مقایسه پکیج ها

مقایسه کلی بین پکیج ها دیدگاه بگذارید

مقدمه

برای شناخت و معرفی انواع پکیج ها ابتدا با سیستم گرمایشی پکیج ها آشنا می شویم. بطور کلی پکیج دستگاهی است که امروزه جایگزین موتورخانه های قدیمی شده و می تواند در داخل یا خارج از ساختمان نصب شود. این دستگاه ضمن گرم کردن محیط ساختمان قادر است آب گرم مصرفی کاربران را نیز تامین نماید. پکیج ها با بازده بالای گرمایی و مصرف سوخت کمتر در مقایسه با موتورخانه و حذف لوله کشی گسترده در ساختمان، موجب مستقل شدن هر واحد از لحاظ تامین گرمایش و آب گرم شده اند. طراحی و ساخت پکیج ها به شکلی است که کل قطعات و بخش های گرمایشی دستگاه در یک مجموعه جمع و جور قرار گرفته اند.

از اصلی ترین مزایای پکیج که موجب محبوبیت این تجهیزات شده، راندمان بالای گرمایی، مصرف کم سوخت و انرژی، اشغال فضای کم، کاربری آسان، هزینه های کم نصب و راه اندازی، پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری، حذف لوله کشی های وسیع و … می باشد. با بوجود آمدن پکیج، کم کم تجهیزات گرمایشی دبگر مانند آب گرمکن ها و بخاری های سنتی که دارای خطرات بسیاری هستند، حذف می شوند. پکیج ها تولید کننده آب گرم بوده که در بخش گرمایش محیط برای سیستم های توزیع کننده حرارت همانند رادیاتور، گرمایش از کف و … مورد استفاده قرار می گیرد. پکیج ها به لحاظ مدل و ظرفیت گرمایی تنوع زیادی دارند و برای فضاهای مختلف طراحی شده اند. در این مقاله به بررسی و مقایسه انواع پکیج ها می پردازیم.

مقایسه پکیج ها

تفکیک پکیج ها برحسب نحوه نصب و قرار گیری

  • پکیج های زمینی
  • پکیج های دیواری

پکیج زمینی

محل قرار گیری این پکیج ها به دلیل ابعاد بزرگ و وزن بالای آنها در سطح زمین می باشد. این پکیج ها در ساختمان هایی با متراژ بالا و چند طبقه کاربرد داشته و در ظرفیت های متنوع ساخته شده اند. پکیج های زمینی را در فضای خارج ساختمان استفاده میکنند و اغلب در انباری، پارکینگ یا بالکن نصب و راه اندازی می شوند. منبع حرارتی پکیج های زمینی از نوع مشعل بوده که با توجه به نوع آن می توانند از سوخت های مختلف استفاده کنند. البته مدلی از پکیج های زمینی برقی تولید شده اند که با برق سه فاز صنعتی کار می کنند.

مقایسه پکیج ها

پکیج دیواری

پکیج های دیواری یکی از پرطرفدارترین مدل های پکیج های گرمایشی است که به جهت ابعاد کوچک و وزن مناسب آن را روی دیوار نصب می کنند. پکیج های دیواری در فضاهای کوچک و آپارتمان ها بیشترین کاربرد را دارند. این سیستم ها هم برای گرمایشی محیط و هم تامین آب گرم مورد استفاده قرار می گیرند. پکیج های دیواری در مدل های برقی و گازسوز طراحی و ارائه شده اند. برای مدل های گازی لازم است تا در محل قرار گیری آنها از دودکش استفاده گردد.

تقسیم بندی پکیج ها براساس تعداد مبدل

  • پکیج های تک مبدل
  • پکیج های دو مبدل
  • پکیج های سه مبدل
مقایسه پکیج ها

پکیج های تک مبدل

مبدل حرارتی قطعه ای است که گرمای حاصل از منبع گرمایشی را به آب رسانده و سبب گرم شدن آن می شود. در این مدل از پکیج های گرمایشی از یک مبدل استفاده شده که وظیفه آن گرم کردن آب مصرفی در بخش مدار بسته و باز پکیج می باشد. این مدل از پکیج ها اغلب به صورت دیواری و در ظرفیت های گرمایی کم ساخته می شوند. پکیج های تک مبدل دارای مخزن بوده که گرم کردن آب در این مخزن انجام می شود.

پکیج های دو مبدل

یکی دیگر از انواع سیستم های گرمایشی پکیج ها نوع دو مبدل حرارتی است. این تجهیزات مجهز به دو عدد مبدل حرارتی جداگانه برای سیستم های توزیع کننده حرارت و آب گرم بهداشتی هستند. مبدل ها عملکرد مستقلی از هم داشته و بخشی از آب مورد نیاز دستگاه را گرم می کنند. پکیج های دیواری و زمینی به طور عمده دارای دو عدد مبدل حرارتی هستند.

پکیج های سه مبدل

پکیج های سه مبدل کاربردهای خاصی دارند و برای محیط هایی همانند استخرها یا سالن های جکوزی ساخته شده اند. در این محیط ها چون میزان آب گرم مصرفی زیاد بوده بنابراین از سه عدد مبدل حرارتی متفاوت استفاده شده است. مبدل اولیه برای گرمایش محیط سالن استخر و مبدل ثانویه برای تامین آب گرم مصرفی در دوش ها و سرویس ها در نظر گرفته شده و مبدل سوم مخصوص گرم کردن آب استخر یا جکوزی می باشد.

تقسیم بندی پکیج ها براساس نوع سوخت و انرژی مصرفی

  • پکیج های برقی
  • پکیج های گازی
  • پکیج های گازوئیلی
  • پکیج های دوگانه سوز گازی – گازوئیلی
  • پکیج های سه گانه سوز برقی – گازی و گازوئیلی
مقایسه پکیج ها

پکیج های برقی

پکیج های برقی دارای سیستم گرمایشی از نوع المنت بوده که با انرژی الکتریکی کار می کند. این پکیج ها در مدل های زمینی و دیواری ساخته شده اند و برای محیط های در نظر گرفته شده اند که دسترسی به لوله کشی گاز شهری و دیگر سوخت ها ندارند. ظرفیت گرمایی این دسته از پکیج ها در مقایسه با مدل های گازی کمتر می باشد. عملکرد این پکیج ها کاملا بی صدا و بدون هر نوع آلایندگی است.

پکیج های گازی

با توجه به گسترش شبکه گاز رسانی شهری در کشور ما یکی از رایج ترین مدل های پکیج ها است که کاربرد بالایی دارد. پکیج های گازی در دو شکل دیواری و زمینی طراحی شده اند. مدل های دیواری را با دو نوع سوخت گاز شهری و گاز مایع می سازند تا در ویلاها یا مناطق دور افتاده کاربران بتوانند از این تجهیزات گرمایشی مقرون به صرفه استفاده کنند. عملکرد این مدل از پکیج های گرمایشی کم صدا بوده و در محل نصب نیاز به کانال دودکش دارند.

پکیج های گازوئیلی

پکیج های گازوئیلی همانند نوع گازی دارای مشعل بوده که همان منبع گرمایشی دستگاه می باشد. برای پکیج های گازوئیلی نیاز به دودکش بوده و آنها را در بیرون از واحد مسکونی نصب و راه اندازی می کنند.

پکیج های دوگانه سوز (گازی – گازوئیلی)

حساسیت و اهمیت نوسانات دمایی در بخش های صنعت و مراکز سبب گردیده تا پکیج های دوگانه سوز و سه گانه سوز ساخته شوند. مدل های دوگانه سوز مجهز به مشعلی هستند که قادر است از دو سوخت متفاوت گازی و گازوئیلی استفاده کند. این مزیت باعث می گردد تا در زمان نبود یا قطعی یکی از منابع، سوخت جایگزین وجود داشته و دچار افت دما یا عدم دسترسی به آب گرم نشوید. پکیج های دوگانه سوز در مدل های زمینی با ظرفیت های بالای حرارتی تولید می شوند.

پکیج های سه گانه سوز (برقی – گازی و گازوئیلی)

این پکیج ها همانند پکیج های دوگانه سوز دارای یک مشعل دوگانه سوز هستند، در ضمن مجهز به المنت هایی قدرتمند برای زمانی می باشند که کاربر بخواهد از نیروی برق برای تولید آب گرم استفاده کند. پکیج های سه گانه سوز، زمینی بوده و برق مصرفی آنها از نوع سه فاز صنعتی با ولتاژ ورودی 380 ولت می باشد.

مقایسه پکیج ها

سخن آخر

با وجود تنوع در مدل ها و سوخت های مورد استفاده پکیج ها، از آنها به عنوان متداول ترین و اقتصادی ترین تجهیزات گرمایشی یاد می شود. پکیج ها با داشتن مزیت های فراوان، به خصوص راندمان بالا و مصرف کم در مقایسه با سایر تجهیزات گرمایشی در اغلب مراکز و محیط های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و تولیدی به کار گرفته می شوند. این دستگاه ها کاربری راحتی داشته و نصب و راه اندازی آنها توسط تکنسین ها انجام می شود. سطح ایمنی پکیج ها بالا بوده و از تجهیزات مورد اطمینان برای کلیه واحدها می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *