کلیدی‌ترین نکات آموزش عرق گیری (( عرقیات )) گیاهی کدامند؟

کلیدی‌ترین نکات آموزش عرق گیری (( عرقیات )) گیاهی کدامند؟ 14

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر، امروزه یکی از موضوعات پراهمیت در زمینه تولید عرقیجات گیاهی در خانه‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر مراکز است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که این فرآیند توام با علم و هنر، نه تنها به افراد علاقه‌مند به تولید عرق در خانه امکان می‌دهد تا به صورت حرفه‌ای عرق بسازند، بلکه برای تولیدکنندگان حرفه‌ای و صنعتی نیز شرایط تولید عرقیجات گیاهی با کیفیت و استانداردهای مطلوب را فراهم می‌کند. این آموزش به عنوان یک راهنمای جامع و کاربردی، افراد را با مراحل و فنون تقطیر آشنا می‌کند تا به بهترین نحو ممکن از دستگاه تقطیر خود استفاده کرده و عرقیجاتی با خصوصیات مطلوب و خلوص بالا تولید نمایند.

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر، حاوی نکات و دستورالعمل‌هایی است که رعایت هر کدام از آن‌ها می‌تواند شما را قدم به قدم به طلای نهفته داخل گیاهان نزدیک کند. در ابتدا داخل این مقاله، به معرفی انواع دستگاه تقطیر و عرق گیری خواهیم پرداخت. ساختار و عملکرد این دستگاه‌ها موضوع دیگری است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین مراحل کلی فرآیند تقطیر به گونه‌ای شفاف شرح داده خواهد شد تا خوانندگان قادر به درک کامل این فرآیند شوند. داخل متن آموزش عرق گیری، اهمیت به دست آوردن عرق گیاهی با کیفیت و خالص مورد تأکید قرار گرفته است. از طرفی موثرترین و کلیدی ترین نکات در زمینه تولید عرقیات باکیفیت از جمله روش انتخاب و پخت گیاهان، فرآیند خنک سازی و سایر موارد بررسی خواهد شد. شاید از افرادی هستید که می‌خواهید با طرز کار دستگاه تقطیر خانگی آشنا باشید و یا قصد راه‎‌اندازی یک واحد و یا خط تولید عرقیجات گیاهی را دارید، دعوت می‌کنیم تا آخرین بخش این صفحه همراه ما بمانید.

مقدمه

همه ما با خصوصیات درمانی و ویژگی‌های اثربخشی موجود در عرقیات گیاهی آشنا داریم. امروزه پیشرفت‌های قابل توجهی در جهت رسیدن به بالاترین کیفیت و خلوص این فرآورده‌های استحصالی گیاهی صورت گرفته است. نمونه‌ای از این پیشرفت‌ها، به وجود آمدن روش‌های عرق گیری با استفاده از دستگاه تقطیر بوده است.

در حال حاضر، روش تقطیر به عنوان یکی از فرآیندهای اساسی در تولید عرقیجات گیاهی به شدت رواج یافته است. به دستگاه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، دستگاه تقطیر گفته می‌شود. این دستگاه ابزاری کارآمد است که می‌تواند عطر و رایحه گیاهان را از آن‌ها جدا کرده و عرقیجات گیاهی با کیفیت بالا تولید کند. اما چگونه؟

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

راهنمای جامع آموزش تقطیر: مرحله به مرحله عرق گیری با دستگاه را تجربه کنید

قبل از آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر، توضیحاتی در رابطه با روش تقطیر برایتان ارائه می‌دهیم. تقطیر فرآیندی است که اساس آن بر پایه اختلاف نقطه جوش مواد است. از طریق این روش می‌توانید طی مراحل تبخیر و نهایتا میعان، به عطرمایه درون گل‌ها و گیاهان دسترسی پیدا کنید. امروزه دستگاه‌های تقطیر و عرق گیری در نمونه‌های خانگی تا صنعتی قابل تولید هستند که در ادامه مراحل کاری به همراه قطعات درگیر در آن‌ها به طور کامل شرح داده می‌شود.

عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی: آموزش تولید عرقیات گیاهی در خانه‌ها

در مراحل آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. مهمترین قدم قبل از عرق گیری، انتخاب گل‌ها و گیاهان باکیفیت است. این گیاهان پس از شسته شدن و حذف مواد زاید از آن‌ها باید استفاده شوند.

یک دستگاه تقطیر خانگی معمولا از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • مخزن و یا دیگ پخت
  • واحد سرمایشی با عنوان کندانسور

مواد گیاهی به همراه حجم معینی آب ابتدا داخل دیگ پخت ریخته می‌شوند. این میزان آب می‌تواند 2 تا 3 برابر وزن گیاه قابل عرق گیری باشد. دقت کنید که همواره باید فضای مشخصی از بالای دیگ پخت خالی نگه داشته شود.

با قرار دادن مخزن پخت بر روی شعله یا منبع حرارت دیگر، دمای گیاهان بالا رفته و شروع به جوشیدن می‌کنند. جوشیدن گیاهان باعث متصاعد شدن بخارات حاوی عطر و رایحه می‌شود. اما چگونه می‌توان نهایت استفاده را از این بخارات برد؟

کندانسور، سیستمی است که با هدف تبرید این بخارات طراحی شده است. بخارات خروجی از دیگ پخت، با ورود به این سیستم، حرارت خود را از دست داده و به حالت میعان در می‌آیند. مایع حاصل خروجی از کندانسور، همان عرق گیاهی و یا گلاب خواهد بود.

عرق گیر آلومنیومی با کندانسور برقی

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی: این قسمت توجه به نوع کندانسور

از مرحله پخت و تبخیر که بگذریم، مهمترین مرحله نحوه خنک سازی بخارات است که می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش راندمان عرق گیری داشته باشد. به همین دلیل در این قسمت آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر قصد داریم شما را با این مرحله بیشتر آشنا کنیم.

امروزه نمونه‌های مختلفی از کندانسورها برای انجام بهتر فرآیند تقطیر و عرق گیری به وجود آمده‌اند. کندانسورهای آبی و هوایی از جمله مهمترین سیستم‌های تبرید بخارات خروجی از دیگ پخت هستند.

در نمونه‌های آبی، گزینه سرد کنندگی بخارات، آب است. اما در کندانسورهای هوایی، سرمای لازم از طریق اتصال کندانسور به برق و با انتقال هوای سرد به بخارات تامین می‌شود. البته تفاوت‌های ساختاری بین این دو قسمت مبرد وجود دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

چه نوع کندانسوری برای عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید موضوع مهمی را در نظر بگیرید. آب سرد در مقایسه با هوای سرد، دیرتر با محیط اطراف تبادل حرارتی انجام می‌دهد. بر پایه همین اصل، میزان خنکی که در آب سرد وجود دارد، بالاتر از هوای خنک خواهد بود. بنابراین راندمان خنک کاری در کندانسورهای آبی همواره بیشتر از کندانسورهای هوایی است.

در آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی که از کندانسور هوایی استفاده می‌کند باید دقت کنید که سیال آب به طور کامل از مرحله خنک کنندگی حذف شده است. این نوع سیستم مبرد، متشکل از یک فن ساده و کویل‌های مسی است. با اتصال به برق، فن کندانسور شروع به چرخیدن کرده و می‌تواند هوای مقابل خود را خنک و وارد دستگاه کند. بخارات خروجی از دیگ پخت، وارد لوله‌های مسی کندانسور شده و در اثر برخورد با این هوای خنک، به حالت مایع در می‌آیند. نهایتا به صورت عرق گیاهی از قسمت خروجی کندانسور قابل استحصال خواهند بود.

مهمترین دلیل استفاده از کندانسور هوایی برای مصارف خانگی عرق گیری، سهولت و راحتی است. در دستگاه تقطیری که از این کندانسور بهره می‌برد، دیگر نیازی به دفع آب خنک کننده وجود ندارد؛ بنابراین به راحتی می‌توان با این دستگاه در داخل خود خانه‌ها، عمل عرق گیری را انجام داد.

البته یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در انتخاب نوع کندانسور، شرایط آب و هوایی و محلی است که قرار است عمل عرق گیری با دستگاه تقطیر انجام شود. کندانسورهای آبی معمولا بهترین انتخاب برای آب و هوای بسیار مرطوب هستند؛ چراکه خنک کردن هوای مرطوب بسیار سخت است و نیاز به مصرف انرژی فراوانی دارند. بنابراین راندمان خنک کاری به شدت افت پیدا کرده و میزان تبدیل بخار به عرق بسیار کاهش می‌یابد.

هیمورا

جدول آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر: مقایسه کامل بین عرق گیرهای خانگی

در جدول زیر می‌توانید مقایسه کامل بین عرق گیر با کندانسورهای آبی و برقی را مشاهده نمایید:

مورد مقایسه عرق گیر دارای کندانسور آبی عرق گیر دارای کندانسور  برقی
نوع واحد سرمایشی بخارات کندانسور آبی کندانسور هوایی
نیاز به مصرف آب برای واحد خنک سازی دارد ندارد
مناسب برای هر شرایط آب و هوایی تقریبا برای هر شرایطی مناسب است نامناسب برای آب و هوای گرم و مرطوب
عمل خنک سازی بخارات از طریق آب خنک از طریق هوای خنک
مناسب برای استفاده داخل خانه بهتر است داخل حیاط، زیر زمین و هرجایی که امکان دفع آب وجود دارد استفاده شود بله
کیفیت عرقیات گیاهی بسیار بالا بالا
اجزای تشکیل دهنده مخزن پخت به همراه کندانسور آبی مخزن پخت به همراه کندانسور هوایی
نیاز به مصرف انرژی برق ندارد دارد
نیاز به قرار دادن مخزن پخت روی شعله دارد دارد
نحوه پخت گیاهان ریختن گیاهان داخل آب و سپس جوشاندن آن‌ها در اثر حرارت مستقیم شعله ریختن گیاهان داخل آب و سپس جوشاندن آن‌ها در اثر حرارت مستقیم شعله

نکته بسیار مهم

در استفاده‌های خانگی با کندانسور آبی، برای افزایش بهره‌وری در عرق گیری، باید از آب خنک استفاده کنید. این امر تاثیر بسزایی در میزان خنک سازی و در نتیجه کیفیت ماده استحصالی خواهد داشت.

یک مرحله بالاتر: آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی

امروزه امکان تولید عرقیات گیاهی در حجم بالا و به صورت صنعتی نیز فراهم شده است. تجهیزاتی که با این هدف به وجود آمده‌اند، مبتنی بر دو نوع فرآیند

  • تقطیر با آب
  • تقطیر با بخار آب

هستند. در آموزش مربوط به هر دو روش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی، سیال و حلال کاربردی، آب است. اما تفاوت اصلی این دو روش در نحوه انتقال حرارت به مواد گیاهی خواهد بود. بیایید با مراحل کامل هر دو روش عرق گیری صنعتی بیشتر آشنا شویم.

    1. تقطیر با آب، روش همیشگی برای استحصال عرقیات گیاهی

شاید وجه مشترک تقطیر با آب با روش‌های عرق گیری خانگی، مرحله خیساندن گل‌ها و گیاهان داخل آب است. در طی این روش، مواد گیاهی پس از ریخته شدن داخل محفظه دیگ پخت، تحت حرارت مستقیم شعله زیر دیگ قرار می‌گیرند. این نوع فرآیند پخت، به آرامی انجام می‌شود.

پس از رسیدن به مرحله جوشیدن گیاهان، بخارات حاوی مولکول‌های معطر گیاهان از آن‌ها خارج شده و به سمت بالای دیگ حرکت می‌کند. مقصد نهایی این بخارات، کندانسور آبی است.

توجه داشته باشید مطابق مواردی که قبلا اشاره شد، بهترین راهکار برای مرحله خنک سازی بخارات، استفاده از همین کندانسور آبی است. اما از آنجایی که میزان بخارات تولیدی بالاست، باید میزان خنک کنندگی بالایی هم در دسترس باشد. لذا بایستی منبعی جداگانه جهت تامین آب سرد کندانسور وجود داشته باشد. این منبع تزریق آب سرد به کندانسور، همان “کولینگ تاور” است. در ادامه در مورد مزایای استفاده از کولینگ تاور برای عرق گیری صنعتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

سوال سوال

به نظر شما آیا می‌توان همانند نمونه‌های خانگی عرق گیری با دستگاه تقطیر، در نمونه‌های صنعتی نیز از کندانسور هوایی استفاده کرد؟ این نوع کندانسور چقدر می‌تواند به بهبود بهره وری فرآیند تقطیر و عرق گیری کمک کند؟ اگر آشنایی کاملی با این سیستم‌ها دارید می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان محترم به اشتراک بگذارید.

  1. عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب: چه نوع محصولاتی در انتظار شماست؟

در آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی که از بخار آب برای جداسازی مواد موثره گل‌ها و گیاهان استفاده می‌کند، بایستی چند نکته مهم را در نظر داشته باشید.

در دستگاه تقطیر با بخار آب، گرمای لازم برای پخت مواد گیاهی، دیگر به روش حرارت مستقیم تامین نمی‌شود. در این دستگاه، حرارت به صورت غیر مستقیم و از طریق واحد تزریق بخارات داغ به نام “دیگ بخار” حاصل خواهد شد. انتقال بخارات داغ به گیاهانی که از قبل داخل محفظه دیگ پخت قرار گرفته‌اند، می‌تواند راه دستیابی به درونی ترین مواد داخل گیاهان را فراهم کند.

این بخارات قدرت بالایی در نفوذ به ساختار داخلی گیاهان دارند و می‌توانند از تمام پوشش‌های الفینی آن‌ها اعم از ساقه، گل و برگ عبور کنند. البته در ادامه به تفاوت‌های این روش با روش خیساندن (غرق آبی)، به طور کامل پرداخته خواهد شد.

اما دلیل آموزش عرق گیری با این دستگاه تقطیر، دستیابی به یکی از با ارزش ترین مواد موثره گیاهی یعنی “اسانس‌های روغنی” است. دستگاه تقطیر صنعتی مجهز به سیستم تزریق بخار می‌تواند کاربردی ترین و مطمئن ترین ابزار برای استخراج همزمان عرق و اسانس باشد.

قطعات عرق گیر آلومنیومی کندانسور برقی (عرق گیر صنعتی ) جایگزین عرق گیر سنتی

پس از نفوذ بخارات به داخل گیاهان چه اتفاقی می‌افتد؟

اما در ادامه آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب، قصد داریم فرآیندی را که پس از برخورد بخارات به گیاهان روی می‌دهد، شرح دهیم. پس از بخار پز شدن گیاهان، بخارات حاصله که حامل ترکیبات روغنی و نیز ترکیبات محلول در آب گیاه است، به سمت بالای دیگ حرکت کرده و وارد مرحله سرمایشی یعنی کندانسور آبی می‌شوند. در این سیستم خنک سازی، بخارات به صورت قطرات مایع در آمده و آماده جداسازی خواهند شد.

این مایعات ارزشمند نهایی به ظرفی تحت عنوان “دکانتور” ریخته می‌شوند، تا کم کم آماده جمع آوری شوند.

دکانتور و یا همان واحد جدا کننده عرق و اسانس، محل تجمع دو ماده مختلف یعنی ترکیبات محلول در آب گیاه یا همان هیدروسول و ترکیبات محلول در روغن گیاه یا همان اسانس است. این دو ماده استحصالی، کاملا دو فاز جدا از هم بوده و به ترتیب ماهیت آبی و روغنی دارند. داخل این ظرف، اسانس به دلیل سبکی بالای آب شناور خواهد بود.

نکته نکته

داخل هیدروسول یا همان عرقیات گیاهی، درصد مشخصی از اسانس‌های روغنی نیز وجود دارد. ماده هیدروسول معمولا به عنوان محصول جانبی تقطیر صنعتی با بخار آب در نظر گرفته می‌شود.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

کولینگ تاور، راهبردی کاملا اقتصادی برای عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی

در آموزش عرق گیری به روش صنعتی نکته قابل تاملی وجود دارد. میزان مصرف آب با توجه به حجم فراوان عرقیات گیاهی تولیدی بالاست؛ در این راستا اقداماتی در جهت کاهش آب موردنیاز برای واحد خنک کنندگی انجام شده که یکی از همین سلسله اقدامات، استفاده از کولینگ تاور است.

کولینگ تاور را باید قدم اساسی در کاهش میزان آب مصرفی برای واحدهای بزرگ تولید کننده عرقیجات گیاهی دانست. تا قبل از پیدایش این سیستم‌ها، آب سرد پس از خنک کردن بخارات از طریق یک مدار باز دفع می‌شد.

اما امروزه عرق گیرهای صنعتی با قابلیت اتصال به کولینگ تاور طراحی شده‌اند. ترکیب این سیستم با کندانسور آبی، عمل تبرید بخارات را تا انتهای فرآیند تقطیر، انجام خواهد داد. بدین صورت که آب مورد استفاده در کندانسور بلافاصله به کولینگ تاور بر می‌گردد تا مجددا خنک شود. سپس دوباره وارد کندانسور شده و گرمای بخارات را می‌گیرد.

این عمل تا پایان فرآیند عرق گیری همچنان ادامه خواهد داشت. بدین ترتیب به دلیل چرخش آب داخل یک مدار بسته، نه تنها در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، بلکه از هدررفت آن نیز به طور کامل جلوگیری خواهد شد.

حتی نوع کولینگ تاور نیز در میزان بهره‌وری فرآیند تقطیر و عرق گیری بسیار تاثیرگذار است. امروزه کولینگ تاورها با فن‌ سانتریفیوژی و آکسیال تولید می‌شوند.

با توجه به تعبیری که در بین عموم رواج یافته است، معمولا کولینگ تاورهای نوع سانتریفیوژی به عنوان گزینه برتر تزریق آب سرد به واحد کندانسور آبی انتخاب می‌شوند. ولی باید بدانید که نمونه‌های مجهز به فن آکسیال، بازدهی به مراتب بالاتری دارند. بر همین اساس میزان خنک سازی بخارات و به دنبال آن حجم بخاراتی که به عرق تبدیل می‌شوند، بالاتر خواهد بود.

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی تنها محدود به بررسی مراحل کاری نیست؛ شما باید در جریان کامل بخش‌ها و نقش آن‌ها در کل فرآیند استحصال عرقیات نیز قرار بگیرید.

کولینگ تاور

چرا در آموزش عرق گیری صنعتی باید به نوع دستگاه تقطیر توجه شود؟

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی به دلیل حجم وسیع تولیدات، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به طور دقیق به بررسی هر کدام از فرآیندهای عرق گیری صنعتی و بیان تفاوت‌های آن‌ها با هم بپردازیم.

انتخاب روش تقطیر و دستگاه مناسب، کاملا به نوع نیاز واحد تولیدی دارد. به عنوان مثال، برخی از تولید کنندگان فرآورده‌های گیاهی درصدد تولید عرقیات گیاهی و گلاب هستند. برخی دیگر نیز تولید کننده اختصاصی اسانس‌های روغنی‌اند. روش تقطیر مناسب هر یک از این گروه‌ها به ترتیب، آب و بخار آب خواهد بود.

اما برای افرادی که هنوز کار عرق گیری صنعتی را شروع نکرده‌اند و در آینده قصد راه‌اندازی یک واحد بزرگ تولیدی را دارند، در ادامه، مطالبی ارائه شده که مطابق با آخرین آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی است.

عرقگیر با کندانسور برقی

1. کیفیت در کنار کمیت: چگونه روش عرق گیری با دستگاه تقطیر بخار پیروز است؟

باید توجه داشته باشید که در بحث آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر با آب یا همان روش “غرق آبی”، امکان تولید اسانس نیز وجود دارد، اما به چه قیمتی؟ در این روش چون گیاهان داخل آب غوطه ور می‌شوند، بنابراین شرایط برای دسترسی به اسانس‌های روغنی کاملا از دست می‌رود. اسانس‌هایی هم که تولید شوند، کیفیت لازم را نخواهند داشت.

استفاده آب برای تقطیر، شرایط هیدرولیز شدن ماده در اثر تماس مستقیم با آب و نیز تخریب ساختار داخلی آن را افزایش می‌دهد.

در عوض عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب (در صورتی که در دما و فشار مناسب انجام شود)، هیچگونه تغییر ساختاری در داخل گیاه ایجاد نمی‌کند.

اما نکته دیگری در مورد آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب وجود دارد و آن، سرعت انجام فرآیند است. همواره این موضوع مطرح بوده که هر چقدر طول دوره استخراج فرآیند تقطیر با بخار آب بالا باشد، چون گیاه به مدت طولانی در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد، بنابراین احتمال تخریب مواد معطر حساس و ترکیبات روغنی افزایش خواهد یافت.

در این راستا، امروزه دیگ بخارهایی تولید شده‌اند که ساختار آن‌ها کاملا با دیگ بخارهای صنعتی متفاوت است. در این سیستم‌ها، بخاراتی که تولید می‌شوند، دارای دمای 100 درجه هستند. حتی این دما پس از عبور از لوله‌های اتصالی و مسیری مشخص، به کمتر از این میزان نیز می‌رسد. یعنی به هیچ وجه پخت گیاهان تحت تاثیر دما و فشارهای بالا نیست؛ بنابراین احتمال از دست رفتن ترکیبات فرار موجود در گیاهان بسیار پایین خواهد بود.

قبلا اشاره کردیم که قدرت و میزان نفوذ بخارات داغ برای آزادسازی مواد موثره گیاهی بالاست. بنابراین از این روش برخلاف روش تقطیر با آب، می‌توان برای تولید حجم زیادی از عرقیات و اسانس‌ها آن هم با درصد خلوص بالا استفاده کرد.

عرق گیر صنعتی غرق آبی: تاثیر حرارت مستقیم بر پخت گیاهان

2. انرژی لازم و زمان انجام فرآیند در روش‌های عرق گیری با دستگاه تقطیر چقدر است؟

در این قسمت از آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی، می‌خواهیم زمان فرآیند تقطیر با آب و بخار آب را بررسی کنیم.

اگر بخواهیم گیاهان را داخل آب حرارت دهیم، این حرارت باید به تمامی مواد انتقال پیدا کند. در واقع برای جوشیدن گیاهان داخل آب، زمان زیادی لازم است. این زمان شامل جوشیدن آب و خود گیاهان و سپس خارج شدن بخارات حاوی عطر و رایحه آن‌ها می‌شود.

پیشرفت‌های اخیر در دستگاه‌های تقطیر با بخار آب، موجب بهبود قابل توجه در سرعت انجام فرآیند عرق‌گیری شده است. در این دستگاه‌ها با بهبود فرآیند از طریق تزریق بخارات، مواد گیاهی سریعتر به دماهای مورد نیاز برای استخراج عطر و رایحه می‌رسند. این کاهش زمان به سرعت بیشتر فرآیند تقطیر منجر شده است؛ به گونه‌ای که امروزه شاهد کاهش مدت زمان انجام فرآیند تا ارقام شگفت انگیز 5 الی 6 ساعته هم هستیم.

البته این موضوع از جهت دیگری هم قابل بررسی است. می‌دانید که ظرفیت گرمای ویژه آب بالاست. در واقع انرژی گرمایی زیادی لازم است تا دمای 1 کیلوگرم آب را به اندازه 1 درجه سانتیگراد افزایش دهد. حال فرض کنید که گیاهان زیادی داخل آب وجود دارند که باید به مرحله پخت و جوشش برسند. واضح است که میزان گرمای به مراتب زیادتری موردنیاز خواهد بود.

اما در روش تزریق بخار، ابتدا آب داخل یک محفظه جداگانه به جوش آمده و تبخیر می‌شود و سپس این بخارات وارد محفظه دیگ پخت گیاهان می‌شود. بالطبع هم زمان انجام فرآیند عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب، کوتاهتر بوده و هم میزان گرما و انرژی کمتری نیاز است.

3. آیا هزینه سرمایه گذاری اولیه برای شروع کار عرق گیری با هر دو دستگاه تقطیر صنعتی یکسان است؟

در هر دوی این روش‌ها، چون حلال کاربردی برای استخراج مواد موثره، آب یا بخار آب است؛ بنابراین نیازی به فرآیندهای جداسازی متعدد و پیچیده وجود ندارد. در واقع نیازی به استفاده از حلال‌های شیمیایی نیست. این موضوع باعث شده، نه تنها به عنوان روش‌های استخراجی پاک و دوستدار محیط زیستی مطرح باشند؛ بلکه هزینه سرمایه گذاری اولیه برای شروع کار عرق گیری با این دستگاه‌های تقطیر در مقایسه با سایر روش‌های استخراجی بسیار پایین خواهد بود.

اما در این قسمت از متن آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی بهتر است با تعداد واحدهای تشکیل دهنده هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

برای روش تقطیر با بخار آب نیاز به وجود سیستم‌های زیر است:

  • سیستم پخت
  • سیستم کندانسور آبی
  • سیستم جداسازی عرق و اسانس
  • سیستم تزریق بخار متشکل از واحد دیگ بخار و مشعل
  • سیستم کولینگ تاور یا برج خنک کننده تزریق آب سرد به کندانسور آبی

تنها تفاوت دستگاه عرق گیری با تقطیر با آب و بخار آب، در وجود سیستم دکانتور و سیستم تزریق بخار است. یعنی نوع تقطیر با آب، تمام سیستم‌های بالا به غیر از دو سیستم مذکور را  داراست. بنابراین واضح است که هزینه اولیه برای خرید دستگاه با ظرفیت مخزنی یکسان، در نوع تقطیر با آب پایین تر از نوع تقطیر با بخار آب است.

به طور کلی عرق گیری با دستگاه تقطیر با آب به این دلیل آموزش داده می‌شود که هدف اول و اصلی، تنها تولید عرقیات گیاهی و نه اسانس است. البته برخی از گونه‌های گیاهی نیز وجود دارند که تنها راهکار گرفتن مواد موثره آن‌ها، خیساندن گیاه داخل آب و سپس جوشاندن آن‌هاست؛ یعنی با استفاده از تقطیر با بخار آب نمی‌توان به عطر و رایحه آن‌ها دست پیدا کرد.

جدول آموزش عرق گیری صنعتی: بررسی تمام تفاوت‌ها و شباهت‌ها

با توجه به تمام مطالبی که تا اینجای متن آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی ارائه شد، جدولی تهیه کرده‌ایم. شما داخل این جدول، مقایسه کامل بین روش عرق گیری با دستگاه تقطیر با آب و بخار آب را می‌توانید مشاهده کنید.

مورد مقایسه عرق گیری با دستگاه تقطیر با آب عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب
روش جداسازی مواد موثره گیاهان فرآیند تقطیر با آب فرآیند تقطیر با بخار آب
روش پخت گیاهان غوطه ور کردن گیاهان داخل آب و انتقال حرارت مستقیم از طریق شعله زیر دیگ ریختن گیاهان داخل دیگ و انتقال حرارت غیر مستقیم از طریق تزریق بخارات
مناسب برای تولید اسانس نخیر بعله
عمل خنک سازی بخارات از طریق آب خنک از طریق آب خنک
امکان حذف آب سرمایشی دستگاه بله در صورت اتصال کندانسور آبی به کولینگ تاور بله در صورت اتصال کندانسور آبی به کولینگ تاور
سرعت استخراج مواد موثره بالا سیار بالا معمولا در حدود 5 تا 6 ساعت بسته به نوع گیاه
اجزای تشکیل دهنده مخزن پخت – کندانسور آبی – کولینگ تاور مخزن پخت – دیگ بخار- کندانسور آبی – کولینگ تاور- دکانتور
نیاز به مصرف انرژی برق دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور) دارد (در صورت استفاده از کولینگ تاور)
نیاز به قرار دادن مخزن پخت روی شعله دارد دیگ بخار روی شعله قرار می‌گیرد نه دیگ پخت
مواد قابل تولید گلاب – عرقیات گیاهی- اسانس (البته با کیفیت بسیار پایین و در حجم اندک) گلاب- عرقیات گیاهی و اسانس
قابلیت تولید عرق و اسانس مجزا نخیر بله

راهنمای عیب یابی در دستگاه تقطیر صنعتی: آخرین نکات آموزش عرق گیری و اسانس گیری

  • مطمئن شوید که از گیاهان با کیفیت و تازه برای تقطیر استفاده می‌کنید. گیاهان بی کیفیت می‌توانند باعث کاهش استخراج اسانس و عرقیات شوند.
  • بررسی کنید که دمای بخار باید به درستی و متناسب با نوع گیاه تنظیم شده باشد.
  • بررسی دقیق دستگاه تقطیر برای شناسایی هرگونه نشتی یا نقص در طراحی و ساخت دستگاه. نشتی می‌تواند باعث کاهش فشار بخار و در نتیجه کاهش عملکرد تقطیر شود.
  • مطمئن شوید که زمان تقطیر، کافی است. زمان تقطیر نباید به حدی کوتاه باشد که استخراج اسانس و یا عرقیات به ‌طور کامل انجام نشود. البته این ممکن است به تنظیمات دستگاه و نوع گیاه هم بستگی داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که مواد گیاهی که برای تقطیر استفاده می‌شوند، به‌طور کامل تمیز شده باشند. ناخالصی‌های مانند خاک، خاکستر یا سایر ذرات می‌توانند به تجهیزات راه یابند و باعث گرفتگی قسمت‌های مختلف آن شوند. گرفتگی تجهیزات یکی از مشکلات شایع در فرآیند تقطیر با بخار است که می‌تواند منجر به تخریب جریان بخار شده و در نتیجه تأثیر منفی بر فرآیند استخراج عرقیات و اسانس داشته باشد.
  • جداسازی موثر هیدروسول از اسانس در فرآیند تقطیر یکی از اقدامات حیاتی در تولید اسانس است. نقص در این مرحله می‌تواند به رقیق شدن محصول نهایی، کاهش کیفیت و حتی افت ملموس در قیمت محصول نهایی منجر شود. برای این مرحله حتما باید از تجهیزات و تکنیک‌های جداکننده موثر استفاده کنید.
  • آلودگی آب یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر خلوص و کیفیت محصول نهایی داشته باشد. استفاده از آبی که به‌ طور مستقیم از منابع تمیز و طبیعی گرفته شده است، اهمیت بسیاری دارد. توصیه ما به شما این است که از آب چاه با بالاترین کیفیت استفاده کنید. آب مقطر نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • کنترل دقیق فشار بخار نیز در کنار کنترل دما مهم است. این دو پارامتر باید به ‌طور هماهنگ تنظیم شوند تا از حرارت بیش از حد جلوگیری شود. گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به تخریب ترکیبات معطر در گیاهان و اسانس شود. این تخریب ممکن است باعث از دست رفتن رایحه‌ها و اسانس‌های مهم گردد.
راهنمای جامع آموزش عرق گیری با دستگاهتقطیر

رازهای نگهداری از اسانس‌های روغنی

شاید بیشترین آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر بخار آب مربوط به مراحل انجام فرآیند باشد. اما از آنجایی که اسانس‌های روغنی قیمتی به مراتب بالاتری دارند و از طرفی امکان فاسد شدن آن‌ها بسیار بالاست؛ به همین دلیل بایستی آموزش نگهداری این اسانس‌ها نیز داده شود.
برای جلوگیری از تخریب این اسانس‌ها، بهتر است بعد از انجام عملیات تقطیر و استخراج، داخل بطری‌ها و ظروف شیشه‌ای تیره‌ای در بسته نگهداری شوند. این نوع نگهداری، مانع از تماس مستقیم با هوا و نیز نفوذ نور خورشید به داخل اسانس‌ها می‌شود.
مکان نگهداری این ظروف هم باید در محلی خشک و خنک باشد تا امکان هیچگونه تغییرات دمایی و یا برخورد مستقیم نور خورشید وجود نداشته باشد. همچنین بایستی مطمئن شوید که هیچگونه فضای خالی داخل بطری‌های نگهداری اسانس نباشد.

آیا طی آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر می‌توان به بیشترین اسانس‌ها دسترسی پیدا کرد؟

یکی از نکات مهم در استفاده از دستگاه‌های تقطیر بخار آب، تولید بیشترین و باکیفیت ترین اسانس‌هاست. اما قابل توجه تولید کنندگان این مواد جادویی ارزشمند. شما می‌توانید از عرقیات یا همان هیدروسول حاصل از این دستگاه، یک مرحله دیگر اسانس گیری کنید. منتها با یک دستگاه دیگر.

میزان اسانسی که از مرحله اول به دست می‌آید، معمولا در حدود 60 درصد است. اما داخل عرقیات گیاهی نیز معمولا میزان مشخصی از اسانس‌ها وجود دارد. میزان این اسانس‌ داخل عرقیات گیاهی در برخی گونه‌ها مانند اسطوخودوس بسیار ناچیز (در حدود 0.01 %) و در برخی دیگر مانند نعنا و گل محمدی بالاست.

شما می‌توانید توسط دستگاه دیگری تحت عنوان “اسانس گیر نوع دوم”، مجددا عمل جداسازی اسانس از عرق گیاهی را انجام دهید. این فرآیند تا زمانی ادامه می‌یابد که خروجی نهایی آب مقطر به همراه اسانس باشد. طی مرحله دوم نیز شما می‌توانید به 30 درصد از اسانس موجود در هیدروسول دست یابید. یعنی طی دو مرحله اسانس گیری، حدود 90 درصد از اسانس موجود در گیاه قابل استخراج خواهد بود.

طبق نظر کارشناسان فنی در گروه صنعتی هیمورا طی فرآیند اسانس گیری نوع اول از هر 1 تن گل محمدی، می‌توان 3 لیتر اسانس به دست آورد. این رقم در مورد گونه گیاهی نعنا در حدود 9 برابر گل محمدی است. اما موضوع مهم این است که در محدوده کاری و در ناحیه فعالیت شما، رغبت استفاده و تمایل عموم بیشتر به سمت و سوی اسانس کدام گیاه است.

سوالات متداول

آیا طی فرآیند عرق گیری با دستگاه تقطیر می‌توان تولید گلاب نیز کرد؟

بله. طی هر دو روش تقطیر با آب و بخار آب به صورت صنعتی می‌توان گلاب تهیه کرد.

آیا اسانسی که طی روش عرق گیری با دستگاه تقطیر با بخار آب حاصل می‌شود، می‌تواند برای تولید مواد بهداشتی مانند صابون و خمیر دندان استفاده شود؟

نخیر. از آنجایی که در روند تولید اسانس هیچ نوع حلال شیمیایی استفاده نمی‌شود، بنابراین اسانس تولیدی تنها برای مصارف خوراکی و تمام صنایع مرتبط با آن کاربرد دارد. برخی انواع اسانس وجود دارند که برای تولید آن‌ها نیاز به استفاده از حلال آلی است که این نوع اسانس‌ها می‌توانند برای تولید این مواد بهداشتی به کار روند. در این روش، گیاهان با استفاده از حلال‌های مختلف مانند هگزان یا اتانول استخراج می‌شوند. حلال مدتی با گیاه تماس دارد و اسانس‌ها را استخراج می‌کند. سپس اسانس از حلال جدا می‌شود.

چگونه می‌توان کیفیت عطر و رایحه حاصل از عرق گیری با دستگاه تقطیر را ارتقاء داد؟

استفاده از گیاهان با کیفیت بالا و خواص عطری برجسته و همچنین انتخاب اندام مناسب از گیاهان که حداکثر مواد موثره در آن جمع شده، تأثیر بسزایی در کیفیت نهایی عطر و رایحه دارد. علاوه بر این موارد، منطقه زراعت و محل رشد گیاه نقش مهمی دارد. برداشت گیاهان در زمان مناسب و در فاز‌های ایده‌آل گلدهی نیز می‌تواند ترکیبات عطری را به حداکثر برساند. زمان انجام فرآیند تقطیر نیز یکی از مواردی است که حتما باید در نظر داشته باشید. هر چه فاصله برداشت محصول تا زمان گلاب گیری و یا عرق گیری کمتر باشد، کیفیت ماده استحصالی نیز بالاتر خواهد رفت.
البته به غیر از موارد اشاره شده، انتخاب نوع مناسب فرآیند تقطیر و نیز دستگاه مورد استفاده و حتی انتخاب دما و فشار مناسب برای عرق گیری نیز تاثیر چشمگیری دارد.

آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر شامل آشنایی با مجموعه کلی سیستم و نیز مراحل انجام فرآیند است. در این متن مراحل آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی و صنعتی شرح داده شد. از آنجایی که اهمیت تولیدات در حجم بالا و صنعتی زیاد است؛ به همین دلیل با جزئیات کامل نمونه‌های صنعتی آن مورد بررسی قرار گرفت.
عرق گیری با دستگاه تقطیر با آب و بخار آب دو نمونه رایج از راهکارهای صنعتی برای استخراج مواد موجود در ساختار گیاهان هستند که در این متن به معرفی و مقایسه این دو روش با هم پرداخته شد. در پایان اگر سوالی و یا نکته مهمی در خصوص متن نگارش یافته و یا به طور کلی در مورد دستگاه‌ها داشته باشید می‌توانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه برایمان ارسال کنید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

14 Comments

  1. با سلام و عرض خسته نباشید به صنایع ماشین سازی هیمورا
    من در مورد دستگاه های عرق گیری که حین آموزش معرفی کردید چندتا سوال دارم چطور می توانم به پاسخ این سوالات برسم

    نگین عباسی
    1. باسلام و سپاس از همراهی شما
      هر گونه سوال یا نیاز به مشاوره داشته باشید همه روزه از ساعت 9 الی 17 می توانید با کارشناسان هیمورا در تماس باشید تا مشاوره رایگان دریافت کنید
      با تشکر

  2. سلام خسته نباشین
    تو مطالب مربوط به آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی هیچ اشاره ای به نحوه کنترل فشار مخزن نکردین. میشه در این مورد توضیح بدین؟

    میلاد حسین زاده
    1. باسلام ممنونم. خوب برخی دستگاه‌های عرق گیر خانگی مجهز به سوپاپ اطمینان برای تخلیه فشار داخل مخزن هستند. البته چه در صورت وجود این قطعه و چه در نبود آن، همواره باید حجم مشخصی از فضای بالای مخزن خالی بماند. چون بخارات خروجی از گیاهان جوشیده شده در این قسمت جمع میشوند و در این صورت احتمال بالا رفتن فشار مخزن وجود دارد.

  3. سلام خدمت شما
    من آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر شما رو خوندم. آیا تمامی دستگاه‌هایی که داخل متن به نحوه عرق گیری اونا اشاره کردین توسط هیمورا تولید میشن؟

    1. سلام خدمت شما دوست گرامی
      بله البته. گروه صنعتی هیمورا تولید کننده انواع دستگاه‌های عرق گیر خانگی و صنعتی در انواع ظرفیتهاست. هر کدام از دستگاه‌های موردنظر خود را می‌توانید طی تماس با کارشناسان فنی و فروش و طی گرفتن راهنمایی از آن‌ها، خریداری کنید.

  4. با توجه به متن آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر، دستگاههای خانگی چه میزان عرق گیاهی میتونن تولید کنن؟

    1. حجم عرق گیاهی قابل تولیدی به ظرفیت دستگاه بستگی دارد. با افزایش ظرفیت، حجم تولید نیز بالاتر میرود. ولی در کل یک دستگاه با ظرفیت 30 لیتری، 2 تا 3 لیتر خروجی در ساعت دارد. دستگاههای 100 لیتری، 4 تا 5 لیتر و نمونه های 200 لیتری هم 7 تا 8 لیتر خروجی دارند.

  5. تو آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر صنعتی هیچ اشاره ای به کندانسور برقی نکردین، چرا؟

    1. دوست عزیز. کندانسور برقی سیستم خنک کننده مناسب برای دستگاههای عرق گیری خانگی است. دلیل عدم استفاده از این سیستم ها برای واحدهای صنعتی، قیمت بسیار بالا و عدم صرفه اقتصادی آنهاست.

  6. آیا مراحل آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر کندانسور آبی و برقی با هم متفاوته؟

    1. تو هر دو دستگاه، مرحله پخت و جوشاندن گیاهان داخل آب وجود دارد و تفاوت اصلی آنها در قسمت خنک کنندگی بخارات حاوی عرق است که در نوع آبی با استفاده از آب سرد انجام میشود و در نوع برقی با استفاده از هوای سرد

  7. عرض ادب و احترام. آیا آموزش عرق گیری با دستگاه تقطیر خانگی برای تمام انواع گیاهان دارویی یکسان هستش؟

    1. سلام سپاس از همراهی شما با هیمورا
      بله البته. دستگاههای تقطیر خانگی مدرن قابلیت عرق گیری از انواع گیاهان دارویی را دارند و مراحل آموزش عرق گیری آن ها یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *