مقایسه عرق صنعتی با عرق گیر سنتی

عرق گیری سنتی ( مقایسه شگفت انگیز ) با عرق گیری صنعتی 14

عرق گیری سنتی، یکی از مراسمات رایج ما ایرانیان است که همه ساله در ایام خاصی از سال انجام می‌شد. این سنت دیرینه، حس زیبای دورهمی‌های خانوادگی را زنده می‌کرد. خاطرات خوبی به وجود می‌آمد که عرق گیری هم یکی از همان‌ها بود. اما این محفل گرم یک نتیجه عالی هم داشت که همه افراد حاضر، منتظر آن بودند و آن گرفتن مواد ارزشمند گیاهان یعنی همان عرق گیاهی بود. عرق گیری سنتی در عین رقم زدن بهترین خاطرات عرق گیری، مشکلاتی را همراه خود داشت. مشکلاتی که همانند وصله‌های ناجور می‌توانستند کار زیبای گرفتن عرق را سخت و دشوار کنند. در این صفحه قصد داریم به طور کامل  روش‌ عرق گیری سنتی و ابزارهای مورد استفاده آن را به شما معرفی کنیم. همچنین در ادامه به بررسی روش‌های جدید و مدرن عرق‌گیری خواهیم پرداخت. رویکرد ما در این مقاله آشنایی با تاثیر تکنولوژی در فرآیند استحصال عرق از گل‌ها و گیاهان و فواید این تاثیرات است. لذا در این رویکرد، نگاه مقایسه‌ای به عرق گیری سنتی و حرفه‌ای خواهیم داشت.

عرق گیری سنتی هنوز هم اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل در حال حاضر در بسیاری از خانه‌ها هم انجام می‌شود. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که تجدید حیات عرق گیری در گرو استفاده از چه ابزارها و تجهیزاتی است. آیا با روش‌های عرق گیری سنتی می‌توان انتظار رونق کسب و کار قدرتمند در زمینه تولید عرقیات گیاهی را داشت؟ و یا باید کمی نگاه‌ها را تغییر داده و به فکر استفاده از دستگاه‌های قدرتمندتر و پربازده تر بود؟ با ما همراه باشید تا سفری به دل دنیای عرق گیری سنتی و غیر سنتی داشته باشیم و ببینیم که در مبارزه تکنولوژی و سنت کدامیک پیروز میدان خواهد بود.

مقدمه

تقابل صنعت و سنت همواره از دیرباز وجود داشته است. شاید یکی از دلایل این تقابل، رسیدن به راحتی و رهایی از دغدغه‌ها و مشکلات است. در عصر حاضر بسیاری از تجهیزاتی که به وجود آمده‌اند، ماحصل این رقابت سالم بوده است. به نظر می‌رسد که این رقابت در میدان گرفتن عرقیات گیاهی بسیار شدید باشد.

در بین افرادی که شدیدا علاقه مند به عرق گیری سنتی هستند همیشه یک مورد ماندگار است و آن کیفیت و خلوصی است که دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهند. در واقع به نقل این افراد من در خانه با تجهیزات قدیمی، عرق گیری می‌کنم چون بهترین و خالص‌ ترین عرقیات گیاهی را تولید خواهم کرد. آیا مطالب این صفحه می‌تواند نظر این افراد را تغییر دهد و یا نه؟

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیری سنتی به سبک دیروز: از دیگ تا نیچه

احتمالا دیگ و نیچه و یا همان دستگاه (( نی قازان )) را دیده‌اید. ابزارهای قدیمی که زحمت گرفتن عرقیات گیاهی را به روش سنتی می‌کشند. مجموعه این 2 دستگاه به صورت قابل اتصال به هم و یا به صورت پک کامل می‌توانند گل‌ها و گیاهان را عرق گیری کنند.

عرق گیری سنتی بدین صورت انجام می‌گیرد که ابتدا گل‌ها و گیاهان مورد نظر همراه مقدار لازم آب، داخل دیگ اصلی قرار داده می‌شوند. روی این دیگ قسمت نیچه نصب می‌شود که وظیفه سرد کردن بخارات خارج شده از دیگ اصلی را برعهده دارد. برای این کار داخل نیچه را با مخلوطی از یخ و آب پر می‌کنند.

دیگ اصلی روی شعله قرار می‌گیرد. با رسیدن به دمای جوش، بخارات حاصله به سمت نیچه حرکت می‌کنند. این بخارات با رسیدن به نیچه، سرد شده و به حالت مایع در می‌آیند. نهایتا این مایعات سرد از قسمت لوله خروجی تعبیه شده، قابل دریافت هستند.

ست دستگاه های عرقگیری

چالش‌ها و نیازمندی‌های عرق گیری سنتی

شاید در نگاه اول بگویید که عرق گیری سنتی روش ساده‌ای است و تنها با قرار دادن 2 دستگاه روی هم می‌توان به عرق گیاهی دست یافت. اما این روش ساده نیازمندی‌هایی هم دارد.

یک نفر باید همیشه مراقب آب دستگاه باشد که مبادا سرریز شده و مواد در حال پخت هدر نرود. همچنین باید به طور مداوم، آب لازم برای عرق گیر جایگزین آب تازه شود. بنابراین باید یک نفر مرتبا به عملکرد دستگاه نظارت داشته باشد.

حتی باید یخ کامل و موردنیاز برای خنک سازی بخارات هم تامین شود تا در زمان نیاز با ذوب شدن یخ‌های قدیمی به جای آن‌ها اضافه شود.

از طرفی اغلب روش‌های عرق گیری سنتی وابستگی کامل به آب دارند. میزان آب بالایی هم در این روش‌ها مصرف شده و از طریق سیستم دفع فاضلاب به هدر می‌رود. رسما یک آب بازی تمام عیار!!!

جهت چفت کردن دور تا دور درب دیگ از راهکارهای ابتدایی مانند خمیر استفاده می‌شود که شاید روش جالبی برای افزایش اطمینان دستگاه نباشد.

با تمامی این مواردی که گفته شد، شاید نیاز به استفاده از راهکارهای جدید و یا روش‌های مدرن باشد.

عرق گیر آلومنیوم با کندانسور برقی

آیا وقت آن نرسیده که از عرق گیری سنتی به سمت عرق گیری حرفه‌ای کوچ کنید؟!!!

آیا از عرق گیری سنتی خسته شده‌اید؟ و به دنبال یافتن راهکارهای هوشمندانه جهت استخراج مواد ارزشمند گیاهان هستید؟ با حرکت از روش‌های قدیمی عرق گیری به سمت روش‌های جدیدتر و مدرن تر چه مزایا و فرصت‌هایی در انتظار شماست؟

در این قسمت می‌خواهیم دستگاه‌هایی را به شما معرفی کنیم که می‌تواند زمینه تجربه عرق گیری بسیار راحت و حرفه‌ای را فراهم کند. این دستگاه‌ها از بخش‌ها و قطعاتی با طراحی هوشمندانه ساخته شده‌اند که لذت عرق گیری را دو چندان خواهند کرد.

عرق گیر آلومنیوم کندانسور برقی
  1. عرق گیرهای خانگی مدرن، جایی که تفاوت‌ها آشکارتر می‌شود

یکی از تفاوت‌های اساسی بین عرق گیر سنتی و جدید، امکان طراحی دستگاه‌های جدید برای تمامی نیازهاست. یکی از بخش‌هایی که نیاز اصلی به تولید عرقیات گیاهی دارند، بخش‌های خانگی است. امروزه شاهد تولید انواع دستگاه‌ها و سیستم‌های عرق گیری مدرن برای استفاده‌های خانگی هستیم.

یکی از تغییرات چشم گیر بین روش‌های عرق گیری سنتی و مدرن، اضافه شدن سیستم کندانسور است. در واقع این بخش را باید نقطه عطف تمام تجهیزات مدرن عرق گیری بدانیم که اتفاقا منشا تفاوت تمام این دستگاه‌ها هم است.

وظیفه اصلی کندانسور، فراهم کردن برودت موردنیاز برای تبدیل بخارات حاصل از جوشیدن گیاهان به حالت مایع و یا همان عرق گیاهی است. امروزه این بخش از قسمت‌های جدایی ناپذیر تمام تجهیزات عرق گیری مدرن به شمار می‌رود و در انواع کندانسور آبی و هوایی قابل تولید است.

امروزه عرق گیرهای با بدنه استیل و آلومینیومی با ظرفیت‌های مختلف برای عرق گیری خانگی به وجود آمده‌اند. این تجهیزات قادر هستند عرق انواع گل و گیاهان را با سرعت بالا استحصال کنند.

در تجهیزات عرق گیری خانگی  برخلاف دستگاه‌های عرق گیری سنتی، دیگ پخت و قسمت کندانسور می‌توانند به طور کامل از هم جدا باشند. در ادامه در مورد روش‌های این نوع عرق گیری و تفاوت‌های آن با عرق گیری سنتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

2.خط و نشان قدرتمند کندانسور برقی برای عرق گیری سنتی

یکی از دلایلی که می‌تواند شما را به سمت استفاده از روش‌ها و تجهیزات پیشرفته عرق گیری سوق دهد، پیدایش نسل جدید کندانسورها یعنی نوع هوایی آن‌هاست.

در تجهیزات قدیمی عرق گیری سنتی، عمل خنک کنندگی بخارات با استفاده از آب و یخ انجام می‌شد. اما در عرق گیرهای با کندانسور هوایی، بخش کندانسور به برق وصل می‌شود. داخل این بخش، لوله‌های مسی و فن وجود دارد که با اتصال به برق، فن شروع به چرخش می‌کند. هوای اطراف پس از برخورد به این فن، سرد شده و در ادامه می‌تواند بخارات ورودی به لوله‌های مسی کندانسور را به حالت مایع در بیاورد.

در واقع عملکرد کندانسور برقی بر مبنای تولید هوای سرد و انتقال آن به بخارات ورودی به کندانسور استوار است. این راه‌حل به خصوص برخلاف عرق گیری سنتی، نیاز به مصرف آب را برای واحد خنک کنندگی بخارات حاصله، کاملا برطرف کرده است.

روش‌ عرق گیری سنتی و حتی نمونه‌های جدید عرق گیری مدرن با کندانسور آبی در ظرفیت‌های پایین و خانگی، معمولا نیاز به محلی برای دفع آب مصرف شده دارند. به همین دلیل لازم است که کل فرآیند عرق گیری در مکانی مانند زیر زمین و یا داخل حیاط انجام شود. در حالیکه با نمونه‌های برقی امکان دستیابی به عرقیات گیاهی حتی داخل منازل نیز وجود دارد.

عرق گیر کندانسور برقی

نکته نکته

در شیوه‌های مدرن عرق گیری، انواع دستگاه‌های مختلف با نمونه‌های کندانسور آبی و هوایی وجود دارد که شما بسته به شرایط و میزان گلاب و عرق گیاهی موردنیاز خود می‌توانید از دستگاه با کندانسور مناسب استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر استفاده شما بیشتر خانگی است، نمونه‌های کندانسور برقی مناسب هستند. اما برای مصارف بالا و صنعتی نیاز به استفاده از دستگاه‌هایی با کندانسور آبی است. در هر صورت انجام فرآیند تقطیر با استفاده از کندانسور آبی، نتیجه‌ای به مراتب بهتری نسبت به نمونه‌های برقی ارائه می‌دهد.

ولی شرایط خاصی هم وجود دارد که شما می‌توانید از نوع برقی استفاده نمایید. اگر آب و هوای محل استفاده گرم و خشک باشد و یا قصد عرق گیری در داخل منزل را دارید و نمی‌خواهید مصرف آب بالایی را تجربه کنید.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: راهنمای جامع (( سود عرقیات گیاهی )) کلمه به کلمه به ثروت سازی

کسب درآمد از سود عرقیات گیاهی به عنوان یک صنعت رو به رشد ، امکانات بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کند. برای موفقیت در این صنعت، لازم است تا رویکردها و استراتژی‌های مناسبی اتخاذ شود.

3.چرا عرق گیرهای مدرن می‌توانند شما را به درآمد هنگفت برسانند

به نظر شما می‌توان با عرق گیری سنتی به تولید حجیم عرقیات گیاهی پرداخت و از این راه کسب درآمد کرد؟ آیا با تجهیزات قدیمی می‌توان به با ارزش ترین و ناب ترین مواد موثره گیاهان دسترسی یافت؟

در اینجا باید بگوییم که امروزه علاوه بر نمونه‌های خانگی، تجهیزات صنعتی عرق گیری با اجزای کاملا پیشرفته نیز تولید شده‌اند. دستگاه‌هایی با قابلیت گرفتن حداکثر مواد ارزشمند از انواع گل‌ها و گیاهان که می‌توانند زمینه ساز شروع کسب و کاری قدرتمند برای شما باشند.

این تجهیزات توانایی تولید باکیفیت ترین و بهترین عرقیات گیاهی، گلاب و حتی اسانس‌های مختلف را دارند. این همه تنوع در تولید انواع فرآورده‌های گیاهی، بستری کاملا مناسب برای رشد و توسعه مشاغل مرتبط با داروها و عرقیجات گیاهی خواهد بود.

اما این تجهیزات صنعتی عرق گیری و اسانس گیری کدامند و چه تفاوت‌های فاحشی با روش عرق گیری سنتی دارند؟

جدول مقایسه عرق گیری سنتی با عرق گیرهای مدرن

در این قسمت تفاوت‌های واقعی موجود بین روش‌های عرق گیری سنتی و امروزی در قالب یک جدول بیان شده است.

مشخصات کاری دستگاه عرق گیری  کندانسور آبی دستگاه عرق گیری کندانسور برقی دستگاه عرق گیری سنتی
نوع درزبندی واشر سیلیکونی واشر سیلیکونی خمیر
میزان مصرف مواد تامین کننده انرژی مصرف آب بالایی دارد (البته اگر از چرخه بسته برای واحد خنک کاری استفاده شود میزان مصرف پایین خواهد آمد) مصرف آب نه برای واحد خنک کنندگی بلکه تنها برای فرآیند پخت و تبخیر.
مصرف برق بسیار پایین
مصرف آب بسیار بالاتر
میزان اتلاف ماده تولیدی ناچیز ناچیز نسبتا زیاد
نصب و راه اندازی و استفاده راحت بسیار راحت (فقط کافی است قسمت کندانسور به برق وصل شود) سخت
واحد سرمایشی کندانسور آبی کندانسور هوایی آب و یخ
کیفیت ماده تولیدی و میزان بهره‌وری  زیاد متوسط بسیار زیاد

روش‌ عرق گیری صنعتی که نظیر آن را در عرق گیری سنتی سراغ ندارید

تا اینجا فهمیده‌اید که در عرق گیری سنتی تنها می‌توان نگاه محدودتر به تولید انواع عرقیجات گیاهی و گلاب داشت. گاها این روش با هدف تامین مصارف خانگی و گاها با هدف فروش محصولات به آشنایان و افراد محلی انجام می‌شود. در این قسمت قصد داریم دو روش متفاوت رسیدن به عرقیات گیاهی را به شما معرفی کنیم.

روش‌های گوناگونی برای تولید صنعتی عرق گیاهی وجود دارد. این روش‌ها عمدتا مبتنی بر فرآیند تزریق بخار و یا سیستم غرق آبی هستند. وجه مشترک هر دوی آن‌ها استفاده از بخش‌ پخت گیاهان و واحدهای خنک کنندگی مجهز به سیستم کندانسور آبی (چرا؟) است. تفاوت این روش‌ها در شیوه پخت گیاهان و نیز محصولات نهایی است که در ادامه به صورت جداگانه همراه با جزئیات کامل شرح داده خواهند شد.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: عرق گیر با کندانسور آبی استیل

برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه پاکسازی ناخالصی موجود در آب توسط دستگاه تقطیر الکل با جدیدترین متد تکنولوژی روز دنیا حتما مطالعه بفرمایید..

گذر از عرق گیری سنتی با پیدایش دیگ بخار

دیگ بخار ست عرق گیری هیمورا

اگر از افرادی هستید که به تازگی از دنیای عرق گیری سنتی جدا شده‌اید و می‌خواهید همزمان دو محصول متفاوت تولید کنید، جای مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

دستگاه عرق گیری صنعتی با سیستم تزریق بخار، روشی کاملا مناسب برای استخراج همزمان اسانس و عرقیجات از گل‌ها و گیاهان است.

شما در این دستگاه دیگر نیازی به جوشاندن گیاهان طی غوطه ور کردن آن‌ها داخل آب ندارید. به جای این کار، حرارت لازم برای پخت گیاهان از طریق واحد دیگری به نام ” دیگ بخار ” تامین می‌شود. اصطلاحا در این روش، گیاهان در عوض آب پز شدن، بخارپز می‌شوند.

یکی دیگر از تفاوت‌های عرق گیری مدرن و سنتی همین تنوع روش‌های عرق گیری است. این تنوع روش‌ها مستقیما روی کیفیت محصول نهایی هم تاثیرگذار است.

واحد تزریق بخار، در هنگام پخت گیاهان، بخارات داغ و با دمای نزدیک به 100 درجه سانتیگراد را وارد مخزن پخت می‌کند. این بخارات پس از برخورد به گل‌ها و گیاهان می‌توانند خیلی سریع به درونی ترین مواد موجود در گیاهان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را آزاد کنند. به همین دلیل در این روش امکان تولید همزمان عرق و اسانس وجود دارد.

البته باید خاطر نشان کرد که چون مواد گیاهی به جای تماس مستقیم با آب جوش، در معرض بخار داغ قرار دارند؛ بنابراین کیفیت، طعم و عطر و بوی مواد خروجی بسیار بالاتر خواهد بود.

در این روش مطابق معمول، واحد خنک کنندگی همان سیستم کندانسور آبی است. البته امروزه دستگاه‌های پیشرفته عرق گیری صنعتی، امکان اتصال به سیستم‌های مدار بسته آب را هم دارند؛ دلیل واضح دیگر برای بسته شدن پرونده عرق گیری سنتی!!! که در این مورد بعدا توضیحات کافی ارائه خواهد شد.

تقطیر با بخار پرکاربردترین روش برای استخراج اسانس گیاهی است. مطابق نقل قول سایت ” cedarstoneindustry.com ” نسبت اسانس‌های روغنی استخراج شده در روش تقطیر با بخار آب، 93 درصد است و 7 درصد باقیمانده را می‌توان با روش‌های دیگر به دست آورد.

طرفداران حرفه‌ای تولید گلاب دو آتیشه بخوانند

بله درست مشاهده کردید به روش صنعتی هم می‌توان گلاب دو آتیشه تولید کرد. مستحضر هستید که با دستگاه عرق گیری و گلاب گیری سنتی امکان دستیابی به گلاب دو آتیشه وجود دارد. ماده‌ای که پس از دو مرحله انجام فرآیند تقطیر با دیگ و نیچه قابل جمع آوری است. اما اگر قرار بر تولید میزان و حجم بالایی از این ماده بسیار پرطرفدار باشد، چه راهی وجود دارد؟

شما برای این کار می‌توانید از دو دستگاه مختلف استفاده کنید. یکی از این دستگاه‌ها، همین عرق گیر و اسانس گیر یا همان روش تزریق بخار است. در این روش به دلیل حذف آب از مرحله پخت گیاهان (عدم جوشاندن گل محمدی داخل آب)، کیفیت گلاب تولیدی به مراتب بالاتر خواهد بود؛ چرا که گیاهان در معرض حرارت مستقیم شعله قرار نمی‌گیرند و حرارت به صورت غیر مستقیم و از طریق بخارات داغ به آن‌ها منتقل می‌شود.

در طی این روش شما می‌توانید به گلاب معمولی و اسانس گل محمدی دست یابید. اما برای تهیه گلاب دو آتیشه باید فرآیند تبخیر و تقطیر برای بار دوم هم انجام بگیرد. لذا در مرحله بعدی این بار گلاب تهیه شده در مرحله قبلی به همراه گل، بخار پز می‌شود.

طرز تهیه صنعتی گلاب دو آتیشه با دستگاه عرق گیر غرقابی

البته روش دیگری هم وجود دارد که مخصوص تولید عرقیات گیاهی و گلاب است که امروزه با نام “عرق گیر غرقابی” شناخته می‌شود. این روش از برخی جهات شباهت نزدیکی به دستگاه عرق گیر سنتی دارد و آن، انجام فرآیند تبخیر با استفاده از جوشاندن گیاهان داخل آب است. در واقع آب نقش محافظتی از گیاه را در برابر گرمای بیش از اندازه بر عهده دارد.

در این دستگاه، گلبرگ‌های گل محمدی را داخل مخزن پخت ریخته و مقدار معینی آب به آن اضافه می‌کنید. پس از پخت این مواد و انجام فرآیند تبخیر، بخارات حاصله وارد قسمت سرمایشی یا همان کندانسور تقطیر می‌شود. در این مرحله بخارات، سرد شده و به حالت مایع یعنی همان گلاب معمولی در می‌آیند.

در مرحله بعدی شما به جای ریختن آب و گل داخل دیگ پخت، گل و گلاب به دست آمده را با هم مخلوط کرده و مراحل تبخیر و تقطیر را انجام می‌دهید. نهایتا گلاب دو آتیشه از قسمت انتهایی کندانسور قابل استحصال خواهد بود.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

کولینگ تاور و اسراری که در عرق گیری سنتی جایی برای آن نیست

در جریان هستید که عرق گیری سنتی محدودیت‌های فراوانی دارد. یکی از مهمترین این محدودیت‌ها نبود کندانسور است. اما در عرق گیرهای صنعتی نه تنها کندانسور وجود دارد، بلکه با توجه به مصرف بسیار بالای آب جهت تامین خنک کنندگی لازم، تمهیدات جالبی هم پیش‌بینی شده است.

در این دستگاه‌ها، سیستم کندانسور می‌تواند به سیستم تزریق آب سرد یا همان کولینگ تاور متصل ‌شود. این بخش می‌تواند آب سرد لازم برای کندانسور را فراهم کند. این آب پس از سرد کردن بخارات، مجددا وارد کولینگ تاور می‌شود و این چرخه تا پایان فرآیند، ادامه دار خواهد بود.

استفاده از کولینگ تاور چندین مزیت اساسی دارد:

  • آب سرد کننده لازم پس از مصرف، دیگر دفع شده و به هدر نمی‌رود؛ بلکه داخل یک سیکل، دائما در حال استفاده است. بنابراین صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب رقم خواهد خورد. موضوعی که در عرق گیری سنتی اصلا قابل تصور نیست.
  • با این روش، سیستم کندانسور دائما به عنوان واحد سرمایشی قدرتمند عمل کرده و نیازی به توقف عملکرد کل دستگاه برای سرد شدن آن نیست؛ چراکه همیشه آب سرد لازم قابل دسترس است.
  • قدرت کولینگ تاور در تامین خنک کنندگی بالاست. بنابراین تاثیر بسزایی در سرعت انجام فرآیند تقطیر و در نهایت کل فرآیند عرق گیری خواهد داشت.

البته امروزه به جز کولینگ تاور، سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند که مراحل خنک کنندگی به مراتب بهتری را ارائه می‌دهند. به زودی مطالب جامع تری در این خصوص گردآوری خواهد شد.

کولینگ تاور در عرق گیری

راه رسیدن به درآمد خالص، هموارتر از قبل

یکی از اتفاقات مهم در زمینه تولید دستگاه‌های تقطیر و عرق گیری، امکان تولید تمام تجهیزات موردنیاز برای گرفتن عرقیات گیاهی، گلاب، انواع اسانس‌های خوراکی و دارویی و همچنین الکل هایی با درصد خلوص بسیار بالا توسط مجموعه بزرگ صنعتی هیموراست. در حال حاضر شرایط طراحی و ساخت تمام این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های خانگی تا صنعتی وجود دارد.

از جمله آن‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • عرق گیرهای غرقابی
  • اسانس گیرهای نوع دوم
  • عرق گیرهای استیل با کندانسور آبی
  • عرق گیر و اسانس گیرهای دارای سیستم تزریق بخار
  • دستگاه های تقطیر الکل جزء به جزء چهار طبقه و هشت طبقه
  • دستگاه‌های عرق گیری استیل و همچنین آلومینیومی با کندانسور برقی

در واقع برای شروع از هر نقطه‌ای در این صنعت همیشه پول ساز، دستگاه موردنظر آن در هیمورا، پیش‌بینی، طراحی و تولید شده است.

برای هر کدام از این تجهیزات، صفحات و مطالب جداگانه‌ای در سایت هیمورا به همراه عکس و ویدیوی معرفی نیز گردآوری شده است.

هیمورا در کنار تولید این دستگاه در انواع ظرفیت‌های مختلف آن هم به صورت سفارشی سازی شده، برای آن‌ها گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. حتی شما می‌توانید از مزایای مشاوره رایگان در خصوص اطلاع از خود دستگاه‌ها، نحوه استفاده و همچنین آخرین قیمت آن‌ها برخوردار باشید. مشاوران و کارشناسان هیمورا همه روزه در ساعات کاری به جز ایام تعطیل می‌توانند به شما در خصوص دستگاه‌های مناسب و موردنیاز، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. پس کافی است اراده کنید. درآمد بالا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است.

سوالات متداول

دستگاه‌های عرق گیر با کندانسور برقی، مصرف آب ندارند؟

چرا دارند. در مرحله پخت گل و گیاهان داخل دیگ، به همراه این مواد گیاهی، آب نیز در اندازه معینی اضافه می‌شود. تنها تغییری که انجام شده، عدم مصرف آب برای واحد سرمایش بخارات خروجی از دیگ است.

میخام یک عرق گیر مناسب خانگی تهیه کنم شما چه دستگاهی رو برام پیشنهاد میدید؟

ببینید دستگاه موردنظر بسته به میزان تولید عرق و گلاب و حتی انرژی مصرفی آن متفاوت است. امروزه دستگاه‌های عرق گیر خانگی با بدنه دیگ پخت از جنس استیل و یا آلومینیومی ساخته می‌شوند. نمونه‌های استیل دارای کندانسور هوایی و یا آبی هستند. اما نمونه‌های آلومینیومی می‌توانند به کندانسور هوایی متصل شوند.

اگر قصد عرق گیری آسان داخل منزل را دارید نمونه‌های برقی با کمترین میزان مصرف آب، دستگاه‌های مناسبی هستند. اگر آب و هوای محل زندگی شما شدیدا دارای رطوبت است؛ نمونه‌های آبی بسیار مناسب هستند. در هر شرایطی، عرق گیرهای خانگی با کندانسور آبی، حرفه‌ای ترین راهکار تولید عرقیات گیاهی در خانه‌ها هستند؛ البته به شرطی که آب مورد استفاده برای واحد سرمایشی، کاملا خنک باشد.

آیا از روش‌های عرق گیری تقطیر با بخار، می‌توان برای گرفتن اسانس میوه‌ها هم استفاده کرد؟

نخیر. روش تقطیر با بخار برای استحصال عرقیات و اسانس‌های روغنی از انواع گل‌ها و گیاهان کاربرد دارد و نمی‌توان از آن برای میوه‌ها استفاده کرد. برای استخراج مواد موثره موجود در میوه‌ها و مرکبات، به جای گرما از پرس سرد استفاده می‌شود.

عرق گیری سنتی از روش‌های ساده و ابتدایی برای گرفتن گلاب و عرقیات استفاده می‌کند. در حالیکه عرق گیر‌های جدید با تکیه بر روش‌های منحصر بفرد قادر هستند، میزان قابل توجهی از انواع عرقیجات و سایر فرآورده‌های گیاهی را استخراج کنند.
نمونه این روش‌ها، استفاده از سیستم تزریق بخار است که امروزه بیشترین استفاده را در صنعت دارد. این روش، تفاوت‌های اساسی با روش عرق گیری سنتی و حتی روش‌های دیگر دستگاه‌های عرق گیر امروزی دارد. دستاورد این راهکار، استخراج عرق و اسانس‌های روغنی گیاهان آن هم در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت است.
به طور کلی از جمله تفاوت‌های قابل توجه بین عرق گیری سنتی و حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
+ امکان دستیابی به تمام مواد ارزشمند داخل گل‌ها و گیاهان
+ قابلیت تولید حجم بالا و صنعتی انواع عرقیجات
+ بالا رفتن سرعت و دقت انجام عملیات‌های تقطیر و تبخیر
+عدم هدر رفت آب در استفاده‌های صنعتی به لطف وجود کولینگ تاور و همچنین کاهش مصرف آب در صورت استفاده از کندانسورهای هوایی

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

14 Comments

  1. جالب بود ممنونم از زحمتی که کشیدید

    1. ممنونم از حسن توجه شما به هیمورا کامیار جان

  2. همیشه برام جای سوال بود که عرق گیری صنعتی اون خاصیت دارویی عرق های داروهای گیاهی را ازبین می برد با مقاله ای که هیمورا تدوین کرده فهمیدم نه که از بین نمیره بلکه بیشتر رعایت میشه

    1. باسلام و احترام خدمت آقا یا خانم دوستی
      خداروشکر که کارشناسان تخصصی ما به رسالت دائمی خود یعنی آگاهی بخشی رایگان در زمینه نحوه استفاده از دستگاه های عرق گیر و افزایش بازدهی رسیدند
      امید آن را داریم که روز به روز به این مقالات برای افزایش آگاهی بیافزایم

  3. من قبلا از افرادی بودم که عرق گیری سنتی رو ترجیح میدادم. به نظر شما عرق گیرهای خانگی میتونن مقدمه ای برای شروع کسب و کار من باشن؟

    طاهره صادقی
    1. سلام و عرض ادب
      بله. برای ورود به حوزه تولید عرقیجات مناسب هستند؛ چراکه راندمان کاری دستگاههای مدرن بالاست. ولی اگر قصد ورود جدی تر و قدرتمندتری به این حوزه را دارید توصیه ما به شما خرید دستگاههای صنعتی عرق گیری است که هم حجم و تنوع تولیدات شما بالاتر بوده و هم سرعت و راندمان کاری آنها بسیار بیشتر است

  4. سلام، یکی از افرادی هستم که سالها عرق گیری سنتی انجام دادم، چه دلیلی داره که باید از دستگاه های مدرن استفاده کنم؟ آیا این دستگاهها کیفیت عرق تولیدیشون بالاست؟

    ابراهیم حسین زاده
    1. سلام. دستگاههای عرق گیری امروزه در نمونه های مناسب خانگی، کارگاهی و صنعتی تولید میشوند. یعنی برای هر میزان از تولید شما دستگاهی با ظرفیت مناسب وجود دارد. به علاوه دستگاههای برقی عرق گیری مخصوص واحدهای خانگی تولید شده اند که کار تولید عرقیجات را بیش از پیش راحت کرده اند. در تمامی این دستگاهها سرعت انجام کار و رعایت اصول بهداشتی و کیفیت تولید عرق بهبود یافته است.

  5. آیا سیستمی مشابه کولینگ تاور میتونه توی عرق گیری سنتی هم استفاده بشه؟

    1. سلام و عرض ادب جناب وحیدی ارجمند
      سپاس از همراهی شما با هیمورا
      نخیر. کولینگ تاور یکی از سیستم های صنعتی برای تولید حجم بالای عرق و اسانس است که با استفاده از قابلیت اتصال به کندانسور آبی میتواند حجم آب مصرفی واحدهای بزرگ عرق گیری را کاهش دهد.

  6. تو متن مقایسه عرق گیری سنتی و مدرن، اشاره کردین که عرق گیرهای کندانسور برقی، کیفیت عرقی که تولید میکنن متوسط است. پس چرا باید از این دستگاهها استفاده کنیم؟

    قادر قربانی
    1. سلام و عرض ادب
      بسیار سوال خوبی است. برخی افراد هستند که کیفیت برای آنها در اولویت نیست و تنها برای مصارف شخصی، عرقیجات گیاهی تولید میکنند. افزون بر این این دستگاهها چون مصرف آب بسیار پایینی دارند؛ بنابراین بهترین راه حل عرق گیری برای واحدهای خانگی بالاخص آپارتمانی به شمار میروند.

  7. آیا در عرق گیری سنتی هم مشابه روش های صنعتی میشه اسانس تولید کرد؟

    1. نخیر. تولید اسانس روش های خاصی دارد که تنها با استفاده از دستگاه های صنعتی عرق گیری با تزریق بخار امکان پذیر است. حتی دستگاههای تولید عرقیجات خانگی هم نمیتوانند اسانس لازم را تولید کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *