واشر سیلیکونی

واشر سیلیکونی چیست؟ انواع واشرهای آب بندی دیدگاه بگذارید

آشنایی با واشر سیلیکونی

اگر تاکنون اسم واشر سیلیکونی را شنیده و از آن استفاده کرده باشید، مطمئناً از کیفیت بالای آن مطلع بوده و می دانید در آب بندی تجهیزات چقدر تاثیرگذار است. در این مقاله واشر سیلیکونی و قابلیت های ویژه آن بطور کامل معرفی می شود. امروزه در تولید بسیاری از تجهیزات صنعتی، درب مخازن عرق گیر ها، لوازم آشپزخانه، اسباب بازی ها، وسایل بهداشتی و پزشکی و … از واشر سیلیکونی استفاده می شود تا احتمال نفوذ آب و نشتی به صفر درصد برسد. در ادامه تعریف کلی از واشر سیلیکونی آورده شده است.

واشر سیلیکونی چیست؟

واشر سیلیکونی نوعی الاستومر است که انعطاف پذیری بالایی داشته و در برابر حرارت و برودت از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. واشر سیلکونی عایقی مناسب در برابر رطوبت، آب، صدا و هوا بوده و در برابر چربی، اسید مقاوم، اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز مقاوم است. این عایق مناسب، حالتی شفاف دارد ولی در هنگام تولید از قابلیت رنگ پذیری برخوردار بوده و طول عمر بالایی دارد؛ از سوی دیگر واشر سیلیکونی قابلیت هواگیری نیز داراست.

واشر سیلیکونی

بررسی واشر سیلیکونی از لحاظ اقتصادی

همانطور که ذکر شد واشرهای سیلیکونی طول عمر بالایی دارند. این واشرها قابلیت تحمل دماهای بالا (در محدوده 100- الی 200+ درجه سانتی گراد) را داشته و حالت کششی دارند؛ به همین دلیل در طول زیاد نیز می توان از آنها بدون پارگی استفاده کرد. این در حالیست که واشرهای لاستیکی معمولی در مجاورت سرما، حرارت، اشعه مادون قرمز و … مقاومت خود را از دست می دهند و در نهایت شکسته و پوسیده می گردند که اصلا به صرفه نیست. واشر سیلیکونی خاصیت فیزیکی بالایی دارد و بدلیل انعطاف پذیر بودن ضد سایش است.

موارد استفاده 

  • با توجه به اینکه واشرهای سیلیکونی در دماهای خیلی بالا نیز در برابر قارچ ها و میکروب ها از خود مقاومت نشان می دهند، در ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بیشترین استفاده را دارند.
  • این واشرها حالت نسوز و غیرسمی دارند و از آنها در صنایع غذایی، بهداشتی، آزمایشگاهی و پتروشیمی استفاده می شود. البته امروزه این واشرها در بیشتر تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، لوازم خانگی و کوره های صنعتی نیز کاربرد دارند. این واشرها بیشتر در مواردی استفاده می شوند که به فشرده سازی پایینی نیاز است.
  • واشر سیلیکونی در صنایع خودروسازی، صنایع شیمیایی، ساخت و ساز، صنایع تولید پارچه و روکش و … استفاده می شود.

واشر سیلیکونی

نکات مهم در مورد واشرهای سیلیکونی

  • واشرها نوعی درزبند هستند که از آنها جهت جلوگیری از نشت نیز استفاده می شود و معمولاً در فضای خالی بین دو جسم تحت فشار آب یا هوا قرار می گیرند.
  • واشرهای سیلیکونی خاصیتی ضد آتش دارند و با هر شرایط آب و هوایی سازگارند؛ بنابراین لوازمی که با این واشرها ساخته می شوند یا درزبندی و هواگیری می گردند، در شریط جوی نامساعد نیز قابل استفاده هستند.
  • واشرهای مذکور عاری از هر نوع طعم و بو هستند و لرزه گیر مناسبی به حساب می آیند. این آب بندها کاملاً بهداشتی بوده و امروزه جای واشرهای لاستیکی را گرفته اند.

با انواع واشرهای دیگر آشنا شوید!

واشر کاغذی

این نوع واشرها دارای ورق های کاغذی هستند که به چسب گلیسیرین آمیخته شده و انعطاف پذیری بالایی دارند. توجه کنید که از واشر کاغذی نهایت تا دمای 25 درجه فارنهایت می توان استفاده کرد.

واشر آزبستی

واشر آزبستی خزش کمتری داشته و مقاومت آن بسیار بالاست؛ بگونه ای که در مجاورت سیالات شیمیایی و حرارت خیلی بالا (تا 1100 درجه فارنهایت) از خود مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد.

واشر سیلیکونی

واشر منجید دار

این نوع واشر پلیمری معمولاً در خطوط انتقال آب و لوله کشی ها استفاده می گردد. از دیگر کاربرد این واشر می توان به آب بندی بین دو فلنج اشاره کرد.

واشر تفلونی

این نوع واشر غیرفلزی در مقابل دمای بالا مقاوم است (200- الی 360 درجه) و به اکسیدها، مواد شیمیایی و اسیدها حساس نیست.

واشر تخت

واشر تخت جزو ساده ترین نوع واشرها بوده و معمولاً از آن در اتصالات جهت مقاومت بیشتر آنها و ایجاد فاصله استفاده می شود.

واشر سیلیکونی

واشر لاستیکی

جنس این نوع واشر از پلاستیک مستحکم است (معمولاً از نوع UPVC بوده و یا پلی پروپیلن)، این دسته از واشرها نیز حالت منعطف دارند. واشر پلاستیکی در اشکال متعدد تخت، گرد، لپ پر، بشقابی گرد، تخت و چهار گوش طراحی شده و معمولاً بر روی اتصالات استفاده می شود که نقش تاثیرگذاری در آب بندی و ایمن بودن آنها دارد. واشر پلاستیکی از در رفتگی مهره ها جلوگیری می کند.

چوب پنبه

این واشر با ترکیبی از ورقه های چوب پنبه و لاستیک طراحی شده و انعطاف پذیر است. چوب پنبه بهترین عایق جهت آب بندی گاز، روغن و هوا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *