عرق طارونه و خاصیت های آن

عرق طارونه و خاصیت های آن دیدگاه بگذارید

 گیاه طارونه چیست؟

در این مقاله به خواص عرق طارونه می پردازیم. استفاده از عصاره گیاهان از زمان های بسیار قدیم در بین ما ایرانیان مرسوم بوده است و از آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. در آن زمان عصاره ی هر گیاهی برای درمان بیماری خاصی مورد استفاده قرار می گرفت و در واقع تنها روش برای درمان بیماری ها به شمار می رفت. از جمله گیاهانی که از عصاره آن می توان برای درمان بیماری ها استفاده کرد گیاه طارونه می باشد. گیاه طارونه چیست و در چه اقلیمی رشد می کند؟ گیاه طارونه در واقع به گل هایی که مابین درخت نخل رشد می کند گفته می شود. درخت نخل از جمله درخت هایی است که تمام قسمت های آن مورد استفاده قرار می گیرد و از مفیدترین درختانی می باشد که در جنوب کشور به دلیل داشتن اقلیم گرم و خشک رشد می کند.

در میان تنه درخت نخل مغز ترد و شیری رنگی قرار دارد که مزه ی شیرین و گسی دارد و به آن پنیر و یا مغز نخل می گویند که بسیار پر خاصیت است. این بخش از نخل که در واقع شکوفه های نخل نیز است در اوایل بهار رشد می کند، به این شکوفه ها همان طارونه نیز می گویند. گیاه طارونه بخش اصلی درخت نخل می باشد زیرا عمل گرده افشانی درخت نخل از طریق همین شکوفه ها انجام می گیرد.

قطعات عرق گیر آلومنیومی کندانسور برقی (عرق گیر صنعتی ) جایگزین عرق گیر سنتی

چگونگی گرفتن عرق طارونه

با توجه به خواص عرق طارونه همه به دنبال عرق گیری از این گیاه می باشند. برای گرفتن عصاره گیاه طارونه در روزهای نخست بهار که شکوفه های درخت نخل سر بر می آوردند آنها را با دقت کامل می چینند. این شکوفه ها بو و طمع بسیار مطبوعی دارند و این عامل موجب شده که از عصاره اش استفاده کنند. بعد از چیدن شکوفه ها و تمیز کردن آنها را داخل دیگ های مخصوص عرق گیری گیاهان قرار می دهند و با جوشاندن آن، عصاره اش را استخراج می کنند، این عصاره از عطر و بوی بسیار زیبایی برخوردار است و هم به عنوان نوشیدنی و هم به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از عرق طارونه قدمت چندانی ندارد و در طی چندین سال اخیر استفاده از آن رواج یافته است.

برای عرقگیری از طارونه با سرعت بالاتر می توان از دستگاه های عرقگیر هیمورا استفاده نمود.

خاصیت های دارویی عرق گیاه طارونه

عرق گیاه طارونه از خواص دارویی بی شماری برخوردار می باشد و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به چند مورد از خواص جادویی این گیاه خوشبو و معطر اشاره می کنیم.

عرق طارونه برای بارداری: استفاده از عرق گیاه طارونه در طب سنتی باعث باردار شدن زن نازا می شود و اگر به طور مرتب استفاده شود نتیجه ی مطلوبی به دست می آید.

افزایش قد: از دیگر خواص عرق طارونه که می توان به آن اشاره کرد کمک به افزایش قد می باشد، برای این کار مخلوطی از چند گیاه را با عرق طارونه مصرف می کنند.

خاصیت ضد میکروبی: با تحقیقاتی که بر روی عصاره این گیاه انجام گرفته، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عرق گیاه طارونه خاصیت ضد میکروبی دارد و در دفع چندین نوع میکروب موثر می باشد، به همین دلیل می توان از آن به عنوان یک ترکیب برای نگهداری و همچنین طعم دهندگی در مواد غذایی استفاده کرد.

نحوه عرق گیری طارونه

نکات قابل توجه در مورد خواص عرق طارونه

زمانی که از عرقیات گیاهی استفاده می کنید باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید زیرا استفاده بی رویه و یا بدون توجه پزشک ممکن است عواقب تلخی را برای فرد به ارمغان بیاورد پس بایستی با دقت و توصیه های لازم پزشک این کار انجام گیرد. برای استفاده از عرق گیاه طارونه، می توانید آن را روزی سه مرتبه به اندازه ی یک قاشق چای خوری درون آب حل کرده و مصرف نمایید. در صورتی که بیماری خاصی داشتید بایستی از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و یا تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید. از خواص عرق طارونه از بین بردن مشکلات اعصاب و روان است.

اگر می خواهید عرق این گیاه تاثیر خود را نشان دهد بایستی بدون هیچ افزودنی از آن استفاده کنید. از نکات بسیار مهمی که در زمان نگهداری از این گیاه بایستی توجه لازم را مبذول دارید این است که محل نگهداری این عرق بایستی حتما خنک بوده و از نور مستقیم خورشید دور باشد. بهترین دوره برای مصرف این عصاره، دوره ای چهل روزه می باشد، بعد از این دوره 15 روز از آن استفاده نکنید و بعد از گذشت 15 روز دوباره استفاده آن را از سر بگیرید.

دیگر خواص عرق طارونه

  •  از خواص دیگری که می توان برای این گیاه نام برد، اثر خواب آوری آن است، افرادی که از بی خوابی رنج می برند می توانند با استفاده ی مرتب از این گیاه مشکل خواب خود را حل نمایند.
  • عصاره ی گیاه طارونه مقوی بسیار خوب اعصاب است و برای افرادی که از مشکلاب اعصاب و روان رنج می برند داروی بسیار مناسبی است و باعث آرامش می شود.
  • بیماری روماتیسم از شایع ترین بیماری هایی می باشد که امروزه در بین افراد به وفور دیده می شود، استفاده از عرق این گیاه در درمان امراض روماتیسمی بسیار مفید می باشد.
  •   از دیگر خواص عرق طارونه، تسکین دهنده ی بسیار مفیدی برای درد مفاصل می باشد و می توانید در درمان اینگونه بیماری ها از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *