عرق گل گاوزبان و خواص آن

عرق گل گاوزبان و خواص آن دیدگاه بگذارید

عرق گل گاو زبان و خواص آن                           

موضوع اصلی این مقاله بررسی خواص گل گاو زبان بوده و این مطلب برای درک بیشتر این موضوع تدوین شده است. گاوزبان یکی از گیاهان دارویی است که به شکل گیاه یک ساله در ارتفاعات کوه های البرز می روید. ارتفاع آن گیاه به حدود شصت سانتی متر رسید و از اردیبهشت ماه تا شهریور به طور مرتب گل دهی دارد. گیاه به شکل خودرو بوده و دارای ریشه های غده ای شکل می باشد و تا عمق 50 سانتی خاک رشد می کند. گاوزبان در برابر عوامل خشکی محیط بسیار مقاوم بوده و از گیاهان مختص دامنه های البرز است. در ایران دو نوع از این گیاه موجود می باشد که هر کدام خواص مخصوص به خود داشته و با هم متفاوت می باشند اما به دلیل شباهت هایی بسیار از افراد آنها را با هم اشتباه می گیرند.

گیاه گاو زبان ایرانی با رویشگاه دامنه کوه های البرز، دارای گل هایی مشابه گل انار بوده و به رنگ لاجوردی می باشد. این گل ها بعد از خشک شدن به رنگ آبی تیره تغییر رنگ می دهند و اندازه آن نسبت به دیگرگل گاوزبان که اصطلاحا گل گاوزبان اروپایی نامیده می شود بزرگتراست. گاوزبان اروپایی در مناطق آذربایجان، اصفهان و دیگر شهرهای ایران می روید. هر دو نوع این گیاهان از تیره گاوزبانان بوده و از نظر سرده با هم فرق دارند.

هر دو نوع گل گاو زبان در مناطق مختلف کشور برای مصارف دارویی به کار می رود. با وجود تفاوتی های این دو گیاه جزء گیاهان دارویی می باشند. و از خواص آنها در رفع و درمان بیماری ها استفاده می شود.

برای عرقگیری از گل گاو زبان با سرعت بالاتر می توان از دستگاه های عرقگیر هیمورا استفاده نمود.

گل گاو زبان اروپایی

گل گاو زبان اروپایی به همان نام گل گاو زبان شناخته می شود. استفاده از این گیاه به شکل دمنوش و عرق می باشد. خواص گل گاو زبان، خاصیت ضد التهابی و ضد درد بوده و این گیاه یک مسکن عالی طبیعی برای دردهای کمر و دل درد و درد قاعدگی می باشد.

در بیماران دیابتی تحقیقات نشان داده که استفاده از گیاه گل گاوزبان موجب کاهش قند خون افراد می گردد. وجود مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها در این گیاه اثرات بهبودی روی گردش خون داشته و بیماری فشار خون را درمان نموده و از میزان ابتلای  بیماری های قلبی و عروقی می کاهد.

گاوزبان با داشتن فلاونوئیدها و ویتامین C بالا در ترکیب خود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در درمان سرما خوردگی و گلو دردهای ناشی از آن بسیار موثر است.خاصیت خلط آوری طبیعی عرق گیاه گاوزبان، کاربرد آن را در درمان آسم و برونشیت بسیار موثر نموده است. با کشف میزان بالای منیزیم در ساختار گیاه گل گاوزبان، از آن در درمان و پیشگیری از سرطان های  مختلف استفاده می گردد.

گاوزبان در تقویت اعصاب نقش مهمی دارد و برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی کاربرد داشته و موجب شادی و آرام بخشی در فرد می شود.گل گاوزبان اروپایی، ادرارآور طبیعی بوده که برای سم زدایی کلیه بدن به خصوص کلیه مورد مصرف دارد. قابل ذکر است دمنوش این گیاه در درمان ورم و التهاب کلیه تاثیر بسزایی دارد. از دیگر خواص درمانی عرق این گیاه می توان به درمان تهوع، درمان تورم بدن، کم خونی، سرماخوردگی و درمان آرتریت روماتوئید اشاره نمود.

خواص گل گاو زبان ایرانی

گیاه گل گاوزبان ایرانی دارای املاح معدنی فراوانی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم بوده و همچنین حاوی ویتامین های B  و C و بتاکاروتن است که کلیه این مواد از ضروریات مفید بدن می باشند که روزانه باید مورد استفاده قرار گیرند.  برخی ترکیبات موجود در این گیاه عبارتند از فلاونوئید، سیانیدین، موسیلاژها، آنتوسیانین و مقدارکمی آلکالوئید اشاره نمود. گیاه گاوزبان کاربرد فراوانی در طب سنتی و درمان بیماری ها دارد.

خواص مسکنی گاوزبان موجب تسکین و درمان بیماری های عصبی شده و در رفع جوش دهانی و آفت تاثیرات شگرفی دارد. گیاه آرام بخش گل گاوزبان برای سرفه های خشک ناشی از فصل سرما بسیار مناسب بوده و کاهنده تب دانه ای بیماری های سرخک، آبله، کهیر و مخملک می باشد.

یکی از خواص گل گاو زبان ایرانی خاصیت نشاط آوری آن می باشد و این عرق رنگ چهره را شاداب و باز می کند. به هنگام سینه درد و تنگی نفس می توان از آن استفاده نمود. طبیعت این گیاه گرم و تر است و در تقویت سیستم عصبی بسیار موثر بوده و متخصصین داروهای گیاهی از آن برای درمان کسانی که باخود سخن می گویند استفاده به عمل می آورند. عرق گاوزبان ایرانی هم در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی، درمان سرطان ها، کاهش فشارخون، تصفیه خون، تسکین دهنده درد کلیه و ضد التهاب کلیه به کار می رود.

مقدار استفاده از گیاهان دارویی باید متناسب و تحت نظر متخصصین امر صورت گیرد زیرا این گیاهان با وجود داشتن فواید زیاد با استفاده نادرست می توانند مضرات و خطراتی نیز داشته باشند. استفاده از گل گاوزبان ایرانی با داروهایی که برای سیستم عصبی به کار می رود کار درستی نیست و باید با پزشک متخصص مشورت صورت گیرد.

عرق گیر صنعتی غرق آبی: تاثیر حرارت مستقیم بر پخت گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *