انواع ماست

آشنایی با انواع ماست دیدگاه بگذارید

آشنایی با خواص ماست و شیوه تولید آن

ماست از دسته فرآورده های لبنی تخمیر شده است که مملو از پروتئین، پروبیوتیک، کلسیم، امگا، فیبر و … می باشد. این محصول لبنی، به سیستم گوارش کمک نموده و سبب می شود مصرف کننده به اندامی ایده آل برسد. از سوی دیگر، جایگاه ویژه ای در بین افراد داشته و کنار بیشتر غذاهای ایرانی استفاده می شود. برای تولید ماست، باکتری های زنده را به شیر اضافه می کنند. البته شیر باید از قبل توسط دستگاه پاتیل به مرحله پخت برسد و نیز پاستوریزه کردن آن توسط دستگاه پاستوریزاتور الزامیست. بعد از مایه زدن به شیر، باید آن را داخل گرمخانه ماست قرار داد تا با حرارتی ملایم بسته شود.

امروزه با تنوع بالایی از ماست روبرو هستیم و وقتی وارد فروشگاه می شویم، نمی دانیم چه نوع ماستی انتخاب کنیم و هر یک از آنها، چه ویژگی هایی دارد؟ به همین دلیل این مقاله را به معرفی انواع ماست اختصاص دادیم تا با آنها آشنا شده و ماست دلخواه را برحسب نیاز انتخاب کنید. پس اگر می خواهید با ماست های مختلف آشنا شوید و از خواص آنها مطلع گردید، تا پایان با ما همراه باشید.

انواع ماست

با انواع ماست آشنا شوید!

ماست بدون چربی

جهت تولید این نوع ماست باید از شیری که تمامی چربی آن گرفته شده استفاده کرد (برای گرفتن چربی موجود در ماست، می توان از دستگاه خامه گیر یا سپراتور استفاده کرد). در یک فنجان ماست فاقد چربی، حدوداً 5 کالری وجود دارد و می توان به آن نشاسته اصلاح شده، انواع طعم دهنده طبیعی و مصنوعی، شیرین کننده مصنوعی و … اضافه کرد.  از آنجایی که تمامی چربی موجود در این ماست گرفته شده، نقش موثری در رژیم غذایی و کاهش وزن دارد.

ماست کم چرب

این نوع ماست حاوی 5/0 تا 3 درصد چربی بوده و در یک فنجان از آن 150 کالری وجود دارد. با توجه به اینکه که این ماست چربی کمی دارد، برای طعم دهی به آن می توان از شیرین کننده ها و غلظت دهنده ها استفاده کرد. این ماست برای افرادی که بیماری قلبی و فشار خون دارند بسیار مناسب است. از سوی دیگر پتاسیم بالایی داشته که این امر از پوکی استخوان و ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری می کند.

ماست پرچرب

ماست پرچرب طعمی خامه ای و لذیذ داشته و نیاز به افزاینده و مواد غلظت دهنده ندارد. بسیاری از متخصصین تغذیه بر این باورند که ماست های پرچرب، برای سلامتی ضرر دارد. اما اخیراً به اثبات رسیده که این نوع ماست ها به دلیل داشتن چربی بالا، احساس سیری را در افراد ایجاد و از پرخوری  جلوگیری می کنند.

انواع ماست

ماست یونانی

ماست یونانی جزو محبوب ترین ماست ها در بین مصرف کنندگان بوده و مواد داخلی آن متمایز از سایر ماست ها است. بگونه ای که نسبت به ماست های دیگر، پروتئین و کلسیم بیشتر و کربوهیدرات و سدیم کمتری دارد. از دیگر تفاوت این ماست با ماست دیگر، غلظت بالا و خامه ای تر بودن آن است، اما از لحاظ میزان لاکتوز و کالری در سطح پایین تری قرار دارد. پس بهترین گزینه برای افرادیست که رژیم گرفته اند و می خواهند وزن خود را کاهش دهند. ماست یونانی به ورزشکارانی که قصد افزایش میزان پروتئین خود را دارند، کودکان در حال رشد و تمامی کسانی که مشکل هضم لاکتوز دارند توصیه می شود.

ماست پروبیوتیک (باکتریایی)

ماست پروبیوتیک ارزش غذایی بالایی داشته و در تولید آن از ترکیبات و باکتری هایی استفاده شده که هضم غذا را راحت می کنند. به همین دلیل گزینه ای مناسب برای افرادیست که التهاب روده و سندروم روده تحریک پذیر دارند. از آنجایی که این نوع ماست حاوی باکتری های مفید است، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. شما می توانید با خواندن مقاله “ خواص مفید ماست های پروبیوتیک ” به خواص این ماست پی ببرید.

ماست کفیر

در ماست کفیر مقدار زیادی کلسیم، پروتئین و ویتامین D وجود دارد. این نوع ماست در سه حالت کم چرب، پرچرب و فاقد چربی قابل تولید است. ماست کفیر خاصیتی ضد تومور و ضد سرطانی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به همین دلیل در بین مصرف کنندگان، محبوبیت بالایی داشته و بیشترین میزان فروش را دارد.

انواع ماست

ماست سویا

برای تولید این نوع ماست از شیر سویا استفاده می شود و این ماست از میزان کلسترول اندکی برخوردار است. همین عامل سبب شده انتخابی مناسب، برای افرادی باشد که از مصرف پروتئین حیوانی اجتناب می کنند. برخی افراد به خوردن محصولات حساسیت دارند، این دسته از افراد با خیالی آسوده می توانند از ماست سویا استفاده کنند. توجه کنید که ماست سویا منجر به خنثی شدن آنزیم هایی می گردد که در هضم کربوهیدرات ها موثرند، پس بعد از وعده های غذایی میزان کمی از قند خون را افزایش می دهد.

ماست طعم داده شده با میوه و سبزیجات

این دسته از ماست ها حالت طعم دار دارند؛ یعنی یا با میوه هایی نظیر توت فرنگی، هلو، موز و .. طعم دار شده اند و یا می توان آنها را با سبزیجاتی مانند اسفناج، کرفس، پونه، نعناع و … معطر کرد. البته امکان میکس چندین میوه یا سبزیجات با هم جهت تولید این ماست وجود دارد. این نوع ماست طعم خوشمزه ای داشته و معمولاً به آنها مواد شیرین کننده و شکر اضافه می کنند. پس قطعاً کالری بالایی داشته و برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند مناسب نیست.

ماست چکیده

ماست چکیده جزو ماست های معمولی بوده و میزان پروتئین و کلسیم موجود در آن با ماست معمولی تفاوت ندارد. از آنجایی که این ماست در حین تولید مقدار زیادی از آب خود را از دست می دهد، مواد مغذی کمتری دارد. ویتامین B2 موجود در این ماست بسیار پایین است؛ زیرا این ویتامین محلول در آب بوده و همراه با آب از ماست خارج می گردد. ماست چکیده در مقایسه با ماست معمولی از میزان چربی و کالری بالاتری برخوردار بوده و برای افرادی که وزن بالایی دارند مناسب نیست. از ماست چکیده می توان جهت تزئین آش رشته و … استفاده کرد و نیز دسری مناسب برای غذاهای گوشتی به حساب می آید.

ماست موسیر

ماست موسیر جزو چاشنی های پرطرفدار بوده که از آن بعنوان پیش غذا نیز استفاده می شود. این ماست فواید زیادی برای بدن داشته و حاوی ویتامین های C، A ، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی و … است. بیشتر افراد ماست موسیر را همراه با چیپس استفاده می کنند. این ماست در کاهش وزن و قند خون موثر بوده و در سلامتی قلب و عروق موثر است. از سوی دیگر علائم آلرژی را از بین برده و طبع متعادلی دارد؛ زیرا موسیر طبعی گرم و خشک داشته و سردی ماست را از بین می برد.

انواع ماست

خلاصه متن

ماست جزو فرآورده های لبنیاتی پرطرفدار است که جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی ایرانیان دارد، به همین دلیل شناخت انواع ماست امری ضرورست. در این مقاله به انواع ماست اشاره کردیم و مزیت ها و خواص آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا در انتخاب ماست مورد نظر تردید نداشته باشید. ماست ها در حالت کم چرب، پرچرب و بدون چربی قابل تولیدند، بنابراین می توانید بدلخواه نوع مورد نظر را انتخاب کنید. البته ماست ها فقط شامل این سه دسته نیستند؛ بلکه امروزه با تنوع بالایی از ماست ها روبرو هستیم. ماست یونانی جزو ماست هایی بوده که غلظت بالایی دارد و خامه ای تر از ماست های معمولی است. از دیگر ماست هایی که امروزه در بازار موجودند شامل: ماست پروبیووتیک، ماست کفیر، ماست سویا، ماست میوه ای و سبزیجات، ماست موسیر و ماست چکیده می باشد. هر کدام از این ماست ها از خواص بخصوصی برخوردارند که در محتوای مذکور شرح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *