منبع کویل دار

معرفی کلی منبع کویل دار دیدگاه بگذارید

منبع کویل دار چیست؟

اگر بخواهیم این منبع را تعریف کنیم باید گفت نوعی مخزن استوانه ای است که در ساخت آن از کویل استفاده شده و مخصوص تامین آبگرم جهت مصارف خانگی، صنعتی و تجاری در ساختمان ها و صنایع متعدد می باشد. معمولاً جنس این منبع در حالت سفارشی با ورق گالوانیزه، استیل، فولاد یا مس تولید می شود و اگر می خواهید از منبع کویل دار در منطقه ای استفاده کنید که دارای آبی با میزان رسوب و املاح بالاست مسلماً نوع استیل گزینه مناسب تری خواهد بود. منبع کویل دار در دو حالت افقی و ایستاده قابل ساخت است و شما می توانید برحسب فضای محیط یا موتورخانه نوع افقی یا ایستاده آن را تهیه کنید. در ادامه با انواع مختلف این منبع آشنا می شویم.

انواع منبع کویل دار

کویل ها اشکال مختلفی دارند که شامل نوع U، حلزونی، مارپیچی و … می باشد. برای منابع کویل دار بهتر است از کویل های U استفاده کنید؛ چرا که اگر بصورت احتمالی یکی از لوله ها گرفته شد کویل همچنان به کار خود ادامه خواهد داد، این در حالیست که در نوع حلزونی این چنین نیست و با گرفتگی یکی از لوله ها، عملکرد کل کویل به مشکل بر می خورد. کویل ها از لحاظ ساختاری نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل نوع ثابت و متحرک است که نوع متحرک مخصوص صنایع بوده و وظیفه اصلی آن گرم نگهداشتن سیال می باشد، بگونه ای که کویل به حرکت درآمده و حرارت را در حالت یکنواخت به آب می رساند. از منبع کویل متحرک بیشتر در صنایع پالایشگاهی و شیمیایی استفاده می شود.

منبع کویل دار

منبع کویل دار چگونه کار می کند؟

خب همانطور که ذکر شد از منبع کویل دار کنار تجهیزات تامین کننده آبگرم استفاده می شود و البته برای تولید بخار نیز بکار می رود. بدین ترتیب آب گرم یا بخار تولیدی توسط دستگاه هایی نظیر موتورخانه، پکیج یا بویلر به داخل کویل وارد شده و  به جریان در می آید. جریان آبگرم سبب افزایش دمای کویل می شود، آب سرد شهری نیز از سوی دیگر به داخل مخزن وارد شده و زمانی که با کویل در تماس قرار می گیرد، دمای آن افزایش می یابد و نتیجه آن تامین آبگرم مورد نیاز است. در ذیل عملکرد دستگاه را از نگاهی دیگر بررسی می کنیم.

به بیانی دیگر باید گفت منبع کویل دار عملکردی نظیر مبدل حرارتی دارد که جریان دو سیال در آن برقرار شده و بواسطه انتقال حرارت، سیالی که دمای کمتری دارد گرم می شود. در داخل مخزن کویل دار از کویل مسی یا استیل استفاده شده که آبگرم خروجی از مخزن از لوله های کویل گذر نموده و آب داخلی منبع که از طریق آب شهری تامین می شود را گرم می کند و این چرخه تا زمانی امتداد خواهد یافت که آب کاملاً گرم شود. در نهایت از طریق بخش خروجی آبگرم به بخش مدار مصرف وارد شده و کاربر می تواند از آن استفاده کند.

منبع کویل دار

نکات قابل توجه

دوستان توجه کنید که نصب منبع کویل دار امری بسیار مهم است و این منبع از شیرآلات، شیر یک طرفه، لوله و اتصالات و … تشکیل شده و باید منبع کویل دار را در سطحی تراز نصب کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد. این منبع دارای شیر اطمینان و شیر تخلیه است که این دو شیر امنیت آن را تضمین نموده اند.

منبع کویل دار در ظرفیت های متعدد قابل ساخت بوده و ظرفیت آن را باید برحسب فضای محیط و میزان آبگرم لازم در طی شبانه روز انتخاب کنید تا آبگرم را به بهترین نحو تامین کند و نیز لوله اتصالی به رفت و برگشت منبع می بایست با ظرفیت منبع متناسب باشد. در بدنه این منبع از بوشن هایی استفاده شده که بواسطه آنها می توان دو لوله ارتباطی را به هم متصل کرد. از این منبع در مراکز علمی، بیمارستان ها، هتل ها، مناطق  مسکونی، اداری و تجاری، موسسات و سایر مراکز صنعتی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *