انواع سیستم های آب سردکن

انواع سیستم های آب سردکن دیدگاه بگذارید

تجهیزاتی به نام آب سرد کن

امروزه آبسردکن ها یکی از آشناترین سیستم های تامین آب خنک هستند که می توانند آب را در محدوده دمایی مناسب خنک کنند. این محدوده دمای مناسب چه دمایی است؟ آب خنک مصرفی در مناطق گرم و خشک، باید گرمتر از مناطق سردسیر باشد! طبق همین اصل دمای مطلوب آب خنک در مناطق سردسیر باید در بازه دمایی بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد باشد؛ در حالیکه بازه دمایی مناسب آب خنک در مناطق گرمسیری بین 13 الی 18 درجه سانتیگراد است. امروزه انواع سیستم های آب سردکن در ظرفیت ها و جنس های مختلف و در انواع مدل های تک شیر تا 6 شیر می توان در ادارات، سازمان ها، مساجد، مدارس، پاساژها، مراکز نظامی و … مشاهده کرد.

شما می توانید این تجهیزات را با بدنه هایی از جنس استیل و یا پلاستیک و … تهیه کنید. در این مقاله قصد داریم آب سردکن های استیلی را که از پرکاربردترین انواع سیستم های آب سردکن هستند، به شما معرفی کنیم. این آب سردکن ها چون می توانند دمای آب را در ظرفیت های بالا به درجه مطلوب برسانند، در اماکن پر رفت و آمد از محبوبیت بالایی برخوردارند. اگر مایلید با ساختار آب سرد کن ها، موارد کاربرد و سایر اطلاعات مرتبط با انواع سیستم های آب سردکن های معمولی و صنعتی را به دست آورید، با ما همراه باشید.

انواع سیستم های آب سردکن

چرا باید آبسرد کن بخریم؟

همانطور که می دانید مصرف آب سالم و بهداشتی با سلامتی و نشاط انسان ها مرتبط است؛ به طوری که کم آبی بدن موجب سستی و کسالت فرد شده و در موارد حاد حتی مرگ فرد را به دنبال دارد. طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر از 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که افراد بالغ در طول روز حتماً 6 الی 8 لیوان (2 تا 3 لیتر) آب مصرف کنند. با توجه به اهمیت سالم بودن آب مصرفی می توان گفت که به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می شود، بهتر است از آب سردکن ها استفاده کرد:

لذت بردن از نوشیدن آب

با توجه به اینکه آب سردکن ها دمای آب را در محدوده دمای مطلوب خنک می کنند، آشامیدن آب آنها لذت بخش می باشد؛ در ضمن چون این آب بسیار خنک یا به اصطلاح یخ نیست، آشامیدن آن برای کبد و سایر اندام ها داخلی بدن ضرر ندارد.

کمک به رعایت رژیم غذایی بدون قند

طبق تحقیقات نوشیدن آب مطبوع ضمن برطرف کردن عطش، مانع بروز احساس گرسنگی و پرخوری های کاذب می شود.

انواع سیستم های آب سردکن

آب سردکن ها چگونه کار می کنند؟

انواع سیستم های آب سردکن ساختارهای مختلفی دارند، ولی می توان گفت نحوه عملکرد اکثر آن ها یکسان است. به این ترتیب که در برخی از انواع این سیستم ها، دستگاه آب سرد کن ها به یک مخزن مجهز شده اند. ولی در برخی مدل های دیگر، می توان دستگاه را مستقیماً به لوله آب شهری وصل کرد. با توجه به اینکه آب سردکن های دارای مخزن متداول ترند، ما نیز در این بخش از مقاله شیوه عملکرد این دستگاه ها را بیان می کنیم.

در این سیستم ها ابتدا لوله آب شهری یا خروجی دستگاه فیلتر آب را به مخزن آب سردکن متصل کرده و صبر می کنیم تا مخزن بصورت اتوماتیک پر شود. سپس دستگاه را به برق وصل کرده و دکمه استارت را می زنیم. با روشن شدن آب سردکن موتور شروع به کار می کند و آب جمع شده درون مخزن را به کمک کمپرسور خنک می کند. کمپرسور این دستگاه به لوله های اواپراتور متصل است. مبرد گازی، درون لوله های خنک کننده در اطراف مخزن جریان یافته و باعث خنک شدن آب مخزن می شود. در این سیستم ها توان کمپرسور باید متناسب با ظرفیت آب سردکن انتخاب شود. این دستگاه ها معمولاً دارای شناور مخصوصی هستند که با باز شدن شیر آب، هنگام کاهش سطح آب، سیم متصل به شناور کشیده شده و باعث می شود شیر آب باز شود. بدین ترتیب مخزن دستگاه دوباره پر می شود.

انواع سیستم های آب سردکن

در هنگام خرید آب سردکن ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بدنه آبسردکن 

می دانید که دستگاه هایی با میزان استهلاک کمتر نسبت به دستگاه های مشابه برتری های بیشتری دارند؛ به همین دلیل بهتر است دستگاهی را تهیه کنید که از متریال های بادوام ساخته شده باشد. از جمله بهترین متریال های مورد استفاده در ساختار دستگاه های آب سردکن، فلز استیل مرغوب است. استیل ضمن اینکه در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم می باشد، ظاهری بهداشتی و خوشایند به دستگاه می بخشد؛ به همین دلیل از این آب سرد کن ها در معابر عمومی، فضاهای باز و اماکن پر رفت و آمد استفاده می شود.

نوع جوشکاری آبسرد کن

یکی دیگر از مواردی که هنگام انتخاب آبسردکن های فلزی باید به آن توجه کرد نوع جوشکاری مخزن استیل آب سردکن است. جالب است که بدانید اگر در هنگام جوشکاری استیل، به جز جوشکاری آرگون استفاده شود، استیل آسیب می بیند و با گذشت زمان از محل جوشکاری خرده می شود. در این حالت ذرات حاصل از خوردگی استیل وارد آب خنک تولید شده توسط دستگاه می گردد. به عبارت دیگر عدم استفاده از جوش آرگون در ساختار انواع سیستم های آب سردکن هایی که از جنس استیل هستند، سلامت مصرف کنندگان آب این دستگاه ها را با خطر جدی روبرو می کند. به همین دلیل تنها دستگاه هایی که از جوش آرگون در ساختار آنها استفاده شده است، مورد تایید وزارت بهداشت هستند.

امکان کنترل آبسرد کن 

بعضی از مدل های آب سرد کن برای کنترل قدرت سرمایش موتور به کلید مخصوصی مجهز شده اند. به این ترتیب شما می توانید سیستم عملکرد سرمایشی دستگاه و دمای آب خروجی را تنظیم کنید. این ویژگی می تواند در پاره ای از مواقع مفید باشد؛ به عنوان مثال در روزهای بسیار گرم و یا در مناطق گرمسیری این ویژگی دستگاه می تواند باعث شود تا میزان کارآمدی دستگاه افزایش یابد.

شیر آبسردکن

لابد شما نیز در گوشه و کنار با آب سردکن هایی روبرو شده اید که شیر آبخوری آنها مشکل چکه دارند. چکه کردن شیر آب سردکن ها ضمن هدر رفتن آب آشامیدنی می شود، باعث افزایش آب بهای شما شده و تصویر ناخوشایندی را نیز در ذهن استفاده کنندگان از دستگاه بر جای می گذارند. به همین دلیل هنگام انتخاب آب سردکن ها باید حتما توجه کنید که جنس شیرهای دستگاه از جنس استیل و ضد چکه باشند تا با گذشت زمان کارکرد آبسرد کن دچار مشکل نشود.

عایق بندی انواع سیستم های آب سردکن

عایق کاری صحیح دستگاه آبسردکن می تواند باعث افزایش کاربرد دستگاه شود. بر همین اساس از همان ابتدا این دستگاه ها معمولاً توسط متریال های مختلفی عایق بندی می شوند. در گذشته آبسردکن های استیل را با کمک یونولیت عایق بندی می کردند؛ اما متاسفانه یونولیت ها با گذشت زمان باعث ایجاد شرایط ایده آل برای رشد انواع میکروب ها و باکتری ها می شود. البته این تنها ایراد وارد شده بر یونولیت ها نیست، بلکه این جنس عایق قدرت ایزولاسیون بسیار ضعیفی نیز دارد؛ به همین دلیل با پیشرفت صنعت و تکنولوژی متریال های بهتری جایگزین یونولیت شدند.

از جمله عایق های کارآمدی که امروزه در ساختار آب سردکن ها به کار می رود، می توان به فوم تزریقی اشاره کرد. علاوه بر ایزولاسیون مناسب دستگاه، این عایق ها مانع رشد میکرو ارگانیسم ها می شوند؛ به همین دلیل به این عایق ها آنتی باکتریال می گویند. جالب است که بدانید کارگاه های کوچک تولید سیستم های برودتی معمولا از انواع عایق های برودتی متناسب با امکانات خود برای ایزولاسیون دستگاه استفاده می کنند. در حالیکه کارخانه های صنعتی بزرگ در ساختار دستگاه های تولیدی خود از عایق فوم تزریقی بهره می برند.

انواع سیستم های آب سردکن

آب سردکن های صنعتی چه تفاوتی با آب سردکن های استیل معمولی دارند؟

  • ساختار انواع سیستم های آب سردکن با یکدیگر متفاوت است. در آب سردکن های استیل معمولی مدار سرمایشی دستگاه و اواپراتور بیرون از مخزن نصب می شود؛ در حالیکه مدار سرمایشی و اواپراتور آب سردکن های صنعتی در داخل مخزن دستگاه قرار دارد.
  • طبیعتاً قدرت سرمایشی و سرعت خنک کنندگی آبسردکن های صنعتی بیشتر از آبسردکن های استیل معمولی است.
  • کمپرسور به کار رفته در آبسردکن های صنعتی قدرتمندتر از کمپرسور آب سرد کن های معمولی است.
  • دمای آبی که اولین و آخرین مصرف کننده آبسردکن صنعتی دریافت می کنند، تقریباً یکسان است؛ در حالیکه دمای آب خارج شده از آب سردکن های معمولی با افزایش مقدار برداشت آب از دستگاه، به مرور بالاتر می رود.
  • آب سردکن های صنعتی در مناطق گرمسیر عملکرد خوبی از خود نشان می دهند؛ ولی برخی از آبسردکن های معمولی در آب و هوای بسیار گرم کارایی کمتری دارند.
  • انواع سیستم های آب سردکن های صنعتی متناسب با نیاز اماکن پر رفت و آمد و شلوغ طراحی و ساخته شده اند؛ اما آب سردکن های معمولی در چنین اماکنی نمی توانند آب خنک موردنیاز تمام مراجعه کنندگان را به سرعت تامین کنند.
  • آب سردکن های استیل معمولی با برق تک فاز یا ۲۲۰ ولت کار می کنند؛ در حالیکه آب سردکن های صنعتی را می توان سفارشی سازی کرد تا با برق ۳ فاز یا تک فاز کار کنند.
  • آب سردکن های صنعتی نسبت به مدل های معمولی، قیمت بیشتری دارند.
انواع سیستم های آب سردکن

آب سردکن های صنعتی با آب سردکن معمولی چه نکات مشترکی دارند؟

درست است که انواع سیستم های آب سردکن استیل تفاوت هایی در مقدار ظرفیت و برخی از قطعات ساختاری خود دارند، با این وجود این سیستم ها ویژگی های مشترکی نیز دارند که از جمله آنها می توان به جنس بدنه آب سردکن صنعتی و معمولی اشاره کرد، که هر دو نوع عموما از استیل ساخته می شوند. البته ورقه استیل بکار رفته در ساختار آب سردکن های صنعتی ضخیم تر و باکیفیت تر از بدنه آب سردکن های معمولی است. از سوی دیگر این دستگاه ها هر دو مستقیماً به لوله کشی آب شهری وصل می شوند.

در ساختار آب سردکن های صنعتی هم مانند آب سردکن های استیل معمولی یک خروجی پساب طراحی شده است که آب اضافی خارج شده از دستگاه را مستقیماً به فاضلاب متصل می کند. البته اگر آب سردکن را در فضای باز، مانند حیاط نصب کرده اید، می توانید این لوله پساب را بگونه ای نصب کنید که آب اضافی به درون باغچه و یا محیط دیگر بریزد. بر روی آبسردکن ها صرف نظر از ظرفیتی که دارند، انواع شیرهای اهرمی، فشاری و یا پیچی با جنس استیل نصب می شود. در حالت کلی می توان گفت صنعتی یا معمولی بودن آب سردکن ها بیشتر بر روی ظرفیت دستگاه تاثیر دارد ولی تفاوت چندانی در ساختار کلی دستگاه ها ندارد.

سخن آخر

اگر می خواهید از نوشیدن آب خنک لذت ببرید ولی دچار عوارض منفی آن نشوید، می توانید از آب خنک تولید شده توسط آب سردکن ها استفاده کنید؛ چون این دستگاه ها می توانند در هوای گرم، آب خنک را با دمای مناسبی که ضمن لذت بخش بودن، به سلامتی افراد آسیبی وارد نکند، تامین کنند. استفاده از انواع سیستم های آب سردکن در اماکن عمومی، واحدهای صنعتی و ادارات با توجه به تقاضای بالا برای آب خنک، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در همین راستا گروه صنعتی هیمورا اقدام به طراحی و تولید انواع دستگاه های آب سردکن صنعتی در ابعاد و ظرفیت های مختلف کرده است. شما می توانید با خرید آب سردکن های هیمورا، ضمن صرفه جویی در هزینه های خود، از 10 سال خدمات پس از فروش و یکسال گارانتی بی قید و شرط این دستگاه ها بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *