تفاوت انواع کولر آبی

تفاوت کولرهای آبی فن آکسیال و فن سانتریفیوژی دیدگاه بگذارید

تفاوت انواع کولر آبی فن آکسیال و فن سانتریفیوژی

درفصول گرم سال استفاده از تجهیزات سرمایشی یکی از راه های مقابله به گرمای تابستان می باشد. مردم از وسایل گوناگونی استفاده می کنند که می توانند پنکه، کولر آبی ، کولرگازی و دیگر تجیهزات سرمایشی باشد. امروزه استفاده از کولرهای آبی با وجود مزیت های این دستگاه ها بیشتر به چشم می خورد. خصوصا این که این دستگاه ها در مناطق آب هوای کوهستانی و معتدل کشور بیشتر کارآیی دارند. باید گفت در مناطق گرم و جنوبی کشور استفاده از کولرهای آبی به دلیل رطوبت بالای هوا توصیه نمی گردد. در این مقاله به بررسی تفاوت انواع کولر آبی می پردازیم.

از دیرباز انسان ها وسایلی برای خنک نمودن محل زندگی و کار خود داشتند. این وسایل ساده اما کارآمد بودند در شهر یزد بادگیرهایی وجود دارند که متعلق به چندین صد سال قبل می باشند اما هنوزم مردم از آنها بر سرمایش داخل ساختمان استفاده می کنند. در برخی موارد هم مردم از پرده های بافته شده از نی که بافتی مشبک داشتند روی پنجره آویخته و با خیس نمودن این حصیرها به همراه جریان هوا، باد خنک وارد خانه می شد. شاید پایه اولین دستگاه های کولر همین بادگیرها و حصیرهای خیس خورده بودند که امروزه کاربرد فراوانی دارند.

کولرهای آبی به لحاظ ظرفیت های تولیدی در انواع ظرفیت های خانگی و نیمه صنعتی و صنعتی ساخته شده اند. این دستگاه ها دارای ساختاری نسبتا ساده و به لحاظ کاربری با نام های کولر آبی خانگی، کولر آبی پرتابل و کولرهای آبی صنعتی دسته بندی شده اند. کولرهای آبی به لحاظ سیستم خنک کنندگی از در دو مدل پوشالی و سلولزی ساخته شده اند. از لحاظ کارکرد این دو نوع کولر مشابه هم می باشند فقط به لحاظ کاربرد پوشال یا سلولز با هم متفاوت می باشند.

تفاوت انواع کولر آبی

کولر آبی با فن آکسیال

کولرهای آبی که دارای فن آکسیال می باشند یکی از تولیدات نسبتا جدید کولرهای آبی می باشد. که در سال های اخیر کاربرد فراوانی پیدا نموده است. این کولرها ساختاری مشابه کولرهایی با فن سانتریفیوژی دارند و تفاوت عمده آن در نوع فن به کاررفته می باشد که از نوع آکسیال است. یکی از تفاوت انواع کولر آبی این است که  فن های آکسیال با طراحی خاص به  شکل پره ای ساخته شده که این پره ها موجب هوادهی مناسب و عملکرد دمنده می شوند. الکتروموتور فن آکسیال به صورت یکپارچه با فن بوده و نوع اتصال آن به الکتروموتور بدون تسمه و فولی می باشد که این امر یکی از مزیت های فن آکسیال می باشد. که موجب مصرف کمتر انرژی توسط الکتروموتور می گردد زیرا در اتصال تسمه ای مقداری از انرژی برای چرخاندن تسمه به هر می رود.

فن آکسیال یا فن های محوری برای انتقال جریان هوا در راستای شفت و به شکل محوری عمل می کنند. همچنین این فن ها متناسب با عرض پره های آن هوای لازم را جابجا می کنند. همچنین در مقابل فن های آکسیال از پدهای سلولزی استفاده می شود تا بازدهی کولر افزایش یابد و امکان استفاده از پوشال در مقابل این فن ها وجود ندارد. عملکرد این فن ها به شکلی است با خیس شدن مداوم پدهای سلولزی توسط آب و برخورد هوای گرم به پدهای سلولزی، خنک شده و توسط فن آکسیال هوای خنک به داخل محیط مورد نظر جریان پیدا می کند.

تفاوت انواع کولر آبی

کولرهای آبی با فن سانتریفیوژی

از دیگر تفاوت انواع کولر آبی می توان به این اشاره کرد که کولرهای آبی سانتریفیوژی براساس فرایند تبخیر آب کار می کنند. اساس کار این کولرها همانند سایر کولرهای تبخیری می باشد. فن های به کار رفته در این کولرها از نوع سانتریفیوژی یا گریز از مرکز می باشند. که این فن یک دستگاه مکانیکی برای منتقل نمودن هوا به داخل محیط کاربری کولر می باشد.این فن ها از نوع دمنده می باشند و میزان جریان هوا را با کمک ایمپلرهای چرخان افزایش می دهند. این فن ها متفاوت از فن های آکسیال که به صورت محوری هوا را منتقل می نمودند، به شکل شعاعی هوا را انتقال می دهند. کارکرد فن های سانتریفیوژی آرام و تقریبا بدون صدا بوده و دارای ساختاری محکم و با دوام می باشند بطوریکه در بسیاری از محیط ها از این نوع کولرهای آبی سانتریفیوژی استفاده می گردد.

نام دیگر این فن ها، فن های  حجم ثابت یا Constant Volume نامیده می شوند زیرا سرعت چرخش این فن ها ثابت بوده لذا حجم هوای ثابتی را به جریان می اندازند. هزینه این فن ها در مقایسه با دیگر فن ها، ارزان تر می باشد. عملکرد فن های سانتریفیوژی به شکلی است که هوا وارد فن شده به اندازه 90 درجه در فن چرخانده می شود و سپس با کمک نیروی گریز از مرکز شتاب گرفته و از فن خارج می شود.

قابل ذکر است که در کولرهای آبی سانتریفیوژی می تواند از پوشال و پدهای سلولزی با انتخاب مشتری استفاده نمود. که قابل توضیح است با وجود مزیت های فراوان پدهای سلولزی بیشتر ترجیح ها از این پدها می باشد.

تفاوت انواع کولر آبی

مزیت های فن های آکسیال کولرهای آبی

این فن های با تکنولوژی جدید ساخته شده اند و قادر به تولید حجم بالایی از هوا خنک می باشند. میزان مصرف انرژی این نوع فن ها در مقایسه با دیگر فن بهینه می باشد. به دلیل ساختار به هم پیوسته این فن با الکتروموتور آن، اتلاف و هدررفت انرژی در این فن ها وجود ندارد. به دلیل طراحی خاص کولرهای آبی با فن آکسیال، مصرف آب این کولرها بسیار کمتر می باشد بابراین یکی از تفاوت انواع کولر آبی این است که مصرف آب در کوبر های آبی با فن آکسیال مصرف آب کمتری دارند.

تعمیرات و نگهداری این فن ها راحت بوده و بسیار کم هزینه است. از مزیت های دیگر فن های آکسیال این است که با صرف انرژی کمتر می توان حجم هوای بیشتری تولید نمایند. استفاده از این فن ها در کولر موجب افزایش عمر موتور، بلبرینگ و دیگر اجزای می گردد. این فن ها وزن کمی داشته و به راحتی قابل کنترل می باشند. در کولرهای آبی با فن آکسیال به جهت استفاده از فن آوری جدید، دستگاه ها دارای ریموت کنترلی بوده که امکان استفاده راحت از دستگاه را فراهم  می آورد.

تفاوت انواع کولر آبی

تفاوت انواع کولر آبی

طراحی فن های آکسیال و سانتریفیوژی و عملکرد آنها در کولرهای آبی کاملا متفاوت می باشد. تفاوت میان این دو نوع فن به کاررفته در کولرهای آبی سبب شده است که هرکدام از کولرها برای کاربردهای خاصی کارآمد باشند. با این بیان می توان گفت که هرکدام از این فن ها دارای مزیت هایی می باشند که به نسبت کاربری آنها بستگی دارد.

در تفاوت انواع کولر آبی می توان گفت فن های سانتریفیوژی موجب تولید جریان هوای پرفشار اما با حجم کم می شوند و برعکس فن های آکسیال جریان کم فشار با حجم بالای هوا تولید می کنند. براساس این تفاوت اصلی می توانیم فن های سانتریفیوژی را در سیستم های خنک کننده که نیاز به فشار بالا دارند همانند خشک کردن مورد استفاده قرار گیرند. همچنین فن های سانتریفیوژی به دلیل عملکرد خاص خود ذرات آلاینده را کاهش می دهند.

فن آکسیال با ساختار ویژه خود در بسیاری از صنایع و دستگاه ها کاربرد دارد همانند صنایع تهویه، احتراق، هوادهی، ایجاد جریان هوا، تمیزکننده های هوا و خشک کن ها کاربرد دارد.

برای مشاهده ی کولر های آبی هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *