تفاوت ماسک جراحی و n95

تفاوت بین ماسک n95 و ماسک ۳ لایه در چیست؟ دیدگاه بگذارید

تفاوت بین ماسک n95 و ماسک ۳ لایه در چیست؟

با توجه به اینکه ویروس خطرناک و کشنده کرونا تهدیدی بزرگ برای سلامتی جامعه بشری محسوب می شود، حضور افراد در اماکن عمومی و محیط های شلوغ خطرناک است و باید از ماسک های محافظتی استفاده کنند تا این ویروس از طریق مجرای تنفسی (دهان و بینی) به فرد دیگر منتقل نگردد، بدین وسیله انواع ماسک به تولید رسیده که هر کدام کارایی مختص به خود را دارند، رایج ترین ماسک هایی که امروزه در بین عموم به مصرف می رسد ماسک های فیلتردار n95 و ماسک سه لایه پزشکی است. در این مقاله به بررسی تفاوت ماسک جراحی و n95 می پردازیم.

تعریف ماسک

ماسک یک نوع پوشش دهنده دهان و بینی است که به منظور حفاظت از افراد در مقابل ویروس ها و آلودگی ها به مصرف می رسد، در واقع ماسک از ورود ذرات ریز که در هوا معلق هستند به ریه های فرد جلوگیری می کند. ما در این مقاله تفاوت ماسک جراحی و n95 را بطور کامل شرح خواهیم داد تا با کارایی آنها آشنا شوید.

تفاوت ماسک جراحی و n95

خصوصیات ماسک سه لایه پزشکی

  • جذب غبار، ذرات معلق در هوا
  • تولید در سه رنگ سفید، آبی و سبز
  • قابلیت تولید به صورت کش دار و یا بند دار
  • قابلیت تولید بصورت بسته های 50 تایی، 3 تایی و حتی کارتن های 600 تایی

تفاوت ماسک جراحی و n95

  • ماسک های n95 جزو رایج ترین ماسک هایی می باشند که امروزه در اماکن عمومی و غیرعمومی به مصرف می رسند و در تولید آن از فیلتر مخصوص استفاده شده که ذرات ریز معلق در هوا را گرفته و اجازه ورود به ریه های فرد را نمی دهد، در واقع زمانی که فردی سرفه و یا عطسه می کند ویروس به صورت دانه های بسیار ریزی در هوا پراکنده می گردد و اگرچه فرد دیگر در آن محیط باشد احتمال دارد ویروس از طریق تنفس به ریه های فرد منتقل گردد و سبب آسیب جدی در او گردد، بنابراین ماسک n95 گزینه ای مناسب جهت استفاده در محیط های عمومی محسوب می شود.
  • ماسک سه لایه از دیگر ماسک های محافظتی است که از سه لایه تشکیل شده است، معمولاً جنس این دسته از ماسک ها از پارچه های تخت یا پلاستیکی می باشد و بیشترین استفاده را در مراکز پزشکی از قبیل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مطب ها، داروخانه ها، کلینیک ها دارا می باشند و البته از این نوع ماسک ها می توان در فضاهای عمومی نیز استفاده کرد.
  • از تفاوت ماسک جراحی و n95 می توان به میزان فیلتر کردن ذرات ریز معلق در هوا اشاره کرد، در واقع ماسک سه لایه از ورود مواد زیان آور و بیولوژیک که ابعادی متوسط دارند به ریه های فرد پیشگیری می کند، این در حالی است که ماسک n95 از قابلیت جذب تمامی ریزگردهای سمی و ویروسی که ابعادی تا 3. 0 میکرون دارند برخوردار است، چرا که دارای لایه کربن اکتیو بوده و تمامی ذرات ریز را جذب می نماید، به همین دلیل به این ماسک ها، ماسک های تنفسی ذرات نیز گفته می شود.

تفاوت ماسک جراحی و n95

خصوصیات ماسک n95

  • جذب تمامی ذرات، ویروس های خطرناک و آلایندگی های ریز تا ابعاد 3. 0 میکرون
  • قابلیت استفاده از یک فیلتر و یا چندین فیلتر
  • تایید شده توسط سازمان بهداشت
  • پوشش دهی کامل صورت
  • قابلیت جذب بالای سرب و مواد شیمیایی

نکات قابل توجه در مورد تفاوت ماسک جراحی و n95

  • ماسک تنفسی n95 ساختار ویژه ای دارد و بصورت کامل و چسبان بر روی صورت قرار گرفته و راندمان 95 درصدی دارد، این ماسک ها مجهز به گیره بینی نیز می باشند و توسط دو عدد کش پشت گوش آویز می گردند، ماسک های سه لایه به دو صورت بندی و کش دار قابل طراحی می باشند که کش های کاربردی کاملاً نرم هستند، ماسک سه لایه ابعاد مناسبی داشته و حالت مستطیل شکل دارد.
  • از ماسک های n95 می توان بارها استفاده است ولی نوع سه لایه فقط 8 ساعت قابل استفاده می باشند، ماسک های سه لایه به ماسک پزشکی نیز معروف هستند و در مراکز پزشکی بیشترین استفاده را دارند.
  • ماسک n95 از چندین لایه تشکیل شده که تصفیه هوا را به صورت مکانیکی اجرا می کند، در واقع این ماسک همانند یک بادکنک که گرد و خاک و موها را جذب می کند عمل نموده و ویروس ها و آلودگی ها را جذب نموده تا امکان عبور از ماسک را نداشته باشند، چرا که حالت فیلتردار دارند و فرد می تواند با سرعت عمل بالایی هوای بازدم را به بخش خارجی انتقال دهد و نیز فیلتر کاربردی از تجمع رطوبت پیشگیری می کند.
  • این شرکت ماسک n95 و نوع سه لایه را با قیمت مناسبی به  بازار عرضه می نماید، ولی با توجه به کارایی این دو ماسک و تفاوت ماسک جراحی و n95 مسلم است که ماسک های n95 نسبت به نوع سه لایه قیمت بالاتری دارد.
  • یکی دیگر از تفاوت های ماسک جراحی و n95 این است که ماسک های n95 و سه لایه در طرح های مختلف قابل تولید می باشند و نوع سه لایه در سه رنگ سبز، آبی و سفید قابل تولید می باشد.

هیمورا تولید کننده انواع خطوط تولید می باشد. برای آشنایی با خطوط تولید ماسک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *