تفاوت چرن و کره گیر

تفاوت دستگاه های چرن و کره گیر چیست؟ دیدگاه بگذارید

نگاهی به سیستم های کره گیر و چرن

تولید کره یکی از فرآورده های جانبی حاصل از ماست بوده که برای تولید آن از دو سری تجهیزات متفاوت استفاده می شود. این تجهیزات کره گیرها و چرن ها هستند که به لحاظ ساختاری مشابه هم بوده اما ماده اولیه مورد استفاده در آنها جهت استحصال کره متفاوت می باشد. شما در این متن با دستگاه های چرن و کره گیر آشنا شده و سپس تفاوت های آنها را خواهید خواند.

دستگاه چرن چیست؟

دستگاه چرن یک نوع سیستم کره گیری است که در کارخانجات و کارگاه های تولید مواد لبنی از آن جهت تولید کره استفاده می کنند. این دستگاه ها به صورت صنعتی تولید می شوند و دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. حال از خود می پرسید که چرا نام این دستگاه ها چرن است و چه تفاوتی با کره گیرهای معمولی دارند؟ در این سیستم ها به جای استفاده از ماست جهت تولید کره از خامه استفاده می شود.

گروه ماشین سازی هیمورا از تولید کنندگان این سیستم ها بوده و در ساخت و طراحی آنها سعی بر آن داشته تا از تکنولوژی نوین بهره بگیرد. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه ها بهتر است نگاهی به ساختار و قطعات آنها داشته باشیم. در مدل های صنعتی که ظرفیت بالایی نیز دارند از کنترل پنل برای کنترل و تنظیم عملکرد این دستگاه ها استفاده شده که از مهمترین بخش های این سیستم ها نیز محسوب می گردد. به دلیل رعایت بهداشت و تولید کره ای با کیفیت بالا از استیل در ساخت تمامی بخش های دستگاه های چرن کره گیر استفاده شده است.

زمانی که خامه به درون مخزن ریخته می شود، همزن شروع به هم زدن آن می کند و این عمل موجب جدا شدن چربی های خامه می گردد. البته در برخی از دستگاه های چرن کره گیر، مخزن دارای حالت چرخشی است و با این عمل موجب جدا شدن چربی های خامه می شود.

تفاوت چرن و کره گیر

ویژگی های دستگاه های چرن کره گیر

  • با استفاده از این دستگاه ها در کمترین زمان ممکن می توان حجم بالایی کره تولید کرد؛ چرا که دارای ساختار پیشرفته ای هستند و باعث کاهش هزینه ها نیز می شوند.
  • ساخت و طراحی دستگاه های چرن کره گیر به صورت سفارشی نیز انجام می گیرد و با توجه به درخواست مشتری می توان تغییراتی را در ساختار آنها ایجاد کرد.
  • همان گونه که می دانید، لازمه تولید کره رعایت بهداشت و استفاده از دستگاه هایی است که به صورت بهداشتی این عمل را انجام می دهند. دستگاه های چرن کره گیر هیمورا دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بهداشت هستند و از متریال هایی در ساخت آنها استفاده شده که تاثیر بالایی در تولید کره سالم دارند.
  • به منظور به چرخش درآوردن همزن و یا مخزن این دستگاه ها از الکتروموتور استفاده شده است. با توجه به نیازی که هست می توان دور موتور را تنظیم و آن را کم و زیاد کرد.
  • دستگاه های چرن کره گیر به صورت اتوماتیک طراحی شده اند و بدون دخالت نیروی انسانی عمل تولید کره در آنها انجام می گیرد. توجه داشته باشید که این عمل باعث کاهش در هزینه های استفاده از نیروی انسانی می گردد. شما با آگاهی کافی در مورد تفاوت چرن و کره گیر و آشنایی با ساختار و قطعات آنها براحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام دستگاه برای واحد شما نیاز است.
تفاوت چرن و کره گیر

معرفی دستگاه های کره گیر

از دیگر تجهیزات لبنیاتی که از آنها در تولید کره استفاده می کنند، دستگاه های کره گیری است که بصورت صنعتی و خانگی تولید شده و دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. این دستگاه ها علاوه بر ظرفیت های متنوعی که دارند در دو مدل بالازن و پایین زن تولید می شوند. ماده اولیه ای که در این دستگاه ها جهت تولید کره استفاده می شود، ماست پرچرب است. در مدل هایی که با نام بالازن شناخته شده هستند، همزن در بخش بالایی و متصل به درب دستگاه قرار دارد. کره گیرهای بالازن، در ظرفیت های پایینی تولید می شوند و بیشتر برای استفاده در واحدهای کوچک تولید مواد لبنی کاربرد دارند. در کره گیرهای پایین زن برخلاف مدل بالازن همزن در پایین قرار دارد.

کره گیرهای صنعتی، دارای ظرفیت های بالایی بوده و همزن آنها در بخش بالای مخزن و متصل به درب قرار دارد. از این کره گیرها در کارخانجات و یا کارگاه های بزرگ تولید مواد لبنی استفاده می کنند. همان گونه که در بالا نیز ذکر شد، به منظور تولید کره در این دستگاه ها از ماست پر چرب استفاده می کنند. همزنی که در داخل مخزن این کره گیرها نصب شده با حرکات چرخشی خود باعث جدا شدن ذرات چربی موجود در داخل ماست می شود. کره بر روی سطح جمع شده و در پایین آن مایعی باقی می ماند که همان دوغ است. شما با مشاهده تفاوت چرن و کره گیر خیلی راحت می توانید دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

تفاوت چرن و کره گیر

نکات برجسته دستگاه های کره گیر

  • صدا و ارتعاشی که در زمان تولید کره در این دستگاه ها ایجاد می گردد، کم بوده و آلودگی صوتی در محیط ایجاد نمی کنند.
  • مدل های بالا زن بهترین گزینه برای استفاده در خانه ها و ایجاد درآمد هستند.
  • در کره گیرهای صنعتی که ظرفیت های بالایی داشته و با نام بالا زن آنها را می شناسند از استیل جهت ساخت تمامی بخش های در تماس با ماست و کره استفاده شده است.
  • گروه ماشین سازی هیمورا در ساخت این دستگاه ها سعی در استفاده از قطعاتی نموده که با مصرف کم انرژی الکتریکی، حجم بالایی کره تولید کنند.
  • در برخی از دستگاه های کره گیر هیمورا که برای مصارف صنعتی طراحی شده اند از دو مخزن جهت تولید کره استفاده می شود. در این سیستم ها گاها از دو همزن، یکی در بالا و دیگری در پایین استفاده می کنند تا فشار وارده به همزن پایین کمتر باشد.
تفاوت چرن و کره گیر

نگاهی به تفاوت دستگاه های کره گیر و چرن

اکنون که با دستگاه های کره گیر و چرن آشنا شدید تا حدودی می دانید که این دستگاه ها دارای چه تفاوت هایی با یکدیگر هستند. تفاوت اصلی این دستگاه ها در ماده اولیه و ساختاری است که دارند. با توجه به اینکه در بالا نیز گفته شد در کره گیرها از ماست در تولید کره استفاده می شود و در دستگاه های چرن، ماده اولیه خامه است.

کره گیرها به دو صورت بالازن و پایین زن تولید می شوند. مدل های پایین زن در ظرفیت های کم و بالازن ها در ظرفیت بالا و بصورت صنعتی تولید می شوند. دستگاه های چرن، مجهز به مخزنی هستند که توسط الکتروموتور حرکت می کند و با چرخشی که انجام می دهد باعث جدا شدن ذرات چربی موجود در خامه می گردد. تفاوت چرن و کره گیر تنها در ماده اولیه و طراحی این دستگاه هاست؛ در هر حالت کره ای که با استفاده از آنها تولید می شود از نظر طعم و مزه عالی و دارای کیفیت بالایی می باشد.

تفاوت چرن و کره گیر

کلام آخر

کره از پرمصرف ترین محصولات لبنی است که از آن علاوه بر مصارف روزانه جهت پخت و پز نیز استفاده می کنند. دستگاه های چرن و کره گیرهای معمولی از سری تجهیزات لبنیاتی هستند که از آنها در واحدهای لبنیاتی و کارخانجات برای تولید کره استفاده می کنند. ما در این مقاله در مورد تفاوت هایی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند برایتان توضیحاتی را ارائه کردیم. در واقع انتخاب اینکه کدام دستگاه باید جهت تولید کره استفاده شود برعهده کارفرماست و کره ای که توسط این دستگاه ها تولید می شود در هر حالت کیفیت عالی دارد. بنابراین با توجه نوع ماده اولیه ای که برای تولید کره بکار می برید، می توانید دستگاه موردنیاز خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *