رنگ الکترواستاتیک

آشنایی با رنگ الکترواستاتیک کوره ای، ویژگی ها و کاربرد آن دیدگاه بگذارید

تعریف الکترواستاتیک و رنگ الکترواستاتیک یا پودری

در علم فیزیک الکترواستاتیک به شاخه ای گفته می شود که بارهای الکتریکی و نیروی موجود در میان آنها را مطالعه می کند. الکترواستاتیک پدیده ای است که از تاثیر بارها بر همدیگر بوجود می آید. رنگ پودری یا الکترواستاتیک از ذرات ریز و خشک رزین ساخته شده که دارای بار مغناطیسی بوده و برای پوشش دهی سطوح مختلف بکار برده می شود. این رنگ ها اولین بار در دهه پنجاه میلادی در کشور آمریکا ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه استفاده از رنگ های الکترواستاتیک کوره ای یا پودری به جای رنگ های مایع رونق فراوانی داشته و به دلیل مزیت های فراوان آنها هر روز بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. یکی از دلایل عمده این امر عدم نیاز این رنگ ها به حلال بوده و همچنین آلودگی کمتر آنها و دوام و پایداری بیشتر این رنگ ها می باشد.

رنگ الکترواستاتیک کوره ای به صورت جامد و در حالت پودری تولید و نگهداری می شود. این رنگ ها شامل رزین، هاردنر(خشک کننده)، پیگمنت (رنگ ساز)، فیلر(پرکننده) و مواد افزودنی می باشند، که هریک نقش خاصی در ایجاد خصوصیات رنگ ایفا می کنند. همانطور که اشاره شد تمامی این مواد به شکل پودری مورد استفاده قرار گرفته و روش ترکیب آنها با مکانیسم خاصی انجام می شود. دلیل نامگذاری این رنگ ها، نحوه استفاده و پاشیدن آنها روی سطوح می باشد. این مکانیسم براساس باردار کردن سطح فلز و پودر رنگ بوده و با جاذبه بین بارهای مثبت و منفی میان این دو انجام می گیرد. توجه داشته باشید که تجهیزات مورد استفاده برای پاشش رنگ پودری یا الکترواستاتیک متفاوت از رنگ مایع می باشد.

روش های مختلف رنگ آمیزی الکترواستاتیک

رنگ های پودری قابلیت کاربرد روی سطح فلزی و غیر فلزی را دارند، به طوری که حتی در سطوح آلومینیوم و گالوانیزه از این رنگ ها می توان استفاده نمود. روش اصلی در رنگ آمیزی الکترواستاتیک استفاده از گرما یا همان کوره می باشد. دمای پخت رنگ پودری در کوره مابین 160 الی 200 درجه سانتی گراد بوده و زمان مورد نیاز به اندازه 10 الی 25 دقیقه می باشد. برای انجام پوشش دهی یا رنگ کاری از چهار روش مختلف استفاده می شود که شامل موارد زیر است:

  • روش پیش گرما
  • روش پس گرما
  • روش مشعل پاش
  • روش مادون قرمز
رنگ الکترواستاتیک

هر یک از این طرق رنگ آمیزی دارای ویژگی های خاص خود بوده و برای سطوح مختلف به کار برده می شود. برای نمونه در روش پیش گرما رنگ ایجاد شده در برابر خراشیدگی و کنده شدن، مقاومت بالایی خواهد داشت و این کار برای قطعات کوچک به کار برده می شود. روش پس گرما آسانترین روش رنگ کاری بوده و هزینه راه اندازی تجهیزات نسبت به روش های دیگر کمتر می باشد. در روش مشعل پاش دیگر نیازی به کوره نبوده و برای قطعات بزرگ کاربرد بیشتری دارد. روش مادون قرمز نیز برای قطعاتی استفاده میشود که امکان ورود آنها به داخل کوره وجود نداشته یا اینکه ملحقاتی قابل اشتعال دارند.

ویژگی های رنگ الکترواستاتیک کوره ای

رنگ های پودری یا الکترواستاتیک به عنوان پوشش دهنده های چند منظوره دارای مزایا و امکانات منحصر به فردی برای مصرف کننده هستند که رنگ های سنتی مایع فاقد آن می باشند. در این قسمت به بررسی ویژگی های این رنگ ها می پردازیم.

کارائی بالا

در این روش رنگ آمیزی پروسه کاری بدون هر گونه چکه یا جاری شدن رنگ بوده و نیازی به خشک کردن ندارد. کار رنگ آمیزی تعداد زیادی قطعه را می توان به صورت یکجا و در کمترین زمان انجام داد که این خود از عوامل صرفه جویی در رنگ، مواد مصرفی و هزینه های تمام شده برای هر قطعه می باشد.

بدون آلایندگی و سازگار با محیط زیست

رنگ های پودری در مقایسه با رنگ های مایع بدون هر گونه آلایندگی بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند، زیرا این رنگ ها به روش بارداری الکترواستاتیکی اعمال شده و نیازی به حلال های مضر ندارند. این رنگ ها قابل استفاده مجدد بوده و ضایعات کمتری دارند.

رنگ الکترواستاتیک

افزایش سرعت رنگ آمیزی و صرفه جویی در مصرف مواد

تغییر روش رنگ آمیزی به صورت رنگ پودری موجب سرعت عمل بالای کاری می شود، که دلیل آن کاهش زمان رنگ آمیزی و سادگی این روش می باشد. همچنین میزان مصرف مواد در این روش به جهت کم بودن ضایعات و پوشش دهی کامل سطوح بهینه می باشد.

خطر آتش سوزی کمتر

چون رنگ های الکترواستاتیک بدون حلال به کار می روند و هیچ گونه ماده آتش گیری در آنها وجود ندارد، در نتیجه از احتمال آتش سوزی کاسته می شود.

امکان شستشوی سطوح

روش رنگ کاری این رنگ ها سبب می شود تا بتوان به سادگی این سطوح را تمیز کاری و شستشو داد.

دوام بیشتر، زیبایی و شفافیت فوق العاده

رنگ های الکترواستاتیک دارای تنوع رنگ بیشتر و افکت های گوناگون با براقیت قابل تنظیم می باشند. این رنگ ها دارای شفافیت و زیبایی فوق العاده بوده و خواص مکانیکی منحصر بفردی دارند. از این رنگ ها برای پوشش دهی سطوح فلزی، چوبی و پلاستیکی استفاده می شود که سالیان طولانی در برابر عوامل محیطی مقاوم می باشند. دلیل استحکام بالای رنگ های پودری به روش رنگ آمیزی آنها بستگی دارد که رزین ذوب شده در اثر گرما با سطح فلز همجوش شده و یک سطح یکدست، مقاوم و ضخیم ایجاد می کند.

رنگ الکترواستاتیک

آماده مصرف هستند

رنگ های الکترواستاتیک در بازار مصرف به صورت آماده برای رنگ کاری عرضه می شوند به طوری که نیازی به افزودن مواد، رقیق کردن و تنظیم غلظت ندارند.

تنوع در تعداد رنگ و طرح آنها

رنگ های الکترواستاتیک با رنگ های مختلف و متنوع تولید شده و کلیه نیازهای مصرف کنندگان از لحاظ سختی، مقاوم در برابر خوردگی، پوشش دهی لبه ها و سطح غیر قابل دسترس، میزان براقیت و یکنواختی سطح را تامین می کنند. رنگ های پودری به لحاظ خواص ویژه همانند طرح رنگ از نوع چروکی، متالیک، چرمی، ساده و سمباده ای قابل تهیه و استفاده می باشند.

موارد استفاده از این رنگ

رنگ های پودری اغلب در مصارف صنعتی به کار برده می شوند. از این رنگ ها برای پوشش دهی بدنه هواپیما، اتومبیل، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و تولیدی، سطوح چوبی و ام دی اف استفاده می شود. از کاربردهای دیگر رنگ های الکترواستاتیک استفاده در رنگ کاری لوازم خانگی همانند یخچال، لباسشویی، فریزر، اجاق گاز و … می باشد. کاربرد رنگ پودری در صنایع تولیدی فلزی متفرفه که مبلمان باغی یا نرده، درب های فلزی، پایه لوستر، تابلوهای کنترل، تخت های فلزی، قفسه های فلزی و تجهیزات آتش نشانی یا محصولات دیگر مشابه تولید می کنند نیز رونق بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *