بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک دیدگاه بگذارید

مراحل بازیافت پلاستیک

پلاستیک از جمله مواد مصنوعی و یا نیمه مصنوعی می باشد کی طی انجام عملیات پلیمریزاسیون ایجاد می شود. پلاستیک از جمله موادی می باشد که به صورت طبیعی در طبیعت یافت نمی شود و بایستی با انجام عملیات پیچیده ای در کارخانه ها تشکیل شود. امروزه با پیشرفت علم انواع پلاستیک ها ساخت شده است که به دلیل خاصیت شکل پذیری آن در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از پلاستیک بایستی آن را طی فرایندهای مکانیکی و حرارتی به شکل های مختلف درآورد و برای ساخت مواد مختلف مورد استفاده قرار داد. در ادامه به بررسی مراحل بازیافت پلاستیک می پردازیم.

پلاستیک از جمله موادی می باشد که دارای دوام بسیار بالایی می باشد و باعث افزایش ماندگاری محصولات ساخته شده از این مواد می گردد. امروزه با پیشرفت علم و دست یابی به تکنولوژی ساخت پلاستیک، از آن در تمامی کارخانه ها برای ساخت مواد مختلف استفاده می کنند در واقع امروزه در هر ماده ای که ممکن است در اطرافمان با آن رودرو شویم از پلاستیک استفاده شده است.

استفاده از پلاستیک به دلیل خاصیت انعطاف پذیری آن بیش از دیگر مواد می باشد و سطع بسیار گسترده ای از مواد پلیمری را تشکیل می دهند. از مهم ترین ویژگی های پلاستیک عدم شکنندگی آن می باشد و این عامل باعث استفاده از آن نسبت به دیگر مواد می باشد.

بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک

از زمانی که پلاستیک وارد زندگی انسان شده است دیگر از مواد طبیعی که دوام کمتری دارند استفاده نشده و به همین دلیل حجم بسیار بالایی از زباله های پلاستیکی ایجاد شده اند که انسان را با مشکل تجزیه ی آن ها روبرو کرده است، زیرا پلاستیک از جمله موادی است که در حالت بیولوژیکی بسیار دیر تجزیه می شود و گاها هزاران سال طول می کشد تا تجزیه شود و از بین برود و بایستی برای تجزیه ی آن از مراحل خاصی استفاده شود و این کار در کارخانه های بزرگ بازیافت پلاستیک انجام می گیرد.

تجزیه ی پلاستیک از مهم ترین دغدغه های انسان است که او را درگیر خود کرده، زیرا سالانه حدود 8 میلیون تن زباله ی پلاستیکی داخل اقیانوس ها ریخته می شود و موجب مرگ نیمی از حیوانات دریایی می شود. در خشکی نیز ریختن زباله های پلاستیکی باعث مرگ نیمی از حیواناتی می شود که در خشکی زندگی می کنند. مراحل بازیافت پلاستیک مانند دیگر مواد نیست و بایستی طی مراحل خاصی بازیافت شوند و از مواد خاصی برای انجام این کار استفاده نمایند.

بازیافت پلاستیک

همانطور که در بالا اشاره کردیم بازیافت پلاستیک مراحل خاص و ویژه ای دارد و متمایز از دیگر مواد مانند شیشه و کاغذ می باشد. حتی مراحل بازیافت پلاستیک های متفاوت با یکدیگر فرق می کند. برای شروع کار ابتدا باید نوع پلاستیک را مشخص و آن ها را از دیگر مواد جدا کرد، برای مثال پلاستیک های حاوی پلی پروپیلین، پلی اتیلن ها و پلی آمیدها بایستی از یکدیگر جدا شوند زیرا شرایط بازیافت هر کدام با دیگری کاملا متفاوت می باشد و اگر با هم بازیافت شوند باعث ایجاد مشکل می شوند. برای شروع کار ابتدا تمام مواد پلاستیکی را از نظر جنس و رنگی که دارند جدا می کنند.

همانطور که می دانید پلاستیک ها در رنگ های متنوعی تولید می شوند، در زمان بازیافت تمام این رنگ ها باهم ترکیب می شوند و باعث ایجاد ماده ی تیره رنگی می شوند که بایستی با استفاده از مرحله ی مستر پچ برای بدست آورده ماده ای با رنگ ثابت استفاده کرد تا بتوان دوباره از آن برای ساخت مواد دیگر استفاده کرد. مواد پلاستیکی بعد از اینکه مورد بازیافت قرار می گیرند به مواد پلیمری مذاب تبدیل می شوند، این مواد پلیمری بعدا تبدیل به فیلم هایی می شوند و از آنها برای تولید کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند که در منازل به عنوان کیسه های زباله ی مشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت پلاستیک

انواع پلاستیک

پلاستیک ها را درکل به دو نوع حرارتی و کاربردی تقسیم بندی می کنند. تقسیم بندی دیگری که در مورد پلاستیک انجام می گیرد مربوط به گرما نرم و گرما سخت بودن آن می باشد.پلاستیک های گرما نرم به نوعی از پلاستیک ها اطلاق می شوند که در تماس با حرارت حالت نرمی دارند و می توانند در آن حالت به هر شکلی در آیند، این پلاستیک ها در شرایط معمولی دارای حالت جامد و سختی هستند و به عنوان ماده ی اصلی اکثر محصولات ساخته شده در کارخانه ها به شمار می روند. پلاستیک ها را از نظر مهندسی و غیر مهندسی بودن نیز به دو گروه کلی تقسیم می کنند.

تفاوت این دو نوع پلاستیک در صرف هزینه برای ساخت آنها می باشد. برای مثال برای ساخت پلاستیک های غیر مهندسی هزینه ی کمتری صرف می شود و از آنها در ساخت صنایع فلزی استفاده می گردد، در مقابل پلاستیک های غیر مهندسی بسیار پر هزینه هستند از نوع مهندسی بسیار با دوام تر و مقاوم تر می باشند، این نوع پلاستیک ها قابل رقابت با موادی از قبیل شیشه و پلاستیک هستند به همین دلیل از آنها در ساخت مواد گوناگونی استفاده می شود.

مراحل بازیافت پلاستیک

برای بازیافت کردن پلاستیک در کل سه روش کلی بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی و بازیافت انرژی وجود دارد. در زیر به صورت خلاصه توضیحی در باره ی نحوه ی بازیافت پلاستیک ارائه خواهیم داد.

برای شروع کار بازیافت ابتدا تمامی مواد را روی تسمه نقاله قرار می دهند و آنها را براساس جنس و نوع پلاستیک جدا می کنند که همانطور که در بالا ذکر شد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زیرا در صورت قاطی شدن پلاستیک ها با یکدیگر باعث ایجاد ماده ای ناخالص می شوند. بعد از این کار نوبت جدا کردن پلاستیک ها از نظر رنگ آنها می شود. در زمان بازیافت پلاستیک امکان وجود موادی مانند شیشه و فلزات مختلف وجود دارد که همگی آنها از مواد پلاستیکی جدا می شوند. بعد از جداسازی مواد از یکدیگر شستشوی اولیه انجام می گیرد و باعث از بین رفتن مواد ناخالص مانند گل و شن ریزه درون پلاستیک ها می شود.

بازیافت پلاستیک

ادامه مراحل

اکنون نوبت به مرحله ی خرد کردن و آسیاب پلاسیک ها می رسد که در این مرحله تمام پلاستیک ها به صورت ذرات ریزتر در می آیند تا عمل تجزیه به راحتی انجام گیرد، بعد از مرحله ی خرد کردن دوباره تمام مواد مورد شستشو با آب سرد قرار می گیرند و در این مرحله درون آب سرد براساس دانسیته از یکدیگر جدا می شوند. مرحله ی دیگری از شستشو وجود دارد که به مرحله ی شستشوی سایشی معروف است و باعث از بین رفتن اثرات چسب و یا ذرات دیگری که بر روی پلاستیک چسبیده شده اند استفاده می شود.

مرحله ی دیگری به نام مرحله ی شستشو با آب گرم نیز وجود دارد که در مورد برخی مواد پلاستیکی مانند پت و یا پلاستیک هایی که دارای مواد چربی هستند انجام می گیرد. بعد از انجام مراحل شستشو، تمامی مواد وارد مرحله ی آبگیری می شوند و توسط دستگاه هایی خشک می شوند. کندر از مراحلی است که برای جداسازی پلاستیک های سبک انجام می گیرد و باعث جدا شدن پلاستیک های سبک از سنگین می شود. آخرین مرحله از بازیافت پلاستیک مربوط به تولید گرانول از مواد خرد شده می باشد که با استفاده از اکسترودر انجام می گیرد .

دلیل جدا کردن مواد پلاستیکی در مرحله ی بازیافت

کار بازیافت پلاستیک از جمله کارهای سختی است که امروزه صنعتی برای این کار ایجاد شده و مراکز بزرگی برای این کار راه اندازی شده اند. همان طور که ذکر شد برای بازیافت پلاستیک ابتدا باید تمام مواد را از نظر نوع جنس و حتی رنگ به گروه هایی تقسیم کرد. این کار برای شروع کار بازیافت بسیار مهم و حیاتی می باشد زیرا در صورت بازیافت یک پلاستیک با ترکیبات متفاوت با یکدیگر باعث ایجاد ماده ای ناخالص که ناهمگون بوده و نقطه ی ذوب متفاوتی دارند خواهد شد. یکی از دلایل دیگری که می توان برای این کار ذکر کرد متفاوت بودن فرمول تشکیل مواد پلاستیکی با یکدیگر می باشد.

بازیافت پلاستیک

فایده ی بازیافت پلاستیک

 به دلیل اینکه پلاستیک از جمله مواد دیر تجزیه بر روی زمین است و هزاران سال برای تجزیه ی کامل آن زمان لازم است، بازیافت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و باعث کاهش هزینه های بالای اقتصادی برای انبار کردن آنها در محیط های وسیع می شود، علاوه بر این مورد ماندن پلاستیک در طبیعت باعث آلوده شدن کره خاکی می شود و زندگی حیوانات را با خطر مواجه می کند. با بازیافت پلاستیک در سال می توان حدود 16.3 بشکه نفت خام را ذخیره کرد زیرا با بازیافت آنها مواد دیگری از گرانول های ذوب شده تولید می کنند که این کار خود باعث صرفه جویی می شود.

انواع ضایعات بدست آمده از پلاستیک

  • پلی اتیلن سبک 40%
  • پلی اتیلن سبک 27%
  • پلی پروپیلن 4%
  • پلی وینیل کلراید 10%
  • پلی استابرن 5/8%
  • پلی اتیلن ترفنالات 5/6%

برای مشاهده ی خط بازیافت پلاستیک هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *