انواع سیستم های گرمایشی

سرما و سیستم های گرمایشی دیدگاه بگذارید

سیستم‌های گرمایشی در خانه یا ساختمان تجاری شما اهمیت بالقوه ای دارند. انتخاب مناسب‌ترین این سیستم‌ها، تاثیر مستقیمی بر راحتی و کارایی مصرف انرژی دارد. سیستم‌های گرمایشی مناسب، می‌توانند در بهبود کیفیت و راحتی زندگی شخصی و کاری، تاثیر عمده ای داشته باشد. همچنین تنش‌های حین کار که ناشی از سرمای محیط است، کاهش می‌یابد. سیستم‌های گرمایش مدرن و امروزی، با هدف صرفه جویی در هزینه‌ها و مصرف سوخت و انرژی طراحی شده اند. چنین سیستم‌هایی، کمترین تاثیر مخرب را بر محیط زیست می‌گذارند و به حفظ آن کمک می‌کنند.

تنوع در سیستم‌های گرمایشی، بسیار بالاست. به گونه ای که برای هر محیطی با هر نوع شرایط، سیستمی‌طراحی شده است که بتواند پاسخگوی نیازها باشد. انتخاب بهترین سیستم گرمایش در میان این تنوع گسترده، بستگی به نیازهای مکانیکی و ترمودینامیکی محیط مدنظر شما دارد. امروزه برخلاف گذشته، حتی برای گرم کردن فضای باز هم سیستم‌های گرمایشی طراحی شده است که ویژگی‌های متفاوتی با با سایر سیستم‌ها دارد. کاربردی‌ترین سیستم‌های گرمایش را در این متن معرفی خواهیم کرد.

مقدمه

سیستم‌های گرمایشی به سه نوع عمده تقسیم بندی می‌شوند. سیستم‌هایی که فقط منبع تامین حرارت هستند، سیستم‌هایی که پخش کننده حرارت تولیدی هستند و انواعی که خود به تنهایی هم منبع گرما و هم پخش کننده هستند. نوع اول و دوم، سیستم‌های به هم وابسته ای هستند که عملکرد هریک از آن‌ها به صورت تکی، کاربردی ندارد. هریک از این سه نوع سیستم‌های گرمایش، مزایا و معایب مربوط به خود را دارند و متناسب برای یک مکان معین هستند.

اهمیت تهیه مناسب ترین سیستم‌های گرمایشی

بخش قابل توجهی از هزینه‌های سالانه هر خانوار در کل دنیا، به تهیه و نگهداری سیستم گرمایشی تعلق می‌گیرد. هرچه به فصول سرد سال نزدیک می‌شویم، میزان تقاضا و تمایل به خرید این سیستم‌ها افزایش می‌یابد. هر میزان شناخت خریدار از انواع سیستم‌های گرمایشی بیشتر باشد، می‌تواند سیستم مناسب تری  را انتخاب نماید. بالعکس؛ به همان میزانی که اطلاعات شما کم باشد، امکان اشتباه در انتخاب می‌تواند بالا رود. این محتوا، به همین جهت طراحی و نوشته شده است که با بالا بردن اطلاعات شما در خصوص انواع سیستم‌های گرمایشی بهترین آن‌ها را انتخاب نمایید. با مطالعه متن زیر، جواب سوال شما در خصوص اینکه سیستم گرمایشی چیست؟ پاسخ داده خواهد شد.

انتخاب درست سیستم‌های گرمایشی، ارتباطی با هزینه‌ای که برای آن خرج می‌کنید ندارد؛ چراکه امکان دارد برای صرفه جویی در هزینه‌ها تصمیم بگیرید سیستم ارزان تری تهیه نمایید اما این سیستم پاسخگوی گرم کردن کل فضای شما نباشد. اما پایدار بودن این امر همیشه امکان پذیر نیست. چراکه در بسیاری از موارد می‌توانید با خرید کالای اقتصادی، گرمای مطلوبی را به خانه‌هایتان ارمغان آورید. انتخاب کالای گران قیمت نیز به همین گونه است و نمی‌تواند همیشه حلال مشکلات دمایی باشد. همچنین در موارد خاصی نیز خریدار مجاب است تا برای تامین گرمای مورد نیاز، به خصوص در اماکن صنعتی، هزینه‌های بالایی را بپردازد. شناخت نقاط قوت و ضعف تمام سیستم‌های مناسب با منزل یا محل کار شما، امری واجب در انتخاب درست است.

انواع سیستم‌های گرمایشی پرطرفدار را بهتر بشناسید

  • جت هیتر

بیشترین کاربرد جت هیتر، در سالن‌های صنعتی است. مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، سوله‌ها و غیره از اماکنی محسوب می‌شوند که بیشترین استفاده را از جت هیتر می‌کنند. این نوع سیستم گرمایشی را به سبب کارایی بالا، بازده صددرصد، بدنه مقاوم، عدم جاگیری فضای زیاد، امکان نصب به صورت ایستاده و آویزان و غیره جزء هیترهای پرطرفدار به شمار می‌آورند. تنوع تولید این سبک از گرمازاها بسیار بالا است. اگر بخواهیم انواع جت هیتر را به دو دسته عمده تقسیم بندی نماییم، می‌توان به دو گروه جت هیترهای دودکش دار و بدون دودکش اشاره نمود.

جت هیترهای گرمایشی، می‌توانند انواع گازی، گازوئیلی، برقی و یا دوگانه سوز باشند. جت هیترهای برقی دودزا نیستند اما انواع گازی و گازوئیلی دودهای آلاینده تولید می‌کنند. در شرایطی که محیط شما مجهز به سیستم تهویه مناسب باشد، می‌توانید از انواع هیتر گازی و گازوئیلی بدون دودکش استفاده نمایید. اما در شرایطی متفاوت که سیستم تهویه موجود نیست و هوارسانی به سختی انجام می‌شود، بهتر است از جت هیتر برقی یا انواع گازی و گازوئیلی با دودکش استفاده نمایید.

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که استفاده از سیستم‌های گرمایشی گازوئیلی حتی با دودکش در شرایطی که سیستم تهویه مناسب نباشد، در اماکن حساس به دود سوخت‌های فسیلی مانند گلخانه و مرغداری، مجاز نیست؛ از طرفی در مدل‌های دودکش دار همزمان با خروج دود، مقداری از گرما نیز کشیده شده و اتلاف خواهد شد. پس استفاده از یک جت هیتر دودکش دار، در سالن‌هایی با متراژ بالا، با اتلاف اندکی انرژی گرمایی همراه است.

جت هیتر سه حالته
  • هیترهای تابشی

از جدیدترین سیستم‌های گرمایشی که ورود آن به بازار سروصدای زیادی ایجاد کرد، هیتر تابشی است. این هیترها، عملکردی متفاوت با انواع دستگاه‌های گرمازای دیگر دارند که تابشی بودن، این تفاوت را ایجاد می‌کند. هیتر تابشی گرما را نه به صورت همرفتی بلکه به صورت بازتاب گرما، به نقطه مقابل خود انتقال می‌دهد. از آنجایی که این سبک از گرما، به فضای پیرامون منتقل نمی‌شود، پس هدررفت انرژی حتی در مکان‌های سرباز نخواهد داشت. همانطورکه می‌دانید، سبک وزن بودن گرما، موجب بالا رفتن آن در هر مکانی می‌شود اما گرمای ساطع شده توسط سیستم‌های گرمایشی، مستقیم به کف سالن می‌رسد.

هیترهای تابشی L و U شکل متداول ترین مدل‌هایی هستند که احتمالا آنها را در فضاهای باز مثل کافه و رستوران‌ها مشاهده کرده‌اید. اگر قصد نصب هیتر را در ارتفاع بلندتر از 3 متر دارید، بهتر است مدل‌های U شکل را انتخاب نمایید اما مدل‌های L مناسب ارتفاعات کوتاه‌تر هستند. معمولا هیتر تابشی را روی دیوار یا سقف نصب می‌کنند؛ پس اگر محل نصبی که برای هیتر در نظر گرفته اید فضای باز و بدون سقف است، باید از سقف‌های نمادین و یا از دیوار استفاده کنید. انواع هیتر تابشی در دسته بندی نوع سوخت مصرفی، می‌تواند گازی و برقی باشد. هیترهای تابشی، با انتشار گرما از بالا به پایین، عملکردی کاملا مخالف با سیستم گرمایشی از کف دارند. سیستم‌های گرمایشی تابشی، جزء دسته سوم، یعنی وجود منبع گرما و پخش حرارت در یک دستگاه هستند.

هیتر تابشی هیمورا
  • سیستم‌های گرمایشی پکیج

از متداول ترین سیستم‌های گرمایشی مورد استفاده در منازل و محل‌های کار، به عنوان منبع تامین حرارت، پکیج است. پکیج‌ها به سبب دوکاره بودن و قیمت مناسبی که نسبت به کارایی بالا دارند، اقتصادی و پرطرفدار هستند. وجود یک پکیج در منطقه مدنظر شما هم می‌تواند گرمای محیط را تامین نماید و هم دمای آب را برای موارد مصرفی گرم نگه دارد. پکیج‌هایی که زمینی هستند، ظرفیت صنعتی دارند و با قدرت گرمایشی بالا طراحی شده‌اند. انتخاب درست سیستم‌های گرمایشی در صنعت بسیار مهم است. زیرا مجبورید هزینه بیشتری برای تهیه آن‌ها پرداخت نمایید. پکیج‌های زمینی انواع سیستم‌های گرمایشی هستند که در سوله‌های بزرگ صنعتی به عنوان منبع تامین گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما پکیج‌های دیواری کاربردی در مساحت محدودتر دارند.

دوکاره بودن از ویژگی‌های بارز تمام پکیج‌هاست؛ وجود دو مبدل، که یکی مناسب تامین آب گرم و دیگری گرمایش رادیاتور است، این امکان را ایجاد می‌کند. در میان تمام پکیج‌های موجود، انواع گازی و گازوئیلی دودکش دار بوده تا آلاینده‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی درون محیط باقی نمانند و انواع برقی بدون دودکش هستند. پکیج‌های برقی هوشمند جدیدترین طراحی و تولید گروه صنعتی هیموراست. مزایا و نقاط قوت این پکیج‌ها بسیار بیشتر از پکیج‌های دیگر است. مراجعه به لینک‌های مربوط به هر نوع دستگاه گرمایشی، می‌تواند آمار و اطلاعات جزئی تری از آنها در اختیارتان قرار دهد.

پکیج برقی هوشمند
  • رادیاتورهای برقی شیشه ای

این دسته از رادیاتورها، به عنوان تامین و پخش کننده‌های حرارتی، سیستم‌های گرمایشی با ظاهر زیبا و کاربردی هستند. در مقابل این سیستم‌ها یک شیشه سکوریت نشکن تعبیه شده است که معمولا عکسی سفارشی روی آن طراحی می‌شود؛ این طرح می‌تواند به دلخواه شما انتخاب شود. پشت این شیشه چندین المنت تعبیه شده است که گرمایش محیط از طریق آنها تامین می‌شود. برای نصب این دستگاه هیچ محدودیتی وجود ندارد و در هر منزلی می‌توانید آن را نصب کنید. در واقع رادیاتور برقی را یک وسیله تزئینی در خانه‌ها استفاده می‌کنند که در موارد نیاز، با اتصال به پریز برق گرما نیز تولید می‌کند. استانداردهایی که در طراحی رادیاتورهای شیشه ای در نظر گرفته شده است، مصرف برق آنها را بهینه ساخته است.

اگر نگران برق گرفتگی و یا شکسته شدن شیشه دستگاه هستید، این قطعه به هیچ عنوان برق را به بدنه منتقل نمی‌کند و شیشه آن نشکن است. رادیاتور برقی شیشه‌ای را از وسایل گرمایشی جدید و نوین در نظر می‌گیرند.

سوالات متداول

چه نوع سیستم گرمایشی متناسب خانه من است؟

نوع مناسب و کاربردی سیستم گرمایشی، بستگی به اندازه و نوع ساختمان، شرایط منطقه جغرافیایی، محدودیت و موجودیت منابع انرژی، سلیقه مصرف کننده و بسیاری از عوامل دیگر دارد. پکیج‌ها و انواع رادیاتور متداول‌ترین سیستم‌های گرمایش در منازل و جت هیترها، کوره‌های هوای گرم و گرماتاب‌ها، رایج‌ترین سیستم گرمایش در اماکن صنعتی و تجاری هستند.

چگونه می‌توان انرژی و هزینه‌های مصرفی در سیستم‌های گرمایشی را به حداقل رساند؟

برای کاهش مصرف انرژی، از سیستم‌هایی نوین با بهره وری بالا و عایق‌های موثر باید استفاده کرد. همچنین تنظیم دمای بهینه و تعمیر و نگهداری منظم، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

آیا رادیاتورهای برقی مناسب گرم کردن خانه هستند؟

این سیستم‌های پخش حرارتی، یک وسیله کمک حرارتی در خانه‌ها برای تامین گرمایش فوری هستند. این سیستم‌ها نمی‌توانند به عنوان گرمایش اصلی به کار برده شوند.

سیستم‌های گرمایشی را می‌توان جزء متنوع ترین دستگاه‌ها در نظر گرفت. این سیستم‌ها در دو ظرفیت خانگی و صنعتی طراحی می‌شوند؛ یعنی برخی از سیستم‌ها خانگی و بعضی دیگر صنعتی هستند. در میان همه این سیستم‌ها انواع دیگر نیز موجود هستند که در هردو مکان بزرگ و کوچک قابل استفاده هستند. انواع سیستم‌های گرمایشی که در این متن توضیح داده شده است، شامل جت هیتر در چندین ظرفیت و با سوخت‌های متفاوت، هیترهای تابشی در دو مدل L و U شکل برای ساختمان‌هایی با سقف کوتاه و بلند، پکیج‌های پرطرفدار با ظرفیت خانگی و صنعتی برای تامین هوا و آب گرم و همچنین رادیاتورهای دکوراتیو شیشه‌ای است.
جت هیترها و پکیج‌هایی که با سوخت گازی و گازوئیلی کار می‌کنند، باید مجهز به دودکش باشند تا دود حاصله خارج شود اما انواع برقی این دستگاه‌ها دودزا نیستند و جزء گرمازاهای پاک محسوب می‌شوند. هیترهای تابشی بیشتر در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما کاربرد صنعتی در سوله‌های سرپوشیده هم دارند. رادیاتورهای برقی نیز با داشتن ظاهری ظریف و گرمایی متناسب با فضایی کوچک، کاربرد خانگی دارند.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *