راهنمای خرید کولر گازی دیدگاه بگذارید

در سالهای اخیر کاربرد کولرهای گازی رو به گسترش بوده و چندین کارخانه داخلی و خارجی انواع پنجره ای و دو تكه آن را به بازار عرضه می کنند. گر چه در خرید کولر گازی و انتخاب این دستگاه محاسبات کلاسیک بار سرمایی صورت نمی گیرد، اما به هر حال گزینش صحیح کولر گازی بر اساس محاسبات و برآوردهایی مبتنی است تا ضمن تأمين آسایش مطلوب در محل مورد نظر از تحميل هزینه های اضافی از بابت اصراف انرژی جلوگیری شود.

مدل ها و برندهای مختلفی از کولر گازی در بازار موجود هست که بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه ممکن است در هنگام خرید کولر گازی دچار سردرگمی شوید ما سعی داریم در این مطلب علم کافی در رابطه با انواع کولرهای گازی و مواردی که در زمان خرید ممکن است با آن مواجه شوید را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع کولر گازی

1-  کولر گازی پنجره ای: ساده ترین نوع کولر گازی می باشد که یک سیستم یک تیکه هست یعنی کمپرسور و فن در یک پک قرار دارد. کاربرد این نوع کولر  براحتی در پنجره و کانال مورد نظر قرار می گیرد بنابراین هنگام خرید ابعاد پنجره ای کولر در آن قرار می گیرد حتما در نظر گفته شود،  یا می توان در پشت پنجره قرار داد که قرار گیری این مدل کولر گازی در پشت  باعث میشه صدای کمپرسور در داخل شنیده شود و همچنین سرمایش کولر پنجره ای در این حالت پایین هست. این دستگاه داراری  مصرف انرژی بالایی و بدون کنترل از راه دور هستند.

انواع کولر گازی

2-  کولر گازی پرتابل: کولر گازی یک تکه هست که نیازی به نصب ندارد و یک  لوله خرطومی پلاستیکی پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل می باشد. این مدل کولر گازی در  فضاهای کوچک کاربرد دارند و بدلیل چرخ دار بودن قابل حمل هستند.

3- کولر گازی ایستاده: این نوع اسپلیت ها دو تکه هستند یعنی علاوه بر واحد ورودی حاوی واحد خروجی نیز می باشند. پنل اصلی آن بر روی زمین قرار می گیرد و کندانسور آن در بیرون از محل نصب می گردد. این مدل کولر گازی  به دلیل توانایی سرمایش و گرمایش زیاد در سالن های بزرگ مورد استفاده واقع می شوند.  نصبی هستند و قابلیت جابجایی ندارند.

4- کولر گازی اسپلیت: این دستگاه از دو قسمت تشکیل می شود یک قسمت برای داخل اتاق و قسمت دیگر در خارج از اتاق که موتور یا کمپرسور کولر هست تا در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا باشد این مدل کولر گازی با اینکه در قسمت خارجی فضای بیشتری را  دربر می گیرد با این حال از لحاظ زیبایی و ظاهر اتاق بهترین انتخاب می باشد.

مزایای کولر گازی دو تکه

مزیت عمده کولرگازی دو تکه (اسپلیت) این است که اپراتور (قسمت خنک کننده) و کندانسور (قسمت تقطیر کننده ) آن از هم جدا هستند. به این ترتیب گرمایی که از کندانسور دفع می شود به داخل اتاق راه نیافته و راندمان اپراتور را پایین نمی آورد. در این مدل کولر گازی برای مرتبط کردن اپراتور و کندانسور که دور از هم قرار می گیرند، به لوله کشی نسبتا طولانی نیاز است.

حال آن که در کولرهای پنجره ای، کولرهای متحرک و  واحدهای رطوبت گیر، قسمتهای اپراتور و کندانسور در یک محفظه قرار دارند. در کولر پنجره ای یک نیمه دستگاه (اپراتور ) در اتاق و نیمه دیگر آن (کندانسور) در فضای آزاد قرار می گیرد. اما امکان دارد تحت شرایطی (مثلا عدم هوابندی پنجره محل نصب کولر) گرمای کندانسور به داخل اتاق راه یافته و بار گرمایی اتاق را افزایش و نهایتا راندمان اپراتور را کاهش دهد. همین مسئله در مورد کولرهای متحرک و واحدهای رطوبت گیر نیز ممکن است صادق باشد که در خرید کولر گازی این موارد بهتر است در نظر گرفته شود. 

 توصیه هایی برای استفاده صحیح از کولرهای گازی

1- بزرگترین عامل گرم شدن اتاق ها معمولا خورشید می باشد، گرما از راه شیشه ها ، پنجره ها، دیوارهای خارجی و سقف به اتاق تحمیل می شود. اما با استفاده یک سری تجهیزات و تمهیداتی می توان بار گرمایی ناشی از آفتاب را کاهش داد، مانند پرده یا کرکره داخلی ، سایبان یا کرکره بیرونی، شیشه های آینه ای و سطوح منعکس کننده، عایق کاری سقف و دیوارهای خارجی و استفاده از روکار منعکس کننده

۲ – دومین منبع بزرگ بار گرمایی اتاق معمولا وسایل الکتریکی از قبیل رایانه ها، مانیتورها، چاپگرها دستگاههای فتوکپی، تلویزیون، چراغهای روشنایی و غیره می باشندکه معمولا در ادارات و دفاتر بیشتر از خانه هاست. با خاموش کردن وسایل ذکر شده در مواقع بیکاری یا استفاده کردن از لامپهای فلوئورسنت به جای لامپهای رشته ای که اتلاف گرمایی کمتری دارند .

3 – باز بودن پنجره باعث می گردد که بخش عمده ای از توان انواع مدل کولر گازی صرف خنک کردن بیهوده هوای گرم ورودی شود که منجر به افزایش مدت کار کمپرسور و فرسودگی زود هنگام آن می گردد، ضمن این که اتاق هم به نحو مطلوب خنک نمی شود.

۴- سرد کردن اتاق بیش از حد لزوم ضمن این که از نظر بهداشتی صحیح نیست، موجب افزایش مصرف برق و فرسایش بیهوده دستگاه می شود. برای بهره برداری صحیح ازانواع مدل کولر گازی و ایجاد شرایط مطلوب در اتاق، حتما باید از ترموستات استفاده شود. اما حتی المقدور نباید درجه ترموستات را روی پایین ترین حد آن گذاشت، چرا که بدین ترتيب دوره کار کولر طولانی شده و مصرف انرژی آن افزایش می یاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *