بررسی کلی عملکرد انواع پکیج های زمینی

بررسی کلی عملکرد انواع پکیج های زمینی دیدگاه بگذارید

تعریفی جامع از پکیج های زمینی

پکیج های زمینی رایج ترین دستگاه ها برای تامین آبگرم هستند که می توان از آنها هم برای گرمایش سیستم های پخش کننده حرارتی (رادیاتور، شوفاژ و…) و هم برای تامین آبگرم مصرفی استفاده کرد. این دستگاه ها در انواع مختلفی تولید می شوند که شامل پکیج زمینی برقی، گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و سه گانه سوز هستند. پکیج های زمینی برقی با برق کار می کنند و منبع حرارتی آنها المنت می باشد، اما پکیج های گازی با گاز شهری تغذیه می شوند. پکیج های دوگانه سوز با گاز و گازوئیل قابل استفاده هستند، به همین دلیل محبوبیت بیشتری دارند.

در بین پکیج های زمینی، نوع سه گانه سوز جزو پرطرفدارترین نوع بوده و بصورت گازی، گازوئیلی و برقی طراحی شده اند. به همین دلیل در هر مکانی قابل استفاده بوده و در هر شرایطی می توان از آنها، تنها با وجود یک سوخت یا برق بهره برد. در این مقاله عملکرد انواع پکیج ها را شرح خواهیم داد تا در استفاده از آنها مشکلی نداشته باشید.

پکیج های زمینی معمولاً حالت دو مبدل دارند، اما نوع سه مبدل و تک مبدل آنها نیز قابل ساخت است که مخصوص استخر هستند. پکیج های زمینی دو مبدل از قابلیت تامین آبگرم و گرمایش شوفاژ بصورت همزمان برخوردارند. اما پکیج های زمینی سه مبدل که مخصوص استخر هستند، علاوه بر گرمایش آب مصرفی و شوفاژ، آب استخر را به دمای مورد نظر می رسانند. پکیج های زمینی استخری تک مبدل، تنها قادرند آب استخر را گرم می کنند. پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاع بیشتر در مورد پکیج های زمینی دوگانه سوز این لینک را کلیک کنید.

پکیج برقی صنعتی

ساختار پکیج های زمینی هیمورا

پکیج های زمینی هیمورا به بدنه ای بسیار مقاوم از جنس ورق کامپوزیت مجهز شده اند و برای جلوگیری از افت بدنه، در پیرامون آنها از شاسی آهنی استفاده شده است. این دستگاه ها دارای پمپی در مسیر برگشت شوفاژ هستند که آب را در مدار بسته جابجا می کند و از آنجایی که به ترموستات مجهز شده اند، نیازی مداوم به تنظیم دما نیست؛ زیرا کاربر می تواند دما را روی محدوده مورد نظر تنظیم کند تا با افزایش دما، عملیات گرمایشی متوقف و با کاهش دما مجدداً عملیات حرارتی برقرار گردد. بنابراین عملکرد انواع پکیج ها به بهترین شیوه اجرا می شود.

وجود تابلو برق یا پنل کنترلی در ساختار پکیج ها که به صورت مجزا روی بدنه آن  قرار گرفته، اعمال تنظیمات را توسط کاربر راحت و آسان نموده است. از طریق این تابلو ضمن انتخاب نوع سوخت مصرفی پکیج ها، می توان دما و فشار آن را تحت نظر داشت.  پکیج های زمینی مجهز به مانومتر، شیر تخلیه، منبع انبساط و … هستند که تمامی این قطعات در افزایش ایمنی آن موثرند. مانومتر میزان فشار را اندازه گیری و نمایش می دهد، شیر تخلیه در زمان افزایش فشار، باز شده و با تخلیه آب گرم اضافی و بخار آب از بالارفتن آن جلوگیری می کند.

منبع انبساط وظیفه ثابت نگهداشتن فشار آب و تامین کمبود آب مدار بسته را بر عهده دارد. پکیج های زمینی برقی و سه گانه سوز به سه فیوز مینیاتور، محافظ جان و کنتاکتور مجهز شده اند که در ادامه این سه قطعات حفاظتی را شرح خواهیم داد.

عوامل موثر در امنیت پکیج های زمینی برقی و سه گانه سوز

فیوزهای حفاظتی

این فیوزها شامل فیوز  محافظ جان، کنتاکتور و مینیاتور هستند و در ساخت پکیج های زمینی برقی و سه گانه سوز بکار برده شده اند. فیوز محافظ جان کاربردی از نوع LS کره است و وظیفه اصلی آن پیشگیری از نشت برق می باشد؛ به همین دلیل از جان افراد در برابر اتصالات برق محافظت می کند. کنتاکتور از دیگر کلیدهای حفاظتی این پکیج هاست که با قطع و وصل کردن پی در پی مدار، از آنها محافظت می کند. برای حفاظت از پکیج های زمینی سه گانه سوز و برقی در برابر جریانات غیرمجاز و اتصالات کوتاه، از فیوز مینیاتور استفاده شده است.

در این صفحه فیوز محافظ جان مورد بررسی قرار گرفته و خواندن آن کمک می کند از مزایای این فیوز حفاظتی بیشتر مطلع شوید.

منبع انبساط

کنترل فشار اضافه آب بر عهده منبع انبساط است، این منبع با کنترل فشار از ترکیدگی لوله ها و اتصالات پیشگیری می کند و نیز کمبود آب در مدار بسته را جبران می کند.

شیر تخلیه یا اطمینان

شیر تخلیه زمانی عمل می کند که فشار آب بصورت ناگهانی افزایش یافته و منبع انبساط خوب عمل نکند. بدین ترتیب آب اضافی به بیرون هدایت شده و از بروز خطرات ناشی از افزایش فشار پیشگیری بعمل می آید. با این امکانات، عملکرد انواع پکیج ها با سطح ایمنی بالا همراه خواهد بود.

بررسی کلی عملکرد انواع پکیج های زمینی

موارد استفاده از پکیج های زمینی

  • وسیله ای مناسب برای استفاده در ساختمان های بزرگ و طبقاتی
  • قابل استفاده در ویلاها، پاساژها و مجتمع ها
  • کاربری آسان در محیط های اداری و تجاری
  • استفاده در بیمارستان ها و درمانگاه ها
  • بهترین سیستم گرمایشی در کارگاه ها و مراکز بسته بندی
  • کاربرد در آموزشکده ها و دانشکده ها
  • سیستمی مناسب برای گلخانه ها و مرغداری ها

عملکرد پکیج های زمینی

آشنایی با عملکرد انواع پکیج ها، برای هر کاربری امری ضروریست و قبل از خرید باید این موضوع را به خوبی بررسی کند. تمامی پکیج های زمینی یک هدف واحد دارند و آن هم تامین آبگرم است. اما عملکرد آنها بر حسب نوعی که دارند (گازی، برقی، گازوئیلی، دوگانه سوز و سه گانه سوز) کمی با هم متفاوت است. پکیج های برقی با برق کار می کنند و بعد از راه اندازی، انرژی الکتریکی به المنت ها منتقل و گرما تولید می شود، بدین ترتیب گرما به مبدل ها منتقل و آنها را داغ می کند. پکیج های زمینی گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و سه گانه سوز نیز بر همین روال، با سوزاندن سوخت در مشعل، سبب گرم شدن مبدل های حرارتی می شوند.

این قسمت فرآیند در کلیه پکیج ها مشابه می باشد، بدین ترتیب که آب گرم به سمت شوفاژها حرکت کرده و بعد از گرم کردن محیط و از دست دادن گرمای خود، توسط پمپ مکیده شده و به سمت مبدل لوله ای  گرم هدایت می گردد؛ در نتیجه داغ شده و مجدداً وارد شوفاژ می شود. این روال بصورت پی در پی یا حالت سیرکوله، ادامه یافته و گرمایش محیط  فراهم می شود. اما آبگرم مصرفی چگونه تامین می شود؟ مبدل حلزونی این وظیفه را برعهده داشته و آب مصرفی را گرم می کند. یعنی زمانی که کاربر شیر آبگرم را باز می نماید، آبسرد از مبدل حلزونی عبور نموده و گرم می شود. بدین ترتیب کاربر می تواند از آبگرم بصورت آنی استفاده کند.

بررسی توجیه اقتصادی

پکیج های زمینی از قابلیت تامین آبگرم و گرمایش شوفاژ برخوردارند، به همین دلیل با وجود این دستگاه ها، دیگر نیازی به آبگرمکن نخواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ساختار جمع و جور، سرویس و نگهداری این سیستم های حرارتی نسبت به موتورخانه کم هزینه تر است. جنس بدنه پکیج های زمینی از ورق کامپوزیت مقاوم بوده و در برابر ضربات احتمالی و زنگ زدگی مقاوم هستند؛ بنابراین طول عمر بالایی داشته و می توان از آنها سال ها بدون استهلاک استفاده کرد. ترموستات دار بودن این دستگاه ها در کاهش مصرف آنها موثر است، زیرا میزان دما را در حد اعتدال (به میزان تعیین شده) نگهداشته و از افزایش و کاهش آن پیشگیری می کند.

این دستگاه ها در فصل های گرم سال، بخصوص تابستان کمترین میزان مصرف را دارند؛ زیرا از آنها فقط جهت تامین آبگرم مصرفی استفاده می شود. این امر به وسیله کلید دوحالته تابستانه و زمستانه امکان پذیر می باشد. بنابراین دستگاه فقط زمانی حالت روشن خواهد داشت که شیر آبگرم توسط کاربر باز می شود.

نکات مهم درباره نصب پکیج های زمینی

  • بهتره در مسیر برگشت شوفاژ، رادیاتور و … فیلتر نصب گردد تا رسوب ایجاد نشود. با مراجعه به این لینک، آشنایی بیشتری از نقش رسوب گیرها و فیلترها در افزایش طول عمر پکیج ها خواهید داشت.
  • جهت نصب پکیج به رادیاتورها و آب شهری، حتماً از اتصالات و لوله هایی استاندارد استفاده نمایید.
  • دودکش را از نوع دو جداره انتخاب کنید تا عملکرد انواع پکیج ها بهبود یابد، در این حالت دود از یک جداره خارج و از جداره دیگر اکسیژن مورد نیاز تامین می گردد. البته پکیج های برقی نیازی به نصب دودکش ندارند.
  • محل نصب پکیج را طوری انتخاب کنید تا علاوه بر تراز بودن سطح آن، فضای کافی برای امکان تعمیر و نگهداری پکیج داشته باشد.

ویژگی های بارز این پکیج ها

  • راندمان بالا در مقایسه با موتورخانه به همراه مصرف سوخت بهینه
  • تولید شده در ظرفیت ها و مدل های مختلف برای استفاده های گوناگون
  • تامین آب گرم برای تامین گرمای محیط و آب مصرفی به طور همزمان
  • ساخت بدنه پکیج ها از متریال های بادوام و مستحکم به منظور افزایش طول عمر آنها
  • سطح ایمنی بالا با داشتن فیوزهای امنیتی، شیر اطمینان و …
  • استفاده از عایق های حرارتی مناسب با هدف افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت
  • مجهز به نمایشگر دیجیتالی برای تنظیم دمای مورد نظر و کنترل آن
  • سازگاری با کلیه سیستم های پخش کننده حرارت همانند رادیاتورها، گرمایش از کف و فن کوئل
  • طراحی شده به صورت تک مبدل (استخری)، دو مبدل و سه مبدل

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد عملکرد انواع پکیج های زمینی بحث کردیم و گفته شد این دستگاه ها تامین کننده آبگرم هستند. در واقع پکیج های زمینی بصورت برقی، گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و سه گانه سوز تولید می شوند و هر کدام ظرفیت های مختلفی دارند. معمولاً پکیج ها از نوع دو مبدل هستند، اما نوع تک مبدل و سه مبدل نیز قابل ساخت بوده که مخصوص استخر هستند.

پکیج های برقی نیازی به گازشهری ندارند و با اتصال آنها به برق می توان گرمایش مورد نیاز محیط و شوفاژ را تامین کرد. البته این پکیج ها با هر نوع توزیع کننده حرارت از جمله فن کوئل، گرمایش از کف، رادیاتور و … سازگارند. با توجه به مطالبی که در این سایت آورده شد، پکیج ها از سطح ایمنی بالایی برخوردارند و در ساخت نوع برقی از سه فیوز حفاظتی استفاده شده که امنیت آنها را افزایش داده اند. پکیج ها از لحاظ اقتصادی نیز بصرفه اند و تعمیر و نگهداری کم هزینه ای دارند. این سیستم های گرمایشی، آب گرم مورد نیاز شوفاژ را تا 85 درجه سانتی گراد و آب گرم مصرفی را تا دمای 65 درجه سانتی گراد تامین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *