کارکرد دستگاه ماست بندی

مجموعه دستگاه های ماست بندی دیدگاه بگذارید

مشاوره جامع راه اندازی کارگاه تولید ماست

امروزه نیاز به مصرف مواد غذایی ارگانیک و طبیعی بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. استقبالی که از مواد غذایی مقوی به خصوص مواد لبنی صورت می گیرد، باعث شده است بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به شروع کسب و کاری در این زمینه باشند. البته کارخانه های زیادی در زمینه تولید انواع لبنیات فعالند، ولی چون تصور بر این است که در فرایند تولید این محصولات در کارخانجات از مواد نگهدارنده فراوانی استفاده می شود، معمولاً استقبال چندانی از این تولیدات در بازار صورت نمی گیرد و اکثر افراد ترجیح می دهند مواد لبنی مانند ماست را از تولید کنندگان مستقیم (اشخاص و مشاغلی که به گونه ای با دامداران در ارتباطند) تهیه کنند؛ همین قضیه باعث شده است بازار خوبی برای کارگاه های کوچک تولید مواد لبنی ایجاد شود.

در این متن می خواهیم شما را در مورد چگونگی احداث یک کارگاه یا کارخانه کوچک تولید مواد لبنی راهنمایی کنیم. البته ما سعی کرده ایم در این متن به تمام سوالات شما پاسخ دهیم و هر آنچه را که لازم است برای شروع کار بدانید در اختیار شما قرار دهیم. اما به هر دلیلی اگر پس از مطالعه این مطلب سوالی در خاطر شما باقی ماند و یا احساس کردید که به مشاوره اختصاصی نیاز دارید، به راحتی می توانید با مشاوران و یا کارشناسان شرکت هیمورا تماس بگیرید.

کارکرد دستگاه ماست بندی

راه اندازی خط تولید لبنیات از جمله ماست

اگر قصد راه اندازی خط تولید ماست را دارید، باید تمام جوانب را بسنجید و با اطلاع و آگاهی هر آنچه که برای تولید ماست بهداشتی و با طعم عالی لازم است را تهیه کنید. با توجه به این که ماست از شیر تولید می شود و هر دو این مواد خیلی زود فاسد می شوند، بهداشتی بودن کارگاه و تجهیزاتی که برای تولید ماست بکار میروند، بسیار مهم است. پیش از هر چیز باید گفت درست است که شما می توانید به شیوه سنتی شروع به تولید و عرضه محصولات لبنی کنید، ولی در این مسیر اگر از تجهیزات نیمه صنعتی برای تولید فراورده های لبنی استفاده نمایید، ضمن اینکه کار شما راحت‌ تر می‌ شود، می ‌توانید مقدار بیشتری از انواع لبنیات مانند کره و ماست را با کیفیت بهتر و بصورت بهداشتی تولید کنید.

به همین دلیل ما در این متن می خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید هر آنچه را که برای احداث یک خط تولید ماست نیمه صنعتی لازم دارید، شناسایی کنید و بتوانید ماست هایی باکیفیت لازم برای رقابت در بازار را به صورت عمده تولید و عرضه کنید، پس با ما همراه باشید. برای تاسیس کارگاه تولید ماست بندی شما ابتدا باید مکانی بهداشتی و مناسب را برای خود تهیه کنید؛ به عبارت دیگر شما به یک سالن بزرگ که مطابق استانداردهای بهداشتی باشد، نیاز دارید تا کارگاه لبنی خود را تاسیس کنید. در ضمن برای تولید ماست به صورت نیمه صنعتی به تجهیزات مختلفی نیاز دارید که در ادامه به تفضیل در این مورد توضیح داده می شود.

کارکرد دستگاه ماست بندی

مجموعه دستگاه های لازم برای ماست بندی

دستگاه شیر سرد کن

همان طور که می دانید ماده اولیه تولید ماست شیر است و شیر ماده‌ای است که خیلی زود خاصیت خود را از دست داده و فاسد می شود؛ به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام تحویل شیر بلافاصله آن را در جای خنک نگه دارید تا در اولین فرصت ممکن اقدام به پختن و پاستوریزه کردن شیر نمایید.

کارکرد دستگاه ماست بندی

وجود دستگاه های شیر سرد کن به شما این امکان را می دهد که در صورتیکه شیر مورد نیاز کارگاه خود را در چند نوبت دریافت می کنید، بتوانید آن را به درستی ذخیره کنید تا زمان پخت شیر فرا برسد. به این ترتیب شما پس از دریافت شیر خام می توانید آن را به داخل دستگاه شیر سرد کن بریزید و خیالتان راحت باشد که شیر درون این دستگاه تازه و با کیفیت باقی می ماند.

این دستگاه ها به شیر کلاجی مجهز شده اند تا شما بتوانید با کمک دستگاه شیر سرد کن تمام محتویات مخزن را در مدت کوتاهی (نهایتاً در ده دقیقه) درون دیگ پخت پروسس تانک یا پاتیل شیر بریزید، بدون اینکه کوچکترین آلودگی وارد مواد اولیه شما شود. یکی از ویژگی‌ های مهم شیر سرد کن ها مجهز بودن آنها به همزن های قدرتمند است. همزن این دستگاه باعث می شود شیر در تمام قسمت ها به صورت یکنواخت خنک شده و از فاسد شدن شیر جلوگیری می کند و بدین ترتیب به عمر مفید شیر می‌افزاید. از همزن این دستگاه می توانید برای هم زدن مایع بستنی نیز استفاده کنید.

پاتیل شیر

یکی دیگر از تجهیزاتی که در کارگاه های لبنی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه پاتیل شیر است. کارکرد پاتیل های شیر به عنوان یکی از دستگاه های لازم برای ماست بندی بگونه ای است که باعث می شود بتوانید شیر را در حجم بالا بپزید. این دستگاه ها در افزایش کیفیت کارکرد دستگاه های ماست بندی و تولید ماست با کیفیت بسیار موثر هستند. دیگ پخت پاتیل شیر به صورت دو جداره ساخته شده و بین دیواره های آن توسط عایق پشم شیشه ایزوله شده است؛ به همین دلیل شما با استفاده از پاتیل ها می توانید از هدر رفتن انرژی در کارگاه لبنی سازیتون پیشگیری کرده و در هزینه هاتون صرفه جویی نمایید.

برای راحتی کار شما پاتیل های هیمورا به مشعل مجهز شده اند و شما می توانید از گاز شهری یا گاز مایع برای روشن کردن این مشعل استفاده کنید؛ در ضمن درب این دستگاه بگونه ای طراحی شده که از ورود آلودگی ها به درون شیر جلوگیری می کند. این تجهیزات همچنین به شیر کلاجی و یک همزن اتوماتیک و الکتروموتور قدرتمند مجهز شده اند. دستگاه پاتیل شیر در کارگاه های کوچک لبنی می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

کارکرد دستگاه ماست بندی

دستگاه پروسس تانک

پروسس تانک ها دستگاه‌های بسیار مفید و حیاتی برای کارگاه های تولید ماست هستند. تقریباً می‌ توان گفت این دستگاه ها مدل های پیشرفته تر پاتیل های شیر می ‌باشند. دستگاه های پروسس تانک از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند تا ضمن داشتن دوام بالا به راحتی قابل شستشو باشند. این تجهیزات مطابق استانداردهای بهداشت جهانی طراحی و ساخته شده اند.

اصلی ‌ترین قسمت پروسس تانک ها بخش مخزن آن هاست که به صورت 3 لایه طراحی شده است. لایه میانی این دستگاه به گونه ای ساخته شده است که شما بتوانید بسته به تشخیص خود آب گرم یا سرد را به درون آن تزریق کنید. وجود پروسس تانک برای افزایش کارکرد مجموعه دستگاه های ماست بندی بسیار ضروری است. برای راحتی استفاده، این دستگاه به شیر کلاجی، ترمومتر و الکتروموتور قدرتمند برای حرکت دادن همزن مجهز شده است. تمام این قطعات به شما کمک می کند تا بتوانید مواد اولیه خود را به بهترین و راحت ترین شکل ممکن پاستوریزه کرده و برای ادامه فرآیند آماده کنید.

پروسس تانک ها بصورت دو منظوره طراحی شده اند و شما می توانید این دستگاه را هم به پکیج زمینی و هم به دیگ بخار متصل کنید. تولید پروسس تانک های هیمورا بصورت شانه تخم مرغی و با قابلیت تحمل فشار بالا صورت می گیرد. نکته مهم دیگر در مورد این دستگاه ها این است که شما می توانید از پروسس تانک ها علاوه بر پخت شیر و پاستوریزه کردن آن، جهت پخت مایع بستنی، پخت کشک، تهیه سرشیر و … استفاده کنید.

پکیج زمینی

جالب است که بدانید بسیاری از دستگاه های تولید مواد لبنی مانند پروسس تانک برای بهبود عملکرد خود به آب گرم نیاز دارند، در ضمن برای شست و شوی دیگ های پخت تجهیزات تولید مواد لبنی به آب گرم زیادی نیازمند خواهید بود؛ به همین دلیل باید برای کارگاه خود حتماً یک دستگاه تولید آب گرم مناسب و قدرتمند تهیه کنید. توصیه ما به شما استفاده از پکیج های زمینی سه گانه سوز یا دوگانه سوز هیمورا است که می توانند حجم زیادی از آب را به سرعت گرم کنند.

مزیت این دستگاه ها این است که در صورت قطعی گاز کارگاه، با توجه به دوگانه سوز یا سه گانه سوز بودن این تجهیزات شما می توانید پکیج زمینی خود را توسط گازوئیل یا برق روشن کرده و همچنان به آب گرم دسترسی داشته باشید. به این ترتیب هرگز کارکرد دستگاه های ماست بندی کارگاه شما به خاطر نبود سوخت متوقف نخواهد شد و این برای یک کارگاه لبنی که عموماً با ماده فسادپذیر شیر و مشتقات آن ارتباطات دارد، مزیت بسیار مهمی به حساب می آید. ناگفته نماند که هیمورا در تولید پکیج های زمینی خود از بهترین و با کیفیت ترین قطعات ممکن استفاده کرده و آنها را مطابق با استانداردهای نوین بین المللی طراحی نموده است؛ لذا این سیستم ها ضمن داشتن بازدهی بسیار بالا مصرف بهینه نیز دارند.

کارکرد دستگاه ماست بندی

دستگاه پاستوریزاتور

دستگاه پاستوریزاتور مخصوص پاستوریزه کردن شیر طراحی شده است. نحوه کارکرد این دستگاه به عنوان یکی از دستگاه های لازم برای ماست بندی بدین صورت است که پس از نصب، آن را به سیستم گرمایشی که می تواند پکیج یا دیگ بخار باشد وصل کنید. پس از متصل کردن دستگاه به برق کلید استارت را بزنید، آبی که توسط پکیج گرم شده دمای شیر را حدود 75 درجه سانتی گراد افزایش می دهد؛ درنتیجه تمامی میکروب های شیر از بین می روند. سپس شیر گرم شده توسط سیستم سرمایشی پاستوریزاتور حرارت خود را از دست داده و تا دمای 4 درجه سانتی گراد خنک می شود. برای اینکه دستگاه های پاستوریزاتور هیمورا منطبق بر استاندارد های وزارت بهداشت باشد، این تجهیزات را از جنس استیل بهداشتی تولید می کنند.

کارکرد دستگاه ماست بندی

دستگاه هموژنایزر

هموژنیزه کردن شیر باعث می شود، عمر مفید شیر افزایش یابد. همان طور که می دانید هموژنیزه کردن فرآیندی است که طی آن مولکول های چربی شیر شکسته می شود تا مایعی همگن تولید شود. شیر هموژنیزه شده تمام املاح مفید شیر را داشته و اگر به درستی پاستوریزه شده باشد، طول عمر زیادی خواهد داشت. شما با کمک شیر هموژنیزه شده می توانید ماست هموژنیزه با بافت یکسان و خامه مانند تولید کنید. با توجه به اینکه ماست های هموژنیزه شده بافت یکدست و طعم مطبوعتری دارند، مشتریان بیشتری را به خود جلب می کنند.

برای اینکه دستگاه هموژنایزر منطبق بر استانداردهای بهداشتی بوده و شستشوی آسانی نیز داشته باشد، از جنس استیل ساخته می شود. هیمورا در راستای تامین نیاز تولید کنندگان، اقدام به تولید انواع هموژنایزرهای تک هد و دو هد کرده است. هموژنایزر های تک هد برای هموژنیزه کردن مایعات با غلظت کم (مانند شیر) استفاده می شود و دستگاه های دوهد برای هموژنیزه کردن مایعات غلیظ تر مانند بستنی و ماست به کار می رود. البته شیوه کار هر دو نوع هموژنایزرهای تک هد و یا دو هد مشابه یکدیگر است و ساختار کلی تقریباً یکسانی دارند.

دستگاه پرکن ماست

مرحله بعد از پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر مرحله ریختن شیر با دمای مناسب درون ظرف های تولید ماست است تا مراحل نهایی تولید ماست آغاز شود. برای راحتی انجام این کار هیمورا دستگاه پرکن ماست را به صورت 2 نازله طراحی کرده است. شما می توانید از این تجهیزات به صورت اتوماتیک یا دستی استفاده کنید. به کمک تنظیمات کنترل پنل از این دستگاه برای ریختن شیر به درون ظرف هایی که برای تولید ماست در نظر گرفته شده اند، استفاده کنید؛ از این دستگاه برای ریختن دوغ به درون بطری ها هم می توان استفاده کرد.

در صورت استفاده از این دستگاه برای وارد کردن دوغ به درون بطری ها باید همزن دستگاه را هم فعال کنید تا از ته نشین شدن اجزای دوغ جلوگیری شود. پس از ریختن شیر درون ظرف هایی که از قبل برای تولید ماست در نظر گرفته شده اند، نوبت به تزریق مایه ماست به درون شیر است. شما به راحتی می توانید مایه ماست را به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه مخصوص مایه زنی به درون ظرف ها تزریق کنید. در نهایت ظروف حاوی شیر را به درون گرمخانه منتقل کنید.

کارکرد دستگاه ماست بندی

گرمخانه ماست

کارکرد گرمخانه ماست از سری دستگاه های لازم برای ماست بندی بدین صورت است که بعد از مایه زنی به شیر، باعث می شود تا کیفیت ماست تولیدی به شدت افزایش یابد.

کارکرد دستگاه ماست بندی

طراحی گرمخانه ها به گونه ای است که دمای آن در سراسر دستگاه یکسان و ثابت می باشد. این یکنواخت بودن دمای محیط دستگاه باعث می شود که تمام ظرف های ماست شما به صورت یکدست و با طعم شیرین باشند. گرمخانه های صنعتی هیمورا به صورت کابین های دو درب و تک درب و با طبقاتی مشبک طراحی شده اند که می توان تعداد زیادی از ظروف ماست را بر روی شبکه های آن قرار داد. بدنه دستگاه های گرمخانه از ورق های استیل یا گالوانیزه به صورت دو جداره و با عایق حرارتی طراحی می شوند.

بین جداره های آن عایقی از پشم شیشه قرار دارد که مانع هدر رفتن انرژی از بدنه و درب گرمخانه می شود. به این ترتیب شما با مصرف کمترین انرژی ممکن می توانید دمای گرمخانه را بر روی دمای مطلوب خود تنظیم و ثابت نگه دارید. پس از اینکه ماست خود را گرفت، بلافاصله ظروف ماست را باید به داخل یخچال منتقل کنید تا کیفیت ماست کاهش نیابد.

به این نکته نیز توجه کنید که شما می توانید با استفاده از گرمخانه ماست هیمورا، انواع ماست را ماست بندی کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می توانید به مقاله ” آشنایی با انواع ماست ” مراجعه کنید.

دستگاه خامه گیر

درست است که از شیر به صورت مستقیم می توان ماست باکیفیتی تولید کرد اما امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مواد غذایی رژیمی با درصد چربی کم را مصرف کنند. در ضمن شما با خامه گیری کردن از شیر در کنار تولید ماست، می توانید میزان درآمد خود را افزایش دهید. دستگاه خامه گیر هیمورا به شما این امکان را می دهد که بتوانید به صورت بهداشتی حدود 85 درصد چربی شیر را به صورت خامه خوش طعم و با کیفیت عالی استخراج کنید.

از نمونه دستگاه های خامه گیر می توان به خامه گیر انکا اشاره کرد که دارای بدنه چدنی و کاسه های خامه گیری از جنس استیل می باشد. این دستگاه عمل خامه گیری را با صدای کم و بدون لرزش انجام می دهد؛ جهت آشنایی بیشتر با کارکرد و ساختار این دستگاه شما را به مطالعه این بخش دعوت می کنیم.

کارکرد دستگاه ماست بندی

دستگاه های خامه گیر هیمورا با ظرفیت های مختلف در اختیار شما قرار دارند. برای اینکه فرآورده های تولید شده توسط این دستگاه بهداشتی باشد و عملیات شستشوی آن به راحتی صورت پذیرد، دیگ پخت این دستگاه ها از جنس استیل ساخته شده است.

کارکرد دستگاه ماست بندی

دستگاه کره گیر

یکی از فرآورده هایی که می توان از ماست پرچرب تولید کرد، کره حیوانی طبیعی است. هیمورا برای کمک به شما تولید کنندگان عزیز اقدام به تولید دستگاه های کره گیر بالا زن و پایین زن در انواع و اقسام مدل ها و ظرفیت های مختلف کرده است. جنس این تجهیزات نیز از جنس استیل بوده و به الکتروموتور قدرتمند مجهز شده اند.

در برخی از این دستگاه های کره گیر الکتروموتور و همزن بر روی درب دستگاه نصب شده است که آنها را کره گیر بالازن می نامند. نوع دیگری از کره گیرها وجود دارد که الکتروموتور و همزن دستگاه در قسمت پایین مخزن دستگاه کره گیر نصب شده است. همزن این دستگاه با حرکات چرخشی خود از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند تا چربی های ماست را از مایه آن جدا شود. با کمک این دستگاه شما می توانید علاوه بر کره حیوانی طبیعی، یک دوغ خوش طعم و کم چربی نیز تولید کنید. برای اینکه کار با این دستگاه به راحتی صورت پذیرد به یک شیر کلاجی با کیفیت مجهز شده است؛ در ضمن شما می توانید دستگاه کره گیر خود را به سایر تجهیزات تولید مواد لبنی مانند پاستوریزاتور و … متصل کنید.

سخن آخر

در صورتی که شما قصد دارید یک کارگاه تولید ماست سود آفرین و موفق راه اندازی کنید، مسلماً یکی از مهمترین کارهایی که باید بکنید این است که گام های اولیه را هوشمندانه بردارید. به عبارت دیگر شما قرار است مبلغی را برای راه اندازی کارگاه خود هزینه کنید و بسیار مهم است که این مبلغ را صرف خرید تجهیزات با کیفیت و درجه یک کنید تا بتوانید محصولاتی با کیفیت، بهداشتی و مشتری پسند تولید نمایید؛ در ضمن دوام دستگاه‌ها نیز بسیار مهم است.

به همین دلیل هیمورا در تولید تجهیزات خود دقت فراوانی به خرج می دهد و برای افزایش کارکرد دستگاه های لازم برای ماست بندی تمام قطعات آن ها را از بهترین و با کیفیت ترین جنس های ممکن تهیه و در اختیار شما قرار می دهد. تجهیزات این شرکت بازدهی بالایی داشته و طول عمر زیادی دارند و شما با یک بار خرید هر یک از دستگاه های تولید ماست می توانید تا سال ها بدون دغدغه و نگرانی به تولید انواع فرآورده های لبنی بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *