منبع انبساط

بررسی منبع انبساط در پکیج و معرفی انواع آن دیدگاه بگذارید

معرفی منبع انبساط و کاربرد آن

منبع انبساط از قطعات بسیار مهم و اساسی در سیستم هایی مانند پکیج ها محسوب می گردد که به شکل مخزن بوده و فشار اضافی که سیالات گرم ایجاد می کنند را بالانس نموده و کمبود آب در گردش را جبران می نماید. نصب این تجهیز بسیار مهم در موتورخانه ها نیز انجام می گیرد و می توان چنین گفت که در سیستم های حرارت مرکزی از مهم ترین قطعات به شمار می رود.

در سیستم های گرمایش مرکزی همان گونه که می دانید از مدار بسته برای گرم کردن محیط استفاده می شود. زمانی که آب گرم در مدار بسته به جریان در می آید فشار افزایش یافته و این عامل باعث بالا رفتن حجم آب می شود و فشار در داخل لوله ها افزایش پیدا می کند که باعث ایجاد خطرات فراوانی شده و امکان انفجار و یا ترکیدگی در دیگ و یا لوله ها وجود دارد. وجود منبع انبساط از بروز چنین خطراتی جلوگیری می کند و در واقع می توان گفت از تجهیزات امنیتی در سیستم های حرارت مرکزی به شمار می رود. در زیر توضیح جامع تری در مورد انواع منبع انبساط و نحوه عملکرد آنها برای آشنایی بیشتر شما ارائه شده است.

انواع منبع انبساط

منبع انبساط را معمولا براساس نوع آنها و محلی که نصب می شوند به دو گروه اصلی تقسیم می کنند که از نظر شکل و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند:

  • منبع انبساط باز
  • منبع انبساط بسته
منبع انبساط

منبع انبساط باز و نحوه عملکرد آن

این نوع منبع انبساط همان گونه که از نام آن مشخص است به صورت مستقیم با هوای آزاد در ارتباط است و از این مورد برای متعادل نمودن فشار آب، میزان بخار موجود در دیگ و جبران آب کاهش یافته به دلیل افزایش فشار استفاده می شود. محل نصب این نوع منبع انبساط در ارتفاع 2 متری از مبدل حرارتی انجام می گیرد تا با این عمل بتواند فشار آب را بالانس نموده و از اتلاف آب جلوگیری کند. از آنجا که فشار هوای آزاد تا آنجا که باید از قدرت کافی برخوردار نیست از این نوع منبع می توان در محیط هایی استفاده کرد که به فشار پایین نیاز دارند.

مکانیزم عملکردی منبع انبساط باز بدین صورت است که با بالا رفتن دمای آب فشار و حجم آن افزایش پیدا می کند. در این مرحله منبع انبساط با استفاده از فشار هوا، آب را به سایر بخش ها هدایت می کند و این عامل باعث جریان آب گرم بدون هرگونه فشار در داخل لوله ها می شود. در مورد جبران آب نیز در صورتی که در سیستم نشتی وجود داشته باشد منبع انبساط به دلیل اینکه به آب شهری متصل است با استفاده از آن مقدار آب هدر رفته را جبران می کند. اگر به هر دلیلی فشار بیش از حد افزایش پیدا کند مقداری از آن با استفاده از شیرهای تخلیه خارج می شود و این عامل باعث ایجاد تعادل در جریان آب داخل لوله ها می گردد.

مزایا و معایب منبع انبساط باز

از مهم ترین مزیت هایی که در مورد این سیستم ها می توان ذکر کرد قیمت پایین و تعمیر و نگهداری بسیار راحت آنها است و شرایط نگهداری چندان سختی ندارند و دارای ضریب اطمینان بالایی در برابر فشار زیاد هستند. با وجود مزیت هایی که این سیستم ها از آن برخوردار می باشند دارای معایبی نیز هستند که از آنها می توان به مناسب نبودن این سیستم ها برای فشارهای بسیار بالاتر اشاره کرد که در این گونه مکان ها از تجهیزات دیگری استفاده می کنند. از دیگر معایبی که به این سیستم ها وارد شده اتلاف انرژی به دلیل تماس مستقیم با هواست که باعث می گردد مقدار مصرف انرژی بسیار افزایش یابد. از دیگر ایراداتی که می توانیم ذکر کنیم نیاز به لوله کشی به پشت بام، زنگ زدگی و هدر رفتن آب در حین تخلیه آن می باشد.

منبع انبساط بسته و مکانیزم عملکردی آن

نوع بسته این سیستم برخلاف نوع باز با فاصله کمی از دیگر بخار و در ارتفاع پایین تر نصب می گردد. در این تجهیزات مهم فشار با استفاده از بالشتک های هوایی و یا گازی مانند ازت تامین می گردد. محل نصبی این سیستم ها در داخل ساختمان و در موتورخانه ها و یا هر نقطه از ساختمان می باشد. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث استفاده از این سیستم ها شده عدم اشغال فضای اضافی با استفاده از آنها می باشد. عمده کاربرد این منبع ها در مکان هایی که دارای فشار زیادی هستند امکان پذیر است و قابلیت متعادل سازی فشار را دارند.

منبع انبساط

در حالت کلی این نوع منبع ها در دو مدل دیافراگمی و قابل تنظیم تولید می شوند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. عملکرد منبع انبساط دیافراگمی بدین صورت است که بالشتک موجود در داخل آن با افزایش فشار آب، آب به داخل آن وارد شده و سایز آن افزایش می یابد و در صورتی که فشار بیش از حد افزایش پیدا کند شیر تخلیه باز و در نتیجه فشار متعادل می گردد. در مورد منبع انبساط بسته قابل تنظیم نیز چنین می توان اذعان داشت که فشاری ثابت با توجه به حجم آب منبع در نظر گرفته می شود و زمانی که دمای آب از حد مجاز تجاوز نمود شیر تخلیه باز و باعث تعادل سازی در فشار می گردد.

مزایا و معایب نوع بسته این منبع

از مزیت های مهمی که در مورد این سیستم ها می توان اشاره کرد این مورد است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر آب به لوله کشی نیاز ندارند و از عمر بالاتری برخوردارند زیرا در محیط داخلی نصب می شوند و استهلاک کمتری دارند. از معایبی نیز که می توان اشاره کرد این است که قیمت این سیستم ها بالا است و نیازمند به هواگیری هستند و به دلیل وجود گاز در داخل آنها امکان تشکیل حباب در داخل آنها وجود دارد.

منبع انبساط

کاربردها

  • محیط های خانگی
  • بخش های صنعتی
  • دیگ های بخار بویلر
  • موتورخانه های صنعتی
  • سیستم آب گرم خانگی

چه عواملی در محاسبه حجم منبع انبساط تاثیرگذار است؟

محاسبه ی این مورد به عوامل بی شماری بستگی دارد که از آنها می توان به نوع سیستم گرمایشی، فضا و مساحت محلی که از این سیستم استفاده می شود اشاره کرد. در صورتی که حجم منبع انبساط مناسب نباشد امکان بروز خطراتی وجود دارد و ممکن است در اثر افزایش دما و حجم آب، آب سر ریز شود. همچنین اگر حجم آن بسیار بزرگ باشد امکان این که نتواند فشار مناسب آب را دریافت کند وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *