عرق گیری بهارنارنج و خواص آن

عرق بهارنارنج و خواص آن دیدگاه بگذارید

عرق بهارنارنج و خواص آن

شکوفه درخت نارنج را بهارنارنج می نامند که گلی است سفید رنگ با عطری محسور کننده که در عطرسازی و تهیه اسانس برای کاربردهایی همانند نوشیدنی های فصلی، تهیه مربا، گزو سوهان و عرقیات مورد استفاده قرار می گیرد. درخت نارنج در استان های شمالی کشور و استان فارس بیشتر کشت می شود. مازندارنی ها به هنگام شکوفه دادن این درخت آیین سنتی عرق گیری بهارنارنج را برگزار می کنند و آن را به عنوان یک رسم فولکوریک و سنتی در شورای عالی میراث فرهنگی و صنایع دستی به ثبت رسانده اند. در این مقاله به بررسی خواص عرق بهار نارنج می پردازیم.

جشن شکوفه بهارنارنج یک ثبت ملی بوده و به شکل مشترک در تمامی قسمت های مازندران اجرا می گردد. برای تهیه عرق از این گیاه قسمت هایی برگ و شکوفه و گل آن را مورد استفاده قرار می دهند. عرق بهارنارنج دارای طبعی گرم و خشک است که برای افراد با طبیعت سرد در فصول سرد سال خصوصا فصل بهار که غلیان و جوشش خون وجود دارد، بسیار مفید می باشد.

درخت نارنج گیاهی است که کلیه قسمت های آن از گل و شکوفه و میوه و برگش قابلیت مصرف دارد. بهارنارنج حاوی مقدار زیادی از ویتامین مختلف B  و C و D می باشد. میوه این درخت در فصل پاییز و زمستان مورد مصرف دارد و از پوست میوه آن به شکل خلالی مربا تهیه می گردد یا همراه غذا کاربرد داشته و یکی از موثرترین اثرات شادی بخش و نشاط دارد. در تهیه عرق بیشتر از شکوفه های درخت استفاده می کنند و چنانچه می خواهید عرق خانگی تهیه نمایید بهتر است این عرق را در داخل ظروف مسی با روکشی از قلع نگهداری کنید زیرا ماندگاری عرق بیشتر می شود.

خواص عرق بهار نارنج برای پوست بدن

خواص عرق بهار نارنج برای پوست بدن

  • این عرق را می توان به عنوان یک تونر یا پاک کننده پوست خصوصا برای پوست های چرب به کار برد.
  • به هنگام استفاده از عرق بهارنارنج در آبی که با آن حمام می کنید موجب نرمی و درخشنده شدن پوست می شود.
  • برای پوست های حساس که دچار سوزش و قرمزی می شوند کاربرد بهارنارنج یا درمان موثر می باشد.
  • با قرارگیری در معرض تابش آفتاب پوست دچار سوختگی می گردد که این عرق اثر تسکین دهنده روی پوست را دارد.
  • در مرطوب نگه داشتن پوست موثر بوده و آب لازم را برای پوست را تامین می کند و همچنین در حفظ آب سلول های پوستی نقش مهمی دارد. از خشکی پوست ممانعت به عمل آورده و به ظاهر پوست سلامتی می بخشد.
  • از خواص عرق بهار نارنج می توان گفت که از بروز آکنه و اگزما در پوست جلوگیری نموده و مشکلات آن را رفع می کند لذا با این خواص بیماری ها را از پوست شما دور نگه می دارد.
  • به کاربردن عرق بهارنارنج پوست شما را سفت نموده و در کاستن از میزان چین و چروک و خطوط ریز تاثیر فراوانی دارد. همچنین پیری زود رس را درمان می کند که همگی از وجود ویتامین های موجود در این عرق گیاهی می باشد.
  • از ترک خوردگی پوست به هر علتی می کاهد زیرا پوست را سفت نموده و حالت نرمی به آن می دهد. استفاده از عرق بهارنارنج یک راه حل طبیعی برای داشتن پوستی سالم و بدون سلولیت و ترک خوردگی است.

دیگر فواید عرق بهارنارنج

  • نوشیدن عرق بهارنارنج در درمان اختلالات گوارشی که موجب بوجود آمدن دردهای شکمی شده و نفخ معده و اسپاسم آن را به دنبال دارد مفید بوده و سکسکه را نیز از بین می برد. این عرق داروی خوبی برای تقویت معده می باشد.
  • کسانی که دچار بیخوابی و ناآرامی هستند یک راه حل خوب و موثر استفاده از عرق و دمنوش بهارنارنج  دو ساعت قبل از خواب باعث آرامش و خوابی راحت خواهد بود.
  • از خواص عرق بهار نارنج این است که از تحریکات عصبی کاسته و اضطراب را از بین می برد و با ایجاد آرامش تاثیر مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. از این عرق برای رفع افسردگی استفاده می شود.
  • داشتن آنتی اکسیدان در عرق بهارنارنج و محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد و جلوگیری از ابتلای بدن به بیماری های مزمن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این آنتی اکسیدان از بروز انواع سرطان در بدن ممانعت می کنند.
  • یکی از روش های طب سنتی در درمان سردردهای عصبی و میگرنی استفاده از عرق بهارنارنج می باشد.
  • استفاده مرتب و منظم عرق بهارنارنج در کسانی که دچار بزرگی طحال شده اند تاثیر بسیار خوبی دارد.
  • استفاده از گیاهان دارویی به دلیل عدم عوارض آنها بهترین روش برای تسکین دردهای قاعدگی و اختلالات هورمونی بعد از یائسگی برای خانم ها می باشد. عرق بهارنارنج یکی از بهترین گزینه برای موارد ذکر شده است.
  • عرق و آب گیاه بهارنارنج برای مراقبت پوستی بسیار مفید بوده و برای از بین بردن سیاهی دور چشم و رفع چین و چروک های پوست و اطراف چشم می توانیم از این گیاه استفاده نماییم.

عرق گیری از گیاه بهار نارنج با دستگاه های عرقگیر هیمورا در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *