دلایل صدای پکیج دیواری

علت صدای پکیج دیواری چیست؟ 1

صدای پکیج دیواری یکی از مهم ترین نشانه های بروز مشکل در پکیج های دیواری برقی هست؛ در این مقاله شما با اندک مطالعه و شناخت صحیح صداهای تولید شده در پکیج می توانید به مشکل اصلی پکیج خود پی ببرید ولی این دلیل نمیشه که شما با هر صدایی از پکیج نگران خراب شدن پکیج خود باشید بلکه در این مقاله شما آشنا خواهید شد که کدامین صداها در پکیج عادی و نباید بهش توجه شود و چه صداهایی در پکیج حساس هست که اگر توجه نکنید باعث بروز خسارت های جبران ناپذیر ایجاد کند. محتویات مطلب پیش رو حاوی خلاصه تجربیات تمامی تعمیرکاران پکیج صنایع ماشین سازی هیمورا می باشد.

بررسی مشکلات رایج انواع پکیج های دیواری برقی

یکی از اولین و رایج ترین نشانه هایی که خبر از بروز مشکل پکیج دیواری را می‌دهد، ایجاد سر و صداهای متنوع توسط دستگاه است. صداهای مانند صدای سوت، تق تق، شرشر، بوق و حتی گاهی صدای یک انفجار کوچک! گاهی نیز به محض باز کردن شیر آب گرم، پکیج صداهای عجیب و غیر طبیعی تولید می‌کند. پکیج ها ممکن است به دلایل مختلفی سر و صدا راه بیاندازند. به همین علت در اولین اقدام باید پکیج را با دقت بررسی کنید و پس از یافتن قسمتی در پکیج که مشکل ایجاد کرده می‌توانید دلایل سر و صداهای پکیج دیواری را یافته و سپس برای رفع مشکل ایجاد شده اقدام کنید.

چرا پکیج ها سر و صدا می‌کنند؟

شاید شما هم به دنبال جواب دلایل صدای پکیج دیواری هستید که، چرا این مورد اتفاق می‌افتد؟ پیش از هر پاسخی باید بدانید که شنیده شدن برخی صداها از پکیج طبیعی است، پکیج یک دستگاه کاملاً بی صدا نیست و گاهی صدای پمپ، شمعک یا فن از آن شنیده می‌شود.

اما شنیده شدن بعضی از صداها از پکیج مثل صدای تق تق، شرشر آب، صدای زوزه کشیدن، صدای ضربه، صدای انفجار و … طبیعی نیستند و باید هر چه سریعتر مشکل را شناسایی و حل کنید.

جالب است بدانید معمولا سر و صداهای مختلف در تمامی پکیج‌ها با برندها و مدل های متنوع دلایل مشابهی دارند. پس صرف نظر از اینکه پکیج شما چه مارک یا مدلی دارد، مطالعه این متن می‌تواند به شما برای حل مشکل پکیجتان کمک کند. از جمله دلایل ایجاد سروصدا توسط پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.پکیج لوله کشی مناسبی ندارد

یکی از رایج ترین دلایل صدای پکیج دیواری، لوله کشی نامناسب آن است. اگر برای تغذیه دستگاه پکیج از لوله‌های نامناسب با قطر کم استفاده شود، پکیج متحمل فشار زیادی شده و صداهای زیادی را تولید می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل بسیار مهم است که برای نصب پکیج خود حتما از یک لوله کش ماهر کمک بگیرید.

2.محل نصب پکیج صاف نیست

اگر از پکیج خود سر و صدای اضافی شنیدید، قبل از هر کاری ابتدا صاف بودن محل نصب پکیج را بررسی کنید. اگر محل نصب پکیج تراز نباشد، صداهای متنوعی از پکیج‌ها خواهید شنید؛ در ضمن قاب پکیج نیز باید به درستی بر روی آن قرار بگیرد و به بدنه نچسبد.

3.خرابی فن پکیج

مواقعی که فن پکیج خراب می‌شود صداهای آزاردهنده زیادی از پکیج به گوش می‌رسد. بنابراین اگر صداهای مشکوکی از پکیج خود می‌شنوید، ابتدا فن و پروانه دستگاه را تمیز کنید و سپس مطمئن شوید که فن پکیج در جای خود قرار گرفته است. بهتر است سالم بودن عایق صوتی فن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

4.ایراد سوپاپ‌های پکیج

اگر سوپاپ‌ها و اورینگ های پکیج خراب شوند، پکیج دیواری سر و صدای زیادی راه می‌اندازد. فراموش نکنید که این مشکل باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای حل شود. از یک تعمیرکارحرفه‌ای بخواهید سوپاپ را بررسی کند و اگر لازم شد، سوپاپ های سوخته را تعویض کند.

دلایل صدای پکیج دیواری

5.مسدود شدن مبدل اصلی پکیج توسط رسوب

اگر مبدل پکیج توسط رسوبات پوشیده شده باشد، هنگام عبور آب از لوله‌های مارپیچ آن سر و صدا زیادی تولید خواهد شد. برای رفع این مشکل قبل از هر کاری لوله‌های درون پکیج را رسوب گیری کنید. اگر مبدل خراب بود از یک تعمیرکار بخواهید مبدل معیوب را تعویض کند. بهتر است برای جلوگیری از رسوب در لوله‌های پکیج از رسوب گیر استفاده کنید؛ در ضمن برای پیشگیری از خرابی مبدل حتماً در بازه های زمانی معینی مثلا هر 6 یا 12 ماه یک بار مبدل پکیج را رسوب گیری کنید.

6.فشار کم آب ورودی به پکیج

اگر فشار آبی که وارد پکیج می‌شود، کم باشد، سر و صدای پکیج دیواری افزایش می‌یابد.

7.مدار پکیج نیاز به هواگیری دارد

اگر در مسیر پکیج هوا وجود داشته باشد، سر و صدا زیادی از پکیج شنیده خواهد شد. پکیج را هواگیری کنید تا مشکل حل شود.

8.آب یخ وارد پکیج می‌شود!

جالب است بدانید، اگر بین دمای آب وارد شده به پکیج و محیط داخلی آن اختلاف زیادی وجود داشته باشد، به خاطر این تفاوت دمایی صدای زیادی شنیده می‌شود. این صدا بخصوص در فصل زمستان و همزمان با سرد شدن هوا بیشتر شنیده می شود.

دلایل صدای پکیج دیواری

چه صدای را از پکیج خود می‌شنوید؟

خب حالا که شما مطلع شدید چه خرابی هایی باعث صدای درآوردن پکیج می شود کافی نیست، شما باید دقیق بشناسید که چه صدایی نشان از خرابی چه خرابی هست. در ادامه اگر با ما همراه باشید به راحتی صدای تشخیص داده از پکیج را بررسی میکنید و در نتیجه به خرابی پکیج خود مطلع می شوید.

1.شنیده شدن صدای شرشر آب از پکیج دیواری

می دانید چرا گاهی هنگام کار کردن پکیج صدای شرشر آب از دستگاه شنیده می‌شود؟ این صدا زمانی ایجاد می‌شود که در لوله‌ها هوا وجود داشته باشد. با حبس هوا در لوله های پکیج علاوه بر تولید سر و صداهای غیرطبیعی، بازدهی و کارایی پکیج به شدت افت می‌کند. یکی از دلایل صدای پکیج دیواری، نفوذ هوا در لوله‌های دستگاه است. با گذشت زمان و استفاده از پکیج به مرور هوای محیط وارد مدار گرمایشی پکیج می‌شود و باعث تولید سر و صدای زیاد و کاهش راندمان دستگاه می‌شود.

شما با هواگیری کردن از لوله‌های پکیج می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. ناگفته نماند که هواگیری پکیج دیواری کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست و شما با کمک شیر هواگیری که در زیر پکیج قرار دارد، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. در ضمن توصیه می‌شود پیش از آغاز فصل سرما حتماً هواگیری دستگاه را انجام دهید.

2.صدای سوت در پکیج دیواری برقی

صدای سوت یکی از صداهای غیر طبیعی و غیرعادی پکیج دیواری است. علت‌های مختلفی می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند. رسوب گرفتگی مبدل حرارتی ثانویه، یکی از اصلی ترین دلایل سوت زدن یا زوزه کشیدن پکیج دیواری است. به خاطر املاح و ناخالصی‌‌هایی که در آب مصرفی وجود دارد، به مرور بر روی لوله‌ها و به خصوص مبدل این دستگاه رسوب ایجاد می‌شود. این رسوب‌ها عملکرد پکیج را مختل کرده و در نهایت می‌توانند باعث خرابی دستگاه شوند. البته صدای سوت پکیج دیواری می‌تواند به خاطر نفوذ هوا در لوله ها و حتی خرابی یا لرزش فن نیز به وجود بیاید.

3.صدای چکش کاری یا ضربه از پکیج

ایجاد صدایی شبیه صدای چکش یا ضربه در پکیج‌های دیواری، می‌تواند نشان دهنده خرابی پمپ آب دستگاه باشد. در ساختار پکیج پمپ سیرکولاتوری استفاده شده است که با به جریان در آوردن آب با سرعت و توان مشخص، باعث می‌شود آب درون سیستم پکیج به جریان درآمده و گرما را به قسمت‌های مختلف سیستم گرمایشی انتقال دهد. اگر این پمپ خراب شود باعث ایجاد صداهای غیرعادی مانند چکش کاری درون پکیج می‌شود. البته لوله کشی غیر اصولی و نامناسب پکیج نیز می‌تواند باعث تولید صداهای عجیب توسط دستگاه شود.

4.صدای تق تق پکیج

معمولا صدای تق تق نشان دهنده لوله کشی نامناسب و جرم گرفتگی مبدل حرارتی است؛ در این حالت پکیج هنگام کار صدایی شبیه تق تق تولید می‌کند. خیلی از پکیج‌های دیواری این مشکل را دارند. البته نفوذ هوا در لوله‌های پکیج، خرابی پمپ گردش آب، سرد بودن بیش از حد جریان آب و … میتواند از موارد ایجاد کننده صدای تق تق در پکیج باشد.

5.شنیده شدن صدای انفجار یا روشن شدن پکیج با صدایی انفجاری

یکی دیگر از دلایل سر و صدا پکیج دیواری، انفجاری روشن شدن آنهاست. در حالت کلی با باز کردن شیر آب گرم، سنسور کنترل کننده جریان آب فعال می‌شود. این سنسور جریان گاز را متصل کرده و باعث می‌شود فرآیند جرقه زن دستگاه وارد عمل شود که در نتیجه این فرآیند شعله پکیج روشن می‌شود. ایجاد اختلال در عملکرد جرقه زن باعث جمع شدن گاز در محفظه احتراق شده و منجر به روشن شدن پکیج با صدایی شبیه به صدای انفجار می‌شود. از جمله دیگر دلایل شنیده شدن صدای انفجار مانند، همزمان با روشن شدن دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کثیف بودن سر الکترود جرقه زن
  • رعایت نکردن فاصله مناسب بین مشعل و جرقه زن
  • نامناسب بودن فشار جریان گاز
  • خراب بودن دودکش
دلایل صدای پکیج دیواری

سخن آخر

درست است که انتخاب تاسیسات حرارتی و پکیج متناسب با مساحت محیط و نیازتان اهمیت بالایی دارد ولی اینکه بتوانید از دستگاه پکیج خود به خوبی مراقبت کنید نیز بسیار مهم است. بسیاری از قطعات پکیج‌ها پیش از اینکه به صورت کامل خراب شوند، باعث تولید سر و صدای مخصوصی توسط پکیج می‌شوند. پس شما با دقت در صدای ایجاد شده توسط پکیج خود، پیش از آنکه دیر شود، اقدام به تعمیر قطعه معیوب کرده و از خراب شدن کامل دستگاه جلوگیری نمایید.
شما می‌توانید با خرید یک پکیج برقی هوشمند همیشه پکیج را تحت کنترل داشته و از مشکلات ناگهانی پیشگیری و در آرامش آب گرم مصرفی و گرمایش محیط داشته باشید.

1 دیدگاه

  1. ممنون از مقاله خوب شما خیلی وقته صدای پکیج ما همه رو اذیت میکرد با این مقاله فهمیدم که باید تعمیر کار برای پکیجم بیارم که تشخیص هم درست بود ممنون از زحمت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *