انواع کولر آبی

کولر آبی پوشالی بهتره یا کولر آبی سلولزی؟ دیدگاه بگذارید

کولر آبی پوشالی بهتره یا نوع سلولزی؟

دقت کردین که تو تابستون به محض خاموش شدن کولر صدای همه، حتی در و دیوار در میاد؟! تو فصل های گرم سال یه جورایی باد کولر نشون دهنده میزان رفاه و آسایش خانوادست! به همین دلیل خیلی مهمه که مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین انواع کولر آبی ممکن رو برای خونتون انتخاب کنین. اگه قصد دارین برای خونتون کولر بخرین پیشنهاد ما اینه که حتما در مورد تفاوت های کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی تحقیق کنین و مزایا و معایب هر کدومو در نظر بگیرین تا بتونین بهترین و کارآمدترین کولر ممکنو بخرین. ما در این مقاله مقایسه بین کولر سلولزی و کولر آبی پوشالی رو نوشتیم تا به شما کمک کنیم بهترین و کارآمدترین کولر رو انتخاب کنین.

انواع کولر آبی

کولر آبی سلولزی با نوع معمولی چه فرقی داره؟

همونطور که از اسم این کولرها مشخصه، هر دو نوع کولر پوشالی و سلولزی از آب برای ایجاد برودت استفاده می کنن. چیزی که در انواع کولر آبی متفاوته قسمتیه که هوا با عبور از درون اون سرد میشه. کولرهای آبی معمولی از پوشال خیس شده برای تولید هوای سرد استفاده می کنن ولی کولرهای سلولزی از پد های سلولزی برای خنک کردن هوا استفاده می کنن. شاید با خودتون بگین همین؟! یکیشون از پوشال استفاده می کنه، اون یکی از پد تنها تفاوتشون همینه؟! بله در کولرهای آبی آکسیال و سانتریفیوژی که از پدهای سلولزی استفاده میشه، همین تفاوت کوچولو، باعث شده تا عملکرد و بازدهی خیلی بالا باشه. در حالت کلی اگر بخوایم کولر های آبی سلولزی و پوشالی رو با هم مقایسه کنیم می تونیم به موارد زیر دقت کنیم.

کولرهای پوشالی

اگه قبلاً از انواع کولر آبی استفاده کرده باشین، می دونین که بعد از نصب پوشال های جدید، بعد از حدود یک هفته، رشته های پوشال در اثر ریختن آب و نیروی جاذبه به سمت پایین میریزن، در نتیجه قسمت های پایینی پوشال متراکمه ولی قسمت های بالایی و میانی پوشال تراکم کمتری دارن. کم بودن تراکم پوشال ها در بالا باعث میشه تا هوایی که از این قسمت ها وارد شده، کمتر خنک بشن. درون محفظه کولر، هوای خنک و هوای گرم با هم ترکیب میشن؛ در نتیجه راندمان کولر آبی معمولی تا 20% کمتر میشه. به همین دلیله که با وجود اینکه کولر با تمام قدرت کار می کنه، اما محیط به اندازه ای که باید خنک نمیشه. (قابل توجه باباهایی که خاموش کردن کولر شغل دومشون شده، لطفاً به جای پاک کردن صورت مسئله، پوشال های کولر رو بالانس کنین!)

انواع کولر آبی

کولرهای سلولزی

بهتره بدونین تو ساختار کولرهای سلولزی از پدهای سلولزی استفاده شده (از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است)!!!

پدهای سلولزی برخلاف پوشال ها ساختار یکنواختی دارن؛ به همین دلیل آب در سراسر پد بصورت یکنواخت پخش میشه. به همین خاطره که قدرت سرمایش کولرهای سلولزی بیشتر از کولرهای معمولیه. در ضمن چون پدهای سلولزی منسجم هستن، باکتری ها و قارچ های ذره بینی نمی تونن روی اون رشد کنن. بنابراین از لحاظ بهداشتی استفاده از کولرهای سلولزی بهتره. البته این دو تا مورد تنها تفاوت های بین کولر آبی پوشالی با کولر سلولزی نیست و موارد بیشتری برای بررسی وجود دارن که در ادامه اونا رو بررسی می کنیم.

انواع کولر آبی

مزایای کولرهای سلولزی

  • داخل کولر پر آب نمیشه در نتیجه خیالتون راحته که خطری موتور کولر رو تهدید نمی کنه.
  • پدهای سلولزی یه جوری طراحی شدن که هوای گرمو توی خودشون و در مجاورت آب حبس می کنن؛ در نتیجه این کولرها می تونن هوا رو بیشتر از کولرهای معمولی خنک کنن.
  • در فصل های گرمی که رطوبت هوا کمتره، راندمان کولرهای سلولزی بیشتر میشه. به عبارت دیگه کولرهای سلولزی دمای هوای خشک رو راحت تر خنک می کنن، در نتیجه تو آب و هوای خشک میزان مصرف برق توسط کولرهای آبی کمتر میشه.
  • پوشال های کولر آبی باید هر سال عوض بشن، در حالیکه پدهای سلولزی هر 3 الی 4 سال یه بار عوض میشن، بنابراین میشه گفت کولرهای سلولزی هزینه نگهداری کمتری نسبت به کولرهای پوشالی دارن.
  • جالبه که بدونین می تونین پدهای سلولزی رو بشورین و دوباره ازشون استفاده کنین، بدون اینکه ذره ای از کاراییشون کمتر بشه.
  • کولرهای سلولزی می تونن تمام هوای ورودی به محفظه کولر رو بصورت یکپارچه خنک کنن و به بیرون بدمن؛ در حالیکه کولرهای پوشالی فقط هوایی رو که از قسمت های پر پوشال رد میشن رو خنک می کنن و هوایی که از قسمت های کمتر متراکم رد شدن، همچنان گرم می مونن و باعث میشن بازدهی کولرهای معمولی پایین بیاد.
  • باید بدونین که پدهای سلولزی تو انواع کولر آبی نقش یه فیلتر هوا رو بازی می کنن! بله درست شنیدین پدهای سلولزی برخلاف پوشال ها که متخلخل هستن، یکپارچه هستند و گرد و غبار و آلودگی ها رو از هوا حدف می کنن.
  • پدهای سلولزی با جذب گرد و غبار و آلودگی های هوا باعث میشن شما هوای تمیزتری رو استشمام کنین؛ در نتیجه ضمن حفظ سلامتی سیستم تنفسی شما، از بروز آلرژی و سایر بیماری های تنفسی جلوگیری می کنن.
انواع کولر آبی

تمام قطعات کولر آبی معمولی در داخل ایران ساخته می شود!

کولر آبی معمولی هوا رو با استفاده از الکتروفن از بین رشته های پوشالی که خیس شده اند، خنک می کنن. معمولاً پوشال ها رو از قطعات ریز درختانی مانند صنوبر و بید تولید میکنن. یکی از ویژگی های مثبت کولر آبی اینه که تمام قطعات این دستگاه ها داخل ایران تولید میشن، در نتیجه شما هر وقت بخواین کولر خودتونو تعمیر کنین، تمام قطعات به آسانی در دسترس بوده و نسبتاً ارزان قیمتند. اما پوشال کولرهای معمولی بعد از مدتی کیفیت اولیه خودشونو از دست میدن و باید سالی یک بار عوض بشن؛ به خصوص که گرد و غبار هوا در بین رشته های پوشال نفوذ می کنن. در نتیجه هم بازدهی کولر کمتر میشه و هم به مرور زمان میتونه باعث بروز آلرژی و مشکلات تنفسی بشه.

سخن آخر

در حالت کلی میشه گفت کولرهای سلولزی نسل جدید کولرهای آبی هستن؛ به همین دلیل ساختار و ویژگی های جالب و کارآمد بیشتری دارن، اما پدهای کولر آبی به نسبت پوشال نایابتر و دارای قیمت بالاتری هستن. در حالت کلی هر دو نوع کولر سلولزی و پوشال سازگار با محیط زیست هستن و طریقه کار با اون ها خیلی آسونه. امیدوارم مطالعه این متن تونسته باشه به شما در انتخاب کولر مناسب کمک کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *