خواص انواع عرقیات گیاهی پرکاربرد

خواص انواع عرقیات گیاهی پرکاربرد دیدگاه بگذارید

نگاهی کلی به عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی شکل بسیار پر کاربرد از گیاهان مختلف هستند که دارای فواید بی شمار درمانی می باشند. در حال حاضر به دلیل وجود بیماری های فراوان، استفاده از عرقیات گیاهی و مایعات معطر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. عرق گیاهی با استفاده از روش های خاصی از بافت گیاه خارج می شود و دقیقا همان عطر و بوی خود گیاه را دارد. تا قبل از پیشرفت علم تنها راه درمان بیماری ها استفاده از خواص عرقیات گیاهی بوده که با استفاده از دستگاه های کاملا ابتدایی استخراج می شدند.

امروزه با وجود اینکه داروهای شیمیایی بسیاری تولید شده اند، باز هم از عرقیات گیاهی برای بهبود بیشتر بیماری ها استفاده می شود. البته دلیل اصلی این موضوع، آگاهی مردم از عوارض جانبی است که این گونه داروها دارند. ایران از نظر آب و هوایی شرایط بسیار مساعدی برای رشد و پرورش گیاهان دارویی و معطر دارد و گونه هایی متفاوتی از گیاهان را می توان یافت که در تولید عرقیات گیاهی بکار می روند. امروزه که با پیشرفت قابل توجهی در بخش صنعتی مواجه هستیم، می توانیم دستگاه های عرق گیر از نوع خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی را ببینیم که عمل تولید عرقیات گیاهی را در کمترین زمان انجام می دهند. گروه ماشین سازی هیمورا از تولید کنندگان بزرگ این دستگاه ها به شمار می رود.

آیا با خواص عرقیات گیاهی آشنایی دارید؟

همانگونه که ذکر شد، عرقیات گیاهی دارای تنوع و خواص فراوانی هستند. تاثیر درمانی که این مایعات دارند بسیار بالا بوده و با توجه به نوع گیاه خواص متفاوتی دارند. آشنایی با فواید و خواص عرقیات گیاهی باعث می شود تا با آگاهی از اثرات و عوارضشان از آنها استفاده کنید. فرض بر این داشته باشید که با استناد به شنیده های خود از عرق گیاه خاصی برای درمان بیماری خود استفاده نمایید. آیا می دانید که این عرق ممکن است به صورت عکس عمل کرده و بیماری شما را تشدید کند و یا اینکه با بهبود بیماری باعث بروز عوارض دیگری در بدن شود. پس توصیه ما به شما این است که قبل از هر کاری با پزشک متخصص مشورت کرده و سپس از عرقیات گیاهی استفاده کنید.

پرکاربردترین عرقیات گیاهی و خواص آنها

برخی خواص عرقیات گیاهی بگونه ای هستند که مصرف بسیار بالایی داشته و در بین مردم طرفداران زیادی دارند. در ادامه به گروهی از این عرقیات به همراه خواصی که دارند اشاره شده است.

تولید عرق گلاب

گلاب (Rose water)

گلاب از پر مصرف ترین عرقیاتی است که دارای طبع گرم و معتدلی بوده و علاوه بر مصارف دارویی، بصورت خوراکی نیز از آن استفاده می کنند. خواصی که این عرق بسیار خوشبو دارد، آن را به یکی از عرقیات پرطرفدار تبدیل کرده و به جرات می توان گفت که در خانه هر ایرانی بدون استثنا این عرق گیاهی را می توان یافت. از جمله خواص عرقیات گیاهی گلاب و فوایدی که برای بدن انسان دارد، درمان سردرد، تقویت مغز و پیشگیری از آلزایمر، بهبود بیماری های چشمی، درمان بیماری های پوستی، تقویت ریشه مو، بهبود زخم ها و جای سوختگی، درمان افسردگی، بهبود سرماخوردگی، رفع خستگی،کاهش فشار خون و … است.

افرادی که استفاده از گلاب را در برنامه روزانه خود جای می دهند بصورت قابل توجهی از بروز برخی بیماری ها بخصوص افسردگی جلوگیری می کنند. البته لازم به ذکر است که در صورت مصرف بی رویه از این عرق گیاهی ممکن است نتیجه عکس بگیرید، پس سعی کنید با رعایت حد اعتدال از گلاب استفاده نمایید.

بابونه (Chamomile)

عرق بابونه حاوی ترکیبی به نام کامازولن است که معطر بوده و خواص درمانی فراوانی دارد. این ماده ضد التهاب، ضد درد و اسپاسم است. یکی از مهم ترین خواص درمانی که عرق این گیاه معجزه آسا دارد، رفع خستگی کل روز و بهبود سرماخوردگی است. شما با بو کردن این مایع خوش عطر می توانید بر استرس و اضطراب خود غلبه کنید.

از جمله خواص درمانی عرق بابونه، تقویت سسیتم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، کاهش درد های عضلانی، تسکین دهنده درد معده، التیام بخشیدن به زخم ها و مشکلات پوستی، کاهنده استرس، روشن کننده پوست، کاهنده جوش های روی پوست، ضد پیری، درمان آفتاب سوختگی و چندین مورد دیگر است. عرق بابونه، عرقی کاملا بی خطر بوده و تنها عارضه جانبی که در مورد آن گزارش شده، ایجاد حساسیت در افرادی است که به تیره گیاهان کاسنی آلرژی دارند. در پایان باید گفت که عرق و دمنوش بابونه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی برای مقابله با سرطان و بیماری های قلبی بهترین گزینه است.

چهار عرق

چهار عرق، همان طور که از نامش نیز مشخص است از مخلوط چهار عرق تولید شده به ترتیب شامل کاسنی، خارشتر، شاتره و بید بوده و دارای خواص شگفت انگیزی می باشد. البته لازم به توضیح است که دو نوع چهار عرق وجود دارد که یکی دارای طبع گرم بوده و دیگری طبع سرد دارد. چهار عرقی که طبع سرد دارد، تشکیل شده از گیاهان با طبع سرد است و چهار عرق طبع گرم، برعکس از گیاهان با طبع گرم تولید شده است. هر فردی با توجه به مزاجی که دارد می تواند از این عرقیات استفاده کند. از خواص این عرق می توان درمان تب، حفظ سلامت کبد، سلامت دستگاه گوارش، درمان بی خوابی، کاهنده چربی و قند خون را نام برد.

چهل گیاه

چهل گیاه از جمله داروهای گیاهی پر خاصیتی است که برای سلامتی بسیار مفید است و در درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می کنند. طبع این عرق گیاهی گرم است و از گیاهانی که در تهیه آن استفاده شده می توان به شیرین بیان، نعناع، پونه و آویشن اشاره کرد. از خواص معجزه آسایی که این گیاه دارد، تقویت دستگاه گوارش، تقویت سیستم اعصاب و روان، سلامت قلب و … است. در افرادی که دارای رفلاکس معده هستند، مصرف این عرق توصیه نمی شود.

نعناع (Mint)

نعناع در گروه گیاهانی قرار دارد که دارای طبع گرم و خشک هستند و از آن به شکل های مختلفی همچون خشک شده، تازه، اسانس، پودر و عرق استفاده می کنند. این گیاه معطر علاوه بر مصارف دارویی، در صنایع مختلف برای معطر کردن مواد مختلف استفاده می شود. در اساطیر یونانی از این گیاه جهت مهمان نوازی استفاده می کردند و در تاریخ هند نیز جایگاه ویژه ای دارد. از خواص درمانی نعناع می توان به درمان بیماری آسم، کمک به فرآیند هضم، درمان اختلالات تنفسی، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از آلرژی، تقویت کبد، بهبود حافظه، جلوگیری از افسردگی، افزایش شیر مادران، پیشگیری و درمان سرطان، بهبود سرماخوردگی و … اشاره کرد.

قابل ذکر است که نعناع حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نظیر فسفر، آهن، کلسیم، A و C است. توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از نعناع ممکن است عوارضی مانند سوزش سر معده، تپش قلب و سوزش پوست را به همراه داشته باشد. از دیگر مصارف نعناع می توان به استفاده از آن در ساخت انواع پماد، خمیر دندان ها، آدامس، خوشبو کننده ها و حشره کش ها اشاره کرد.

شاه تره (Fumitory)

شاه تره که با نام های دیگری همانند بقله الملک، شاه ترج و پیت پاپارا نیز شناخته می شود، گیاهی با طبع سرد است. این گیاه علفی بوده و در آغاز زمان گل دهی آن را جمع آوری می کنند. اقلیمی که این گیاه در آنجا رشد خوبی دارد، شرایط آب و هوایی معتدل است و معمولا گل هایی در رنگ های متفاوت دارد. از کشورهایی که از این گیاه بیشتر استفاده می کنند، می توان استرالیا، انگلستان، فرانسه، آفریقا، اسپانیا، آمریکا و اتریش را نام برد.

خواص درمانی شاه تره، درمان ارتریت، مناسب برای دستگاه گوارش، پوست، کبد، سلامت قلب، دارای خاصیت ضد باکتریایی، رفع غلظت خون، ضد عفونت، افزایش دهنده وزن، ضد اسپاسم و … است. از عوارضی که این گیاه دارد می توان به اختلالات و مشکلات تنگی نفس و یا تشنج و لرز اشاره کرد. قبل از استفاده در مورد دوز مصرفی این عرق گیاهی، با دکتر متخصص طب سنتی مشورت کنید.

تهیه عرق نعناع

گل گاوزبان (Borage)

گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهم است که دارای خواص درمانی منحصربه فردی بوده و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. البته دو نوع گل گاوزبان وجود دارد: نوع ایرانی و اروپایی که دارای تفاوت های ناچیزی هستند. گل گاوزبان دارای طبعی گرم و تر است و از خواصی که دارد می توان به ضد التهاب بودن آن، کاهنده قند خون، مناسب برای سرماخوردگی، تقویت کننده اعصاب، ضد عفونت، خاصیت آرام بخشی، درمان فشار خون و جلوگیری از بروز سردردهای عصبی اشاره کرد، البته اثرات مفید دیگری نیز برای بدن دارد.

موارد منع مصرف این عرق گیاهی در افرادی است که دارای مشکلات کبدی هستند. مصرف گل گاوزبان با برخی از داورها ممکن است اختلال داشته باشد، پس قبل از مصرف با دکتر مشورت کرده و در مورد مقدار مصرف آن توصیه های لازم را دریافت کنید.

تهیه عرق کاسنی

کاسنی (Chicory)

کاسنی گیاهی علفی است که دارای ویتامین ها و مواد معدنی بی شماری بوده و این عامل باعث شده از آن به عنوان گیاه جادویی یاد شود. از جمله ویتامین های موجود در این گیاه ویتامین C، ویتامین E، اسید فولیک، آهن و زینک است و از آن برای غلبه بر اضطراب، کاهنده وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، جلوگیری از بیماری های گوارشی، پیشگیری از سرطان، کاهنده التهاب های مفصلی، تقویت کننده دستگاه ایمنی و درمان اختلالات کلیوی استفاده می شود. اگر از سنگ صفرا رنج می برید، مصرف این عرق گیاهی ممکن است باعث تشدید آن شود.

شوید (Dill)

شوید از گیاهان دارای کالری بسیار پایین بوده و سرشار از ویتامین هایی نظیر A و C است. البته ویتامین های موجود در این گیاه به اینجا ختم نمی شود و در داخل آن می توان ویتامین هایی نظیر B6 و مواد معدنی همانند کلسیم، آهن و منیزیم نیز یافت؛ به همین دلیل خواص درمانی بیشماری دارد. بوی شوید به دلیل وجود مونوترپن در آن است. خواص ضد سرطانی شوید بسیار بالا بوده و باعث می گردد توانایی بدن در مبارزه با سرطان دو برابر شود. از خواص درمانی شوید، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب بدن، کاهش کلسترول، بهبود هاضمه، رفع ناراحتی های معده، بهبود علائم افسردگی، خاصیت ضد میکروبی آن، افزایش کیفیت خواب، تقویت کننده استخوان ها، خوش بو کننده دهان، رفع اختلالات تنفسی، رفع سکسکه و خاصیت آرامش بخشی آن را ذکر کرد.

بهارنارنج (Orange blossom)

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که از آن در تولید نوشیدنی ها، چای، مربا و سوهان استفاده می کنند و در صنعت عطرسازی نیز دارای مصرف بالایی است. عرق این گیاه را فقط باید در داخل بطری های شیشه ای نگهداری کنید و در صورتیکه داخل ظروف پلاستیکی ریخته شود، بایستی در کوتاه ترین زمان مصرف شود. از خواص عرق بهار نارنج، درمان بیماری های کبدی، دفع کننده سنگ صفرا، درمان خشکی پوست، تنظیم کننده فشار خون، خاصیت آرام بخشی، کاهنده استرس، از بین برنده سر دردهای عصبی و … را می توان نام برد. عرق بهار نارنج را گاها به صورت ترکیبی با دیگر عرقیات مثلا گلاب و بیدمشک نیز مصرف می کنند که باعث می گردد اثرات دارویی آن بی شمار شود.

خارشتر (Camel thorn)

خارشتر از گیاهانی است که به دلیل خواص درمانی فراوانی که دارد در سراسر دنیا مصرف می شود و از علوفه های خوراکی است که شتر از آن استفاده می کند. این گیاه در  بیابان های ایران، عربستان، هند، پاکستان و سوریه رشد می کند و در بخش های جنوبی کشور به صورت پراکنده می توان آن را یافت. نام دیگر این گیاه در ایران، خاربز، خرانگبین و ترنجبین است و دارای خواص بی شماری می باشد که به چند نمومه از آنها اشاره می کنیم. این گیاه دارای تاثیرات محافظتی از کبد، ضد التهاب، تب بر، ضد سرماخوردگی، کاهش دهنده قند خون، تسکین دهنده دردهای مفصلی، دفع کننده سنگ کلیه، بهبود مشکلات گوارشی، بهبود گردش خون و بازسازی بافت های بدن است. گیاه خارشتر دارای موارد منع مصرف نیز است و باید قبل از مصرف از توصیه های پزشک متخصص بهره مند شوید.

اسطوخودوس (Lavender)

اسطوخودوس که به آن لاواندا نیز گفته می شود از خانواده نعناعیان است و دارای گل های به رنگ آبی، قرمز سیر تا بنفش می باشد. این گیاه علاوه بر اینکه دارای مصارف دارویی است از اسانس آن نیز استفاده های فراوانی می شود. از اثرات درمانی این گیاه، رفع آسم، درمان زخم، سلامت پوست و مو، تقویت کننده معده، پاکسازی کبد، درمان سر درد، کاهش دهنده بیماری های قلبی، کاهنده استرس، درمان بی خوابی، درمان سرفه، پیشگیری از سرماخوردگی، کاهش تشنج و درمان مشکلات معده است. این گیاه مفید دارای طبع گرم و خشک است و در طب سنتی از آن در تهیه روغن و به منظور آروماتراپی استفاده می شود.

آویشن (Thymus)

گیاه آویشن از خانواده نعناعیان است و در مناطق معتدل رشد می کند. این گیاه از شناخته شده ترین و مهم ترین گیاهان در ایران است و به دلیل اینکه حاوی ترکیبات تیمول و کارو اکرول است دارای خاصیت های ضد میکروبی و ضد باکتریایی می باشد. از این گیاه در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی استفاده می کنند. از برگ خشک شده این گیاه در پخت انواع غذاها و دمنوش ها استفاده می شود. آویشن دارای طبع گرم و خشک بوده و از خواصی که دارد، ضد اسپاسم، ضد قارچ، ضد رماتیسم، مناسب برای سرماخوردگی، مفید برای فشار بالا، درمان سرفه و گلو درد، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود خلق و خوی، رفع آکنه، تسکین دهنده دردهای عضلانی و روماتیسم است.

تهیه عرق بادرنجبو

بادرنجبویه (Melissa officinalis)

بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از جمله عرقیات گیاهی است که در بین ایرانیان بخصوص خطه آذربایجان، جایگاه خاصی دارد. استخراج این عرق خوش بو از بافت گیاه طی چند روز انجام می گیرد و تنها در مراکز عرضه عرقیات گیاهی، عرق آن گرفته نمی شود و در خانه ها نیز با استفاده از دستگاه های عرق گیری این عمل را انجام می دهند.

خواص عرقیات گیاهی بادرنجبویه و فواید بیشمار آن از دلایل عمده مصرف این عرق گیاهی می باشد. برخی از مهم ترین خواص عرق بادرنجبویه، بهبود مشکلات ریوی، مناسب برای پوست، درمان بیماری های کبدی، بهبود میگرن، باعث لاغری، دارای اثر آرام بخشی، آرام کردن درد معده، متعادل سازی فشار خون و چندین اثر درمانی دیگر است. این عرق همانند دیگر عرقیات و گیاهان دارویی تا زمانی برای بدن مفید است که بیش از حد مصرف نشود. از جمله عوارضی که بادرنجبویه برای بدن دارد، احساس سرگیجه و تهوع است و نباید توسط افرادی که دارای مشکلات عصبی هستند مصرف شود.

بومادران (Milfoil)

بومادران که به آن گیاه چشم زخم نیز گفته می شود از پرخاصیت ترین گیاهانی است که از گذشته های دور تا به امروز توسط مردم کشورهای مختلف استفاده می شود. این گیاه دارای طبع گرم بوده و از فوایدی که دارد، درمان بیماری صرع، افسردگی، ضعف های عصبی، جنون های خفیف، تقویت عضله های قلب و بهبود درد، درمان کننده کم خونی، مشکلات بینایی، دفع کننده سنگ کلیه، ضد تب، ضد التهاب، ضد روماتیسم، تقویت معده، ضد تشنج، حساسیت، درد و ده ها خاصیت درمانی دیگر را می توان ذکر کرد. در مورد عوارضی که مصرف عرق این گیاه ممکن است برای بدن داشته باشد، باید گفت که در صورت مصرف بیش از حد و خارج از توصیه پزشک، احتمال ایجاد خواب آلودگی، تهوع و استفراغ وجود دارد.

پونه (Spearmint)

پونه گیاهی است از خانواده نعناع و در آن اسانس روغن منتول را می توان یافت. طبع این گیاه گرم و خشک است و حاوی مقادیر بسیار بالایی فیتوسترون، ساپونین، فیبر، پروتئین، تریترپن ها، آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان، اسید فنولیک، کلسیم، آهن، فلانووید و ویتامین های دیگر می باشد. از جمله خواصی که عرق پونه دارد، درمان جوش و آکنه، سرماخوردگی، بی خوابی، درمان سینوزیت، ضد سرفه و ضد نفخ است. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد عرق پونه باعث پمپاژ قلب شده و فشار خون را افزایش می دهد.

بیدمشک (Muskwillow)

بیدمشک از گیاهان بسیار ملین بوده و از آن به عنوان تقویت کننده قلب و اعصاب استفاده می کنند. این گیاه نور دوست بوده و در سایه رشد نمی کند و به همین دلیل در حاشیه های جنگل، و یا فضاهای باز رویش دارد. در طب سنتی از این گیاه به منظور کاهنده تب و درد استفاده می کردند. از جمله خواص درمانی این گیاه، جلوگیری از بیماری های عصبی، موثر برای افسردگی، کاهنده دردهای عضلانی، درمان آرتروز، بیماری های روماتیسمی، از بین برنده التهاب و تورم و درمان گلو درد و … اشاره کرد. افرادی که دارای آلرژی هستند از این گیاه می توانند استفاده کنند چرا که مانند آسپرین عمل می کند.

رازیانه (Fennel)

رازیانه که به آن بادیان نیز گفته می شود، گیاهی زمستانی و از خانواده سبزیجاتی همچون کرفس و هویج وحشی است. از لحاظ ظاهری این گیاه شبیه به کرفس و از نظر طعم همانند شیرین بیان است. طبع این گیاه گرم بوده و دارای خواص عرقیات گیاهی درمانی فراوانی می باشد که به گروهی از مهم ترین آنها در زیر اشاره شده است. مفید برای سلامت استخوان ها، پوست، بهبود سیستم ایمنی و خوش بو کننده تنفس. در عرق این گیاه می توان ویتامین هایی از قبیل K ،B6 ،A و مواد معدنی از قبیل کلسیم، زینک، پتاسیم، آهن، مس و سلنیوم را یافت. عرق این گیاه هم برای زنان و هم برای آقایان بسیار مفید است.

ریحان (Sweet basil)

ریحان از گیاهان معطری است که از آن به عنوان چاشنی در پخت غذاها استفاده می کنند. از خواص عرقیاتی این گیاه می توان به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان هایی مانند پوست، کبد و ریه اشاره کرد. در طبیعت حدود 35 نوع ریحان در شکل ها و اندازه های متفاوتی وجود دارد. ریحان حاوی آنتی اکسیدان های ضد بیماری است که در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر خواص این گیاه برای بدن، ویژگی های ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن است و برای جلوگیری از اضطراب می توان از آن استفاده کرد. ریحان باعث قلیایی شدن بدن و در نتیجه بهبود گوارش می گردد.

شیرین بیان (Licorice)

شیرین بیان برعکس نام خود، دارای طعمی تلخ است و خواص درمانی که دارد آن را در گروه پر مصرف ترین گیاهان دارویی قرار داده است. از جمله ویتامین های موجود در این گیاه ویتامین B1 ،B2 ،B3 ،B5 و ویتامین E است و می توان مواد معدنی همچون فسفر، کلسیم، کولین، آهن، پتاسیم، سلنیوم، سیلیکون و روی را در داخل آن یافت. از خواص درمانی این گیاه می توان به درمان آکنه، آفتاب سوختگی، بهبود مشکلات کبد، معده و درمان سرطان اشاره کرد. شیرین بیان دارای خواص بسیار عالی برای پوست نیز بوده و باعث از بین رفتن جای جوش و لک می شود و روشن کننده پوست است.

میخک (Clove)

نام دیگر میخک، گیاه صدپر است که از طعم و عطر بسیار بالایی برخوردار بوده و از آن به عنوان ادویه نیز استفاده می شود. این گیاه دارای طبع گرمی است و از آن در درمان بیماری های دهان و دندان، سردرد و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از کبد، سلامت دستگاه گوارش، استحکام استخوان ها، کاهنده قند و پاکسازی خون استفاده می کنند.

عرقیات با طبع سرد و گرم به چه معناست؟

ممکن است تا به حال بارها در مورد عرقیات با طبع های گرم و سرد شنیده باشید و دلیل این امر را ندانید. دانستن طبع سرد و گرم عرقیات گیاهی به شما کمک می کند که بدانید کدام عرقی برای بدنتان مفید است. زیرا مزاج افراد نیز با یکدیگر فرق می کند و هر شخصی باید از عرقیات سازگار با بدن و سلامتی خود استفاده کند. عرقیاتی که دارای طبع سرد هستند باعث تقویت معده، قلب و کبد می شوند و آرامش دهنده اعصاب، کاهش دهنده وزن، غلظت خون، دفع کننده کرم و انگل، تصفیه کننده کبد و معده هستند.

از مهم ترین عرقیاتی که دارای طبع سرد هستند می توان به کاسنی، شاه تره، خارشتر، ختمی و گیاهان دیگر اشاره کرد. برخی عرقیات نیز وجود دارند که دارای طبع گرم بوده و برای افرادی که دارای طبع سرد هستند، مناسب می باشند؛ این گیاهان شامل آویشن، رازیانه، بهار نارنج، بومادران و ده ها گیاه دیگر می باشند که با داشتن طبع گرم در درمان انواع بیماری ها کاربرد دارند.

خرید عرق گیر غرقابی هیمورا

کلام پایانی

تقریبا تمامی گیاهانی که در طبیعت رشد می کنند، دارای خواص دارویی و درمانی هستند و از آنها در بهبود بسیاری از بیماری ها می توان استفاده کرد. استفاده از عرق این گیاهان بهترین روش برای مقابله با انواع بیماری هاست. از توصیه های بسیار مهمی که قبل از مصرف عرقیات باید به آن توجه کنید، ابتدا دانستن طبع و مزاج خودتان است و سپس دانستن این که عرقیات چه طبعی دارند. هر عرق گیاهی دارای خواص و ویژگی هایی است و بایستی با مشورت پزشک از آنها استفاده شود. در شرایطی که شما بدون توصیه پزشک و بیش از حد از عرقیات استفاده کنید، احتمال تاثیر عکس آن وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *