طراحی دستگاه پخت شیر

پاتیل وسیله ای کارآمد برای پخت شیر دیدگاه بگذارید

دستگاهی مناسب برای پخت شیر، بدون افت کیفیت آن

شیر جزو اصلی ترین فرآورده های دامی بوده که از آن برای تولید انواع محصولات لبنیاتی از جمله ماست، پنیر، کره، دوغ، خامه و … استفاده می شود. شیر بعد از تولید خیلی زود ماهیت خود را از دست داده و فاسد می شود، دلیل این امر وجود میکروب ها و باکتری هایی است که بلافاصله بعد از تولید به داخل آن منتقل می گردند. پس جهت رفع این مشکل چیکار باید کرد؟ چگونه می توان میکروارگانیسم های موجود را بدون ایجاد خللی در کیفیت شیر از آن حذف نمود؟ برای از بین بردن میکروب ها و … از شیر، بهترین روش جوشاندن آن است. اما چه روشی برای پخت شیر مناسب است؟

در گذشته برای پخت شیر، آن را بصورت مستقیم روی حرارت قرار می دادند. در این روش مقدار زیادی از شیر تبخیر می شد و نیز از آنجا که شیر مستقیماً روی حرارت قرار می گرفت، مقداری از ویتامین های خود را از دست می داد. همین عامل سبب تولید پاتیل های پخت شیر شد که در آنها عمل حرارت دهی به شیر، بصورت غیرمستقیم صورت می گیرد؛ در نتیجه تمامی باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در شیر از بین رفته و ویتامین ها و مواد معدنی آن حفظ می گردد. طراحی دستگاه پخت شیر کاملاً استاندارد بوده و این دستگاه در ظرفیت های متعدد قابل تولید می باشد.

طراحی دستگاه پخت شیر

پاتیل چیست؟

پاتیل دستگاهی مناسب برای پخت شیر است که از آن جهت پخت سایر مایعات نیز استفاده می شود. این دستگاه بصورت دوجداره طراحی شده که جنس جداره داخلی از استیل 304 بهداشتی و جنس جداره بیرونی از استیل براق است. این دستگاه بصورت پایه دار تولید شده و استقرار آن در مکان موردنظر، به راحتی امکانپذیر است. پاتیل شیر را تا 95 الی 100 درجه سانتی گراد می جوشاند و دمای داخلی مخزن، توسط ترمومتر کاربردی نمایش داده می شود.

پاتیل پخت شیر دارای مشعلی است که در بخش زیرین مخزن قرار دارد. مشعل سبب گرم شدن روغن داخلی جداره ها می گردد؛ بدین ترتیب حرارت موردنیاز بصورت غیرمستقیم به شیر یا سایر مایعات می رسد و در نتیجه امکان سوختگی ماده داخل مخزن وجود نخواهد داشت. این دستگاه ها ساختاری کاملاً استاندارد داشته و بدلیل استیل بودن، از سوی سازمان بهداشت به تایید رسیده اند. پاتیل ها گزینه ای مناسب برای استفاده در لبنیاتی ها، کارگاه های تولید فرآورده های لبنی، دامداری ها و دامپروری ها هستند.

طراحی دستگاه پخت شیر

ساختار کلی پاتیل پخت شیر

پاتیل پخت شیر مجهز به شیر کلاجی استیل است که توسط آن به راحتی می توان شیر داخلی مخزن را تخلیه کرد. این دستگاه دارای الکتروموتوری گیربکس دار بوده که بوسیله نیروی برق، سبب به گردش درآمدن همزن می گردد؛ بدین ترتیب شیر در حین پخت با سرعت کم و قدرت بالا هم زده می شود که نتیجه آن عدم ته گرفتگی در شیر است.

در بخش بالای مخزن از یک ورودی برای ریختن روغن حرارتی بین جداره ها استفاده شده و محل خروج روغن در زیر مخزن قرار دارد. این روغن جداره اطراف پاتیل را کامل می گیرد. بخارات روغن از طریق یک شیر که در بالای مخزن قرار دارد تخلیه می گردد؛ پس بهتر است این شیر همیشه حالت باز داشته باشد. طراحی دستگاه پخت شیر با استیل مرغوب، نقش موثری در افزایش طول عمر آن داشته و نیز سبب می شود شیر با رعایت بهداشت به مرحله پخت برسد. توجه کنید که مخزن این دستگاه دارای دربی مقاوم است که به آسانی برداشته می شود. پس انتقال شیر به داخل مخزن، به راحتی امکانپذیر است.

نکته خیلی مهمی که در خصوص پاتیل های پخت می توان اشاره کرد این است که از این تجهیزات برای پخت شیر و انواع مایعات با حرارت غیر مستقیم می توان استفاده کرد. پاتیل ها صرفاً سیستم گرمایشی داشته و نمی توانند برای خنک کاری ماده داخل مخزن مورد استفاده قرار گیرند. اگر می خواهید سیستمی داشته باشید که عملیات گرمایشی و سرمایشی مایعات و به خصوص شیر را انجام دهد می توانید پروسس تانک را انتخاب کنید. پروسس تانک با استفاده از تجهیزات جانبی از جمله پکیج گرمایشی و کولینگ تاور (برج خنک کننده) قادر به پخت و سرد کردن مواد می باشد.

طراحی دستگاه پخت شیر

انواع پاتیل صنعتی

بحث ما در این مقاله، پاتیل های پخت شیر است. اما پاتیل ها انواع دیگری نیز دارند که در بخش های مختلف صنایع غذایی و تولید آن به کار برده می شوند؛ برای نمونه می توان به پاتیل خیساندن برنج، پاتیل مرغ، پاتیل خورش و پاتیل سرخ کردنی اشاره کرد. هریک از این پاتیل کاربردهای ویژه ای داشته و مراکزی همانند رستوران ها، غذاهای آماده، تالارهای پذیرایی و غیره به کار برده می شوند. جنس این پاتیل ها از متریال آلومینیوم و استیل بوده و در دو مدل درب دار و بدون درب ساخته می شوند.

ویژگی های پاتیل های پخت شیر هیمورا

  • قابلیت کنترل حرارت در حین پخت شیر با تنظیم میزان شعله آن
  • قابلیت استفاده از گاز شهری یا گاز مایع به عنوان منبع سوخت
  • پخت شیر با استفاده از حرارت غیرمستقیم در پاتیل های هیمورا با وجود روغن حرارتی در بدنه آنها
  • مجهز به شیر تخلیه کلاجی استیل جهت تخلیه راحت مواد داخل مخزن دستگاه
  • عدم افت کیفیت شیر و افزایش ماندگاری آن
  • مجهز به همزن گیربکس دار برای جلوگیری از ته گرفتن شیر و دریافت حرارت یکنواخت آن
  • استفاده از الکتروموتوری تک فاز برای به حرکت در آوردن همزن مخزن
  • کاربرد شعله ای با دو خروجی جهت سرعت عمل بخشیدن به پخت شیر
  • دارای پایه برای استقرار راحت پاتیل در محیط و جابجایی راحت آن
  • حفظ سطح کیفی و بهداشتی شیر در حین پخت بدلیل استفاده از استیل مورد تایید وزارت بهداشت
  • کاربری دستگاه راحت بوده و موجب کاهش هزینه های کارگری می شود.
طراحی دستگاه پخت شیر

خلاصه متن

این مقاله به بررسی پاتیل ها و دلایلی که این دستگاه ها به عنوان وسیله ای کارآمد برای پخت شیر جایگزین روش های پخت شیر قدیمی شده اند، پرداخته است. عملیات پخت شیر توسط پاتیل ها، بصورت غیرمستقیم صورت می گیرد؛ بگونه ای که در این دستگاه ها مشعل بدنه را گرم نموده و روغن بین جداره ها داغ می شود و درنتیجه شیر داخلی مخزن به تدریج تا دمای 95 الی 100 درجه سانتی گراد گرم می شود. این دستگاه ها ساختاری استاندارد دارند و جهت پخت شیر با آنها به انرژی برق و گاز نیاز است (الکتروموتور کاربردی با برق کار می کند و مشعل جهت تامین حرارت به گاز شهری نیاز دارد). در محتوای مذکور اشاره شد که جنس بدنه پاتیل ها از استیل مقاوم است؛ پس این دستگاه ها طول عمر بالایی داشته و خاصیتی ضد زنگ دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *