الکل متانول چگونه تولید میشود؟

الکل متانول چگونه تولید میشود؟ دیدگاه بگذارید

خواص الکل متانول و روش تولید الکل متانول

همانطور که می دانید الکل در دو نوع اتانول و متانول موجود است که کاربردهای متعددی در صنایع دارد، در واقع الکل در ابتدا توسط زکریای رازی (کاشف ایرانی) اختراع گردید و در صنایع مختلف به مصرف می رسند، در واقع الکل ها از دسته محصولاتی هستند که جزو ترکیبات شیمیایی محسوب می شوند، در این مقاله ما در مورد الکل متانول یا متیل بحث خواهیم کرد، در واقع متانول جزو ساده ترین الکل های صنعتی با فرمول CH3OH می باشد که مایعی فرار، سبک و قابل اشتعال است، به همین دلیل به آن الکل چوب نیز گفته می شود، در این مبحث به شما خواهیم گفت که الکل متانول چگونه تولید می شود، ولی در ابتدا بهتر است با این الکل آشنا شوید.

خواص الکل متانول

همانطور که ذکر شد متانول از قابلیت اشتعال برخوردار بوده و بر اثر سوختن سبب تولید دی اکسید کربن و آب می گردد، متانول در زمان سوختن شعله ای به رنگ سفید تولید می کند، در حالت کلی باید گفت بیشتر مصارف الکل متانول مربوط می شوئد به تهیه فرمالدئید که در تولید تخته سه لایی، رنگ، پلاستیک و مواد منفجره استفاده می گردد.

متانول از خاصیت سمی برخوردار است و افراد در صورت نوشیدن این الکل بینایی خود را از دست داده و احتمال مرگ آنها زیاد است، به همین دلیل باید گفت از متانول نمی توان جهت شرب استفاده کرد و کاربردی کاملاً صنعتی دارد، جهت استفاده از متانول بهتر است از دستکش و ماسک استفاده شود. از متانول می توان به منظور سوخت جایگزین نیز استفاده کرد، بدین منظور می توان الکل متانول را با مقداری آب مخلوط کرد و از آن در خودروهای بدلکاری و یا مسابقه بعنوان سوخت جایگزین استفاده کرد.

بسیاری از افراد به اشتباه از الکل متانول جهت ضدعفونی کردن دست و تجهیزات استفاده می کنند، ولی باید گفت این الکل قدرت بالایی در ضدعفونی کردن اجسام و دست ها ندارد و مقدار بسیار کمی از ویروس ها و میکروب ها را نابود می کند، همچنین تماس مستقیم متانول با پوست سبب ایجاد عارضه های پوستی و بیماری های تنفسی می گردد و نیز آسیب های چشمی زیادی به بار می آورد، ولی این محصول در صنایع و در تولید انواع چسب، رنگ و در حلال ها و ضد یخ ها بسیار خوب عمل می کند.

روش تولید الکل متانول

روش تولید الکل متانول

  • جهت تولید الکل متانول می توان از گاز سنتز یا ذغال سنگ استفاده کرد، در واقع گاز سنتز سرشار از منواکسید کربن ( co)، هیدروژن (H2) و کربن (CO2) است، در واقع گاز سنتر امروزه از قابلیت دسترسی آسانی برخوردار می باشد و نیز بسیار ارزان قیمت است.
  • جهت تولید الکل متانول می توان از گاز طبیعی نیز استفاده کرد، بدین منظور باید گاز طبیعی را گوگرد زدایی کرد و گاز سنتز را تولید و فشرده سازی نمود و نیز باید عملیات تقطیر را انجام داد.
  • جهت تولید گاز سنتر می توان از تکنولوژی ریفورمینگ استفاده کرد، این تکنولوژی به دو صورت  ریفورمینگ یک مرحله ای و دو مرحله امکانپذیر است که در ادامه شرح داده خواهد شد.
  • با تکنولوژی ریفورمینگ تک مرحله ای تولید گاز سنتز فقط از طریق ریفورمینگ بخار لوله ای اجرا می گردد، یعنی نیازی به اکسیژن نیست، این روش در صنایعی که گاز طبیعی موجود است و یا نیاز به تولید متانول با هزینه کم دارند استفاده می شود.
  • تولید الکل متانول با تکنولوژی ریفورمینگ دو مرحله ای به دو صورت ریفورمینگ بخار (اولیه) و ریفورمینگ سوختن اکسیژن (ثانویه) اجرا می گردد.
  • بهترین راه جهت تولید الکل متانول استفاده از دستگاه های تقطیر است، این دستگاه ها با سرعت عمل بالایی این الکل را تولید می کنند.
  • جهت تولید الکل متانول باید مواد اولیه در مقابل حرارت و در داخل سلولی تحت فشار قرار گیرند تا گاز طبیعی و اکسیژن به مخزن احتراق وارد شده و متان از طریق احتراق اکسیژن، کربن و منوکسید کربن بدست آید.
  • متانول خاصیتی گرمازا دارد، در نتیجه در فشار بالا و دمای کم تولید می گردد، بدین ترتیب در تولید متانول باید در زمان عملیات حرارت تولیدی را کم کرد تا بتوان حرارت راکتور را تا حد امکان در حد پایین نگهداشت.

تقطیر و خالص سازی متانول

الکل متانول حاوی مقدار فراوانی آب و الکل های سنگین تر است و بعد از ترکیب و تولید باید خالص سازی گردد، بنابراین جهت خالص کردن این ماده نیاز به تجهیز ویژه ای است که به اختصار می توان گفت دستگاه های تقطیر بهترین روش جهت خالص کردن این ترکیب است، بنابراین می توان برحسب نیاز از دستگاه تقطیر مناسب استفاده کرد، چرا که این دستگاه در ظرفیت های مختلف موجود می باشد.

دستگاه های تقطیر به صورت کاملاً بهداشتی طراحی شده اند، بنابراین خیالتان راحت باشد که الکل متانول تولیدی با رعایت بهداشت تولید خواهد شد، در واقع جنس بدنه و مخزن این دستگاه از استنلس استیل می باشد که کاملاً ارگانیک و بهداشتی است.

 فرآیند تولید متانول با گاز طبیعی

در تولید الکل متانول با گاز طبیعی در ابتدا گاز به بخش گوگرد زدایی وارد شده و به بخش ریفورمر وارد می گردد، در نتیجه متان و هیدروکربن های دیگر در برابر بخار دچار واکنش شده و تبدیل به گاز سنتز می گردند.

عملیات خنک سازی گاز سنتز خروجی از ریفورمر توسط بخار آب صورت می گیرد و کندانس می گردد (از طریق کندانسور) و جهت رسیدن به فشار مورد نظر به بخش کمپرسور منتقل می گردد، بدین ترتیب در دمای پایین و فشار بالا واکنش صورت می گیرد.

فرآیند تولید الکل متانول از چوب

در این روش می توان از چوب، ذغال سنگ، پسماندهای کشاورزی و زباله جهت تولید متانول استفاده کرد، در واقع جهت تبدیل هر ماده جامد به گاز سنتز باید آن ماده را سوزاند تا اکسید شود، بدین ترتیب گازهای CO،H2 و CO2 تولید می گردد.

توجه کنید که در صورتی که جهت اکسید کردن ماده جامد به گاز سنتز از هوا استفاده گردد، گاز تولیدی سرشار 50 درصد نیتروژن خواهد بود، در این شرایط جهت تفکیک سازی حتماً باید از روش سرمایشی استفاده کرد. جهت اکسید کردن مواد می توان از اکسیژن خالص نیز استفاده نمود، در این روش می بایست هوا را با روش سرمایشی تقطیر نمود تا نیتروژن موجود در آن توسط اکسیژن آزاد گردد. به متانول تولیدی از چوب و سایر مواد جامد و ترکیبات آلی متانول الکل بیوالکل یا متانول آلی می گویند، در واقع متانول تولید شده از چوب منبعی تجدید شدنی جهت سوخت می باشد و افراد می توانند آن را جایگزین سوخت و مشتقات نفتی کنند.

راهنمای تهیه عرق گیاهی طبیعی

نکات قابل توجه

  • شرکت صنعتی هیمورا یکی از تولید کنندگان دستگاه های تقطیر در مدل ها و ظرفیت های مختلف بوده که این دستگاه را با مطابق با استانداردهای معتبر جهانی و استفاده از تکنولوژی روز طراحی نموده است، بنابراین شما می توانید جهت تولید الکل متانول از دستگاه های تقطیر این شرکت استفاده کنید تا متانولی خالص تولید و درآمد هنگفتی کسب نمایید.

موارد استفاده از الکل متانول

  • تولید انواع چسب‌های صنعتی
  • قابل استفاده در انواع حلال‌ها و ضد یخ
  • استفاده جهت تولید تخته سه لایی و انواع پلاستیک
  • تولید رنگ و مواد منفجره
  • تولید انواع ظروف و لوازم آشپزخانه
  • مصارف خانگی و تولید انواع رزین‌ها

می توانید برای تهیه الکل متانول از عرقگیر های هیمورا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *