معرفی و بررسی بهترین دستگاه های عرق گیری و تقطیر هیمورا

معرفی و بررسی بهترین دستگاه های عرق گیری و تقطیر هیمورا 2

عرق گیری فرصت طلایی زیست بوم ایران!

امروزه با آشکار شدن نتایج آزمایش های علمی جدید، مشخص شده است که بسیاری از داروهای شیمیایی مدرن که بصورت فراگیر مورد استفاده قرار می گیرند، عوارض جانبی فراوانی دارند و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می کنند. لذا در سراسر جهان موجی از آگاهی و شیوه های درمان بیماری ها و تقویت جسمانی به روش ارگانیک راه افتاده است. این در حالی است که در کشورهای آسیایی از جمله ایران قرن هاست با استفاده از روش های طبیعی به درمان انواع مشکلات جسمانی می پردازند. اجداد ما نیز سالیان متمادی در زمینه استفاده از انواع عرقیات برای کسب سلامتی تجربه دارند. ما امروزه این فرصت را داریم که با استفاده از انواع دستگاه عرق گیری ضمن کسب درآمد، به ارتقا سطح سلامتی جوامع نیز کمک کنیم.

علم استفاده از عرقیات گیاهی قرن هاست که امتحان خود را پس داده است و ما این امتیاز را داریم که به منابع علمی وسیعی در مورد طریقه استفاده از خواص گیاهی و شیوه های درمانی با کمک آنها دسترسی داشته باشیم. ایران رتبه پنجم تنوع گیاهی را در سراسر جهان دارد؛ در نتیجه ما با کمی تحقیق در مورد عرقیات گیاهی و نحوه تولید و عرضه آنها به بازار، می توانیم یک کسب و کار عالی و درجه یک برای خود دست و پا کنیم. برای شروع می توانید به مقاله “خواص عرقیات گیاهی” مراجعه کنید تا با محبوبترین عرقیات گیاهی آشنا شوید. اما در این مقاله ما قصد داریم انواع دستگاه عرق گیری را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

عرق گیری فرصت طلایی زیست بوم ایران!

عرق گیر غرقابی

عرق گیرهای غرقابی جزو انواع دستگاه عرق گیری صنعتی هستند که ابعاد بزرگ و ظرفیت گنجایش بالایی دارند. برای اینکه این دستگاه ها بیشترین کارایی ممکن را داشته باشد، بدنه آن به شکل استوانه با درب مخروطی شکل ساخته شده است. برای اینکه این تجهیزات ضمن داشتن مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و ضدزنگ بودن، تاییدیه وزارت بهداشت را نیز داشته باشند، در ساخت این دستگاه ها از استیل 304 استفاده می شود. با توجه به ابعاد بزرگ این سیستم ها برای راحتی در جابجایی عرق گیر، در دو سمت مخزن 2 عدد دستگیره تعبیه شده است. در ضمن پایه های این دستگاه علاوه بر استحکام لازم، امکان جدا سازی و نصب دوباره را دارد تا جابجایی دستگاه راحت تر صورت پذیرد.

این عرق گیرهای غرقابی به کندانسور آبی از جنس استیل مجهز شده اند. البته شیوه طراحی کندانسور این سیستم ها با عرق گیرهای سنتی متفاوت است و بگونه ای طراحی شده که با کمک حداقل آب ممکن، بخار آب داغ را خنک کنند. از دیگر قطعات این دستگاه ها که کار با آن را راحت تر می کند، گیره های فنردار آن است که باعث می شود، درب مخزن بخوبی بر روی آن چفت شده و از خروج بخار حاوی عصاره جلوگیری شود؛ در نتیجه عرق تولیدی درصد خلوص بالایی دارد. همچنین بر روی بدنه این تجهیزات یک شیر کلاجی ضامن دار نصب شده تا از تخلیه ناخواسته محتویات جلوگیری شود. در ضمن شما با کمک ترمومتر عقربه ای این دستگاه ها می توانید بر روی دمای محتویات درون دستگاه نظارت کنید. ناگفته نماند که این عرق گیرها قابلیت سفارشی سازی را نیز دارند.

گلاب گیر و عرق گیر آلومینیومی برقی هیمورا

گلاب گیر و عرق گیر آلومینیومی برقی هیمورا

یکی دیگر از انواع دستگاه عرق گیری که طراحی بسیار هوشمندانه و کارآمدی دارند، عرق گیرهای برقی است. عرق گیرهای برقی هیمورا با دو جنس استیل و آلومینیوم ساخته می شوند. درب گروهی از عرق گیرهای آلومینیومی برقی هیمورا مخروطی شکل بوده و نمونه های دیگر دارای دربی گرد به همراه دو عدد قفل چفت دار هستند که باعث محکم شدن درب بر روی مخزن می شود. از سوی دیگر درب این دستگاه ها به یک واشر سیلیکونی با مقاومت بالا مجهز شده است. استفاده از واشر سیلیکونی و قفل های چفت دار در ساختار این دستگاه ها باعث شده است تا از خروج بخار حاوی عصاره گیاه جلوگیری شود؛ در نتیجه عرق تولیدی توسط این دستگاه ها درصد خلوص بالایی خواهد داشت.

قابل ذکر است که در  عرق گیرهای آلومینیومی برقی با ساختار مخروطی، تمام بخار در محل خروج بخار جمع شده و با فشار به سوی کندانسور برقی دستگاه حرکت می کنند. قسمت سرمایش این عرق گیرها از مجموعه ای از لوله های پیچ در پیچ از جنس مس تشکیل شده است و در پشت این لوله ها یک فن آکسیال وجود دارد. در این عرق گیرها، بخار داغ درون لوله های کندانسور جریان می یابد؛ از سوی دیگر فن آکسیال با قدرت هوای خنک را به سمت این لوله ها می دمد. با ادامه این روند، به مرور بخار، خنک شده و بصورت عرق گیاهی مایع از خروجی کندانسور خارج می شود.

عرق گیر استیل برقی

نوع دیگری از انواع دستگاه عرق گیری هیمورا عرق گیرهای استیل با کندانسور برقی است. این عرق گیرها از جنس استیل 304 ساخته می شوند و در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند. درب این دستگاه ها با کمک گیره های چفت دار بر روی مخزن محکم شده است؛ همچنین چون این درب مجهز به واشر سیلیکونی می باشد، از خروج بخارها از درب دستگاه جلوگیری می شود که این افزایش کیفیت و درصد خلوص عرق تولیدی توسط دستگاه را به همراه دارد.

بخش سرمایشی این دستگاه از کندانسور و یک فن آکسیال قدرتمند تشکیل شده است که کندانسور مجموعه ای از لوله های پیچ در پیچ می باشد. در پشت لوله ها یک فن آکسیال قدرتمند نصب شده که با دمیدن هوای سرد به لوله ها باعث خنک شدن بخار حاوی عرق گیاهی می شود. این مجموعه کارآمد درون یک جعبه فلزی مستحکم قرار دارند که ضمن مراقبت از این مجموعه در مقابل عوامل محیطی، باعث می شود بخش سرمایشی دستگاه ابعاد جمع و جور و ظاهر شکیل داشته باشد.

دستگاه تقطیر الکل

امروزه با شیوع بیماری کرونا، دستگاه های تقطیر الکل مورد توجه قرار گرفته اند. شما با کمک این دستگاه ها می توانید به راحتی الکل طبی با درصد خلوص بالا تولید کنید. درست است که با انواع دستگاه عرق گیری نیز می توان الکل تولید کرد ولی بهتر است از دستگاه های تقطیر برای تولید الکل استفاده کنید؛ زیرا این دستگاه ها به صورت اختصاصی برای تولید الکل طراحی شده اند و الکلی که تولید می کنند کیفیت و درصد خلوص بالاتری دارد (نزدیک به 90 درصد). گروه صنعتی هیمورا برای اینکه میزان بازدهی تقطیر الکل افزایش یابد، برج تقطیر این دستگاه ها را از جنس استیل و شیشه می سازد. برج تقطیر بنا به انتخاب شما می تواند 4 یا 8 طبقه باشد.

همانطور که می دانید حرارتی که تحت تاثیر آن از مواد اولیه الکل گیری می شود، در میزان بازدهی این فرآیند بسیار تاثیرگذار است؛ به همین دلیل دستگاه های تقطیر الکل به ترمومتر مجهز شده اند تا شما بتوانید دمای محتویات را تحت نظر بگیرید. کندانسور این دستگاه ها از نوع کندانسورهای آبی است. درب این عرق گیرها دارای بست های کمری چفت دار می باشد که باعث می شود درب دستگاه روی مخزن محکم شود.

عرق گیر با کندانسور آبی

عرق گیر با کندانسور آبی

نوع دیگری از انواع دستگاه عرق گیری هیمورا عرق گیرهای با کندانسور آبی است. این عرق گیرها از جنس استیل 304 ساخته می شوند و در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند. درب این دستگاه ها نیز همانند عرق گیرهای کندانسور برقی با کمک گیره های چفت دار بر روی مخزن دستگاه محکم شده و همچنین مجهز به واشرهای سیلیکونی هستند که باعث می شود، از خروج بخارات از درب دستگاه جلوگیری شده و میزان خلوص عرق تولیدی توسط این دستگاه افزایش یابد.

بخش سرمایشی دستگاه عرق گیر استیل کندانسور آبی شامل کندانسور آبی است که بخار گرم با ورود به لوله کندانسور در تماس با آب سردی که میان جداره های کندانسور جریان دارد، خنک شده و به شکل عرق مایع از خروجی کندانسور خارج  می شود. برای بازدهی بیشتر کندانسور لوله ورودی را در قسمت پایین و خروجی آن را در بخش بالایی تعبیه نموده اند. این عرق گیرها در ظرفیت ها متنوع ساخته شده اند و مدل های خانگی آنها کاربرد فراوانی دارند.

دستگاه های اسانس گیر

مدل پیشرفته تر انواع دستگاه عرق گیری، دستگاه های اسانس گیر هستند. گروه صنعتی هیمورا این تجهیزات را در ظرفیت های صنعتی و نیمه صنعتی و در دو مدل اسانس گیر نوع اول و اسانس گیر نوع دوم تولید می کند.

دستگاه اسانس گیر نوع اول

دستگاه اسانس گیر نوع اول برای استخراج عصاره گیاهان به کار می رود. در حالت کلی سه نوع اسانس گیاهی وجود دارد، اسانس نوع اول که حالت مایع دارد و اسانس نوع دوم دارای حالت روغنی بوده و اسانس نوع سوم که از ترکیب دو اسانس نوع اول و دوم به دست می آید. اسانس ها نسبت به عرقیات گیاهی عطر و طعم تندتر و خواص درمانی بیشتری دارند. در ضمن میزان رقابت در بازار تولید اسانس های گیاهی کمتر است؛ به همین دلیل اگر به فکر کسب درآمد از طریق عرقیات گیاهی هستید، بهتر است به گزینه تولید اسانس گیاهان نیز بصورت جدی فکر کنید.

دستگاه اسانس گیر نوع اول هیمورا از جنس استیل ساخته شده و در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم است. یکی از ویژگی های این تجهیزات داشتن بلبرینگ مستحکم است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید مخزن را کج کنید و محتویات آن را به سادگی تخلیه کنید. کندانسور این دستگاه به شکل لوله ای طراحی شده، و دارای یک منبع تغذیه برودتی به نام کولینگ تاور یا برج خنک کننده می باشد که با استفاده از کمترین آب ممکن، بیشترین کارایی را دارد. قابل توجه است که چون دستگاه های اسانس گیر نوع اول در ظرفیت های بالا تولید می شوند، برای صرفه جویی در مصرف آب، کندانسور را به کولینگ تاور متصل می کنند؛ به این ترتیب آب در مدار بسته بین کولینگ تاور و کندانسور به جریان درآمده و بخار داغ حاوی اسانس را خنک می کند.

دستگاه اسانس گیر نوع دوم هیمورا

اسانس گیرهای نوع دوم مکمل اسانس گیرهای نوع اول هستند. پس از اینکه اسانس نوع اول را استخراج کردید، آن را درون مخزن اسانس گیر نوع دوم می ریزید. در این دستگاه اسانس یا عصاره گیاه به همراه بخار آب در برج تقطیر از از هم تفکیک شده و در محل های مخصوص جمع آوری می شوند. مایع بجا مانده بعد از استحصال اسانس که حاصل جوشیدن اسانس نوع اول است برای خارج کردن مانده اسانس دوباره به درون مخزن دستگاه باز می گردد. با ادامه این روند تمام عصاره گیاهی موجود در دیگ پخت به صورت روغن اسانس نوع دوم جدا شده و آنچه درون مخزن باقی می ماند، فقط آب مقطر است.

برای اینکه اسانس گیر نوع دوم در برابر عوامل محیطی، گرمای مشعل و بخار داغ مقاوم باشد، بدنه و تمام قطعات این دستگاه را از جنس استیل می سازند. کندانسور این دستگاه به شکل لوله ای است که آب سرد درون آن جریان می یابد. دستگاه های اسانس گیر دوم نیز مانند انواع دستگاه عرق گیری دارای تنوع ظرفیت بوده و برای خنک کردن بخار نیازمند آب می باشند. درضمن با کمک ترمومتری که بر روی این دستگاه تعبیه شده است، دمای محتویات درون دستگاه را می توانید تحت نظر بگیرید. جالب است که بدانید دستگاه های اسانس گیر نوع دوم هیمورا بیش از 90 % بازدهی داشته و به دلیل ساخته شدن از متریال های مقاوم همانند استیل، طول عمر بسیار بالایی دارند.

راهنمای تهیه عرق گیاهی طبیعی

سخن آخر

با توجه به اینکه فعلاً فعال ترین عرصه اقتصادی در ایران، بخش کشاورزی و تولید فرآورده هایی است که از گیاهان و میوه ها به دست می آیند و در این میان بازار تولید عرقیات گیاهی و الکل نیز بسیار داغ است، همچنین به دلیل رقابت کم در عرصه اسانس گیرها می توانید برای تولید اسانس مختلف اقدام کنید؛ تولید هر یک از این فرآورده ها (عرقیات گیاهی، اسانس یا الکل) می تواند یک منبع عالی برای کسب درآمد باشد.

گروه صنعتی هیمورا در راستای حمایت از تولید کنندگان و جوانان باغیرت ایرانی که می خواهند روی پای خود بایستند و ضمن کسب درآمد برای جامعه نیز مفید باشند، اقدام به تولید انواع دستگاه های اسانس گیر نوع اول و دوم، عرق گیرهای با کندانسور آبی یا برقی و دستگاه های تقطیر الکل در انواع ظرفیت های صنعتی، نیمه صنعتی و حتی خانگی کرده است. بنابراین شما می توانید با توجه به اهداف، امکانات و نیاز خود، اقدام به خرید دستگاه مناسب کنید. ناگفته نماند که اگر در انتخاب انواع دستگاه عرق گیری مناسب دو دل یا سردرگم هستید، می توانید از مشاوره کارشناسان هیمورا بهره مند شوید. کافیست از طریق یکی از راه های ارتباطی که در سایت ذکر شده است، با کارشناسان ما تماس بگیرید یا بصورت آنلاین با آنها چت کنید.

2 دیدگاه

  1. عالی بود متشکر از هیمورا بابت تحریر این مقاله استفاده زیادی کردیم

    1. سلام و عرض ادب خدمت سرکار خانم یا جناب آقای بهرامی
      سپاس از همراهی شما در صنایع ماشین سازی هیمورا
      تیم تولید محتوا شبانه روز در حال تدوین مقالات هستند تا نیاز شما را برطرف کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *