الکل ضدعفونی

بهترین الکل ضدعفونی چه الکلی است؟ دیدگاه بگذارید

بهترین الکل ضدعفونی چیست؟

الکل ضدعفونی چه نوع ماده ای است؟ در علم شیمی به هر ترکیبی که دارای یک گروه (–OH) باشد، الکل گفته می شود. از لحاظ ساختاری الکل ها دارای شکل خطی و حلقوی می باشند و به لحاظ نوع به سه دسته الکل های نوع اول (دارای یک عامل OH)، الکل های نوع دوم (دارای دو عامل OH) و الکل های نوع سوم که سه عدد عامل الکلی دارند، تقسیم می شوند. این ماده در بسیاری از واکنش های شیمیایی شرکت کرده و گستره وسیعی از ترکیبات را تولید می کند؛ به طور کلی می توان گفت که الکل ها یکی از ده ماده اصلی بر روی کره زمین می باشند.

در فرهنگ عامه زمانی که نام الکل آورده می شود منظور همان اتانول می باشد که یکی از ساده ترین الکل ها بوده و برای مصارف ضدعفونی کردن کاربرد فراوانی دارد. واژه الکل با تمیزی و ضدعفونی نمودن عجین شده است و بیشتر مردم فکر می کنند از هر ماده ای به نام الکل می توان برای پاکسازی استفاده نمود. این فکر کاملا اشتباه می باشد؛ زیرا برخی از الکل های موجود در بازار مصارف دیگر دارد که برای آشنایی به دسته ای از آنها اشاره می کنیم.

الکل اتانول بیشتر مصرف پزشکی داشته و برای استریلیزه کردن وسایل پزشکی و ساخت مکمل های سوختی استفاده می شود. عمده مصارف دیگر الکل ها به عنوان حلال می باشد و همچنین به عنوان ماده اصلی برای تهیه انواع دیگر حلال ها به کار می روند. در صنعت پلاستیک نیز برای افزایش خاصیت آن مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین الکل های چرب در تهیه و تولید شوینده ها به عنوان یک ماده اولیه کاربرد دارند. برای تهیه الکل ضدعفونی کننده می توانید از عرقگیر های هیمورا استفاده کنید.

الکل ضدعفونی

بهترین الکل ضدعفونی کدام است؟

امروزه در پی گسترش ویروس کرونا در کل جهان، تمام مردم در پی یافتن و استفاده از یک محلول ضدعفونی کننده هستند تا بتوانند آن را برای سطوح و اشیاء استفاده نموده و ویروس را از بین ببرند. ضدعفونی کننده هایی با ترکیبات متفاوت در بازار مصرف وجود دارد که بیشتر برای مصارف بیمارستانی می باشد؛ البته در داروخانه ها هم اشکال مایع و ژل وجود دارد که می توان از آنها استفاده نمود، اما برای پاکسازی سطوح کاربرد ندارند.

از ضدعفونی کننده های معمولی و پرکاربرد در میان مردم الکل ضدعفونی می باشد که مصرف آن با شیوع بیماری کرونا رو به افزایش است. در این میان تعدادی از افراد از عدم آگاهی مردم سود جسته و الکل های صنعتی را به جای الکل طبی در اختیار مردم نهاده اند که در این میان تعدادی نیز دچار آسیب هایی شده اند.

الکل اتانول

در این قسمت می خواهیم الکل های مخصوص ضدعفونی نمودن را معرفی نموده و طریقه صحیح استفاده از آنها را بیان کنیم. در بازار مصرف دو نوع الکل موجود می باشد؛ الکل طبی و الکل صنعتی. الکل طبی یا همان الکل سفید یا اتانول، ماده ای بی رنگ بوده و دارای بوی نافذ و تند می باشد. اتانول خاصیت آتش زایی داشته و در مقابل حرارت سریعا شعله ور می شود. این الکل در آب بسیار حلال بوده و به هر میزان در آن حل می شود که این موضوع گاها برای برخی سودجویان یک دست مایه شده تا الکل ناخالص به فروش برسانند. منشا اصلی تولید الکل اتانول فرآیند تخمیر می باشد که این عمل می تواند از انواع غلات و ذرت و نیشکر و … انجام گیرد. الکل اتانول بدست آمده از این طریق قابلیت شرب دارد.

الکل ضدعفونی اتانول علاوه بر نوع خوراکی و طبی آن در نوع صنعتی هم تولید می شود که برای عدم خوردن آن توسط افراد به آن مواد تلخ کننده و گاها رنگ اضافه می کنند. این الکل برای ضدعفونی کردن کاربردهای فراوانی دارد؛ خصوصا اتانول 70 % یکی از پرمصرف ترین نوع الکل ها برای ضدعفونی سطوح و اشیا می باشد. درصد این الکل از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا درصد های بالای الکل مانند الکل 70 درصد تاثیری در ضدعفونی کردن سطوح ندارند. این الکل علاوه بر مصارف ضدعفونی کننده به عنوان یک ماده اولیه برای تهیه انواع اسپری ها و ژل های ضدعفونی دست نیز به کار می رود.

الکل ضدعفونی

الکل متانول

الکل ضدعفونی متانول به شیوه صنعتی تولید می شود که در این عملیات از واکنش بین دی اکسید کربن و هیدروژن استفاده می گردد. برای انجام واکنش از فشار و دمای بالا با استفاده از یک تسریع کننده کمک گرفته می شود. البته روش دیگر تولید این نوع الکل استفاده از چوب و فرآیند تقطیر است؛ به همین دلیل نام دیگر الکل متانول، الکل چوب می باشد. این الکل در صنعت به عنوان حلال و سوخت کاربرد دارد و از نظر خوراکی یک ماده بسیار خطرناک می باشد به طوری که اگر اشتباه خورده شود احتمال مرگ وجود دارد. این الکل خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارد و تاثیر روی باکتری ها و ویروس ها بجا نمی گذارد. اگر از این الکل روی پوست استفاده شود سبب جذب آن شده و امکان مسمومیت و صدمه زدن به ارگان های داخلی بدن و حتی کوری وجود دارد.

الکل ضدعفونی

الکل ایزوپروپیل

این الکل ضدعفونی با نام ایزوپروپانول یا الکل مالشی، یکی از الکل های پرکاربرد می باشد. این الکل هم همانند اتانول، بی رنگ و با بوی بسیار نافذ می باشد. از این الکل در صنایع شیمیایی و خانگی به عنوان یک ماده پایه در ساخت بسیاری از محلول های ضد عفونی کننده و شوینده ها و گندزداها کاربرد دارد. این الکل به عنوان یک الکل همه کاره در زمنیه مصارف خانگی، بیمارستانی و پزشکی و انواع صنایع مورد استعمال قرار می گیرد. الکل مالشی یکی از مواد از بین برنده باکتری ها و ویروس ها می باشد و برای اثرگذاری بیشتر این الکل، غلظت بالای 50 درصد آن توصیه می گردد.

از این الکل در مصارف پزشکی همانند انواع تزریقات و ضدعفونی کردن سطوح مختلف و ابزارآلات استفاده می شود؛ همچنین این نوع الکل برای پاکسازی پوست با درصدهای 70% قابلیت کاربرد دارد. الکل مالشی قابلیت خوردن نداشته و بسیار خطرناک است و احتمال مرگ را نیز دارد.

انتخاب بهترین نوع الکل ضدعفونی

در توضیحات داده شده مشخص شد که از میان الکل ها می توان اتانول و ایزوپروپیل را به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده به کار برد. حال تفاوت هایی که میان این دو نوع الکل وجود دارد را بیان می کنیم تا مصرف کنندگان مطابق با نیاز خود و امکان دسترسی و تهیه آن اقدام نمایند. تحقیقات انجام شده توسط گروهی از پزشکان بر روی تاثیر اتانول و ایزوپروپیل روی باکتری ها و ویروس ها نشان می دهد که هر دوی این الکل ها روی میکروارگانیسم ها تاثیر قابل قبولی دارند؛ اما اثر کشندگی الکل ایزوپروپیل در طول مدت آزمایش بیشتر از الکل اتانول بوده است.

علت این امر می تواند سرعت عمل بیشتر الکل ضدعفونی ایزوپروپیل در بخش های حساس باشد. این موضوع دلیل بر کم اثر بودن الکل اتانول نیست و فقط میزان زمان و دما موثر است؛ چنانچه زمان و دمای لازم به الکل اتانول داده شود همانند الکل ایزوپروپیل بسیار موثر خواهد بود.

نکته پایانی این که امکان تهیه و دسترسی به الکل اتانول به دلیل تولید آن در کارخانجات و صنایع به مقدار زیاد و آشنایی بیشتر مردم با آن راحت است؛ البته تولید الکل ایزوپروپیل نیز فراوان می باشد اما به جهت مصارف بیمارستانی و کمی ناآشنا بودن برای افراد شاید اندکی نسبت به الکل اتانول مشکل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *