انتخاب رادیاتور

رادیاتور پنلی یا پره ای ؟ دیدگاه بگذارید

نگاهی کلی به رادیاتورها

رادیاتور(Radiator) یک نوع وسیله فلزی و یا نیمه فلزی بوده و با توجه به کاربردی که دارد از متریال های متفاوتی در ساخت آن استفاده می کنند. رادیاتورها از قدیمی ترین مبدل های حرارتی هستند که از آنها به منظور توزیع گرما در محیط استفاده می شود. به صورت عملی رادیاتورها، پانل هایی هستند که در داخلشان سیال در جریان بوده و بعد از دریافت گرما آن را به بدنه رادیاتور منتقل و بدین واسطه محیط گرم می شود. از ویژگی های یک رادیاتور ایده آل اشغال کمترین فضا، انتقال سریع گرما به محیط، سازگار با سیستم های حرارتی و بسیاری موارد دیگر است.

رادیاتور شوفاژها از خود گرمایی ندارند و با وصل شدن به سیستم های حرارتی مانند پکیج و یا موتورخانه، محیط را گرم می کنند. جنس این سیستم ها متفاوت بوده و به صورت آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی ساخته می شوند. اگر از نظر قدرت انتقال حرارت این سیستم ها را مورد بررسی قرار دهیم، مس توان انتقالی بسیار بالایی دارد، اما به دلیل اینکه فلز گران قیمتی است، استفاده از آن مقرون به صرفه نیست.

آلومینیوم در مقایسه با متریال هایی که در بالا ذکر شد، بیشترین استفاده  را در ساخت رادیاتورها دارد و ضد زنگ بوده و توان انتقال گرمایی بالایی نیز دارد. نوع متریال استفاده شده در ساختار بدنه از مهم ترین نکاتی است که در انتخاب رادیاتور به آن توجه می کنند.

انتخاب رادیاتور

انواع رادیاتور

  • رادیاتور پنلی  ( Panel radiator)
  • رادیاتور پره ای (Cast radiator )

رادیاتور پنلی چیست و در چند مدل است؟

رادیاتورهای پنلی از مدل هایی از رادیاتورها هستند که به صورت چند پانلی ساخته می شوند. در این رادیاتورها هر چقدر که طول پانل بیشتر باشد، گرمای بیشتری انتقال پیدا می کند. انواع رادیاتورهای پنلی نسبت به تعداد پنلی که دارند به چند گروه ذکر شده در پایین تقسیم می شود:

  • رادیاتور تک پنلی
  • رادیاتور تک پنلی تک کانکتور
  • رادیاتور دو پنلی
  • رادیاتور دو پنلی تک کانکتور
  • رادیاتور دو پنلی دو کانکتور
  • رادیاتور سه پنلی سه کانکتور

البته این سیستم ها از نظر ابعادی نیز که دارند باید یکدیگر متفاوت بوده و در طول، عرض و ارتفاع متمایزی ساخته می شوند. دلیل این تنوع افزایش کیفیت و کارایی در این سیستم ها است تا مشتری با توجه به نیاز خود بتواند سیستم مناسب را انتخاب کند. در ساخت این رادیاتورها از فلزی استفاده می شود که ناقل گرمایی خوبی بوده تا بتواند محیط را با سرعت گرم کند، معمولا از فولاد استفاده می شود. بر روی سطح پانل این سیستم ها برآمدگی ها و یا چین خوردگی هایی وجود دارد که باعث افزایش رسانایی سطح بدنه می شوند و سطح تماس آن را با هوا افزایش می دهند.

این رادیاتور با دریافت گرمای آبی که در داخل آن در جریان است و با استفاده از سیستم های حرارتی مانند پکیج گرم شده، محیط را گرم می کند. از دیگر مزیت هایی که در مورد این رادیاتورها می توان ذکر کرد این است که به دلیل وجود شیارها بر روی سطح آنها، جریان همرفتی ایجاد می گردد. گروه صنعتی هیمورا از سازندگان رادیاتورهای پنلی است و این سیستم ها را در چندین ظرفیت متفاوت تولید کرده و به کاربر این امکان را داده تا در انتخاب رادیاتور مورد نیاز خود، دستش باز باشد.

انتخاب رادیاتور

ویژگی های رادیاتورهای پنلی

  • هدر رفت گرمایی را کاهش می دهند.
  • به دلیل ساختاری که دارند، فضای اضافی را در محیط اشغال نمی کنند و قابل استفاده در فضاهای کوچک نیز می باشند.
  • حجم آبی که این رادیاتورها نیاز دارند کم است، برای مثال در سیستمی که دارای ابعاد 100 سانتی متر است، به 5 لیتر آب نیاز است و ظرفیت گرمایی که این رادیاتور خواهد داشت حدود 2100 کیلو کالری خواهد بود.
  • حرارتی که با استفاده از این رادیاتورها در محیط پخش می گردد، باعث آلودگی نشده و تغییر رنگی در دیوارهای مجاور ایجاد نمی کند.
  • سازگاری رادیاتورهای پنلی با سیستم های حرارتی مرکزی مانند پکیج ها بسیار بالا می باشد.
  • این سیستم ها تنها اطراف خود را گرم نمی کنند و تمام قسمت های فضا را پوشش می دهند.
  • نصب و راه اندازی راحتی دارند.

معایب رادیاتورهای پنلی

تنها عیب رادیاتورهای پنلی این است که اگر زنگ زدگی در آنها ایجاد گردد، باید کل سیستم تعویض گردد و نمی توان آن را تعمیر کرد.

مواردی که باید در زمان نصب رادیاتورهای پنلی رعایت گردد.

  • بعد از نصب رادیاتور آن را توسط وسایل خانه مانند مبل و کمد احاطه نکنید.
  • از قرار دادن آن داخل باکس چوبی خودداری کنید، زیرا این مورد باعث انحراف مسیر گرما می شود.
  • قبل از استفاده رادیاتور را هواگیری کنید، زیرا این مورد باعث ایجاد اختلال در گرم شدن سطح رادیاتور می گردد.
انتخاب رادیاتور

رادیاتور پره ای چیست؟

رادیاتورهای پره ای، مدلی دیگر از رادیاتورها هستند که در آنها از چندین پره در کنار هم استفاده شده است. انتخاب رادیاتور پره ای به دلیل ویژگی های خوبی که دارد، بیش از رادیاتورهای دیگر است. این توزیع کنندگان حرارتی، با گرمای دریافتی از سیستم های مرکزی مانند پکیج و موتورخانه، محیط را گرم می کنند. مکانیزم گرمایی این سیستم ها براساس آب گرمی است که به داخل آنها وارد می گردد. آب پره ها را گرم کرده و گرمای آنها در محیط اطراف پخش می گردد. متداول ترین نوع از این رادیاتورها، رادیاتورهای آلومینیومی هستند که دارای ویژگی ضد زنگ می باشند. این رادیاتورها قابلیت تنظیم رطوبت هوا را ندارند، اما مانند بخاری ها نیز باعث خشک شدن هوا نمی شوند.

از ویژگی های بسیار مهمی که در مورد این سیستم ها می توان ذکر کرد، این است که تعداد پره های آنها قابل کم و زیاد شدن است و با توجه به نیاز محیط می توان تعداد آنها را مشخص کرد. در صورتی نیز که یکی از پره ها خراب شد، خیلی راحت  می توانید آن را تعویض کنید، این مورد در انتخاب رادیاتور پره ای توسط مشتری تاثیرگذار است. رادیاتورهای پره ای ساخته شده در گروه ماشین سازی هیمورا به صورت چند پره ساخته می شوند، برای کسب اطلاعات بیشتر خیلی راحت می تونین وارد این لینک بشین.

انتخاب رادیاتور

مزایای رادیاتورهای پره ای

  • سرعت انتقال حرارت بالا نسبت به دیگر رادیاتورها
  • قابلیت تعویض پره ها
  • سازگار با سیستم های حرارتی مرکزی مانند پکیج ها
  • تغییر ظرفیت رادیاتور با اضافه و یا کم کردن پره های آن
  • نصب و راه اندازی راحت
  • استفاده از آلومینیوم خشک (مقاوم در برابر دما و فشار) در ساخت این رادیاتورها
  • دارای وزن کمی بوده و حمل آن راحت است.

معایبی که رادیاتورهای پره ای دارند.

رادیاتورهای پره ای با توجه به ویژگی های منحصربه فردی که دارند، ایراداتی نیز به آنها وارد شده است. این سیستم ها به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارند و باعث تغییر رنگ دیواری که بر روی آن نصب هستند، می شوند.

تفاوت رادیاتورهای پره ای و پنلی

با توجه به مطالبی که پیش تر در مورد رادیاتورهای پنلی و پره ای ذکر شد، فکر می کنم تا حدودی با ساختار و ویژگی هایی که این سیستم ها دارند، آشنا شدید. این رادیاتورها دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند و در برخی موارد استفاده از یکی بر دیگری ترجیح داده می شود. به برخی از بارزترین تفاوت های این سیستم ها در زیر اشاره شده است:

  • رادیاتورهای پره ای قابلیت تغییر ظرفیت دارند و خیلی راحت می توان پره های آنها را کم و زیاد کرد. رادیاتورهای پنلی این قابلیت را ندارند و در صورتی که خراب و یا اشکالی در آنها پیش بیاید، کل دستگاه باید تعویض گردد.
  • وزن رادیاتورهای پره ای به دلیل استفاده از آلومینیوم کمتر و حمل و نصب آن راحت تر است. در مقایسه رادیاتورهای پنلی به دلیل فولادی بودن وزن بالایی دارند.
  • با خراب شدن رادیاتورهای پره ای نیازی به تعویض کل دستگاه نیست و فقط می توانید پره خراب را تعویض کنید. این امر در مورد رادیاتورهای پنلی صادق نیست و در صورت خراب شدن باید کل دستگاه عوض شود.
  • قیمت رادیاتورهای پنلی در مقایسه با پره ای کمتر است. این مورد در انتخاب رادیاتور نقش مهمی دارد.
  • رادیاتورهای پره ای نسبت به مدل های پنلی، راندمان و بازدهی کمتری دارند.
  • میزان آب گرم در گردش داخل رادیاتورهای پنلی کمتر و تولید گرمای بالایی دارند، اما مدل های پره ای مصرف آبشان بیشتر است.
انتخاب رادیاتور

سازگاری رادیاتورهای پره ای و پنلی با پکیج ها

یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمان خرید رادیاتورها پرسیده می شود، سازگاری آنها با سیستم های حرارتی مرکزی است. همچنین مصرف کنندگان می خواهند بدانند که کارایی رادیاتور پنلی و پره ای با پکیج ها چگونه می باشد. در داخل پکیج ها یک نوع مبدل وجود دارد که جنس آن از مس است. مس با آلومینیوم رادیاتورهای پره ای باعث ایجاد پدیده پیل الکتریکی می شود و گاز هیدروژن در داخل رادیاتورها ایجاد و باعث نیاز مداوم آن به هواگیری می شود. هواگیری زیاد رادیاتوها موجب کوتاه شدن عمر پمپ و منبع انبساط می شود. رادیاتورهای پنلی چنین مشکلی ندارند و سازگاری آنها با پکیج ها بهتر است. انتخاب رادیاتور باید با در نظر گرفتن تمامی پارامترها انجام گیرد.

انتخاب رادیاتور

سخن پایانی

استفاده از رادیاتورها امروزه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و به دلیل راحتی نصب و عدم اشغال فضای زیاد نسبت به بخاری ها در اولویت اند. از پر کاربردترین این سیستم ها، رادیاتورهای پنلی و پره ای هستند که دارای ویژگی های منحصربه فردی می باشند و انتخاب هر یک با توجه به شرایط و نیازی که در محیط وجود دارد انجام می گیرد. گروه ماشین سازی هیمورا از سازندگان رادیاتورهای پنلی و پره ای است و این سیستم ها را در چندین مدل متفاوت تولید کرده است. رادیاتورهای پره ای این قابلیت را دارند که بتوان ظرفیت آنها را تغییر داده و تعداد پره های آنها را کم و زیاد کرد و در صورت خرابی فقط پره معیوب را عوض کرد. رادیاتورهای پنلی این مزیت را ندارند و اگر خراب شوند باید خود دستگاه تعویض گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *