انواع کولر

کولر گازی بخریم یا کولر آبی؟ دیدگاه بگذارید

اصلا چرا لازمه کولر بخریم؟

در اول مقاله می خواهیم بدانیم آیا واقعا نیاز هستش که انواع کولر خریداری بشه یا نه؟ بله، چون با توجه به شرایط آب  وهوایی کشور ما که اغلب مناطق اون دارای آب و هوای گرم و خشک هستن و بالا رفتن دمای زمین، صنعتی شدن شهرها و عوامل دیگر، در فصول گرم سال لازمه از سیستم های سرمایشی استفاده شود. به خصوص در مراکز اداری، تجاری، کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی که دستگاه ها و تجهیزات فراوانی دارند و با گرمای خود دمای محیط را بیشتر می کنند. به طور کلی با گرمایش زمین و گرمتر شدن تابستان این امر ضرورت بیشتری دارد. بنابراین هر خانه یا محلی که انسان ها در آن زندگی و فعالیت می کنند نیاز به سیستم های گرمایشی  و تهویه ای دارد.

حال سوال این است چه نوع دستگاهی خریداری کنیم تا علاوه بر هزینه مناسب خرید آن، بازدهی بهتری داشته و به مدت طولانی بتوان از آن استفاده کرد؟ از متداول ترین سیستم های سرمایشی کولرها هستند. این دستگاه ها از لحاظ سیستم سرمایشی به دو دسته کولرهای آبی و گازی دسته بندی شده اند. هر یک از محصولات مزایا و معایب خود را دارند؛ ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا متناسب با توان مالی، شرایط آب و هوایی و … دستگاهی مناسب را انتخاب کنید. از این رو به بررسی این دو دسته از کولر می پردازیم.

انواع کولر

عوامل موثر در انتخاب انواع کولر های آبی یا گازی

به این نتیجه رسیدیم که کولرها و سیستم های سرمایشی از ضروریات زندگی بشر هستند. البته کولرهایی که سبب آسایش و آرامش شوند؛ نه این که موجب زحمت و دردسر. منظورمان این که دم به دقیقه راهی پشت بام نشده و هی دستگاه را روانه تعمیرگاه نکنیم. اکنون عوامل موثر در انتخاب دستگاه کولر را معرفی می کنیم تا کاربران و مشتریان با توجه به آنها اقدام به خرید دستگاه بنمایند.

شرایط آب و هوایی

مهمترین نکته در خرید انواع کولر ها مربوط به شهر و محل زندگی شما می باشد. همانطور که می دانید کولرهای آبی برای مناطق گرم وخشک مناسب هستند زیرا هوای خنک تولیدی توسط این دستگاه ها دارای رطوبت است. کولرهای گازی برای مناطق شمالی و جنوبی کشور که آب و هوای شرجی دارند  گزینه ای مناسب بوده زیرا این کولرها هوای خنک و خشک تولید می کنند.

هزینه تهیه کولر

شاید اصلی ترین گزینه ای که شما را در دو راهی خرید کولر آبی یا گازی قرار می دهد، هزینه و قیمت آنها باشد. پرواضح است که کولرهای گازی قیمتی چندین برابر کولرهای آبی دارند و توان مالی در این  میان حرف اول انتخاب هر یک از این دستگاه را می زند.

هزینه مصرف انرژی

انواع کولر های آبی مصرف آب بالایی دارند و کولرهای گازی برق زیادی مصرف می کنند. همانطور که می دانید دنیا در بحران منابع آب و انرژی قرار دارد. البته می توان با انجام تمهیداتی مصرف این دستگاه ها را کاهش داد. بنابراین شما می توانید با توجه به این مورد کولر مناسب با منابع مالی خودتان انتخاب کنید.

انواع کولر

6 نکته برجسته انواع کولر آبی

  • راحتی نصب وراه اندازی : ساختار ساده این کولرها باعث شده تا کاربران بسهولت آنها را نصب و مورد استفاده قرار دهند.
  • مصرف پایین برق: این کولرها در مقایسه با کولرهای گازی مصرف بسیار پایینی دارند.
  • تهیه راحت قطعات یدکی: کولرهای آبی اغلب در داخل کشور تولید و ساخته می شوند. از این رو در هنگام خرابی یا نیاز به تعمیر، امکان دسترسی به قطعات یدکی راحت بوده و هزینه آن پایین تر می باشد.
  • مقرون به صرفه : از لحاظ قیمت و هزینه مصرفی برای خرید کولر، کولرهای آبی قیمت پایین تری داشته و مقرون به صرفه هستند.
  • بیشترین استفاده: به دلیل اینکه اغلب شهرهای کشور ما در منطقه آب وهوایی گرم و خشک قرار دارند. لذا استفاده از کولرهای آبی نسبت به مدل های گازی بیشتر می باشد.
  • دوستدار طبیعت و محیط زیست: این مدل  کولرها هیچ نوع آلاینده ای ( گازهای سمی) تولید نمی کنند، بنابراین جزء سیستم های سبز بوده و دوستدار محیط زیست هستند.
انواع کولر

ایرادات کولر آبی

ما اول نکات مثبت کولرهای آبی را مطرح کردیم، اکنون به ایرادات این دستگاه ها اشاره می کنیم. کولرهای آبی آنگونه که اطلاع دارید از آب برای خنک کردن هوا استفاده می کنند، بنابران مصرف آب در این تجهیزات بالا است. این کولرها فیلترهای تصفیه هوا ندارند و ممکن است برخی ذرات ریز موجود در هوای بیرون وارد محیط خانه شده و سبب ایجاد بیماری های تنفسی و حساسیت ها بشود. (البته قابل ذکر است که امروزه به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می کنند که حالتی فیلتر مانند داشته و می تواند هوای را پاک تر کند). کولرهای آبی را باید هر سال سرویس و نگهداری کرد. بخصوص اگر دستگاه شما پوشالی باشد در هر دوره کاری لازم است پوشال ها تعویض و نو شوند. از ایرادات دیگر کولرهای آبی، احتمال خوردگی و زنگ زدگی بدنه و قطعات آن است که در تماس با آب قرار دارند.

امتیازات برتر کولرهای گازی

  • کارکردی بدون صدا و لرزش
  • عدم اتلاف هوای خنک به جهت نداشتن کانال هوا
  • عدم استفاده از آب برای خنک کردن هوا
  • سرعت عمل بالا در خنک کاری محیط
  • تنظیم و کنترل سرمایش محیط به وسیله سیستم هوشمند و کنترل دیجیتالی
  • قابلیت استفاده به عنوان سیستم گرمایشی
  • مجهز به فیلترهای هوا برای تهویه هوای محیط
  • مناسب برای اغلب مناطق آب و هوایی
انواع کولر

دلایلی برای نخریدن کولرهای گازی !!

گران بودن کولرهای گازی نسبت به کولر آبی از عمده ترین عوامل است که می تواند مزایا و معایب کولرها را تحت تاثیر قرار  دهد و مانع خریدن آن شود. همچنین مصرف برق این کولرها خود هزینه ای جداگانه است. کولرهای گازی با توجه به استفاده از مبردهای گازی برای تولید هوای خنک، نوعی از گازهای آلاینده به محیط پس می دهند که برای لایه اُزن زمین مضرر هستند. این موضوع در شهرهای آلوده حائز اهمیت می باشد.

سخن نهایی …

آنچه که از مطالب بالا می توان نتیجه گرفت این است که علاوه بر مزیت ها و ایرادات فنی و تخصصی کولرهای آبی و گازی، مهمترین شرط استفاده از این دستگاه ها به توان مالی مردم و شرایط آب و هوایی بستگی تام دارد. آمارها نشان می دهند در کشور ما بیشترین استفاده در حد 75 الی 80 درصد از کولرهای آبی (سانتریفیوژی و آکسیال) بوده و درصد کمتری از کولرهای گازی استفاده می کنند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که با پیشرفت فناوری های نوین، تجهیزات الکترونیکی مدرن طوری طراحی شده اند که مطابق با اصول استانداردهای جهانی در مصرف منابع انرژی صرفه جویی می کنند. امروزه استفاده از سیستم اینورتر برای کاهش مصرف برق کولرهای گازی متداول شده و تاثیر بسزائی در کارآیی آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *