رادیاتورها

انواع رادیاتورها و موارد استفاده از آن ها دیدگاه بگذارید

انواع رادیاتورها و موارد استفاده از آن ها

در قدیم در فصول سرد سال مردم برای تامین کردن نیازهای گرمایشی خود از تجهیزات کاملا ابتدایی مانند بخاری های ذغالی و اجاق ها استفاده می کردند که سوخت مصرفی آنها از نفت و یا گازوئیل بود. در زمان استفاده از این سیستم های ابتدایی بایستی در تمام نقاط خانه از سیستم مجزایی استفاده می شد تا تمام خانه به صورت یکنواخت گرم شود. در عصر حاضر به دلیل پیشرفت علم سیستم هایی ساخته شده اند که نیاز بشر به سیستم های ابتدایی و پر هزینه را کاهش داده اند. در این مقاله به بررسی انواع رادیاتورها می پردازیم.

با ساخت این سیستم ها زندگی انسان بسیار راحت تر شده و بدون دغدغه می تواند تمام نیازهای خود را بدون صرف هزینه های کلان تامین نماید. سیستم های گرمایشی از جمله سیستم هایی هستند که پیشرفت فناوری باعث ساخت دستگاه های بسیار کاربردی و پیشرفته در آن شده است. فناوری ساخت این سیستم ها باعث کاهش مصرف انرژی در آن ها نیز شده است.

رادیاتورها

موارد استفاده از رادیاتور ها

رادیاتور ها از سیستم های حرارتی هستند که به تازگی وارد صنعت ساخت سیستم های گرمایشی شده اند و از جمله کاربردی ترین سیستم های حرارتی به شمار می روند که دارای ساختار بسیار ساده و در عین حال پیشرفته ای هستند. رادیاتور در واقع به وسیله ی فلزی و یا نیمه فلزی اتلاق می شود که جنس آن با توجه به کاربردی که دارد مشخص می گردد.

به رادیاتورها ناقل دمای آب نیز می گویند زیرا باعث انتقال دمای حرارتی آب به بدنه ی سیستم و محیط اطراف می شوند. رادیاتور ها دارای مصارف متفاوتی از قبیل استفاده در ماشین ها به عنوان خنک کننده ی آب برگشتی از موتور و در منازل برای گرم کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع رادیاتور ها امروزه در گروه رایج ترین سیستم های گرمایشی هستند که در تمامی ساختمان های مسکونی و اداری برای گرم کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل اینکه دارای اندازه و ابعاد متناسبی هستند در مکان هایی که از کمبود فضا رنج می برند استفاده می شوند.

از بهترین رادیاتور ها می توان به رادیاتور های ساخت شرکت هیمورا اشاره کرد که دارای ساختار بسیار نوین و کاربردی می باشند. انرژی لازم برای عملکرد رادیاتور ها با استفاده از موتورخانه ها و یا پکیج ها تامین می گردد. اگر بخواهیم در مورد شکل ظاهری رادیاتور صحبت کنیم، یک محفظه  از جنس چدن، آلومینیوم و یا فولاد می باشد که باعث جذب حرارت آب و انتقال آن به محیط می گردد. یک رادیاتور خوب و کاربردی بایستی دارای ویژگی هایی از قبیل حرارت دهی مطلوب، سبک وزنی، ظاهر زیبا و مدرن و از همه مهم تر مصرف پایین انرژی در آن باشد.

رادیاتورها

انواع رادیاتور

همان طور که در بالا ذکر شد رادیاتورها از کاربردی ترین سیستم های گرمایشی هستند که امروزه در تمامی ساختمان های اداری و مسکونی و محیط های عمومی استفاده می شوند. به دلیل استقبال بالا از این سیستم ها، درطرح ها و مدل های بسیار متنوعی طراحی و ساخته شده اند و دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. در این جا به بخشی از انواع رادیاتور ها و کاربرد آنها اشاره ای خواهیم کرد و توضیحاتی در مورد آنها ارائه خواهیم کرد.

  • رادیاتور پنلی
  • رادیاتور پره ای
  • رادیاتور حوله خشک کن
  • رادیاتور قرنیزی
  • رادیاتور شیشه ای
  • رادیاتور برقی
  • رادیاتور آلومینیومی

رادیاتور پنلی

رادیاتور های پنلی از جمله رادیاتور های پر مصرفی می باشند که در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارند. این رادیاتور ها اغلب از جنس فولاد ساخته می شوند و دارای ساختار یکپارچه ای هستند. همان طور که ذکر شد جنس این رادیاتورها از فولاد می باشد، فولاد از جمله فلزاتی می باشد که به عنوان ناقل حرارتی بسیار عالی کاربرد دارد و باعث جذب سریع  حرارت آب می شود و آن را به محیط منتقل می کند.

از نکات بسیار مهم در مورد این سیستم ها استفاده از ورق فولادی نازک در ساختار آنها می باشد، زیرا این کار باعث انتقال سریع تر حرارت می شود. از این رادیاتور در مناطق بسیار سرد کوهستانی که زمستان های سردتری دارند استفاده می شود. یکی از مزیت های استفاده از این رادیاتور ها زیبایی ظاهری آنها به دلیل ساختار یکپارچه ای که دارند است.

رادیاتور پره ای

رادیاتور های پره ای از جمله رادیاتور هایی هستند که قدمت طولانی دارند و در واقع نسل اول رادیاتورها به شمار می روند. همان طور که از نام آنها مشخص است، متشکل از پره هایی هستند که جنس آلومینیومی دارند و کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این ورق ها بسیار سبک هستند و برای استفاده در ساختمان های پیش ساخته بسیار مناسب می باشند. از موارد بسیار کلیدی در مورد این سیستم ها تعداد پره های استفاده شده در کاربرد آنها می باشد، به بیان دیگر هر چه تعداد پره ها بیشتر باشد میزان انتقال حرارت در این رادیاتور ها نیز افزایش می یابد. تعمیر و نگه داری  از این رادیاتور ها بسیار راحت تر می باشد و به راحتی می توان آنها را تعویض و یا تعمیر کرد.

رادیاتور حوله خشک کن

از دیگر رادیاتور های کاربردی در منازل می توان به رادیاتور های حوله خشک کن اشاره کرد که در حمام ها مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل اینکه از این رادیاتورها در محیط های مرطوب استفاده می کنند بایستی از جنس مرغوبی برخوردار باشند تا در تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی و استهلاک نگردند. به همین دلیل اغلب از جنس آلومینیوم و یا استیل ساخته می شوند که دارای مقاومت بالایی می باشند. از این رادیاتور ها  همان طور که از نامشان مشخص است برای خشک کردن حوله و لباس و گرم کردن محیط استفاده می شود.

رادیاتورها

رادیاتور قرنیزی

از به روزترین سیستم های گرمایشی رادیاتورهای قرنیزی هستند که به تازگی طراحی و وارد بازار شده اند و به دلیل استفاده در محیط هایی که از کمبود فضا رنج می برند طراحی شده اند. این رادیاتور ها به جای قرنیز در لبه ی پایینی دیوار بر روی زمین نصب می شوند و ساختاری مانند دیگر سیستم های گرمایشی دارند و انرژی خود را از پکیج ها و یا موتورخانه ها تامین می کنند. این سیستم ها با وجود اندازه ی کوچکی که دارند از ظرفیت حرارت دهی بسیار بالایی برخوردار می باشند و بسیار اقتصادی و با صرفه هستند. جنس این رادیاتور ها از آلومینیوم ساخته می شود و نصب و راه اندازی راحتی دارند.

رادیاتور آلومینیومی

این نوع رادیاتو گاها با ترکیبی از سرب ساخته می شوند و دارای مصارف متفاوتی هستند. از این نوع سیستم گرمایشی برای گرم کردن محیط هایی مانند منازل و اماکن دیگر استفاده می کنند. به دلیل استفاده از آلومینیوم در ساختار این رادیاتور برخلاف دیگر رادیاتورها از وزن کمتری برخوردار می باشند و دوام و ماندگاری بالاتری دارند.

رادیاتور شیشه ای

از مدرن ترین سیستم های گرمایشی، رادیاتور های شیشه ای هستند که دارای سیستم مدرن و زیبایی هستند که باعث ایجاد نمایی زیبا در محیط می شوند. جنس این رادیاتور ها از شیشه ی سکوریت نشکن می باشد که لوله های آب در پشت آنها قرار گرفته اند. از این رادیاتورها می توان به عنوان قاب بر روی دیوار نصب و استفاده کرد، به این دلیل علاوه بر ناقل حرارتی به عنوان یک عامل دکوراتیو زیبا نیز از آن استفاده می شود. به دلیل نصب این سیستم ها بر روی دیوار در مکان هایی که از کمبود فضا رنج می برند بهترین گزینه ی انتخابی می باشند. یکی از ویژگی های این رادیاتور ها این است که می توان طرح دلخواه مشتری را بر روی آن چاپ کرد.

رادیاتور برقی

از دیگر رادیاتور ها که برای گرمایش محیط استفاده می شوند، رادیاتور های برقی می باشند که تنها تفاوت آنها با سیستم های دیگر ناقل حرارتی آنها می باشد. در رادیاتورهای برقی با استفاده از المنت حرارت تامین می شود. از مهم ترین ویژگی های این سیستم ها عدم ایجاد آلودگی برای محیط می باشد و برای نصب و راه اندازی آن نیازی به لوله کشی نیست و بسیار راحت می توان از آن ها در محیط استفاده کرد.این سیستم ها را به راحتی می توان به هر محیطی منتقل کرد.

رادیاتورها

مزایای استفاده از رادیاتورها

  • نصب و راه اندازی بسیار راحت و ساده ای نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی دارند.
  • قابلیت استفاده در تمامی شرایط محیطی را دارند.
  • به دلیل اندازه ای که دارند در تمام نقاط موجود در ساختمان می توان آن ها را نصب کرد.
  • علارغم ایجاد حرارت بالا مصرف انرژی کمتری دارند.
  • از رادیاتورها در تمامی محیط های مسکونی و اداری می توان استفاده کرد.
  • رادیاتور از صدای کمی برخوردار می باشند و در محیط های مسکونی می توان بدون ایجاد مشکل از آنها استفاده کرد.

برای مشاهده ی انواع رادیاتور های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *