نحوه تشخیص عرقیات تقلبی از نوع طبیعی دیدگاه بگذارید

تشخیص عرقیات تقلبی، تاریخچه استفاده از عرقیات گیاهی در ایران با استناد به نخستین دست نوشته هایی که باقی مانده به حدود 7000 سال پیش برمی گردد. در آثار قدیمی به جا مانده از آن دوران از عرقیات گیاهی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند و این مواد جایگاه خاصی در طب سنتی داشتند. ایران به دلیل اقلیمی که دارد از جمله هفت کشور آسیایی است که هر نوع گیاهی در آن رشد می کند، براساس تحقیقات به عمل آمده بیش از 130 نوع داروی گیاهی در ایران وجود دارد که آمار فوق العاده چشم گیری است و نشان دهنده جایگاه ایران از نظر تولید گیاهان دارویی می تواند باشد.

امروزه که شاهد پیشرفت در زمینه های علمی هستیم، استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیشتر بیماری ها انجام می گیرد. در قدیم استفاده از عرقیات گیاهی تنها به منظور درمان بود، اما الان به عنوان نوشیدنی نیز از آنها استفاده می شود. در این مقاله به نحوه تشخیص عرقیات تقلبی و همچنین ضر استفاده از آنها را بیان می کنیم.

دستگاه تولید عرق

نحوه تولید عرقیات و خواص آنها

استخراج عرقیات گیاهی با توجه به نوع گیاه از بخش های مختلف آن مانند برگ، گلبرگ، ساقه و یا دیگر قسمت های آنها انجام می گیرد. برای اینکه بتوان عرق گیاهی تولید کرد، ابتدا باید پیش نیازهای لازم برای این کار را فراهم کرد که مهم ترین آنها تهیه دستگاه های عرق گیری است. امروزه دستگاه های عرق گیری متنوعی وارد بازار شده است و شما باید با توجه به نیاز و شرایطی که دارید دستگاهی متناسب با نیاز خود تهیه کنید. قابل ذکر اس ت شرکت هیمورا نیز یکی از تولیدکنندگان دستگاه های عرق گیری با ظرفیت ها و مدل های مختلف می باشد.

نکته بسیار مهم و قابل ذکر این است که تجهیزات عرق گیری به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می شوند، این دستگاه ها با وجود اینکه از یک روش برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می کنند دارای تفاوت هایی هستند. عرق گیرهای صنعتی ظرفیت های بالایی دارند و از چندین دستگاه مجزا تشکیل شده اند، اما عرق گیرهای خانگی دارای ظرفیت های پایینی هستند و ساختار به نسبت ساده تری دارند. برای عرق گیری، گیاه را به همراه مقداری آب داخل مخزن بریزید، فقط این اصل را در نظر داشته باشید که 75 درصد از مخزن را باید پر کنید. خواصی که عرقیات گیاهی برای سلامتی دارند باعث شده استفاده از آنها بسیار افزایش یابد.

از پرکاربردترین گیاهانی که در بین ما ایرانیان مصرف بسیاری دارد، عرق نعنا است که دارای خواص درمانی زیادی مانند کاهش نفغ، بهبود عملکرد مغز، از بین بردن بوی بد دهان، درمان سرماخوردگی و دیگر موارد درمانی دارد. در شرایطی که عرق را از مراکز عرضه انواع عرقیات گیاهی تهیه می کنید، باید دقت داشته باشید که عرق اصل و طبیعی به شما داده شود.

تشخیص عرقیات تقلبی

تشخیص عرقیات تقلبی

برای تشخیص عرقیات تقلبی از طبیعی ابتدا لازم است بدانیم که عرق طبیعی و تقلبی چیست؟

عرق طبیعی، به عرقی گفته می شود که از تقطیر گیاه بدست می آید و در زمان تولید آن تمامی پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت می گردد. همان گونه می دانید فرآیند تقطیر به روش های مختلفی انجام می گیرد و با وجود این تفاوت ها،  ماحصل آنها یکسان و همان عرق گیاهی است. عرقی که بدین روش تولید می گردد، کاملا طبیعی بوده و عطر بسیار عالی خواهد داشت.

در برخی موارد در زمان تولید عرقیات گیاهی استانداردهای لازم رعایت نمی گردد و سودجویان برای کسب درآمدهای بالا به عرقیاتی که به صورت طبیعی تولید شده اند، آب اضافه می کنند. این نوع عرقیات هیچ گونه خواص درمانی نخواهند داشت و بدون عطر و بو خواهند بود. اینکه چه عرقی طبیعی و یا تقبلی است کار راحتی نیست و با نگاه کردن نمی توانید آن را تشخیص دهید. گاها در تولید عرقیات تقلبی از ترفندهایی استفاده می کنند که باعث می شود بوی عرق طبیعی داشته باشند.

اولین روش در تشخیص عرق طبیعی و تقلبی، توجه به برندی است که دارند. برندهای معتبر برای اینکه نامشان خدشه دار نشود سعی در استفاده از مواد کاملا طبیعی در عرق گیری می کنند. از دیگر روش ها، توجه به قیمت عرق است که می تواند دلیلی بر اصل بودن آن باشد. زمانی که شرکتی از بهترین مواد و تجهیزات برای عرق گیری استفاده کند مطمئنا هزینه ای که صرف تولید آن مواد می شود بالا خواهد بود و بالطبع هم قیمت عرق گیاهی افزایش خواهد یافت ( البته به این نکته هم توجه داشته باشید که گاها افراد سودجو برای کلاه برداری و فروش محصولات خود و گول زدن مردم قیمت محصولات خود را به صورت سرسام آوری افزایش می دهند).

عرق گیر با کندانسور برقی

روش نهایی

آخرین روش، توجه به شفاف بودن محصول است که مهم ترین و کارآمدترین روش می تواند باشد. در صورتی که رنگ عرق گیاهی کدر باشد، می تواند نشان دهنده وجود آلودگی و یا مواد افزودنی در داخل آن باشد. برای مثال گلاب که از پر کاربردترین عرقیات گیاهی به شمار می رود، دارای رنگ کاملا شفاف و بی رنگ است. پس زمانی که می خواهید گلاب خریداری کنید کاملا به محتویات داخل آن توجه کنید، در صورتی که رگه هایی از ناخالصی در داخل آن وجود داشته باشد، مطمئن باشید که تقلبی است. گاها به جای عرق گیاهی، جوشانده آن فروخته می شود که چوب و یا بخش های مختلف گیاه نیز در داخل آن باقی مانده و جوشیده می شود. در چنین شرایطی به دلیل اینکه عرق گیاهی پاستوریزه نمی شود در داخل آن آلودگی های میکروبی هم وجود خواهد داشت که بسیار مضرر خواهد بود.

عوارض استفاده از عرقیات تقلبی

شاید با خود بگویید که عرق گیاهی چه عوارضی می تواند داشته باشد که برایمان ضرر داشته باشد! اصلا چنین فکری نکنید، عرقیات گیاهی تقلبی که دارای مواد میکروبی هستند ممکن است باعث ایجاد آلرژی و یا مسمومیت شوند و عوارض جبران ناپذیری داشته باشند. از جمله مشکلات استفاده از این مواد می توان به عفونت های گوارشی و یا آلرژی اشاره کرد، حتی امکان دارد باعث شدت یافتن بیماری شوند که برای درمان آن از عرق گیاهی استفاده شده است. برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، سعی کنید از مراکز معتبر عرقیات گیاهی را خریداری نمایید و به مهر تایید وزارت بهداشت بر روی محصول توجه کنید.

نتیجه گیری کلی

با توجه به مطالب ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که هیچ راه تضمین شده و مطمئنی برای تشخیص عرقیات تقلبی و طبیعی وجود ندارد و کاری که می توانید انجام دهید، تحقیق و بررسی در مورد نحوه تولید عرقیات گیاهی است. بهترین راه برای دانستن این که آیا عرق تولید شده اصل است یا تقلبی،توجه به وجود نشان استاندارد و تایید سازمان بهداشت است، زیرا تا محصولی از هر نظر بهداشتی و خالص نباشد به آن مجوز تعلق نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *