سردخانه های جسد

ویژگی های بهترین سرد خانه های جسد دیدگاه بگذارید

سردخانه جسد چیست؟

درست است که شنیدن نام سردخانه جسد اصلاً حس خوبی را در خاطر آدم بر نمی انگیزاند. ولی واقعیت این است که این یخچال های صنعتی در مواقع نیاز بسیار مفید هستند. میتوان گفت گاهی استفاده از آنها، حتی ضروری به نظر میرسد. به همین دلیل اگر قصد دارید یک دستگاه سردخانه جسد بخرید، بهتر است وقت گذاشته و با ویژگی های یک سردخانه بیمارستانی مناسب و استاندارد آشنا شوید.

سردخانه های جسد در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز پزشکی قانونی و غسالخانه ها یا هر مکان دیگری که اجساد به صورت موقت در آنجا نگهداری می شود، کاربرد دارند. سردخانه های جسد که به عنوان سردخانه بیمارستانی یا سردخانه میت نیز نامیده می شوند، در آرامستان ها، پزشک قانونی و بیمارستان ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه وجود یک سردخانه جسد درهر روستایی و برخی از درمانگاه‌ها ضروری است.

همانطور که میدانید جسد انسان پس از مرگ به سرعت باید دفن شود وگرنه در اثر عوامل مختلف فاسد شده و بوی بدی ایجاد می کند. تاخیر در دفن میت و نگهداری جسد آن در فضای آزاد حتی ممکن است باعث شیوع بیماری در محیط می شود. اما گاهی نمیتوان اجساد را بلافاصله دفن نمود. در این حالت ما باید جسد متوفی را در شرایطی مناسب و خنک نگه داریم، تا سرعت فساد آن کاهش یابد. سردخانه های بیمارستانی نیز به همین منظور طراحی و تولید می ‌شوند.

سردخانه های جسد

دمای استاندارد سردخانه های جسد

مسلماً مهمترین ویژگی سردخانه های بیمارستانی توانایی تولید سرما توسط آنها است. درواقع از این تجهیزات برای سرد کردن اجساد استفاده می شود، پس بسیار مهم است که دستگاه مورد نظر تا چه حدی می تواند سرما تولید کند. بهتر است بدانید امروزه سرد خانه های جسد را بر اساس میزان سرمایشی که دارند، به دو دسته کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم بندی می کنند.

هدف سردخانه های کوتاه مدت نگهداری جسد برای مدت زمان کوتاه بوده، به همین دلیل دمای این سردخانه ها از 5+ تا 5- درجه قابل تنطیم است. نوع دوم سردخانه هایی که برای نگهداری طولانی مدت اجساد ساخته می شوند. این گونه سرد خانه های بیمارستانی معمولا می توانند تا 20- درجه سانتی گراد نیز سرما تولید کنند. درنتیجه جسد بدون اینکه یخ بزند، سالم باقی  میماند. البته امروزه سردخانه های بیمارستانی با ویژگی های متنوعی طراحی و ساخته میشوند. شما چطور؟  آیا میدانید یک سردخانه جسد مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سردخانه های جسد

یک سردخانه جسد مناسب باید قابلیت شستشو داشته باشد!

همانطور که می دانید اجسادی که درون سردخانه های بیمارستانی نگهداری می شوند، قابلیت فساد پذیری بالایی دارند. به همین دلیل ممکن است دستگاه ها در اثر تماس با اجساد یا ترشحات حاصل از آن کثیف شوند. بنابراین سردخانه های جسد باید دارای قابلیت شستشو باشند. برهمین اساس بدنه سردخانه های بیمارستانی را عموماً از جنس یک متریال ضدزنگ و مقاوم مانند گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای یا استیل می سازند.

البته با توجه به اینکه سردخانه های بیمارستانی از دو جداره درونی و بیرونی تشکیل شده اند، بسیار مهم است که هر دو جداره قابلیت شستشو و دوام بالا داشته باشد. به خصوص بخش داخلی آن بیشتر باید مستحکم تر باشد. ناگفته نماند که در سردخانه جسد با بدنه گالوانیزه از یک پوشش رنگ لیزری که در دماهای بالا حرارات دیده، استفاده می شود. این موضوع باعث می شود تا بدنه در برابر خوردگی و ضربات مقاوم باشد.

در همین راستا گروه صنعتی هیمورا بدنه سردخانه های بیمارستانی خود را از جنس استیل ۳۰۴ ساخته است. استیل  ضمن اینکه در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم است، قابلیت شستشو نیز دارد و می تواند سال ها بدون کوچک ‌ترین تغییری مورد استفاده قرار گیرد. ناگفته نماند که بدنه سردخانه های میت به صورت دو جداره ساخته می ‌شود که فضای بین این دو جداره توسط یک لایه عایق به صورت کامل عایق بندی می شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود. هر دو جداره بدنه  سردخانه های بیمارستانی هیمورا از جنس استیل ۳۰۴ است.

سردخانه های جسد

سردخانه جسد باید عایق بندی مناسبی داشته باشد!

همانطور که می دانید سردخانه ها نیز مانند سایر سردخانه‌ های میوه و یخچال های مواد غذایی با انرژی الکتریکی کار می کند. به همین دلیل این دستگاه ها حتما باید به خوبی عایق بندی شده، تا بتوانند بیشترین بهره وری را داشته باشند. به همین منظور در بدنه سرد خانه های بیمارستانی فاصله بین دو جداره، توسط تزریق فوم  پلی یورتان که مخصوص جلوگیری از تبادل حرارتی است، به صورت کامل عایق بندی می شود تا دمای داخلی کابین به هیچوجه تحت تاثیر دمای فضای بیرون قرار نگیرد.

سیستم سرمایشی مناسب و قابل تنظیم داشته باشد!

همان گونه که از نام سرد خانه جسد مشخص است، چون این دستگاه برای نگهداری اجساد به کار می رود، بنابراین فضای درون کابین آن حتماً باید سرد باشد. در ضمن بهتر است امکان تغییر دما و تنظیم آن بر روی دمای دلخواه را نیز داشته باشد. با توجه به موارد بالا حتماً باید دستگاه سردخانه جسدی را انتخاب کنید که کمپرسور و کندانسور به کار رفته در ساختار آن قوی باشد تا بتواند سرمای مورد نیاز دستگاه را تامین کند. از سوی دیگر برای اینکه دمای سردخانه های جسد بر روی دمای مطلوب باقی بماند، بهتر است به یک ترموستات مناسب مجهز شده باشد.

سردخانه های جسد

داشتن تجهیزات تکمیلی

یکی از تجهیزاتی که وجود آن برای هر سرد خانه میتی واجب است، داشتن تخت برانکارد سبک، مقاوم و قابل شستشو است. بسیار مهم است که اندازه برانکارد استاندارد بوده و متناسب با اندازه محفظه سردخانه جسد باشد. به یاد داشته باشید، شما برای حمل جسد، بیش از هر چیز با برانکارد سر و کار دارید. گفتنی است بر اساس تجربه مهندسان گروه صنعتی هیمورا، بهترین جنس برای ساخت برانکارد سرد خانه جسد، استیل است، زیرا ضمن داشتن مقاومت بالا، قابلیت جدا شدن قطعات و سپس اتصال مجدد را نیز دارد.

ویژگی دیگری که باید به آن دقت کرد این است که درب محفظه باید به خوبی چفت شود. در سردخانه های جسد درب کابین ها باید محکم و با دوام باشد و به گونه ای طراحی شود که از ورود و خروج هوا به درون دستگاه جلوگیری کند. در ضمن اینکه درب دستگاه‌ به راحتی باز و بسته شود نیز بسیار مهم است. در ضمن یک دستگاه سردخانه جسد مناسب باید به یک ترمومتر برای نمایش دمای درون محفظه نیز مجهز شده باشد. وجود ترمومتر باعث می شود شما از درست کار کردن دستگاه مطمئن شوید.

سردخانه های جسد

سخن آخر

امروزه با توجه به قوانین وجود سردخانه اجساد در تمام غسالخانه ها، بیمارستان ها و آرامستان ها ضروری است. به خصوص در روستاها و مناطق دور افتاده بهتر است، آرامستان با توجه به تعداد جمعیت، باید به سرد خانه های تک یا دو کابین، 3 کابین الی 9 کابین مجهز شوند.  زیرا مناطق روستایی به دلیل مسافتی که با شهر دارند، معمولاً نمی توانند از آمبولانس برای انتقال جسد استفاده کنند (هزینه بسیار بالایی برای خانواده متوفی دربر دارد). نا گفته نماند که گروه صنعتی هیمورا سردخانه های جسد استانداردی را طراحی کرده که به صورت تک کابین، دو، سه، چهار و حتی 9 کابین ساخته شده اند. این سردخانه ها مجهز به تمامی امکانات لازم بوده و جنس آنها از استیل ضد زنگ می باشد. شما می توانید نمونه هایی از سردخانه های جسد را در این لینک مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *