمل ترکیب کولینگ تاور و کندانسور آبی انجام شود. به همین دلیل در واحدهای بزرگ تولیدی گلاب، کندانسور و کولینگ تاور به هم متصل می‌شوند.

در این حالت آب خنک کننده داخل کندانسور پس از تبادل حرارتی با بخارات، مجددا وارد کولینگ تاور خواهد شد. این آب دوباره سرد شده و به کندانسور باز می‌گردد. تحت چنین شرایطی نه تنها کندانسور تا پایان کل فرآیند عرق گیری گل محمدی همچنان سرد است؛ بلکه آب لازم برای خنک کنندگی دیگر به هدر نمی‌رود و دائما در یک مدار بسته به گردش در می‌آید.

حذف نیاز به مصرف آب تازه، باعث صرفه جویی کامل در امر عرق گیری گل محمدی می‌شود.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

تحلیل کامل روش‌های تقطیر با آب و بخار آب: مهمترین مرحله آموزش عرق گیری گل محمدی

روش‌های تقطیر با آب و بخار آب چه تاثیری در ماده استحصالی دارند؟ دلایل آموزش عرق گیری گل محمدی با هر کدام از این روش‌ها چیست؟ هر کدام از این روش‌های تقطیر چه مزایا و معایبی دارند؟ در ادامه متن می‌خواهیم نگاهی بر هریک از این فرآیندها داشته باشیم و به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.

نوع حرارتی که به مواد اولیه می‌رسد: تاثیرگذارترین موضوع در آموزش عرق گیری گل محمدی

در این بخش از موضوع آموزش عرق گیری گل محمدی می‌خواهیم نگاهی به حرارت اولیه‌ای که قرار است به محتویات داخل مخزن پخت برسد، بپردازیم.

یکی از پراهمیت ترین موضوعات در آموزش عرق گیری گل محمدی به روش تقطیر با بخار آب، مدت زمان انجام فرآیند است. این روش، زمان عرق گیری کوتاهتری دارد. دلیل اصلی این پدیده در تأثیر بخار آب بر ترکیبات داخلی گلبرگ‌ها و مواد مفید آن‌هاست.

بخارات آب قدرت نفوذ بالایی دارند و باعث می‌شوند که مواد مفید و ترکیبات آروماتیک موجود در گلبرگ‌ها به سرعت از ساختار آن‌ها جدا شوند. بنابراین می‌تواند احتمال تجزیه مواد حساس در گلبرگ‌ها را بسیار کاهش داده و به حفظ کیفیت عطر و طعم گلاب کمک کند.

از طرفی تسریع در امر عرق گیری به معنای صرفه‌جویی در زمان، مصرف انرژی و منابع است.

در حالیکه شما در روش تقطیر با آب، مجبور هستید، گلبرگ‌ها را داخل آب غوطه ور کرده و سپس عملیات فرآوری را انجام دهید. این روش که جزو قدیمی‌ترین‌های آموزش عرق گیری گل محمدی است؛ اغلب با افت کیفیت ماده استحصالی همراه است. دلیل آن هم به تماس مستقیم گلبرگ‌ها با آب و بالا رفتن امکان هیدرولیز و تخریب مواد موثره آن‌ها مربوط می‌شود.

 <yoastmark class=نکته

یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در کیفیت عرق و گلاب تولیدی، کاهش طول دوره استخراج محتویات داخلی گل و گیاهان است. با بالا رفتن زمان عرق گیری و گلاب گیری، گل و گیاه زمان بیشتری در معرض حرارت قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث افت کیفیت ماده استحصالی خواهد شد.

آموزش عرق گیری گل محمدی: این قسمت شناخت تجهیزات حرفه‌ای

خوب تا بدین جا با تاثیر نوع روش تقطیر بر ساختار گل محمدی و نحوه خروج محتویات آن آشنا شدید. اما می‌خواهیم به صورت دقیق تر با هزینه‌های سرمایه گذاری و همچنین با بررسی تجهیزات جهت آموزش عرق گیری گل محمدی در خدمت شما باشیم.

در هر دو روش آموزش عرق گیری گل محمدی، آب نقش اصلی را در فرآیند استحصال گلاب و یا اسانس دارد. یعنی شما هیچ نیازی به حلال شیمیایی برای استخراج ترکیبات عطری ندارید. بنابراین تعداد مراحل جداسازی بسیار پایین است که این خود کاهش هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری پایین را به همراه دارد.

 <yoastmark class=نکته

در روش‌هایی که از حلال‌های آلی برای استخراج مواد مفید استفاده می‌شود، بایستی مراحل جداسازی این حلال‌ها از این مواد هم انجام گیرد.

کاهش نیاز به فرآیندهای جداسازی، به معنای کاهش میزان اتلاف است. در عرق گیری گل محمدی به روش تقطیر، تقریبا به جز باقیمانده گلبرگ‌های پخته شده، مواد دور ریز دیگری وجود ندارد.

آموزش عرق گیری گل محمدی

یک دستگاه عرق گیری گل محمدی با سیستم غرق آبی متشکل از قسمت‌های زیر است:

  • دیگ یا مخزن پخت به همراه مشعل
  • کندانسور آبی
  • کولینگ تاور

اما یک واحد عرق گیری گل محمدی مجهز به سیستم تزریق بخار علاوه بر قسمت‌های بالا شامل اجزای زیر نیز است:

  • دیگ بخار
  • دکانتور

تعداد اجزا در سیستم تزریق بخار بیشتر از نوع غرق آبی است؛ لذا در ظرفیت دیگ پخت یکسان، هزینه اولیه خرید آن بالاتر خواهد بود.

در ادامه جدولی تهیه شده که می‌تواند راهنمای مناسبی برای مقایسه بهتر و درک آموزش عرق گیری گل محمدی باشد:

مورد مقایسه عرق گیری گل محمدی با سیستم غرق آبی عرق گیری گل محمدی با سیستم تزریق بخار
اساس عملیات تقطیر با آب تقطیر با بخار آب
واحد برودتی پیشنهادی کندانسور آبی به همراه کولینگ تاور کندانسور آبی به همراه کولینگ تاور
نیاز به مصرف آب هم برای خنک سازی بخارات و هم برای جوشاندن گلبرگ ها داخل آب هم برای خنک سازی بخارات و هم برای تزریق بخارات داغ به گلبرگ ها
نیاز به مصرف انرژی برق دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور) دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور)
نیاز به استفاده از حلال شیمیایی برای استخراج مواد موثره گل محمدی ندارد ندارد
امکان حذف مصرف آب تازه از مدار خنک کنندگی بله در صورت استفاده از کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی بله در صورت استفاده از کولینگ تاور به صورت مدار بسته با کندانسور آبی
کیفیت گلاب تولیدی بالا بسیار بالا
کیفیت اسانس گل محمدی تولیدی بسیار پایین خالص و ارگانیک
حجم گلاب تولیدی در مقدار ثابت گل برابر با سیستم تزریق بخار برابر با سیستم غرق آبی
نوع عمل سرمایشی بخارات با استفاده از آب خنک با استفاده از آب خنک
سرعت انجام عملیات بالا بالاتر
نیاز به واحد گرمایشی در زیر دیگ پخت و جهت جوشاندن مستقیم گیاهان در زیر دیگ بخار و جهت تولید بخارات داغ و سپس تزریق آن‌ها به گیاهان داخل مخزن پخت
واحدهای تشکیل دهنده دیگ پخت – کندانسور آبی- کولینگ تاور

 

دیگ پخت – دیگ بخار- کندانسور آبی- کولینگ تاور – دکانتور
مناسب برای تولید واحدهای تولیدی گلاب واحدهای تولیدی اسانس گل محمدی و البته گلاب (به عنوان محصول جانبی)
مزایا -هزینه خرید پایین تر در مقایسه با روش تقطیر با بخار آب
– مناسب برای واحدهایی که تنها درصدد تولید گلاب هستند
تولید همزمان گلاب و اسانس –
– سرعت تقطیر بسیار بالا
– کیفیت بالای محصولات خروجی
ظرفیت های تولیدی نیمه صنعتی تا صنعتی نیمه صنعتی تا صنعتی

کدام نوع فرآیند استخراج گلاب و عرق گیری از گل محمدی می‌تواند مناسب باشد؟

یکی از موارد تاثیرگذار در انتخاب بین دو مجموعه دستگاه عرق گیری، نوع کاربری و در واقع ماده‌ای است که می‌خواهید تولید نمایید. به عنوان مثال اگر هدف شما از مطالعه آموزش عرق گیری گل محمدی، تنها تولید گلاب است، می‌توانید از نمونه‌های غرق آبی استفاده نمایید. اما جهت تولید اختصاصی اسانس گل محمدی، پیشنهاد ما به شما استفاده از نمونه‌های تزریق بخار است.

خواهید پرسید که مگر در روش تقطیر با بخار آب، گلاب تولید نمی‌شود. اگر ما تولید کننده اسانس باشیم، چه نیازی به این گلاب داریم. این سوال خوبی است. باید بدانید که امروزه تجهیزاتی تحت عنوان “اسانس گیر نوع دوم” نیز به وجود آمده‌اند که می‌توانند از این گلاب به دست آمده، یک مرحله دیگر اسانس گیری کنند. این روش به صورت یک چرخه کامل بوده که در آن گلاب اولیه بارها و بارها تحت تقطیر قرار می‌گیرد تا تمام اسانس آن خارج شود. آنچه که در انتهای این فرآیند باقی می‌ماند، اسانس به همراه پسماند آب (دور ریز بوده و هیچ استفاده‌ای ندارد) خواهد بود.

دیگر موارد موثر در انتخاب بین فرآیندهای عرق گیری گل محمدی می‌تواند موارد زیر باشد:

  • در نظر گرفتن سرمایه اولیه برای شروع کار
  • مدت زمان انجام فرآیند
  • کیفیت ماده استحصالی: به عنوان مثال روش تقطیر با بخار آب، کیفیت گلابی که تولید می‌کند، بالاتر است.
ست عرق گیری هیمورا از نوع عرق گیری صنعتی

رعایت چه نکاتی می‌تواند شما را به بهترین گلاب‌ها برساند؟

با مطالعه موارد ذکر شده در آموزش عرق گیری گل محمدی متوجه شده‌اید که این فرآیند، علمی و هنری است. برای تولید ذره ذره بهترین مواد از این گل بسیار با ارزش، نیاز به اطلاعات دقیق از نحوه برداشت گل تا ذخیره مواد استحصالی از آن‌ها دارد. به همین دلیل جهت رسیدن به بالاترین بهره وری نیاز به رعایت نکات بسیار مهمی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. مهمترین نکات آموزش عرق گیری گل محمدی: نکات قبل فرآوری

برای تولید خالص ترین و باکیفیت ترین نوع گلاب، باید اقداماتی را قبل از عرق گیری انجام داد. چند توصیه بسیار مهم مربوط به مراحل کشت و برداشت گل محمدی در ادامه آمده است.

    • توجه دقیق به عوامل و شرایط زیر کشت گل محمدی: پارامترهای بارش سالیانه، ارتفاع، دمای میانگین سالانه، رطوبت، باد و همچنین میزان نور خورشید از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت رشد و پرورش بهینه گل دارد. تعیین بهترین شرایط و نقاط برای کشت از جمله اولین عوامل دستیابی به بالاترین کیفیت گلاب است.
    • توجه به زمان برداشت: گل محمدی از جمله گونه‌هایی است که دوره برداشت و عرق گیری آن از اسفندماه آغاز شده و تا خرداد ماه ادامه می‌یابد. معمولا بهترین زمان از روز برای چیدن گلبرگ‌ها، صبح زود است. با بالارفتن دما، احتمال پژمردگی گل‌ها نیز افزایش می‌یابد.
    • یکی از مهمترین نکات در خصوص آموزش عرق گیری گل محمدی، توجه به فاصله زمانی بین برداشت تا زمان انجام فرآیند است. هر چه دوره زمانی بین چیدن گل‌ تا تا زمان فرآوری آن‌ها کمتر باشد، کیفیت گلاب تولیدی نیز بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از ورود به این عرصه و مطالعه آموزش عرق گیری گل محمدی، کار کشت و برداشت آن را خودتان انجام دهید. به عبارت دیگر، عمل تولید گلاب در محلی نزدیک به زمین کشت گل‌ها صورت گیرد.
  • البته نکات ریز و درشت دیگری نیز وجود دارد، مانند: نحوه چیدن گل‌ها، جدا کردن گلبرگ‌های سالم از نوع بی کیفیت، شستن آن‌ها قبل از فرآوری و ….
عرق گیری بیشتر بخوانید: اسانس گل محمدی چیست؟ شگفت انگیزترین خواص گل محمدی

اسانس گل محمدی و انواع خواص گل محمدی که اگر در این مقاله با آشنا شوید مطمنا شگفت زده خواهید شد، میتوانید حتی کسب و کار شروع کنید.

  1. نکات حین عرق گیری گل محمدی

در این بخش از آموزش عرق گیری گل محمدی به نکاتی اشاره می‌شود که باید در طول فرآیند رعایت شود.

    • همواره به میزان گلبرگ‌هایی که داخل دیگ پخت ریخته می‌شود، توجه داشته باشید. معمولا سه چهارم حجم مخزن با گلبرگ‌ها پر می‌شود. باید در نظر داشته باشید که وجود فضای خالی برای تجمع بخارات و نیز خروج بهتر آن‌ها ضروری است. در این صورت مشکلاتی مانند بالا رفتن فشار داخل دیگ کاهش خواهد یافت.
    • موضوع جداسازی گلاب از اسانس در انتهای فرآیند عرق گیری گل محمدی به روش تقطیر با بخار آب، نیز یکی از موارد بسیار مهم در استخراج باکیفیت است. برای این منظور بایستی از موثرترین سیستم‌ها و تکنیکی ترین روش‌ها استفاده نمایید.
    • توجه به دما و فشار مناسب برای پخت گلبرگ‌ها یکی از مهمترین موارد در طول عرق گیری از گل محمدی است.
    • در روش تقطیر با بخار آب، بایستی به وجود آب داخل دیگ بخار حتما توجه داشته باشید.
    • در آموزش عرق گیری گل محمدی به روش تزریق بخار مشاهده کردید، تنها گلبرگ‌ها داخل دیگ پخت ریخته می‌شوند، ولی همواره مقدار اندکی آب بهتر است در زیر این گلبرگ‌ها وجود داشته باشد.
  1. نکات طلایی انتهای فرآیند: آخرین توصیه‌های آموزش عرق گیری گل محمدی

    • یکی از مشکلاتی که باید در آموزش عرق گیری گل محمدی به روش تقطیر مورد توجه قرار گیرد، گرفتگی قسمت‌های مختلف تجهیزات است. این موضوع اغلب ناشی از آلودگی و کیفیت پایین آب و یا وجود ذرات ریز مانند خاکستر در داخل لوله‌ها و اتصالات است. بنابراین بازدیدهای دوره‌ای از قسمت‌های مختلف و حذف این مواد زاید بایستی در فهرست کارهای شما قرار بگیرد.

با اتمام کار تولید گلاب و اسانس، نوبت به مرحله‌ نگهداری آن‌ها می‌رسد. با توجه به فرار بودن اسانس‌های روغنی و حساسیت شدید به نور خورشید بهتر است این مواد داخل ظروف و بطری‌های شیشه‌ای تیره، دربسته و در مکانی به دور از نور خورشید نگهداری شود.

رعایت چه نکاتی می‌تواند شما را به بهترین گلاب‌ها برساند؟

چرا باید قبل از آموزش عرق گیری گل محمدی، به کیفیت و نوع تجهیزات، توجه ویژه داشته باشید؟

اگر شما از بهترین نکات آموزش عرق گیری گل محمدی استفاده کنید، تا زمانی که دستگاه مناسب در اختیارتان نیست، خروجی کار چندان مثبت نخواهد بود. ما در هیمورا کار را برایتان ساده کرده‌ایم.

هیمورا به عنوان یکی از صنایع ماشین‌سازی برتر، با افتخار، تولید کننده تمام تجهیزات تقطیر، عرق گیری و اسانس‌ گیری گل محمدی در ظرفیت‌های 200 لیتری به بالاست.

اگر درصدد راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی گلاب و عرقیجات گیاهی هستید و یا می‌خواهید یک خط تولید بزرگ تولید گلاب و اسانس را تاسیس کنید، مسلما به تجهیزات پیشرفته‌ای با کیفیت قطعات بالا نیاز دارید. باید این تجهیزات، راندمان عرق گیری گل محمدی را برای مجموعه‌های بزرگ تولیدی بهبود ببخشد.

چرا باید قبل از آموزش عرق گیری گل محمدی، به کیفیت و نوع تجهیزات، توجه ویژه داشته باشید؟

تعدادی از بهترین مزایای ساختاری و عملکردی که هیمورا روی آن‌ها حساسیت بالایی دارد

  • هیمورا برای دستگاه‌های با ظرفیت‌های بالاتر از 1000 لیتر، از دیگ بخارهایی با تعداد 3 شعله استفاده کرده است. طراحی داخلی دیگ بخار که متشکل از 3 لوله مبدل حرارتی است، باعث شده که این تعداد شعله در نظر گرفته شود.
  • هیمورا نگاه اختصاصی به کولینگ تاورهای مورد استفاده برای اسانس گیری و عرق گیری گل محمدی هم داشته است. این کولینگ تاورها از ظرفیت‌های مبردی 20 تن حتی تا رقم اعجاب آور 500 تن قابل تولید هستند. بنا به گفته متخصصان هیمورا، ظرفیت 20 تنی می‌تواند آب خنک کننده لازم برای فرآیند تولید گلاب و اسانس با 3 دستگاه 1000 لیتری را فراهم کند. حال ببینید کولینگ تاور 500 تنی پاسخگوی چه تعداد واحد عرق گیری گل محمدی می‌تواند باشد.
  • باید بدانید که نوع فن این سیستم تاثیر بالقوه‌ای در فرآیند خنک سازی بخارات و نهایتا راندمان تبدیل بخار به گلاب دارد. هیمورا برای ظرفیت‌های 1500 لیتر و به بالا از فن آکسیال‌های صنعتی فایبرگلاس سه فاز با بازدهی بسیار بالا استفاده می‌کند.
  • یکی دیگر از موضوعات پر اهمیت در فرآیند اسانس گیری و عرق گیری گل محمدی، تخلیه محتویات داخلی دیگ پخت است. هیمورا برای این کار در دو طرف این دیگ از بلبرینگ‌هایی استفاده کرده که به راحتی می‌توان آن را به دو سمت خم کرد؛ همچنین به صورت سفارشی برای این دستگاه‌ها جرثقیل در نظر گرفته شده که می‌تواند کار تخلیه را راحت تر از قبل کند.
  • در نکات مربوط به آموزش عرق گیری گل محمدی گفته شد که وجود آب داخل دیگ بخار ضروری است. در این راستا امروزه هیمورا دیگ بخارهایی مجهز به آبنما با قابلیت نمایش سطح آب تولید کرده است. همچنین این دیگ بخارها، فلوتر مکانیکی دارند که در صورت اتمام آب درون دیگ می‌توانند به طور خودکار آن را با آب پر کنند.

سوالات متداول

آیا بخارات داغ، حرارت بالاتری نسبت به آب 100 درجه سانتیگراد ندارند و آیا این عامل، روی ترکیبات حساس گلبرگ‌ها اثر منفی نخواهد گذاشت؟

بر همین اساس باید به عرض برسانیم که گروه صنعتی هیمورا تولید کننده دیگ‌های بخاری است که کاملا مناسب این نوع عرق گیری گل محمدی است. چرا که بخارات خروجی از این دیگ دارای دمای حدود 100 درجه سانتیگراد بوده و حتی با طی مسیر تا رسیدن به دیگ پخت، دما به کمتر از این میزان نیز خواهد رسید. در صورت رعایت سایر استانداردهای عرق گیری، مشکلاتی مانند سوختگی گلبرگ‌ها پیش نخواهد آمد.

آیا طی فرآیند عرق گیری گل محمدی با روش تقطیر با آب هم می‌توان اسانس‌های روغنی تولید کرد؟

بله. ولی باید در نظر بگیرید که چون دستگاه فاقد سیستم جداسازی عرق و اسانس است، شما ملزم به خرید جداگانه این سیستم هستید. البته از آنجایی که گلبرگ‌ها داخل آب خیس می‌شوند، برای خروج اسانس‌ها از ساختار گلبرگ‌ها، علاوه بر زمان بر بودن پروسه اسانس ‌گیری، نیاز به مصرف انرژی بسیار بالایی وجود دارد. حتی این اسانس‌ها پس از خروج، کیفیت لازم را نخواهند داشت.

پس بهتر است به جای این کار، از همان ابتدا دستگاه اختصاصی برای این کار یعنی عرق گیر و اسانس گیر گل محمدی را خریداری کنید.

آیا حجم گلابی که طی روش تقطیر با آب بدست می‌آید با روش تقطیر بخار آب یکسان است؟

بله البته. میزان گلابی که طی دو روش تقطیر حاصل می‌شود، یکسان است. اما تفاوت مهم در سرعت عمل عرق گیری گل محمدی است که نوع تقطیر با بخار آب بالاتر است و فرآیند تقطیر در آن زودتر تمام می‌شود. البته توجه کنید که این گفته زمانی صحت دارد که عملیات تقطیر از یک مقدار ثابت گل انجام شده باشد.

عرق گیری گل محمدی فرآیندی مبتنی بر تقطیر است که در آن گلبرگ‌ها داخل محفظه‌ استیل دربسته تحت حرارت قرار می‌گیرند. نوع حرارتی که به گلبرگ‌ها می‌رسد، تعیین کننده روش تقطیر است.
اگر این حرارت از طریق جوشیدن گلبرگ‌ها داخل آب ایجاد شود، روش تقطیر با آب نام دارد. اما در روش دیگر، حرارت کنترل شده‌ای به صورت تزریق بخارات داغ به گلبرگ‌ها می‌رسد؛ این روش تحت عنوان تقطیر با بخار، ضمن بهبود عملیات پخت گل‌ها باعث افزایش سرعت تقطیر نیز می‌شود.  آنچه که مهم است این است که در انتهای هر دو فرآیند عرق گیری گل محمدی، گلاب تولید خواهد شد.
با توجه به نکات و موارد توصیه‌ای که در آموزش عرق گیری گل محمدی ارائه شد، اگر سوالی و یا نکته‌ای در خصوص تمامی مراحل تولید گلاب با هر دو روش و یا دستگاه‌های مربوطه داشته باشید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها برای ما مطرح کنید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

2 Comments

  1. من که خیلی ساتفاده کردم ممنونم

  2. عالی بود ممنون از شما

    حسن قلیزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *