تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

تجهیزات موردنیاز یک کارگاه لبنیاتی دیدگاه بگذارید

موارد قابل توجه برای راه اندازی یک کارگاه لبنیاتی

امروزه همه دنبال کسب و کار خودشان هستند و می خواهند با کمترین ریسک، شغلی پرسود داشته باشند. از آنجایی که محصولات لبنیاتی نظیر شیر، پنیر، دوغ، کره، خامه و … در بین افراد کشور ما محبوبیت بالایی دارند و استفاده از آنها روز به روز در حال افزایش است، راه اندازی یک کسب و کار با تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی، جهت تولید این محصولات، می تواند درآمد بالایی به همراه داشته باشد. در یک فضای کوچک نیز می توان کارگاه راه اندازی کرد، اما بهتر است فضای بیشتری برای این کار در نظر بگیرید.

محل احداث این کسب و کار می تواند روستا، داخل شهر، حاشیه های شهر و … باشد. راه اندازی کارگاه لبنیاتی، شغلی مناسب برای دامداران، دامپروران و سایر افراد علاقمند به این کار به حساب می آید، اما قبل از هر کاری بهتر است تجهیزات موردنیاز برای این کار را بشناسید و اطلاعاتی کلی از آنها داشته باشید که ما در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین خواندن آن برای تمامی افرادی که به فکر راه اندازی کسب و کار برای تولید محصولات لبنیاتی هستند، مناسب است.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی برای راه اندازی کسب و کاری پررونق

این تجهیزات شامل موارد زیر بوده که هر یک به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

  • کره گیر
  • دستگاه های تولید پنیر
  • دستگاه ماست بندی
  • پرکن ماست
  • ظرف حمل و نگهداری شیر یا بیدون
  • خامه گیر
  • پاتیل های پخت شیر
  • شیرسردکن
تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

کره گیر

کره گیرها دستگاه هایی برای تولید کره هستند که در ظرفیت های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی قابل ساختند و از لحاظ ساختاری به دو دسته بالازن و پایین زن تقسیم شده اند. جهت تولید کره با این دستگاه، نیاز به ماست است و ماست کاربردی بهتره از نوع پرچرب باشد. جنس کره گیرها از نوع آلومینیوم یا استیل است که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. جالبه بدونید با این دستگاه می توانید علاوه بر تولید کره، دوغی کم چرب و سالم هم تولید کنید.

لازم به ذکر است که با دستگاه های چرن نیز می توانید کره تهیه کنید ولی در این صورت ماده اولیه باید خامه باشد. این دستگاه کار تولید کره را بیش از حد راحت نموده و چربی موجود در ماست را کاملاً می گیرد، بدین ترتیب مایعی در ته مخزن باقی می ماند که فاقد چربی است؛ این مایع همان دوغ است. این دستگاه ها با انرژی الکتریکی کار می کنند و الکتروموتور کاربردی در آنها، نیروی موردنیاز جهت به حرکت درآوردن همزن را تامین می کند.

 

دستگاه های تولید پنیر

وت پنیرسازی و ترولی پرس آبگیری از دیگر تجهیزات مورد نیاز جهت استفاده در کارگاه های لبنیاتی هستند که بواسطه آنها می توان، پنیر را تولید و آب گیری کرد. وت پنیر سازی حالت دو جداره دارد بگونه ای که آب سرد و گرم از بین جداره ها عبور کرده و مایع داخلی مخزن بصورت غیرمستقیم گرم یا سرد می شود. جنس بدنه وت پنیر سازی از استیل 304 بوده و دارای ورودی آب گرم و سرد است. آب گرم مورد نیاز این دستگاه از طریق پکیج زمینی و آب سرد لازمه از طریق کولینگ تاور تامین می گردد؛ شما می توانید با مراجعه به مقاله “ کولینگ تاور و موارد استفاده آن در تجهیزات صنعتی ” در جریان کارکرد انواع کولینگ تاورها قرار بگیرید.

دستگاه دیگر یعنی ترولی پرس آبگیری باعث می شود آب اضافی موجود در پنیر گرفته شود؛ در واقع بعد از تشکیل دلمه های پنیر توسط وت پنیرسازی، آنها را داخل ترولی پرس آبگیری می ریزند تا تحت فشار قرار گیرد. این دستگاه نیز دارای بدنه ای از جنس استیل است.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

از دیگر قطعات این دستگاه می توان به جک های پنوماتیک و صفحه پرس اشاره کرد. این دستگاه شکل مستطیلی داشته و کف آن، حالت صفحه ای مش بندی دارد؛ بدین ترتیب بعد از فشرده سازی پنیر، آب اضافه به راحتی از آن خارج می گردد.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

دستگاه ماست بندی هیمورا

ماست جزو پرطرفدارترین محصولات لبنی است که بیشترین استفاده را در بین ایرانیان دارد؛ به همین دلیل در تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی استفاده از دستگاه هایی که بوسیله آنها بتوان، ماست تولید کرد الزامیست. برای تولید ماست باید از شیر پاستوریزه استفاده کرد و به آن مایه یا استارتر اضافه نمود، سپس باید شرایط بسته شدن آن را فراهم کرد. بهترین روش برای بستن ماست، استفاده از گرمخانه ماست است. این دستگاه حالت کابینی داشته و می توان مقدار زیادی ماست را داخل ظروف موردنظر ریخت و سپس آنها را بر روی قفسه های داخلی قرار دارد؛ بدین ترتیب المنت ها، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل و حرارت بصورت یکنواخت به ماست ها منتقل می گردد که نتیجه این فرآیند بسته شدن ماست است.

جنس بدنه این دستگاه را می توان از استیل یا گالوانیزه انتخاب کرد. گرمخانه ماست در دو حالت تک کابین و دو کابین قابل تولید بوده و مجهز به ترموستات است. ترموستات سبب می شود نیازی به تنظیم دما بصورت دستی نباشد؛ یعنی از قبل باید میزان دما را تعیین کنید تا ترموستات بصورت اتوماتیک دما را در حالت متعادل نگهداشته و از افزایش و کاهش دما جلوگیری شود.

پرکن ماست هیمورا

پرکن ماست از دیگر تجهیزات مورد نیاز کارگاه های لبنیاتی و ماست بندی است که بواسطه آن می توان، ماست را به داخل ظروف مختلف منتقل کرد. این دستگاه مجهز به نازل یا نازل هایی بوده که تعداد نازل ها برحسب ظرفیت دستگاه تعیین می گردد. جنس نازل ها از استیل بوده و از نوع پنوماتیک هستند. سرعت عمل بالای این دستگاه در پر کردن ماست، آن را به محصولی ایده آل تبدیل کرده و سبب شده به نیروی انسانی زیادی جهت پر کردن ماست، نیاز نباشد و در زمان نیز صرفه جویی می گردد. جالبه بدونید که ظروف بصورت اتوماتیک درب بندی می شوند.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

ظرف حمل و نگهداری شیر یا بیدون

از دیگر تجهیزات موردنیاز کارگاه ها و مغازه های تولید فرآورده های لبنیاتی، وجود دستگاهی جهت حمل و نگهداری شیر است. این دستگاه باید کاملاً بهداشتی بوده و شستشوی آن به راحتی امکان پذیر باشد. بهتر است جنس ظروف حمل شیر، از نوع آلومینیوم یا استیل باشند؛ چرا که این دو متریال خاصیتی ضد زنگ دارند و هر کدام به نوبه خود، از سطح مقاومت بالایی برخوردارند. توسط ظرف حمل شیر یا بیدون، به راحتی می توان از مراکز توزیع شیر، شیر تهیه کرد و آن را به مکان مورد نظر منتقل نمود. با این وسیله همچنین می توان در دامداری ها، شیر را بلافاصله بعد از تولید، به مکان مورد نظر انتقال داد.

این تجهیزات دارای دربی بسیار مقاوم بوده و کاملاً چفت می گردند که همین عامل سبب می شود، گرد و غبار و سایر عوامل بیرونی، به داخل ظرف منتقل گردد. هیمورا این ظرف ها را در ظرفیت مختلف طراحی کرده که بسیار سبک وزن هستند و در بخش کناری آنها، از دستگیره هایی جهت حمل و جابجایی آسان آنها استفاده شده است.

خامه گیر

با این دستگاه ها می توان خامه ای مرغوب و بهداشتی تولید کرد. خامه گیرها در ظرفیت و طرح های مختلفی تولید شده اند و با برق تکفاز کار می کنند. این دستگاه ها تمامی خامه موجود در شیر را می گیرند؛ بدین ترتیب می توان علاوه بر تولید خامه ای مرغوب، شیری کم چرب و بهداشتی نیز تولید کرد و از طریق فروش آنها، درآمد بالایی کسب کرد.

جنس کاسه این دستگاه ها، از استیل مرغوب بوده و به راحتی قابل شستشو است؛ به همین دلیل با رعایت بهداشت بالا به مرحله تولید می رسد.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

پاتیل های پخت شیر

همانطوریکه از اسم این دستگاه ها مشخص است وظیفه پخت شیر را برعهده دارند. پخت شیرها جزو تجهیزات مورد نیاز کارگاه های لبنیاتی هستند. این دستگاه ها بصورت دو جداره طراحی شده اند و انتقال حرارت در آن ها بصورت غیر مستقیم با روغن حرارتی صورت می گیرد

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

توسط دستگاه پخت شیر، می توان شیر خام را به مرحله جوش رساند تا میکروب ها و باکتری های موجود در آنها نابود شود؛ بدین ترتیب فرآیندهای شیمیایی رخ نمی دهد و تغییری در طعم، رنگ و کیفیت شیر ایجاد نخواهد شد (این عمل سبب آسیب رسیدن به بافت اصلی شیر نمی گردد).

این دستگاه ها دارای مشعل، شیر کلاجی، ترمومتر و موتور همزن جهت همزدن مداوم شیر در طول پخت آن می باشد. جنس جداره داخلی پاتیل های پخت شیر هیمورا از استیل 304 بوده که مورد تایید وزارت بهداشت می باشد و همچنین جنس جداره بیرونی از استیل براق است. بعد از به جوش آمدن شیر، می توان از طریق شیر تخلیه به راحتی شیر حرارت دیده را به داخل ظرف یا مخزن دیگر منتقل کرد.

شیرسردکن

شیرسردکن ها وظیفه خنک سازی شیر حرارت دیده و یا شیری با دمای بالا که بلافاصله تولید و به کارگاه منتقل شده را بر عهده دارند. شیرسردکن ها دارای کمپرسور خنک کننده هستند و الکتروموتور کاربردی در آنها، وظیفه به گردش درآوردن همزن را بر عهده دارد؛ همچنین مجهز به ترموستات هستند که مانع از افزایش ناگهانی دمای دستگاه می شود.

این دستگاه ها به صورت تک مخزن و دو مخزن و در ظرفیت های مختلف قابل تولیدند و جنس آنها از استیل بهداشتی و ضد زنگ است. شیرسردکن های دو مخزن در مقایسه با نوع تک مخزن دارای دو سیستم همزن گیربکس دار و دو مخزن مجزا، دو موتور کمپرسور و دو کندانسور جدا از هم می باشند.

تجهیزات موردنیاز کارگاه لبنیاتی

خلاصه متن 

امروزه محصولات لبنیاتی در بین ایرانیان بیشترین استفاده را دارند، بنابراین با راه اندازی یک کارگاه لبنیاتی، می توان به درآمد بالایی دست یافت؛ این کار در عین پرسود بودن، ریسک کمتری هم دارد. جهت احداث کارگاه به تجهیزاتی نیاز است که باید با آنها آشنا شوید. برای تولید کره با ماست، به دستگاه کره گیر نیاز می باشد و برای تهیه خامه مرغوب می توانید از یک دستگاه خامه گیر استفاده کنید.

در هر کارگاه لبنیاتی نیاز به ظروفی جهت حمل و نگهداری شیر است؛ بدین وسیله ظروف حمل شیر و یا بیدون را توصیه می کنیم که ساختاری مناسب و بهداشتی دارند. از دیگر تجهیزات مورد نیاز این صنعت، دستگاه پخت شیر و دستگاه شیر سردکن است که اولی برای به جوش رساندن شیر و دومی مخصوص سرد کردن شیر می باشد. عمل گرم و سرد سازی شیر در این دستگاه ها بصورت غیرمستقیم صورت می گیرد؛ یعنی آب سرد یا آب داغ از بین جداره ها عبور نموده و دمای شیر را تغییر می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *