ماست پروبیوتیک

خواص مفید ماست های پروبیوتیک دیدگاه بگذارید

آشنایی با ماست پروبیوتیک

ماست از مشتقات شیر بوده که با تخمیر باکتری ها به مرحله تولید می رسد. این محصول لبنیاتی لذیذ را می توان از شیر گاو، گوسفند، بز، گاومیش و … تهیه کرد. ماست منبعی غنی از کلسیم بوده و فواید زیادی برای بدن دارد. ماست در انواع مختلف تولید می شود که رایج ترین آنها، ماست پروبیوتیک است که علاوه بر دارا بودن مقادیر زیاد کلسیم، حاوی ارگانیسم های زنده از جمله باکتری های خوب (پروبیوتیک) می باشد. در این مقاله به تعریف ماست پروبیوتیک و مزیت های آن اشاره خواهیم کرد. خالی از لطف نیست بدانید، از نمونه دستگاه های هیمورا برای تولید ماست می توان به دستگاه های پخت شیر، گرمخانه ماست و پرکن ماست اشاره کرد.

پروبیوتیک های موجود در این نوع ماست، سبب می شوند، غذا راحت تر هضم شود؛ بنابراین افرادی که مشکل هضم غذا و گوارش دارند، بهتر است در طی روز، چند کاسه ماست پروبیوتیک میل کنند تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد. معمولاً این نوع ماست در عملکرد بهتر مغز تاثیرگذار بوده و دردهای مزمن را بهبود می بخشد و می توان از آن بعنوان میان وعده استفاده کرد. در ادامه تعریفی کلی از پروبیوتیک ها آورده ایم، سپس به فواید این ماست غیرمعمولی و پرخاصیت می پردازیم.

ماست پروبیوتیک

تعریفی کلی پروبیوتیک ها

در حالت کلی پروبیوتیک ها، ارگانیسم های فعال و زنده ای هستند که میکروب های روده را تعدیل و نقش تاثیرگذاری بر روی سلامت بدن میزبان دارند. این ارگانیسم ها بی خطر بوده و غیر بیماری زا هستند. پروبیوتیک ها در محصولات لبنی از جمله ماست استفاده می شوند و البته امروزه به دلیل خواص بالایی که برای بدن دارند، از آنها در بسیاری از غذاها نیز استفاده می گردد. باکتری های پروبیوتیک در پیشگیری و درمان اختلالات گوارشی تاثیرگذارند؛ بگونه ای که از یبوست، اسهال، عفونت های قارچی و حساسیت های غذایی جلوگیری می کنند. این باکتری های مفید خاصیتی ضد سرطان دارند و در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول خون تاثیرگذارند. تمامی این عوامل سبب شده برخی افراد از آنها، کنار داروهای دیگرشان استفاده کنند. در ادامه مزیت های ماستی که با باکتری پروبیوتیک به مرحله تولید رسیده را بررسی می کنیم.

ماست پروبیوتیک

مزایای ماست پروبیوتیک

موثر در کاهش وزن

از این ماست می توانید بعنوان میان وعده ای مغذی استفاده کنید و اضافه وزنتان را کاهش دهید؛ در واقع باکتری های مفید داخلی این ماست، سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و سبب می شود فرد استفاده کننده، در طولانی مدت احساس سیری کند. از سوی دیگر این ماست دارای کلسیم بالایی بوده و به سلول های چربی پیام می دهد که کورتیزول کمی آزاد کنند که این عامل کاهش وزن را راحت تر می کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده، افرادی که روزانه دو فنجان ماست پروبیوتیک استفاده می کنند و این کار را تا چندین ماه ادامه می دهند، سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به افراد دیگر قوی تر است؛ در واقع باکتری های موجود در این ماست، سبب می شود بدن به خوبی مواد مغذی را جذب و سیستم گوارش تقویت گردد.

موثر در سلامت روده‌ها

در روده ها، وجود پروبیوتیک ها ضروری بوده و با باکتری های مضر بدن مبارزه می کنند,؛ به همین دلیل دستگاه گوارش بدن را تقویت می بخشند. خوردن ماست پروبیوتیک، روده را عاری از هر نوع باکتری بد می کند و باکتری خوب به مخاط روده می چسبد؛ از سوی دیگر پروبیوتیک ها در برابر صفرا و اسید معده مقاومت بالایی نشان می دهند.

ماست پروبیوتیک

موثر در کاهش ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی

خوردن روزانه ماست پروبیوتیک میزان ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی را می کاهد. طبق مطالعات موجود، افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و این ماست را مصرف می کنند، نسبت به سایر افراد که از ماست های دیگر استفاده می کنند، کلسترول و لیپوپروتئین بیشتری کاهش می دهند.

تقویت سندرم روده تحریک‌ پذیر

افرادی که مشکلی بعنوان سندرم روده تحریک پذیر دارند، باید سیستم گوارش آنها سالم باشد. از آنجایی که ماست پروبیوتیک در هضم راحت تر غذا موثر است، به مرور زمان IBS را در حالت طبیعی درمان می کند.

کمک به درمان یبوست و اسهال

از آنجایی که بروز یبوست در افراد، ناشی از حرکت کند روده هاست، با خوردن ماست پروبیوتیک می توان حرکات روده را بهبود بخشید که نتیجه آن رفع مشکل یبوست است. از سوی دیگر پروبیوتیک موجود در این ماست، سبب نابودی باکتری هایی می شود که می توانند سبب بروز مشکل هضم غذا گردند، همین عامل سبب شده این ماست، در درمان اسهال نیز موثر باشد.

ماست پروبیوتیک

جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف ماست پروبیوتیک

همه می دانیم تغذیه خوب، از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری و در درمان آن نیز موثر است؛ در واقع اصلی ترین ریز مغذی ها از این دیدگاه، ویتامین D و کلسیم بوده که نقش تاثیرگذاری در ساختار اسکلتی بدن دارند. برای جذب این کلسیم و ویتامین D می توان ماست پروبیوتیک مصرف کرد.

نکات برجسته در مورد ماست پروبیوتیک

  • ارتقای سطح سیستم ایمنی بدن
  • جبران صدمات ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها روی بدن
  • کمک به کاهش التهاب روده جراحی شده
  • کمک به هضم راحت تر غذا
  • بهبود حساسیت ناشی از لاکتوز
  • کمک به شادابی پوست و موثر در کاهش افسردگی
  • کمک به جذب بهتر ویتامین ها در بدن
ماست پروبیوتیک

جمع بندی

ماست های پروبیوتیک سرشار از باکتری های خوب و ارگانیسم های زنده هستند که برای بدن فواید زیادی دارند و سبب هضم راحت تر غذا در بدن می شوند. ارگانیسم های موجود در این ماست ها، خاصیتی غیربیماری زا دارند و از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری نموده و در درمان آنها نیز موثرند. خوردن ماست پروبیوتیک از بروز اسهال، یبوست و عفونت های قارچی پیشگیری نموده و در درمان آنها هم تاثیرگذار است. از سوی دیگر این ماست مغذی و مفید ضد سرطان بوده و ایمنی بدن را تقویت می بخشد. مطالعه ثابت کرده این ماست، کلسترول بد بدن را کاهش داده و می توان از آن جهت کاهش وزن نیز استفاده کرد؛ زیرا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. مصرف روزانه ماست پروبیوتیک روده ها را تقویت، ناراحتی های قلب و عروق را کاهش و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *