معایب آبگرمکن گازی

عملکرد آبگرمکن های گازی مخزن دار و معایب استفاده از آنها دیدگاه بگذارید

معرفی آبگرمکن

قبل از شروع این مقاله ابتدا به چند سوال مهم که احتمالا ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده پاسخ خواهیم داد. اولین سوال اینکه آیا تا بحال به این فکر کرده اید که آبگرمکن چیست و از کی وارد زندگی انسان شده است؟ مکانیزم عملکردی آن ها چگونه است؟ و هزاران سوال دیگر. از دیرباز تامین نیازهای گرمایشی از مهم ترین مسائلی بوده که انسان با آن درگیر بوده و همواره روش ها و راه های متفاوتی جهت تامین آن استفاده کرده است. از سیستم های گرمایشی بسیار پرکاربردی که جهت تامین آب گرم مصرفی استفاده می شود می توان به آبگرمکن ها اشاره کرد که دارای استفاده بسیار راحتی هستند و باعث گرم شدن آب مصرفی بهداشتی می شوند، البته معایب آبگرمکن گازی موضوعی است که در این مقاله به بحث پرداخته می شود.

از این سیستم ها در فضاهای صنعتی، نیمه صنعتی و واحدهای مسکونی استفاده می شود و با توجه به سوخت مصرفی که دارند نحوه تامین گرمایش در آنها کاملا متفاوت است. در مورد اینکه آبگرمکن از کی وارد زندگی انسان شده است شواهد دقیقی در دست نیست و نمی توان پاسخ واضحی به این سوال ارائه کرد. در حالت کلی این سیستم ها باعث ایجاد تحول در زندگی انسان شده و روند زندگی را راحت تر از گذشته کرده اند. آبگرمکن ها علاوه بر تفاوتی که از نظر سوخت مصرفی دارند در مدل های متنوع و بصورت زمینی و دیواری تولید می شوند.

تفاوت نوع گازی آبگرمکن های مخزن دار و بدون مخزن

زمانی که می خواهیم یک سیستم حرارتی مناسبی خریداری کنیم ابتدا به برخی موارد بسیار مهم توجه می کنیم و سپس با کسب اطمینان لازم سیستم متناسب با نیازهای محیط را خریداری می کنیم. آبگرمکن های مخزن دار و بدون مخزن از سیستم هایی هستند که مشتریان همیشه هنگام خرید از تفاوت های آنها سوالاتی می پرسند و تمایل به این دارند که بدانند کدام سیستم مناسب تر است. دانستن این نکته که آبگرمکن ها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند باعث می گردد آگاهانه بتوانیم دستگاهی را خریداری کنیم که از هر نظر به صرفه و اقتصادی باشد.

آبگرمکن های مخزن دار همان گونه که از نامشان نیز مشخص است دارای مخزنی هستند که گنجایش آنها با توجه به توان دستگاه مشخص می گردد و در داخل آنها آب گرم ذخیره می شود. در داخل مخزن این سیستم ها معمولا از سیستمی جهت سنجش دما استفاده شده است که با افت دما بلافاصله دمای سیستم را افزایش و با رسیدن آن به حد مشخص شده دوباره دما را به حالت قبلی باز می گرداند. در این سیستم ها هر زمان که به آب گرم نیاز داشتید در دسترس است و می توانید از آن استفاده کنید. این آبگرمکن ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و مخزن آنها با توجه به ابعادی که دستگاه دارد انتخاب می شود.

آبگرمکن های بدون مخزن نوع دیگری از این سیستم ها هستند که بدون مخزن ساخته شده اند و آب گرم شده توسط آنها مستقیما وارد لوله ها شده و با باز کردن شیر آب گرم توسط مصرف کننده در دسترس قرار می گیرد. از جمله مزیت این آبگرمکن ها نسبت به نمونه های مخزن دار، مصرف آب کمتر آنهاست که این عامل استفاده از نوع بدون مخزن را بیش از دیگر سیستم ها نموده است.

معایب آبگرمکن گازی

ماهیت آبگرمکن های مخزن دار گازی

سوخت فسیلی گاز از جمله سوخت های در دسترس است که در سیستم های حرارتی گازی استفاده می شود و دارای توان خوبی بوده و سیستم هایی که از آن به عنوان منبع اصلی تامین حرارت استفاده می کنند قدرت گرمایشی مناسبی دارند. در ساخت این سیستم ها از قطعاتی استفاده شده که با نمونه های برقی دارای تفاوت هایی هستند و عملکرد کاملا متفاوتی با آنها دارند. از مهم ترین این بخش ها می توان به مشعل، شیر کنترل گاز، شیر اطمینان، پمپ، کلاهک تعدیل و مبدل های حرارتی اشاره کرد. تمامی این قطعات به نحوی با عملکرد هماهنگ خود باعث می شوند تا نیازهای حرارتی محیط تامین گردند.

از آنجا که این سیستم ها با سوخت فسیلی گاز کار می کنند از مشعل جهت ایجاد شعله استفاده شده است که باعث گرم شدن آب موجود در میان مبدل های حرارتی می گردد و با این عمل آب مصرفی گرم می شود. مبدل ها تجهیزاتی هستند که گرمای مشعل را دریافت کرده و آن را به آب انتقال می دهند. معمولا در این سیستم ها از دو عدد مبدل حرارتی استفاده می شود که هر کدام آب گرم مورد نیاز برای بخش متفاوتی را تامین می کنند، برای مثال آب گرم مصرفی و آبی که برای گرم کردن شوفاژها استفاده می شود با بکارگیری مبدل متفاوتی تامین می گردد.

مخزنی که در داخل این سیستم ها وجود دارد برای ذخیره ی آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود در هر لحظه که آب گرم نیاز داشته باشید در دسترس باشد. البته لازم به ذکر است که معایب آبگرمکن گازی به مراتب بیشتر از مزایای آن است و باید در زمان خرید آن ها توجه و دقت لازم مبذول داشت و با تحقیق و بررسی دقیق نسبت به انتخاب این سیستم ها اقدام نمود.

معایب آبگرمکن گازی

مقایسه آبگرمکن های برقی مخزن دار و گازی مخزن دار

اولین تفاوت این سیستم ها ورودی انرژی آنهاست که در نوع برقی از انرژی الکتریکی و در نوع گازی نیز از سوخت گاز استفاده می شود. قطعاتی که در ساخت این سیستم ها استفاده می شود کاملا متفاوت بوده و هر کدام سازگار با سوخت مصرفی در آنها است. در سیستم های گازی جهت ایجاد شعله و تامین حرارت مشعل بکار می رود، اما در نمونه های برقی المنت منبع تامین کننده گرماست. سوخت گاز زمانی که در سیستم های حرارتی می سوزد باعث ایجاد گازهای آلوده می گردد و برای خروج آنها از محیط باید دودکش استفاده شود بنابراین در زمان نصب این سیستم ها باید محلی برای نصب دودکش پیش بینی شود. اما در نمونه های برقی هیچ گونه آلاینده ای تولید نمی گردد و به راحتی در هر محیطی می توان از آنها استفاده کرد.

انرژی الکتریکی در گروه انرژی های پاک قرار دارد و در محیط هایی که به سوخت های فسیلی دسترسی نیست و یا اینکه استفاده از این سوخت ها ممکن است باعث بروز خطراتی گردد کاربرد دارد. مخزن دار بودن هر کدام از این سیستم ها به عنوان مزیت مهمی است که باعث می گردد آب گرم در هر لحظه حتی در زمان قطع شدن آب مصرفی تا به پایان رسیدن آب داخل مخزن در دسترس باشد. از بهترین آبگرمکن های برقی مخزن دار می توان به آبگرمکن های ساخته شده در شرکت هیمورا اشاره کرد که مطابق با تکنولوژی نوین ساخته شده اند و دارای توان و قدرت گرمایشی بالایی هستند و بدون ایجاد هر گونه آلودگی در هر محیطی بدون استثنا کاربرد دارند.

معایب آبگرمکن گازی

معایب آبگرمکن مخزن دار

آبگرمکن های گازی دارای معایب بسیاری هستند و این عوامل امروزه استفاده از آنها را کاهش داده است. از مهم ترین معایب این سیستم ها می توان به ایجاد آلودگی های زیست محیطی توسط آنها اشاره کرد. در آبگرمکن های گازی مخزن دار مصرف آب نیز بسیار بالاست و دلیل آن وجود مخزنی است که آب گرم در داخل آن ذخیره می گردد و برای ثابت ماندن آن در گرمای متعادل سیستم باید هر لحظه با توجه به این مورد عمل کند و در صورتی که کاهشی در دمای آب داخل مخزن ایجاد گردد دمای سیستم افزایش می یابد. بطور کلی بایستی چنین عنوان کرد که استفاده از آبگرمکن های گازی مخزن دار دارای معایبی است که باعث شده استفاده از آنها بسیار کمتر از دیگر سیستم ها بوده و دلیل آن نیز مصرف سوخت و آب بسیار بالا می باشد.

شرکت هیمورا با تولید آبگرمکن های برقی باعث جبران معایب آبگرمکن های گازی شده است و برای مشتریان خود این امکان را فراهم نموده است که بتوانند سیستمی مقرون به صرفه و مناسب با نیازهای خود را انتخاب نمایند. آبگرمکن های برقی هیمورا به دلیل اینکه در ساخت آنها از قطعات استاندارد استفاده شده است دارای مصرف برق بسیار کمی هستند و با توان بالایی آب گرم مصرفی را تامین می کنند. در پایان این مقاله چنین می توان اذعان داشت که با خرید محصولات تولید شده در شرکت هیمورا علاوه بر اینکه نیاز شما به بهترین شکل تامین می گردد از ایجاد هزینه های اضافی نیز به میزان قابل توجهی کاسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *