گام بلند در عرق گیری مدرن: نگاهی به دنیای عرق گیری با استفاده از بخار آب

گام بلند در عرق گیری مدرن: نگاهی به دنیای عرق گیری با استفاده از بخار آب 16

عرق گیری با بخار یکی از روش‌های مدرن برای استفاده کامل از عطر مایه و عناصر با ارزش داخل گیاهان است. امروزه تجهیزات مختلفی می‌توانند مواد موثره موجود در مواد گیاهی را استخراج کنند که عرق گیری با بخار یکی از همین روش‌هاست؛ اما با داستانی کاملا متفاوت. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اهمیت استفاده این روش در کاربردهای صنعتی بپردازیم. همچنین مزایایی که در صورت استفاده از عرق گیری با بخار حاصل خواهد شد، بیان می‌شود.

این روش عرق گیری، مراحل مختلفی دارد که صفر تا صد آن با جزئیات کامل و فناوری‌های لازم برای انجام آن شرح داده خواهد شد. در کنار معرفی روش عرق گیری با بخار، سایر روش‌های استحصال عرقیات گیاهی نیز معرفی و با هم مقایسه می‌شود. هدف اصلی ما در این مقاله نگاه اختصاصی و کامل به روش و تکنولوژی عرق گیری با بخار و نقش تجهیزات به کار رفته در آن است. اما در کنار آن می‌خواهیم ویژگی‌های جالب و مختص این روش را طی رویکرد مقایسه‌ای با سایر روش‌ها بیان کنیم. اگر می‌خواهید آخرین و جامع ترین اطلاعات را درباره داستان دستیابی به مواد روغنی گیاهی داشته باشید، تا آخرین کلمه این مقاله همراه ما بمانید.

مقدمه

امروزه ویژگی‌های درمانی شگفت انگیز گیاهان به دلیل خواص طبیعی ضد باکتریایی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل در دهه‌های اخیر، روش‌های مختلف استحصال مواد معطر گیاهان از جمله گلاب و عرقیجات، جلب توجه فراوانی کرده‌اند. در حال حاضر روش‌های مختلفی به وجود آمده‌اند که می‌توانند با کیفیت و کارایی بالا به این مواد دست پیدا کنند.

اما در بین این مواد به دست آمده، اسانس‌ها و یا همان ترکیبات روغنی فرار گیاهی نیز وجود دارند که دسترسی به آن‌ها نیازمند فرآیندهای استخراج بهینه‌ است. این فرآیندها باید بتوانند خالص ترین شکل گیاه را در طول فرآیند حفظ کنند. اما از چه مکانیسمی برای این کار می‌توان استفاده کرد؟

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیری با بخار: رمز استخراج بدون مرز اسانس‌های روغنی

عرق گیری با بخار روشی بسیار موثر و ترجیح داده شده برای استحصال درونی ترین مواد داخل گیاهان است. در واقع روشی است که شما طی انجام آن می‌توانید علاوه بر دستیابی به عرقیات گیاهی، اسانس‌های روغنی نیز خارج کنید.

تقطیر از جمله اصلی ترین فرآیندهای صنعتی برای استخراج مواد مختلف گیاهی است که با روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. تقطیر با بخار آب یکی از روش‌های قدرتمندی است که جهت دسترسی به ترکیبات فرار گیاهی، کارایی بالایی از خود نشان می‌دهد.

عرق گیری با بخار را باید به عنوان متدولوژی اصلی در استخراج اسانس‌های خالص و ارگانیک نیز به شمار آورد. در واقع روش استاندارد صنعتی جهت دسترسی به 100 % اسانس‌های روغنی است. حال باید ببینیم که چه مراحلی در کل فرآیند تقطیر با بخار آب انجام می‌شود؟ به عبارت دیگر چه دستگاه‌هایی در تولید اسانس‌ها نقش دارند؟

ست دستگاه های عرقگیری

قدم به قدم مرحله کاری عرق گیری با بخار

فرآیند اسانس گیری و عرق گیری با بخار، نیازمند قسمت‌های مختلفی است. این قسمت‌ها، سیستم‌های جداگانه‌ای هستند که می‌توانند کلیه فرآیند را از طریق اتصالات مربوطه انجام دهند. مهمترین بخش‌های تشکیل دهنده فرآیند عرق گیری با بخار عبارتند از:

  • دکانتور
  • دیگ بخار
  • کولینگ تاور
  • کندانسور آبی
  • مخزن و یا دیگ پخت
دیگ پخت عرق گیری
  1. پخت گیاهان در حمام بخار

در این مرحله، گل‌ها و گیاهان موردنظر برای استخراج عرق و اسانس، به دقت انتخاب شده و به قسمتی به نام “دیگ پخت” منتقل می‌شوند. قرار است که این مواد در معرض حرارت قرار گرفته و پخته شوند. حرارت لازم برای انجام عمل پخت از طریق دستگاه دیگری به نام “دیگ بخار” تامین می‌شود.

دیگ بخار همان سیستم تزریق بخارات به داخل دیگ پخت است. آب لازم جهت بخار شدن به داخل دیگ بخار ریخته شده و با روشن شدن مشعل زیر آن به جوش می‌آید. بخارات به وجود آمده از طریق اتصالات انجام شده به قسمت‌های انتهایی مخزن پخت منتقل می‌شود.

عمل پخت گل‌ها و گیاهان با برخورد مستقیم بخارات داغ به آن‌ها انجام می‌گیرد. در واقع به جای جوشاندن گیاهان داخل آب، گیاهان داخل حمامی از بخارات قرار داده می‌شوند.

این شیوه پخت مزایای اساسی دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان آزاد کردن تمام مواد فعال داخل گیاهان از جمله عرقیات و ترکیبات فرار روغنی
  • دارای انرژی و قدرت بسیار بالا برای استحصال همزمان عرق و اسانس

نکته نکته

درست است که داخل مخزن پخت، تنها گل یا گیاهان ریخته می‌شوند؛ ولی بهتر است جهت جلوگیری از سوختگی آن‌ها مقدار اندکی آب نیز اضافه شود.

گروه صنعتی هیمورا
  1. چگونه بخارات به دام می‌افتند و به عرق و اسانس تبدیل می‌شوند؟

پس از بخار پز شدن گیاهان، بخارات حاوی عرق و اسانس وارد قسمت سرمایشی یعنی کندانسور آبی می‌شوند. یعنی قسمتی که قرار است بخارات را بلافاصله سرد کرده و به حالت مایع دربیاورد. عمل خنک کنندگی این بخارات از طریق آب سرد موجود داخل لوله‌های کندانسور فراهم می‌شود. اما این آب سرد از چه قسمتی قابل تامین است؟

از آنجایی که فرآیند عرق گیری با بخار جهت تولیدات صنعتی و با حجم بالای اسانس کاربرد دارد، لذا به منبع خنک کنندگی بسیار قوی بخارات نیاز است. یعنی باید تضمین شود که کندانسور تا پایان مراحل عرق گیری با بخار همچنان سرد است. به همین منظور لازم است که کندانسور به بخش دیگری به نام “کولینگ تاور” متصل باشد.

کولینگ تاور را باید سیستم تزریق آب سرد برای کندانسور بدانیم. این قسمت علاوه بر افزایش راندمان خنک سازی بخارات، می‌تواند باعث گردش آب در یک سیکل بسته شود. به عبارت دیگر عاملی مهم در کاهش میزان مصرف آب خنک لازم برای فرآیند عرق گیری با بخار تلقی می‌شود.

  1. مرحله جداسازی: بخش انتهایی فرآیند عرق گیری با بخار

دکانتور و یا همان سیستم جدا کننده عرق و اسانس، قسمت نهایی اسانس گیری و عرق گیری با بخار است. جایی که مایعات سرد داخل آن ریخته شده و قابل جمع‌آوری است.

عرق و اسانس به ترتیب فاز آبی و روغنی دارند. از آنجایی که اسانس‌های روغنی وزن کمتری نسبت به آب دارند، بنابراین اسانس حاصل در قسمت بالایی دکانتور و عرقیات گیاهی نیز در پایین آن جمع می‌شود. این قسمت دارای شیر جداگانه برای تخلیه هر کدام از این مواد است. توجه داشته باشید که همواره میزان اسانس به دست آمده کمتر از عرقیات گیاهی خواهد بود.

مراحل کامل اسانس گیری و عرق گیری با بخار در ویدیوی زیر قابل مشاهده است:

نکته نکته

روش تقطیر با بخار آب و یا همان عرق گیری با بخار معمولا برای مدت زمان چند ساعته و تا زمانیکه تمام اسانس روغنی گیاهان استخراج شود، انجام می‌گیرد.

مزایایی که عرق گیری با بخار را کاملا متمایز کرده است

شاید در لابلای متن متوجه مزیت‌های اساسی روش عرق گیری با بخار شده‌ باشید. این روش برای گرفتن عرق و اسانس روغنی از اکثریت گل‌ها و گیاهان کاربرد دارد. از آنجایی که مواد در معرض پخت با بخار قرار دارند، بنابراین امکان حصول ترکیبات روغنی فرار وجود دارد. اما این موارد تنها مزیت‌های موجود نیستند. در ادامه لیست کاملی از ویژگی‌های مثبت این روش آورده شده است.

  • استفاده از بخار آب به جای حلال‌های شیمیایی جهت استخراج اسانس: بنابراین می‌توان آن را در زمره روش‌های پاک زیست محیطی قرار داد.
  • با این روش امکان تولید اسانس‌های روغنی در حجم بالا و به صورت صنعتی وجود دارد: این موضوع با توجه به ارزش بالای این مواد در بازارهای جهانی بسیار اهمیت دارد (در ادامه متن در مورد تجارت داغ این صنعت مواردی بیان شده است).
  • بخارات داغ باعث شکستن سریعتر سلول‌های گیاهی و گلبرگ‌ها می‌شوند، که این امر باعث تسریع آزادسازی عطرها و عصاره‌های موجود در آن‌ها خواهد شد.
  • عدم نیاز به مراحل جداسازی بعدی: در عرق گیری با بخار تنها یک مرحله برای جداکردن عرق و اسانس لازم است. از آنجایی که حلال دیگری استفاده نمی‌شود، لذا در انتهای فرآیند، نیازی به جداسازی این حلال وجود نخواهد داشت. این موضوع نشان دهنده هزینه‌های عملیاتی پایین و نیازهای سرمایه‌گذاری اندک آن‌ها در مقایسه با سایر روش‌های استخراج است.
عرق گیری با بخار: رمز استخراج بدون مرز اسانس‌های روغنی

عرق گیری با بخار یا آب کدامیک را باید ترجیح داد؟

در اینجا باید بگوییم که تقطیر با بخار تنها روش استحصال عرقیات گیاهی نیست. با استفاده از آب نیز می‌توان عملیات تقطیر و عرق گیری گیاهان را انجام داد. در این حالت، گل و گیاه داخل مخزن پخت به همراه آب حرارت داده می‌شوند. با جوشیدن گیاهان داخل آب، بخارات حاصله وارد کندانسور شده و  پس از سرد و متراکم شدن به حالت میعان در می‌آیند.

این نوع عرق گیری، مختص تولید صنعتی عرقیات گیاهی است و استفاده از آن جهت تولید اسانس‌های گل و گیاهان خیلی نمی‌تواند مناسب باشد؛ چرا که هم حجم اسانس تولیدی پایین خواهد بود و هم کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

برخلاف عرق گیری با بخار، پروسه جوشیدن آب به همراه گیاهان و سپس تبدیل آن‌ها به بخارات، زمان بر است. لذا مدت زمان طولانی لازم است تا ترکیبات عطری از گیاه جدا شود.

اما در عوض در روش عرق گیری با بخار، مولکول‌های بخار مستقیما وارد پخت مخزن شده و از آنجا وارد کندانسور می‌شوند. لذا سرعت استحصال ترکیبات عطری بسیار بالا خواهد بود.

بخارات آب، قدرت بالایی در نفوذ به داخل گلبرگ‌های گیاهان دارند. بدین ترتیب عطر و عصاره گلبرگ بیشتر از سایر روش‌های دیگر مانند غرق آبی (روش تقطیر با آب) از گل و گیاه جدا خواهد شد. روش تقطیر با بخار آب، علاوه بر سرعت بالا، به کاهش احتمال تغییر در ترکیبات عطری و عصاره‌ها کمک می‌کند، که نتیجه نهایی را بهتر و با کیفیت‌تر خواهد کرد.

در جدول زیر می‌توانید موارد مقایسه‌ای بین روش‌های عرق گیری با بخار آب و آب را مشاهده نمایید.

 

مورد مقایسه روش عرق گیری با بخار روش عرق گیری با آب
محصولات قابل استخراج گلاب یا عرقیات گیاهی به همراه اسانس‌های روغنی گلاب و عرقیات گیاهی
واحد سرمایشی پیشنهادی برای فرآیند میعان بخارات کندانسور آبی به همراه کولینگ تاور کندانسور آبی به همراه کولینگ تاور
میزان تولید محصولات حجم بالا و صنعتی حجم بالا و صنعتی
مخزن پخت جداگانه دارد دارد
روش پخت گیاهان با تزریق بخارات داغ به گیاهان جوشاندن گیاهان داخل آب
روش اختصاصی برای تولید اسانس بله نخیر
سرعت انجام عرق گیری و اسانس گیری بسیار بالا (حدودا 5 تا 6 ساعته بسته به گونه گیاهی) بالا
نیاز به فرآیند جداسازی ثانویه ندارد ندارد
مواد اولیه جهت پخت گل و گیاه گل و گیاه به همراه نسبت معینی آب
نیاز به دیگ بخار دارد ندارد
نیاز به استفاده از حلال‌های شیمیایی ندارد ندارد

آیا راهکار اسانس گیری و عرق گیری با بخار، همیشه مناسب است؟ نگاهی به چالش‌های پیش روی این فرآیند

آیا فرآیند اسانس گیری با استفاده از تقطیر با بخار، می‌تواند درونی ترین مواد موجود در میوه‌ها را نیز جدا کند؟ و آیا می‌توان طی فرآیند عرق گیری با بخار گیاهان حساس به دماهای زیاد را با استفاده از بخار آب، پخت و تقطیر کرد و نهایتا عرق گیاهی آن‌ها را استخراج نمود؟

تا اینجا فهمیدید که اسانس‌ها، مولکول‌های معطر تقطیر شده گیاهان هستند که پرکاربردترین روش دستیابی به آن‌ها، استفاده از بخار آب است. اسانس‌ها را می‌توان طی فرآیند استخراج و عرق گیری با بخار، از اندام‌های مختلف گیاهان مانند ساقه، برگ، ریشه و گل به دست آورد. اما زمانی که انجام فرآیند تقطیر نیاز به انرژی بسیار فراوان داشته و به طور کلی انجام آن دشوار باشد، آیا باز هم می‌تواند به عنوان راه‌حل مناسب در نظر گرفته شود؟

گیاهانی وجود دارند که در دماهای بالا، سلول‌های گیاهی حاوی مولکول‌های فرار آن‌ها ممکن است، تجزیه شده و از بین برود؛ مانند گل‌های نرگس و یاسمن. یا موادی وجود دارد که دارای چسبندگی فراوانی هستند و انجام فرآیند تقطیر با بخار نمی‌تواند خیلی توجیه اقتصادی داشته باشد، مانند صمغ‌ها و رزین‌ها.

از میوه‌های مرکباتی مانند پرتغال، نارنگی و لیمو نیز اسانس گیری می‌شود، اما روش مناسب برای استخراج عصاره مرکبات، استفاده از روش جداسازی مکانیکی یعنی روش “پرس سرد” است.

بنابراین مشاهده می‌کنید که روش اسانس گیری و عرق گیری با بخار نمی‌تواند تحت هر شرایطی، تنها راه‌حل دستیابی به عرقیات و اسانس‌های گیاهی باشد.

نکته نکته

اینکه بخارات داغ دمای بالایی دارند و می‌توانند باعث از دست رفتن ترکیبات فرار گیاهی شوند، در روش‌های امروزی کاملا برطرف شده است. این بخارات درست است که داغ هستند، ولی دمایی در حدود دمای جوش آب دارند؛ یعنی نزدیک به 100 درجه سانتیگراد. بنابراین فرآیند پخت و تقطیر گیاهان با تخریب آن‌ها همراه نخواهد بود. به ویژه اینکه این روش‌ها، طول دوره استخراج پایینی هم دارند و معمولا فرآیند در مدت زمان اندک بین 5 تا 6 ساعت انجام می‌شود.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: جدیدترین ترفند تهیه عرق نعنا با دستگاه عرق گیر

عرق گیر نعنا یک دستگاه خانگی هم می تواند باشد این درحالی هست که هیمورا تولید عرق گیر نعنا صنعتی با صرفه اقتصادی و قیمت مناسب تولید میکند.

سوال سوال

امروزه روش اسانس گیری و عرق گیری با بخار بر روی گیاهانی مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس و گل محمدی قابل اجراست. به نظر شما چه نوع گونه‌هایی از گل‌ها و گیاهان دیگر، مناسب این روش هستند؟ اگر تجربه اسانس گیری موفق از گونه‌های مختلف گیاهی را با این روش داشته‌اید، در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

آیا می‌توان به راهکاری عرق گیری با بخار به عنوان صنعت پول ساز نگاه کرد؟

این همه از روش‌ و مزایای اسانس گیری و عرق گیری با بخار توضیح دادیم؛ اما راستی از بازار تولید و فروش اسانس‌ها چه خبر؟

در حال حاضر بازار اسانس‌های روغنی به سرعت در حال گسترش است. رشد تقاضا برای محصولات طبیعی و فاقد مواد شیمیایی و مضر، باعث افزایش نگاه‌ها به سمت تولید اسانس‌های روغنی شده است. این صنعت به سرعت به یک بازار جهانی تبدیل شده و تولیدکنندگان در تمام دنیا در تلاشند تا اسانس‌های خود را با کیفیت و سرعت بالا به بازار عرضه کنند. در داخل کشورمان ایران نیز تولیدکنندگان زیادی را همراه خود کرده است.

همچنین، توجه به موارد زیست محیطی به دلیل استفاده از حلال‌های طبیعی مانند بخار آب و تلاش برای تولید محصولات ارگانیک و خالص، این بخش از صنعت را به سوی تولیدات گسترده هدایت کرده است.

برخی از کاربردهای ویژه اسانس‌های روغنی در ادامه بیان شده است.

  • استفاده از خصوصیات ضدباکتریایی آن‌ها به عنوان ماده اصلی و یا جزء مکمل در نگهداری مواد غذایی
  • استفاده به عنوان ماده اصلی در رایحه درمانی در حوزه سلامت و ماساژ مانند استفاده از عصاره شاه بلوط هندی، روغن علف چای، عصاره رزماری و …
  • جایگزین مطمئن برای حشره‌کش‌های شیمیایی: امروزه تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از اسانس‌های گیاهی حاصل از نعنا و رزماری در برابر نیش پشه‌ها انجام شده است.
  • استفاده از خصوصیات موثر ترکیب انواع اسانس‌های روغنی به عنوان ترکیبات دارویی ضد سرطانی
  • صنعت خوراکی و نوشیدنی
عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

ما در هیمورا تمام نیازهای شما را شناخته‌ایم و آن‌ها را برآورده کرده‌ایم

تا دیر نشده از پتانسیل نهفته در دل گیاهان استفاده کنید و به جمع کثیر تولیدکنندگان عرق و اسانس بپیوندید. شاید دغدغه شروع کار داشته باشید. اما ما در هیمورا به شما راه را نشان خواهیم داد.

گروه صنعتی هیمورا با سابقه طولانی در زمینه تولید تمام دستگاه‌های عرق گیر و اسانس گیر، بستری کاملا مناسب برای فعالان فراهم کرده است. پس فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر دورخیز مناسبی برای نشستن بر روی سکوی درآمد سرشار داشته باشید.

هر دستگاهی که بتواند مواد موثر و با ارزش را از دل گیاهان جدا کند در هیمورا تولید شده است. این دستگاه‌ها در انواع ظرفیت‌ها تولید می‌شوند و اغلب با قابلیت سفارشی‌سازی براساس نیاز مشتری همراه هستند. علاوه بر این تمام دستگاه‌های تولیدی هیمورا، یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارند که می‌تواند نشان اعتباری قدرتمندی برای تولیدات باشد.

در مرز بین شما و درآمد هنگفت، دستگاه‌های عرق گیری و اسانس گیری وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه‌های عرق گیری با مخزن پخت استیل و کندانسور آبی
  • دستگاه‌های عرق گیری با مخزن پخت استیل یا آلومینیومی و کندانسور هوایی
  • دستگاه‌های عرق گیر و گلاب گیر صنعتی موسوم به “عرق گیر غرق آبی”
  • دستگاه‌های صنعتی اسانس گیر و عرق گیری با بخار موسوم به “اسانس گیر نوع اول”
  • دستگاه‌های صنعتی تولید اسانس نوع دوم

شما می‌توانید همه روزه به جز ایام تعطیل با متخصصان فنی و کارشناسان فروش هیمورا تماس حاصل فرمایید. آن‌ها شما را در زمینه انتخاب دستگاه با ظرفیت و ویژگی‌های مناسب راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

سوالات در مورد روش تولید اسانس بسیار زیاد است. در این قسمت تعدادی از سوالات پرتکرار در این زمینه ارائه شده که توجه به آن‌ها می‌تواند در تکمیل صحبت‌های داخل متن بسیار مناسب باشد.

میخام به صورت حرفه‌ای و صنعتی، گلاب تولید کنم. شما چه دستگاهی رو برام پیشنهاد میدید؟

اگر هدف اصلی شما تنها تولید گلاب به صورت صنعتی است می‌توانید از دستگاه‌های غرق آبی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید در کنار گلاب، اسانس اول گل محمدی نیز تولید کنید باید از دستگاه‌های اختصاصی اسانس گیری نوع اول یعنی روش عرق گیری با بخار استفاده نمایید.

چه نکاتی رو باید برای بالا بردن کیفیت و خلوص عرقیات و اسانس تولیدی رعایت کرد؟

اول از همه باید دستگاهی با بالاترین کیفیت در طراحی و قطعات انتخاب شود. روش مناسب برای عرق گیری و اسانس گیری نیز بسیار اهمیت دارد. اگر هدف شما داشتن بالاترین کیفیت اسانس است، روش تزریق بخار بهترین گزینه است. اما نه اگر صرفا فقط می‎‌خواهید عرق گیاهی تولید نمایید، از روش غرق آبی استفاده نمایید.

در مراحل گلاب گیری و عرق گیری به ویژه در روش غرق آبی جهت رسیدن به خلوص بالا نیز دقت کنید که:

  • همیشه میزان گلبرگ و یا گیاه مورد استفاده بیشتر از آب باشد
  • جهت گلاب گیری صنعتی بایستی از گلبرگ‌های گل محمدی استفاده شود و نه ساقه و یا سایر قسمت‌ها
  • نباید به هیچ عنوان تمام دیگ پخت با گیاه و آب پر شود. همواره قسمت معینی از دیگ پخت گیاهان را خالی بگذارید تا در صورت جوشیدن گیاهان، مشکلاتی مانند انتقال مواد جوشیده به داخل قسمت مبرد دستگاه و یا انفجار دیگ در اثر بالا رفتن فشار بخارات داغ پیش نیاید.
  • از جمله موارد مهم دیگر، جلوگیری از سوختگی و ته گرفتگی گیاهان است. چه در روش غرق آبی و چه روش تزریق بخار همواره باید به دمای مطلوب جهت پخت مناسب گیاهان توجه داشته باشید.

بهم توضیح میدین که چجوری میتونم به اسانس تام گل محمدی دست پیدا کنم؟

شما برای این کار باید دو مجموعه دستگاه اسانس گیر نوع اول و دوم را خریداری نمایید. با دستگاه اول (روش عرق گیری با بخار) شما می‌توانید اسانس نوع اول را تولید کنید که مراحل تولید آن داخل متن به تفضیل توضیح داده شد.

گلاب به دست آمده در این مرحله، وارد اسانس گیر نوع دوم می‌شود. داخل این دستگاه، مراحل تقطیر گلاب تا زمانی که تمام مواد موثره آن خارج شود، ادامه می‎‌یابد. اسانس به دست آمده در این مرحله، اسانس نوع دوم گل محمدی است. نهایتا شما با اختلاط اسانس‌های نوع اول و دوم می‌توانید به محصول ارزشمند و یا به عبارتی به طلای گل محمدی یعنی اسانس تام دست یابید.

عرق گیری با بخار، فرآیندی است که امروزه جهت رسیدن به محصولات طبیعی گیاهی مانند عرقیات و اسانس‌های روغنی استفاده می‌شود. طی این فرآیند، به گل‌ها یا گیاهان، بخارات داغ تزریق می‌شود. با ورود این بخارات، این مواد در معرض پخت قرار گرفته و مواد تبخیری آن‌ها خارج می‌گردد. این بخارات در ادامه وارد قسمت سرمایشی شده و متراکم می‌شوند. نهایتا این بخارات به شکل مایع درآمده و در ظرفی موسوم به دکانتور در دو فاز جداگانه قابل استحصال هستند.
عرق گیری با بخار، روشی کاملا به صرفه و موثر در استخراج اسانس‌های گیاهی به شمار می‌رود. میزان و کیفیت موادی که از این طریق به دست می‌آید، بسیار بالاست؛ به همین دلیل اگر به دنبال شروع کسب و کاری قدرتمند در زمینه تولید اسانس‌ها هستید، اولین و بهترین انتخاب شما می‌تواند مجموعه دستگاه‌های عرق گیر و اسانس گیر مجهز به سیستم تزریق بخار باشد.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

16 Comments

  1. ببخشید من دستگاه عرق گیر خانگی دارم آیا میتونم مثل روش عرق گیری با بخار، تولید اسانس کنم؟

    1. با سلام. نخیر برای تولید اسانس شما ملزم به خرید یک دستگاه عرق گیر صنعتی با سیستم تزریق بخار هستید.

  2. عرض ادب و احترام
    دستگاه‌های عرق گیری با بخار هیمورا در چه ظرفیت‌هایی تولید میشن؟

    باقری احمد
    1. سلام خدمت شما، این دستگاه ها در ظرفیت‌های مخزنی 200 لیتر، 400 لیتر، 600 لیتر، 1000 لیتر، 1500 لیتر و بالاتر از 1500 لیتر تولید میشوند.

  3. خسته نباشین
    من میخام یک واحد تولیدی اسانس راه بندازم، به نظر شما عرق گیری با بخار میتونه به کار من بیاد؟

    1. سلام ممنون از حسن توجه شما. اصلی ترین راه برای تولید اسانس‌های روغنی خوراکی همین روش عرق گیری با بخار است. البته از عرقیات حاصله با این روش نیز می‌توانید مجددا اسانس گیری کنید. برای این کار می‌بایست دستگاه اسانس گیر نوع دوم هیمورا را نیز خریداری نمایید. بدین ترتیب شما می‌توانید تقریبا به تمام اسانس موجود در گیاهان دست پیدا کنید.

  4. سلام وقتتون بخیر باشه
    آیا با استفاده از عرق گیری با بخار میتونیم الکل تولید کنیم؟

    1. سلام وقت بخیر. عرق گیری با بخار روش رایج برای تولید همزمان عرق و اسانس‌های روغنی است و نمی‌توان برای تولید الکل از آن استفاده کرد. در صورت نیاز به تولید الکل صنعتی می‌توانید از دستگاه‌های تقطیر الکل چهار طبقه و هشت طبقه سایت گلس دار هیمورا استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند الکل اتانول با درصد خلوص بسیار بالا برای شما تولید کنند.

  5. سلام ببخشین آیا میشه چند دستگاه عرق گیری با بخار رو با یک کولینگ تاور به کار انداخت؟ یعنی یک کولینگ تاور برای چند دستگاه همزمان استفاده بشه؟

    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما
      سوال خوبی است. هیمورا تولید کننده دستگاه‌های عرق گیری با قابلیت اتصال همزمان چند دستگاه به کولینگ تاور است. به عنوان مثال می‌توان 3 دستگاه اسانس گیر 1000 لیتر را با استفاده از یک کولینگ تاور با ظرفیت 20 تن تبرید به کار انداخت.

  6. سلام خسته نباشین متن عرق گیری با بخار شما رو خوندم. میخام یه واحد تولیدی اسانس راه بندازم. کولینگ تاور با چه ظرفیتی مناسب تره؟

    مریم شهابی
    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما سرکار خانم شهابی
      برای عرق گیرهای کوچکتر، کولینگ تاورهای کارگاهی ساخته می‌شود که ظرفیت بندی دقیقی ندارند؛ ولی برای دستگاه 400 و 200 و 650 و 1000 لیتری با سایزهای مختلف تولید میشود. هر چه ظرفیت بیشتر، سایز کولینگ تاور هم بزرگتر خواهد بود.

  7. طی عرق گیری با بخار چند درصد از اسانس موجود از گیاهان جداسازی میشه؟ میشه یه درصد حدودی بهم بگین؟

    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما
      خوب ببینید نمیتوان به صورت دقیق در این باره اظهارنظر کرد. اما با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه اسانس گیری از گل محمدی، طی روش عرق گیری با بخار تقریبا 60 درصد از اسانس موجود، استخراج میشود. البته شما طی خرید دستگاه اسانس گیر نوع دوم که اتفاقا در هیمورا هم تولید میشود، می‌توانید 35 درصد دیگر هم از عرق حاصل از اسانس گیری مرحله اول، اسانس تولید کنید. در واقع طی دو مرحله اسانس گیری چیزی در حدود 95 درصد از اسانس موجود در گل محمدی استخراج خواهد شد.

  8. با سلام. چرا راهکار عرق گیری با بخار کیفیت عرق و اسانسی که تولید میکنه از روش عرق گیری با آب بهتره؟

    1. سلام و عرض ادب. سپاس از همراهی شما جناب آقای عابدی ارجمند
      شما در راهکار عرق گیری با آب یا همان روش غرق آبی، بایستی مواد اولیه را حتما داخل حجم معینی از آب بجوشانید. جوشاندن در آب هم عاملی است برای تخریب محسوس قسمت‌های حاوی عرقیات و اسانس. به همین دلیل راهکار مناسب تر و رایج تر برای تولید صنعتی عرق و اسانس همان روش عرق گیری با بخار است که در این صورت علاوه بر تولید مواد استحصالی با کیفیت تر، میتواند سرعت انجام تقطیر بالاتری هم داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *